Gå til innhold

Huseier eller mitt ansvar å installere ny stikkontakt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har leid en leilighet i en del år. Strømtilkoblingen til oppvaskmaskinen er ikke etter forskriftene, da det kun er lagt opp en skjøteledning man plugger ledningen i og ikke en stikkontakt. Slik var det da vi flyttet inn. Jeg fant nylig ut at dette ikke er lov (elektriker som sa det), og man vil få et pålegg hvis man får kontroll. Jeg har nevnt dette til huseier, men h*n mente at dette var noe elektriker hadde lagt opp og at det var en fullt lovlig installasjon (noe det jo ikke er). Huseier virker nokså gjerrig, h*n sa at dette hadde gått greit i alle år og er på ingen måte interessert i å betale for å få lagt opp en stikkontakt slik at det nå blir en trygg tilkobling. Er det mitt eller huseiers ansvar å betale for en ny stikkontakt?

Anonymkode: 5c287...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen ekspert, men mener å ha hørt at hvitevarer og faste forbrukere som da også inkluderer varmtvannstank og vaskemaskin, tørketrommel osv skal ha stikkontakt og egnet kurs. 

Er dette et lovpålagt krav så er huseier pliktet til å gjøre noe med dette. Ikke dere som leier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har ødelagt stikkontakten og det er derfor dere trenger ny, så er det huseier sitt ansvar. 

Er ikke det en veldig rimelig og enkel ting å få fikset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjøteledning til oppvaskmaskin er ikke lov og dersom det er satt av plass til oppvaskmaskin med kun en skjøteledning som eneste mulighet for strøm er ikke det elektriske anlegget i forskriftsmessig stand. Dette er huseiers ansvar. Dersom han nekter å gjøre noe med dette, ta kontakt med det lokale everket så kan de pålegge han å utbedre dette. 

Anonymkode: a542b...22b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta noen bilder og så hører du med Det Lokale Eltilsynet.

Slik du beskriver opplegget er jeg enig med elektrikeren du snakket med, og da er det huseier som er ansvarlig for at det er i orden.

Anonymkode: 24335...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...