Gå til innhold

Hvor mye hadde dere i egenkapital ved første boligkjøp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis du brukte de 50.000,- på BSU så kunne du vel ikke fortsette å spare på den?

For å svare på tråden så hadde verken jeg eller eks egenkapital, men vi finansierte egenkapitalkravet med startlån fra kommunen.

Anonymkode: c2776...462

Neida, brukte ikke de 50 000. Har fortsatt å spare. Men banken inkluderte det i EK, siden det blir brukt til boliglån den dagen den er full :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke TS, men jeg og min har tenkt å kjøpe bolig på 2,9 men får ikke lån selvom vi har rundt 500k i egenkapital... Jeg har fast jobb 100%, men han er student men med fast inntekt og fast jobb med mulighet for mer jobb.

hvilken situasjon var dere i da dere fikk lån? Vi er bare 22 år, men de fleste rundt oss får lån og flytter ut. 

Anonymkode: 7b85a...3d7

Første gang jeg kjøpte leilighet var jeg alene. Jeg kjøpte billig (1 250 000 kr) og solgte med profitt (tjente 545 000 kr på salget, etter at jeg hadde trukket fra oppussingen jeg brukte på leiligheten som var på 180 000 kr) ett år senere. Fikk ikke så mye lån siden jeg hadde/har et relativt høyt studielån (650 000 kr), men det skal sies at jeg valgte å ikke ta opp like mye lån som jeg fikk tilbud om. Da jeg solgte året etter hadde jeg et lån på 1 million.

Da samboer og jeg kjøpte sammen ett år etter første kjøp brukte jeg 450 000 kr (hadde jo over 500 000 kr, men valgte å bruke noe penger på ting vi trengte, siden vi flyttet fra 28 kvm til 85 kvm) i egenkapital etter salget fra min første leilighet. Den gang jobbet jeg 100%, mens han jobbet 50%. Selv med studielån på til sammen 800 000 kr fikk vi låne 2,3 millioner (+ egenkapital). Vi tjente da rundt 700 000 kr til sammen i året. Det skal sies, vi endte med å kjøpe mye rimeligere enn hva vi fikk låne. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde null. Fikk lån uten kausjonist allikevel pga at vi hadde god betalingsevne, god økonomi og goodwill fra banken. Så sjekk ut hos lokalbanken/prøv ulike banker. 

Anonymkode: 5e35e...d66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk låne egenkapital (200.000) av far.

Solgte med fortjeneste, betalte far tilbake. Kjøpte ny leilighet med nye 200k til egenkapital.

Anonymkode: 79229...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Yvonne skrev:

Første gang jeg kjøpte leilighet var jeg alene. Jeg kjøpte billig (1 250 000 kr) og solgte med profitt (tjente 545 000 kr på salget, etter at jeg hadde trukket fra oppussingen jeg brukte på leiligheten som var på 180 000 kr) ett år senere. Fikk ikke så mye lån siden jeg hadde/har et relativt høyt studielån (650 000 kr), men det skal sies at jeg valgte å ikke ta opp like mye lån som jeg fikk tilbud om. Da jeg solgte året etter hadde jeg et lån på 1 million.

Da samboer og jeg kjøpte sammen ett år etter første kjøp brukte jeg 450 000 kr (hadde jo over 500 000 kr, men valgte å bruke noe penger på ting vi trengte, siden vi flyttet fra 28 kvm til 85 kvm) i egenkapital etter salget fra min første leilighet. Den gang jobbet jeg 100%, mens han jobbet 50%. Selv med studielån på til sammen 800 000 kr fikk vi låne 2,3 millioner (+ egenkapital). Vi tjente da rundt 700 000 kr til sammen i året. Det skal sies, vi endte med å kjøpe mye rimeligere enn hva vi fikk låne. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Hmm.. Syntes det er så rart at vi ikke får lån.. Men det er jo blitt endel strengere enn det var nå. De sier jo at de vil hjelpe unge ut i boligmarkedet, men når vi begge har over 15% i egenkapital til det vi ønsker å kjøpe, og stabil inntekt, ikke så mye som dere hadde da😄 Så får vi fortsatt ikke lån.. 

Anonymkode: 7b85a...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hmm.. Syntes det er så rart at vi ikke får lån.. Men det er jo blitt endel strengere enn det var nå. De sier jo at de vil hjelpe unge ut i boligmarkedet, men når vi begge har over 15% i egenkapital til det vi ønsker å kjøpe, og stabil inntekt, ikke så mye som dere hadde da😄 Så får vi fortsatt ikke lån.. 

Anonymkode: 7b85a...3d7

Ja, man må nok forhøre seg litt rundt. Dette var i mai 2015, så ikke så altfor lenge siden. Vi fikk lån via DnB. Ingen andre ville gi like mye som DnB. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.2.2016 at 14.00, AnonymBruker skrev:

Hmm.. Syntes det er så rart at vi ikke får lån.. Men det er jo blitt endel strengere enn det var nå. De sier jo at de vil hjelpe unge ut i boligmarkedet, men når vi begge har over 15% i egenkapital til det vi ønsker å kjøpe, og stabil inntekt, ikke så mye som dere hadde da😄 Så får vi fortsatt ikke lån.. 

Anonymkode: 7b85a...3d7

Har dere forhørt dere med flere banker?

Banken setter vel opp budsjett og tar utgangspunkt i faste utgifter som dere vil ha. Ville sett over om dette stemmer. I tillegg tar de hensyn til renteendringer, så det kan være at dere ikke vil tåle det.

Men jeg regner jo uansett med at dere vil få et tilbud om et lånebeløp som er mindre, men kanskje ikke like mye som dere håpet på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19 February 2016 at 10.05, AnonymBruker skrev:

Er ikke TS, men jeg og min har tenkt å kjøpe bolig på 2,9 men får ikke lån selvom vi har rundt 500k i egenkapital... Jeg har fast jobb 100%, men han er student men med fast inntekt og fast jobb med mulighet for mer jobb.

hvilken situasjon var dere i da dere fikk lån? Vi er bare 22 år, men de fleste rundt oss får lån og flytter ut. 

Anonymkode: 7b85a...3d7

Hva er bankens begrunnelse? Tjener du veldig dårlig? Hva har dere av boligutgifter i dag? Ville hørt m flere banker. 

Anonymkode: 7f903...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingenting, han hadde 100 k fra sitt salg. 5 år senere kjøpte vi sammen igjen og hadde 1,1 mill sammen.

Anonymkode: da864...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte vår første leilighet i våres til 2.6 med null i egenkapital. Skal da sies at svigers stilte som kausjonister da vi manglet både egenkapital og inntektsbiten. Vi har to/tre semestre igjen før vi er ferdig utdannet i jobber med godt potensiale for fremtidig høy lønn, så det veide nok en god del opp. Føler oss veldig heldig som fikk den muligheten.

Anonymkode: 1f383...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldrene mine har delt ut forskudd på arv og har overført 1 mill. til hver av barnebarna som er øremerket bolig og ikke kan brukes til annet formål. Så det er min egenkapital til da jeg er ferdig med studiene og skal kjøpe noe eget. Er de evig takknemlig. 

Anonymkode: 5051e...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde rundt 8% egenkapital og kjøpte hus alene for 3 måneder siden

Anonymkode: 1ad82...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde rundt 8% egenkapital og kjøpte hus alene for 3 måneder siden

Anonymkode: 1ad82...255

Bullshit

Anonymkode: b280a...a45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.2.2016 at 10.05, AnonymBruker skrev:

Er ikke TS, men jeg og min har tenkt å kjøpe bolig på 2,9 men får ikke lån selvom vi har rundt 500k i egenkapital... Jeg har fast jobb 100%, men han er student men med fast inntekt og fast jobb med mulighet for mer jobb.

hvilken situasjon var dere i da dere fikk lån? Vi er bare 22 år, men de fleste rundt oss får lån og flytter ut. 

Anonymkode: 7b85a...3d7

 

Har dere sjekket i flere banker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.2.2016 at 13.45, AnonymBruker skrev:

Ved første kjøpet hadde jeg 10% egenkapital. Dette var kravet den gangen for 10+ år siden.

Ved siste kjøpet hadde vi 35% egenkapital.

Kravet i dag er minimum 15% egenkapital. Har du ikke dette trenger du en kausjonist for egenkapitalbeløpet.

Anonymkode: 64a2e...125

Nåja, det var ikke fastsatte generelle krav for ti år siden ihvertfall. :) 

Vi hadde null i egenkapital, lånte hele kjøpesummen, pluss 60.000 til overflateoppussing, pluss bakte inn billån. Ingen kausjonist. 11 år siden. 

Anonymkode: c0a96...809

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...