Gå til innhold

"Elskar deg", "glad i deg" og "likar deg"


Gjest Bergtekjen

Anbefalte innlegg

Gjest Bergtekjen

Tenker dei fleste då at "eg likar deg" er den svakaste "kjærleikserklæringa", og så kjem "eg er glad i deg" etterfulgt av "eg elskar deg"?
Det er hvertfall dette eg har inntrykk av, men som regel brukar eg "glad i deg" i staden for "elskar deg". Blir dette riktig?

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig :) 
Jeg sparer "elsker deg" til en partner, selv om jeg registrerer at mange sier det til barn/foreldre. Jeg er barn av 80-tallet og ikke vant til den varianten med mine foreldre, derfor blir det unaturlig for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergtekjen
21 minutter siden, Sjay skrev:

Enig :) 
Jeg sparer "elsker deg" til en partner, selv om jeg registrerer at mange sier det til barn/foreldre. Jeg er barn av 80-tallet og ikke vant til den varianten med mine foreldre, derfor blir det unaturlig for meg.

Då seier du "glad i deg" til foreldrene dine? 

Det er også interessant at i familien min seier me alle "glad i deg" til kvarandre. Og dette sa i tillegg kjærasten min til meg.  Så då tenkte eg det kunne vere artig å sjå kva betydning folk legg i dei forskjellige måtene å sei det på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Eg lika best "eg er glad i deg." Føler at det er meir varmt og koselig. "Eg elsker deg" er så...Skrikande på ein måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme forhold til "rangeringen" som det du har. "Jeg elsker deg" er forbeholdt en partner, og det kommer ikke første kvelden. Hadde heller ikke vært naturlig å bruke det til noen andre enn en kjæreste, i hodet mitt beskriver det en relasjon man ikke HAR til foreldre/barn. Synes det er veldig rart når jeg hører andre si det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Karou skrev:

Då seier du "glad i deg" til foreldrene dine? 

Det er også interessant at i familien min seier me alle "glad i deg" til kvarandre. Og dette sa i tillegg kjærasten min til meg.  Så då tenkte eg det kunne vere artig å sjå kva betydning folk legg i dei forskjellige måtene å sei det på. 

Ja, i vår familie gjør vi det. Har inntrykk av at nordmenn flest syns "elsker deg" henger litt høyt, og noen er veldig forsiktig med å bruke det. Jeg er iallfall en av dem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig. Elsker deg er et veldig sterkt uttrykk og noe jeg ikke bruker altfor ofte. Glad i deg er det jeg bruker mest både til samboer, men også innad i familie, med bestevenninna mi osv.

Mvh Yvonne :heiajente: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "elsker deg" og "glad i deg" til mannen min litt om hverandre, men det tok tid før vi kom til "elsker deg". Til datteren min, foreldre og besteveninnen min bruker jeg "glad i deg". Merkelig nok er datteren min det jeg elsker mest og det mest verdifulle jeg har, samtidig er det unaturlig for meg og si noe annet enn "glad i deg" til henne. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vel 'liker deg' mer som et kompliment enn et kjærlig utsagn. Sier 'glad i deg/elsker deg' kun til kjæresten min. Har aldri sagt det til venner/foreldre/familie.

Anonymkode: fa613...9f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg liker deg"  kan jeg si i gryende vennskap.

"glad i deg" - til alle jeg er glad i.

"elsker deg" - kun til barna mine (og tidligere partner. Er singel )

Anonymkode: 0ed12...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et tillegg som ikke er blitt nevnt: "Jeg liker deg" kan jeg bruke til en jeg anser kan bli en kjæreste, og hvor jeg ikke vil la han helt få vite at jeg faktisk allerede er glad i ham. Spille det litt ned. 

 

Anonymkode: f2c7c...0d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som et tillegg som ikke er blitt nevnt: "Jeg liker deg" kan jeg bruke til en jeg anser kan bli en kjæreste, og hvor jeg ikke vil la han helt få vite at jeg faktisk allerede er glad i ham. Spille det litt ned. 

 

Anonymkode: f2c7c...0d1

Enig. Jeg kan si "jeg liker deg" om en jeg er skikkelig forelska i, men som jeg ikke tør å si "jeg er glad i deg" til.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier at jeg elsker sønnen min, og det gjør jeg. Det er den mest definerende følelsen jeg har. For meg ville det vært rart å ikke skulle si at jeg elsker ham. 

At jeg er glad i noen kan jeg si både til venner, kjæreste, familie og til og med til eks-mannen min. "Jeg liker deg" er ikke mindre sterkt/viktig enn "glad i deg", det er bare to forskjellige ting. Han jeg dater nå sier ofte f.eks. "Jeg liker deg, du er så kul!" til meg, og det er veldig fint å høre. Jeg sier det samme til ham selv. Vi sier også at vi er glade i hverandre, men det er mer sjelden.

Anonymkode: 313fb...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bergtekjen
17 timer siden, Fireproof skrev:

Eg lika best "eg er glad i deg." Føler at det er meir varmt og koselig. "Eg elsker deg" er så...Skrikande på ein måte. 

Ja, eg også.

17 timer siden, drikkerbrushverdag skrev:

Jeg har samme forhold til "rangeringen" som det du har. "Jeg elsker deg" er forbeholdt en partner, og det kommer ikke første kvelden. Hadde heller ikke vært naturlig å bruke det til noen andre enn en kjæreste, i hodet mitt beskriver det en relasjon man ikke HAR til foreldre/barn. Synes det er veldig rart når jeg hører andre si det. 

 

17 timer siden, Yvonne skrev:

Enig. Elsker deg er et veldig sterkt uttrykk og noe jeg ikke bruker altfor ofte. Glad i deg er det jeg bruker mest både til samboer, men også innad i familie, med bestevenninna mi osv.

Mvh Yvonne :heiajente: 

Ja, eg synast "eg elskar deg" er kanskje litt unaturleg å bruke, hvertfall for meg. Eg kan også bruke "glad i deg" til bestevenner/-venninner.

17 timer siden, Saraby skrev:

Jeg bruker "elsker deg" og "glad i deg" til mannen min litt om hverandre, men det tok tid før vi kom til "elsker deg". Til datteren min, foreldre og besteveninnen min bruker jeg "glad i deg". Merkelig nok er datteren min det jeg elsker mest og det mest verdifulle jeg har, samtidig er det unaturlig for meg og si noe annet enn "glad i deg" til henne. :P

Det virkar som ein naturleg utvikling. Og det er interessant å sjå at dei fleste brukar "elskar deg" berre til partneren.

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker vel 'liker deg' mer som et kompliment enn et kjærlig utsagn. Sier 'glad i deg/elsker deg' kun til kjæresten min. Har aldri sagt det til venner/foreldre/familie.

Anonymkode: fa613...9f9

Eg brukar det til bestevenner/-venninner og til menn eg er interessert i. I familien min seier me "glad i deg" til kvarandre, men eg trur mamma og pappa seier "elskar" seg i mellom.

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Jeg liker deg"  kan jeg si i gryende vennskap.

"glad i deg" - til alle jeg er glad i.

"elsker deg" - kun til barna mine (og tidligere partner. Er singel )

Anonymkode: 0ed12...c5e

Eg er for det meste enig (bortsett frå at eg ikkje har barn), men "likar deg" er eit litt sterkare uttrykk for meg enn at eg brukar det i gryande vennskap.

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som et tillegg som ikke er blitt nevnt: "Jeg liker deg" kan jeg bruke til en jeg anser kan bli en kjæreste, og hvor jeg ikke vil la han helt få vite at jeg faktisk allerede er glad i ham. Spille det litt ned. 

 

Anonymkode: f2c7c...0d1

 

7 timer siden, Yvonne skrev:

Enig. Jeg kan si "jeg liker deg" om en jeg er skikkelig forelska i, men som jeg ikke tør å si "jeg er glad i deg" til.

Mvh Yvonne :heiajente:

Desse to innlegga er eg enig i. Eg hadde faktisk tenkt å sei det til kjærasten min (før me blei saman), men så køyrde han på med "glad i deg" :fnise: Og då føltast det riktig å sei det.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier at jeg elsker sønnen min, og det gjør jeg. Det er den mest definerende følelsen jeg har. For meg ville det vært rart å ikke skulle si at jeg elsker ham. 

At jeg er glad i noen kan jeg si både til venner, kjæreste, familie og til og med til eks-mannen min. "Jeg liker deg" er ikke mindre sterkt/viktig enn "glad i deg", det er bare to forskjellige ting. Han jeg dater nå sier ofte f.eks. "Jeg liker deg, du er så kul!" til meg, og det er veldig fint å høre. Jeg sier det samme til ham selv. Vi sier også at vi er glade i hverandre, men det er mer sjelden.

Anonymkode: 313fb...5b2

For min del følar eg at det er ein gradering mellom å sei "glad i deg" og "likar deg", altså at det går ut på som ca. det same, men begge kan brukast om både romantisk interesse og bestevenner/-venninner. Det er interessant å høyre at du ikkje synast det same.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme forhold til utsagnene som du skisserer i HI.
For meg er "jeg elsker deg" forbeholdt en partner som jeg har romantiske følelser for. Så selv om jeg kan forstå at man virkelig elsker sitt barn, så blir utsagnet "jeg elsker deg" helt feil i mitt hode.

Til familie og venner vil det sterkeste uttrykket bli "glad i deg", og at jeg "liker deg" godt kan brukes til noen man er grynede forelsket i men ikke helt føler at "glad i deg" passer å si ennå er jeg enig i.

For meg betyr også utsagnene litt ulike ting. Jeg kan godt være glad i et familiemedlem uten å like vedkommende spesielt godt. Samtidig kan jeg fint elske en partner og være glad i vedkommende på samme tid. At jeg elsker ham har noe med min romantiske tilknytning til ham og gjøre, at jeg er glad i ham går på litt andre ting, og forhåpentligvis liker jeg vedkommende også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker deg er noe jeg og kjæresten pleide å si til hverandre i starten av forholdet. Før jeg i hvert fall var sikker på følelsene mine, jeg likte han, men visste ikke hva mer. Jeg kan også finne på å bruke det til venner eller andre jeg holder på å bli kjent med.

Jeg er glad i deg er noe jeg kan si til de jeg er glad i - venner, familie(foreldre, tantebarn, søsken). Sier det innimellom til kjæresten min, da det for meg er en annen ting/"sjanger" enn å elske. Uten at jeg helt klarer å definere forskjellen.

Jeg elsker deg er noe jeg bare sier til kjæresten, når jeg faktisk føler det. Jeg sa det til eksen noen få ganger (betydde ikke noe for han), men sier det ofte til kjæresten. Kun de to jeg har sagt det til. Kan tenke meg at jeg vil si det til barnet mitt i framtiden. Det føltes helt feil når niesa mi kommer og sier "jeg elsker deg tante". For all del, det er koselig, men det blir feil følelse for meg. Det blir også helt feil å si det til mine foreldre feks. Mens kjæresten sier det støtt og stadig til søskna og foreldrene sine (noe som var vanskelig for meg å svelge i starten da jeg er vant med at det er forbeholdt partner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Karou skrev:

For min del følar eg at det er ein gradering mellom å sei "glad i deg" og "likar deg", altså at det går ut på som ca. det same, men begge kan brukast om både romantisk interesse og bestevenner/-venninner. Det er interessant å høyre at du ikkje synast det same.

Jeg treffer veldig mange kule mennesker, og har null problemer med å si "Jeg liker deg altså!" til noen jeg møtte for 1 time siden. Det ville vært veldig rart å si at jeg er glad i noen jeg møtte for en time siden.

Anonymkode: 313fb...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...