Gå til innhold

Når bedre økonomi ville økt arbeidsevnen min


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er en vanskelig situasjon. Jeg tror jeg kunne økt arbeidsevnen min ganske mye hvis jeg hadde hatt bedre økonomi. 

Hvis jeg hadde hatt råd til en skikkelig seng hadde jeg sovet bedre om natten. Hadde jeg hatt råd til skikkelige sko hadde jeg ikke hatt så mye smerter. Hadde jeg hatt råd til klær som gir minst mulig friksjon opp og ned fra sofa hadde jeg blitt mindre sliten om dagen. Hadde jeg hatt råd til en dyrere bolig sånn at jeg slapp å leie i en andreetasje med lang og bratt trapp hadde jeg spart mye energi og smerter. Hadde jeg hatt råd til garasje hadde jeg spart en gåtur ut samt skraping av bilruter. Hadde jeg hatt råd til å betale for hjelp til feks. snømåking og gressklipping hadde det hjulpet ekstremt masse (to dager sengeliggende etter hvert snøfall). Hjemmehjelpen utfører ikke slike gjøremål, og det er for dyrt for meg med både hjemmehjelp og annen hjelp. 

Dette er så frustrerende. Jeg vil ikke få mer penger om jeg ikke kommer meg i jobb, og jeg kommer meg ikke i jobb uten mer penger. Jeg tror at hvis jeg kunne tilrettelagt livet mitt bedre kunne jeg kanskje klart 50% jobb. Nå skal jeg over til 100% ufør. Og får ikke mer penger av det heller. 

Hvorfor er systemet slik? Finnes det overhode noen løsning for meg på dette? 

Anonymkode: 5dfff...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er derfor jeg leier framfor å eie selv, Bor i underetasjen i et rolig boligstrøk med eneboliger, egen hage utenfor - som jeg slipper å stelle. Huseier som freser snøen/har leid folk til brøyting. Det gjør meg mer selvhjulpen med annet praktisk i hverdagen, og har økt livskvaliteten mye :) alternativet hadde vært boligbyggelag, som her har vaktmestertjeneste som tar seg av alt slikt. Men ville da ikke kunnet få samme roen rundt meg, mye mer folk.Økonomisk smart er det kanskje ikke, men den frihetsfølelsen å kunne gå ut med søpla si selv - og hente avisa hver da :) 

Det er faktisk sinnsvakt lite hjelp en egentlig får av hjemmehjelpen! Det du evt kan prøve på, er å søke om BPA istedet, brukerstyrt personlig assistent. De skal mer kunne brukes til alt sånt som en ellers ville gjort selv. Men i mange kommuner vil de helst ikke innvilge det dessverre :(

 

Anonymkode: ae125...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er derfor jeg leier framfor å eie selv, Bor i underetasjen i et rolig boligstrøk med eneboliger, egen hage utenfor - som jeg slipper å stelle. Huseier som freser snøen/har leid folk til brøyting. Det gjør meg mer selvhjulpen med annet praktisk i hverdagen, og har økt livskvaliteten mye :) alternativet hadde vært boligbyggelag, som her har vaktmestertjeneste som tar seg av alt slikt. Men ville da ikke kunnet få samme roen rundt meg, mye mer folk.Økonomisk smart er det kanskje ikke, men den frihetsfølelsen å kunne gå ut med søpla si selv - og hente avisa hver da :) 

Det er faktisk sinnsvakt lite hjelp en egentlig får av hjemmehjelpen! Det du evt kan prøve på, er å søke om BPA istedet, brukerstyrt personlig assistent. De skal mer kunne brukes til alt sånt som en ellers ville gjort selv. Men i mange kommuner vil de helst ikke innvilge det dessverre :(

 

Anonymkode: ae125...ece

Takk for svar! Jeg leier allerede. Og leier den billigste leiligheten som er i området, folk blir overrasket over den "lave" leien min på 7000. Jeg blir også ofte sliten fordi de som bor under meg bråker en del. Kjenner at sånne ting tar på kreftene. 

BPA kunne vært aktuelt ja, kanskje jeg skulle søkt om det istedet. 

Anonymkode: 5dfff...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...