Gå til innhold

Kan dere foreldre vennligst passe mer på villungene deres?


Gjest Aye

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

10 minutter siden, Coolaid skrev:

Tipper Aye har vært et sånt barn selv. 

På seg selv kjenner man andre. 

Nei mamma var streng hun, og passet på oss når vi var ute. Ikke bare lærte hun oss at vi skulle oppføre oss ute blant folk, men hun var redd for oss også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
1 minutt siden, Aye skrev:

Nei mamma var streng hun, og passet på oss når vi var ute. Ikke bare lærte hun oss at vi skulle oppføre oss ute blant folk, men hun var redd for oss også.

Forstår. Det var vel tiden før internettet. Så hun rakk ikke lære deg å være like høflig på nettet som ute hos folk ellers ?.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Coolaid skrev:

Forstår. Det var vel tiden før internettet. Så hun rakk ikke lære deg å være like høflig på nettet som ute hos folk ellers ?.... 

Hvem er det jeg er uhøflig mot da? Er uhøflig mot de som er uhøflig mot meg.

27 minutter siden, Ewe skrev:

Du kan gjøre dette.
 

tumblr_n6tw4qU3k61qdlh1io1_400.gif

Digger den der :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer

Jeg er i grunn veldig enig.

Idag var jeg på byen med en jentunge på 2 år, min søster på 4 og min bror på 10.

2åringen var umulig å styre. Hun løp rundt og skulle leke uansett hva. Hun kløp lillesøsteren min så min søster ble klin rød på handa, for deretter å skrike og hyle når en av oss nærma oss henne. 

Min søster løp rundt og lekte hun også, men hun kunne vi styre. Min bror på ti prøvde å følge etter dem.

Greia er at faren til hun på 2 ikke var til stede og mora hennes ba meg om å passe på ungen hennes. Men hva faen skal jeg gjøre når jeg nærmer meg jenta og hun hylskiker NEI i butikken så alle snur seg??? Fy faen jeg ble flau. Mora klarte heller ikke kontrollere henne (ikke at hun prøvde heller). Og gjett hva, mora turte faen meg etterpå å klage på min søster som gråt når dattera hennes skada henne (kloring, biting, dytting) og når dattera hennes tok fra søstera mi lekene hennes. Søstera mi er 4, så klart reagerer ho, ho er selv et barn, en baby i mine øyne.

Barn er forskjellige. Noen gråter lavt og bare blir litt trass, andre nekter å la deg nærme dem og skriker og hyler. Dette har så klart med oppdragelse å gjøre. Er ikke selv foreldre, men er 13 år eldre enn min søster på 4 og er nesten som en mor for henne når mamma ikke er tilstede. Jeg har oppdratt min søster en del jeg også ved å lære henne rett og galt. Mye har med oppdragelse å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet for spekulasjoner, avsporinger, oppfordringer til vold, latterliggjøring, personangrep, og svar til dette.

Raven Emerald, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff synes synd på henne jeg. Har ei på 3 år selv, og hun har alltid vært «ekspemplarisk» å ha med seg om det er lov å skryte på seg. MEN vi har hatt ett tilfelle der hun ikke oppførste seg. Avtalen var da at om hun ikke oppfører seg er det rett ut i bilen og hjem... det gjorde vi da. Det har jeg bare trengt og gjøre en gang. Da vet hun hvordan det må gjøres. Er det litt tull noen ganger kan jeg da bare ta opp det, minne henne på det også velger hun selvsagt å være flink.
Det er også lurt å gjøre rede for dette FØR man går inn i butikken. 
Hun hjelper også alltid med å finne tingene, da har hun litt å drive med.
Det kan jo bli spennende når lillebror blir større, for mulig de hauser hverandre mere opp da... 
Men denne situajonen her var selvsagt ganske drøy, og er barna sånn hadde jeg heller latt være å dra på butikken. 
Men man kan jo tenke seg, ung mor med da 3(?) barn, kanskje hun er alene uten noe hjelp til å passe de??
Mulig hun er møkksliten, dritt lei og har gitt opp helt?
Hva vet vel vi...
Men hadde det vært meg, hadde jeg heller hjulpet henne enn å skrive ett så sint innlegg på KG. Men for all de, jeg skjønner frustrasjonen din.

(og jeg var 19 når hu kom.....bare for å påpeke det:P ) haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det er for mange barn som får gjøre som de vil i butikkene. Har selv barn, og aldri latt noen løpe villmann rundt i butikken og plage andre. Når vi er der så oppfører vi oss pent. EN gang har jeg måtte gå ut med en trassunge som bare hylte. Etter det var det slutt på den oppførselen.

Har selv gått i butikken og blitt påkjørt med vilje av små barn som ikke har tilsyn. Ingen beklager det som skjedde, og jeg syns faktisk ikke det er OK. Å få en liten handlevogn i full fart i skinnleggen når du ikke forventer det er ikke særlig behagelig.

Det er greit at man er sliten, men det er allikevel viktig å si fra til barnet ditt når det ikke oppfører seg slik man kan forvente. Og jeg forventer ikke at de skal være som små voksne, men de trenger å få vite hvor grensene går. En ting er at man ikke kan gå ut med dem fordi man MÅ handle, men det å ikke si fra eller late som ingen ting er IKKE greit. Det har noe med respekt for de andre kundene å gjøre.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke greit å være så sliten at man overlater oppdragelsen til tilfeldige fremmede ofre. Da bør man innse at man ikke kan være forelder.

Anonymkode: deced...513

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men unger skal dem ha!

Dette er nok et eksempel på at mange som ikke skulle hatt barn har det likevel, og så att på til 3 av dem! Det er faktisk ikke valgfritt å oppdra ungene sine, og selv om denne moren var veldig sliten akkurat denne dagen hadde ikke situasjonen utspilt seg på samme måte hvis hun hadde foretatt seg litt oppdragelse alle de andre dagene hun sikkert har hatt med seg unger i butikken...

Grensesetting er svært nødvendig for å oppdra barn til å bli velfungerende voksne. Jeg synes videoen som ble delt over her er veldig bra, og viser at dersom man ikke selv oppdrar sine barn, vil samfunnet før eller senere gjøre det for deg! Da får man velge om man vil gjøre det selv med en kjærlig hånd, eller om noen som gir faen i din unge skal gjøre det.

Hvordan fungerer "sånne" barn på skolen? På jobb? 

Anonymkode: 6bad2...f24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"sånne barn" fungerer stort sett helt fint på samme måte som "alle andre barn" så lenge ikke voksne behandler dem ulikt.

Kan da umulig være vrient å se at det er den voksne som har ansvaret, og at uansett hvem den voksne er så må det gå ann å si fra? Uten å være ufin. Jeg kan ikke skjønne behovet for å prøve fremstå som en drittsekk som voksen når man heller kan fremstå som en trygg voksen som setter grenser.

Så er det ikke alle barn som har foreldre som setter grenser i alle sammenhenger, synd for ungene - men å la ungene få gjennomgå for den voksnes evt mangel er i allefall uheldig - og uten tvil et nederlag for den voksne som ikke klarer skille mellom hva som er ungens ansvar og hva som er den voksnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det alltid er de voksne som har ansvaret, men i praksis er det barnet som må leve med problemet. Det er vanskelig å forholde seg til verden når man ikke har lært seg dette med grenser. Det er de som sliter videre i livet, og når de selv blir voksne kommer det til et punkt der det hjelper lite å skylde på mamma og pappa fordi de ikke satte grenser. 

For å sette det på spissen; det hjelper lite å legge seg ned på gulvet å hyle under et jobbintervju for å få seg jobb...

Anonymkode: 6bad2...f24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At en tråd om små barn er ryddet for oppfordring til vold er veldig skremmende. 

Men uansett. Jeg er enig i at enkelte barn kan oppføre seg helt horribelt. Og det er greit, fordi de er barn. Men da vil jeg gjerne se at noen forsøker å tøyle dem. For min del trenger de ikke lykkes, men at de prøver. Eller at de fjerner dem fra situasjonen.

Jeg opplever også at folk har veldig ulik terskel for hva som er greit og for hvordan voksne kan oppføre seg mot barn og andre voksne med barn. Mitt barn var med meg i butikken. En stille pjokk og en fredelig affære. Halvannet år og stoppet opp surkålen. Begynte å ta pakkene ned fra nederste hylle og ned på gulvet. Jeg huket meg ned og satte på plass etterhvert som han tok ned, uten å fjerne ham. Jeg forsøkte å oppdra, forsøkte å stoppe ham i det han drev med uten å bare ta ham på armen. Det var ikke noe bråk, han pludret og plukket ned, jeg sa "nei, ikke røre" og satte på plass igjen. 

Hele seansen hadde vart i ca 7 pakker surkål når en godt voksen mann (et sted mellom 40 og 50 år) eksploderte på meg fordi guttungen fikk pelle på maten med skitne fingre. Sønnen min begynte å hylskrike (her snakker vi forstyrre-hele-butikken-skrik) fordi en fremmed tordnet og brølte til ham. 

For hva? At skitne barnefingre tok i en pappeske som emballerer et aluminimspose som emballerer matvarer. Om du ikke takler at skitne fingre rører emballasjen din i butikken så har du større problemer med guttunger på 15 år som ikke er så nøye med håndvasken. 

Om du har en terskel for barn som denne mannen, så har jeg null sympati. At barn løper litt og lager lyd og leker sammen og bruker de små handletrallene er helt greit. Om de slår/kjører på eller skader andre, står i veien eller roter, det er en annen sak. Men noe i innlegget til TS lukter kraftig overdrivelse. Og TS sier også at moren forsøkte å snakke til de to. Med en liten i vogna (som man ikke skal gå fra) og varer som må i hus, så er det sikkert ikke så enkelt. Forsøket hadde vært godt nok for meg, godt nok til å heller forsøke å snakke til dem også (ikke kjefte eller utøve vold) i stedet for å ta fyr på et forum.

Unger, irriterende som de er, er en stor del av samfunnet.

Anonymkode: 09fe5...5fb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på legevakten i helga og litt bortenfor meg satt en mor med tre barn som løp rundt på hele venteområdet og hylte og skrek til hverandre, lekte sisten, klatret på stoler og var helt ute av kontroll Moren gjorde ingenting, bare satt der. En ting er å ikke ha kontroll på sine egne barn, men dette var i tillegg på et sted hvor folk er syke og skadet. Etter 40 minutter kom det endelig en vakt og ba henne ha barna i nærheten, men da fortsatte de bare som før i mindre radius. Holdt på å klikke for meg, klarer du ikke kontrollere avkommet ditt så trenger du ikke så mange!

Anonymkode: 94b00...e15

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på legevakten i helga og litt bortenfor meg satt en mor med tre barn som løp rundt på hele venteområdet og hylte og skrek til hverandre, lekte sisten, klatret på stoler og var helt ute av kontroll Moren gjorde ingenting, bare satt der. En ting er å ikke ha kontroll på sine egne barn, men dette var i tillegg på et sted hvor folk er syke og skadet. Etter 40 minutter kom det endelig en vakt og ba henne ha barna i nærheten, men da fortsatte de bare som før i mindre radius. Holdt på å klikke for meg, klarer du ikke kontrollere avkommet ditt så trenger du ikke så mange!

Anonymkode: 94b00...e15

Du var på legevakten, kan det tenkes mor var syk og at ungene ikke var det? Kanskje det var derfor mor ikke "tok tak i" situasjonen? Kanskje heller enn å tenke stygt om mor kunne du vært en ansvarlig voksen og sagt noe? Det er egentlig litt synd at voksne heller tenker ille om andre enn å se at de kan bidra positivt i en vanskelig situasjon..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke greit å være så sliten at man overlater oppdragelsen til tilfeldige fremmede ofre. Da bør man innse at man ikke kan være forelder.

Anonymkode: deced...513

Nettopp. Noen bør tenke seg om to ganger før de velger å bli foreldre. Ikke bare kjøre på, og så klarer de ikke oppdra de en gang. Foreldrene må først og fremst lære seg hva som er rett og galt.

1 time siden, Carrot skrev:

Du var på legevakten, kan det tenkes mor var syk og at ungene ikke var det? Kanskje det var derfor mor ikke "tok tak i" situasjonen? Kanskje heller enn å tenke stygt om mor kunne du vært en ansvarlig voksen og sagt noe? Det er egentlig litt synd at voksne heller tenker ille om andre enn å se at de kan bidra positivt i en vanskelig situasjon..

Hun må klare å ta seg av barna sine selv om hun er syk og er hun for syk til å ta seg av barn så må andre passe de til hun er frisk nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Aye skrev:

Nettopp. Noen bør tenke seg om to ganger før de velger å bli foreldre. Ikke bare kjøre på, og så klarer de ikke oppdra de en gang. Foreldrene må først og fremst lære seg hva som er rett og galt.

Hun må klare å ta seg av barna sine selv om hun er syk og er hun for syk til å ta seg av barn så må andre passe de til hun er frisk nok.

Det må være ganske deilig å leve i den bobla du lever i Aye. Kom tilbake om noen år når du har et par-tre barn du også... 

Anonymkode: dad00...459

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må være ganske deilig å leve i den bobla du lever i Aye. Kom tilbake om noen år når du har et par-tre barn du også... 

Anonymkode: dad00...459

Jeg har da nieser og nevøer. De har da aldri fått gjort hva pokker de vil for foreldrene gir faen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.2.2016 at 17.12, Carrot skrev:

Du Aye - følg ditt eget råd og ta med deg hjerna di eh? Hvordan kan du "se" at noen gir faen og ikke bryr seg om å oppdra sine unger eller at hun ikke har respekt for andre basert kun på din opplevelse? Du er ikke verdens navle - ikke alle ser verden slik du gjør vettu.. Så å koble på hjernen kan ofte være lurt får man lar fingrene og munnen løpe av med en - bare ett vennlig råd på veien.

Han er ikke alene om "se verden slik", jeg skulle ønske flere så verden slik han ser det, da hadde slike rakkerunger blitt satt promte på plass, fortrinnsvis av sine egne foreldre. De barna minner meg veldig om barnet i den "forbudte" kondomreklamen, bare enda noen hakk verre, barn som er overbevist om at de er verdens navle.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...