Gå til innhold

Vil nav prøve å finne alle utveier for å slippe å gi økonomisk støtte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer bare, har en venninne som nylig var på nav. Jeg har hørt så og si bare negative ting om nav. Kan de kreve at du bruker av bsu, dersom du har mye oppspart der? Isåfall så skal tydeligvis alt gjøres for at en skal gå i minus igjen. 

Anonymkode: 4c594...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er en kortvarig periode hun trenger økonomisk støtte vil de vanligvis prøve å skjerme BSU, men er det langvarig så må hun selvsagt bruke alle sparepenger ja. 

Anonymkode: 3520c...441

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder vel f.eks ved sosialhjelp og lignende. Da vil du måtte bruke alt du har av verdier omtrent. Ved dagpenger, sykepenger osv vil du ikke måtte ofre noe slikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer bare, har en venninne som nylig var på nav. Jeg har hørt så og si bare negative ting om nav. Kan de kreve at du bruker av bsu, dersom du har mye oppspart der? Isåfall så skal tydeligvis alt gjøres for at en skal gå i minus igjen. 

Anonymkode: 4c594...bd9

Nav er vanskeligere i enkelte kommuner enn andre. Finnes mange identiske saker hvor ene parten har fått all mulig hjelp man kan få men ikke den andre. Sånn er det i mitt tilfelle. Nav vil ikke hjelpe meg uansett om jeg kommer med brekkt fot engang, de er helt elendige i min kommune!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud: Les deg opp på lovgivningen og vit hva slags Nav støtte du har krav på. Får du f. eks. dagpenger skal du ikke måtte bruke av dine egne oppsparte midler, men vil måtte gjøre det ved sosialstønad f. eks. 

Anonymkode: 2f30a...877

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første bud: Les deg opp på lovgivningen og vit hva slags Nav støtte du har krav på. Får du f. eks. dagpenger skal du ikke måtte bruke av dine egne oppsparte midler, men vil måtte gjøre det ved sosialstønad f. eks. 

Anonymkode: 2f30a...877

Godt poeng.

Og for de formene for støtte som krever at man bruker sparepenger: er det ikke nesten sånn det må være da, TS? Eller skal alle kunne kreve hva som helst finansiert av fellesskapet, selv om de har penger på bok? Synes ikke det er negativt i det hele tatt at NAV sondrer på utbetalingene og har forskjellige regler for forskjellige livssituasjoner. Noe frislepp ønsker jeg i alle fall ikke, det er strake veien til bunnskrapt kasse. 

Anonymkode: 7b3bd...f77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nav kan også kreve at barn sparepenger/konfirmasjonspenger blir brukt. Gjort her hvor jeg bor.

Anonymkode: 7840a...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, førstedamen skrev:

Nav er vanskeligere i enkelte kommuner enn andre. Finnes mange identiske saker hvor ene parten har fått all mulig hjelp man kan få men ikke den andre. Sånn er det i mitt tilfelle. Nav vil ikke hjelpe meg uansett om jeg kommer med brekkt fot engang, de er helt elendige i min kommune!

Hva skal NAV gjøre med din brukne fot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les deg opp på lovverket, trygdejussen, og får du krav, så be de hjemle det. NAV forvalter egentlig rettigheter du har opptjent, du har betalt det sjøl i trygdeavgift. Med vår fine regjering, har NAV fått et press på seg til å være mer knipske - for eksempel er det ingen automatikk i sykepenger (før kunne det ta tid, men nå kan du få avslag) ved langvarig sykemelding.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
2 timer siden, Glitnir skrev:

Hva skal NAV gjøre med din brukne fot?

Var ett eksempel, ettersom jeg ikke får taxi de gangene jeg trenger det heller, nav gir meg ingenting, ikke engang lov til å bli kvitt dem. Mener ikke at de skulle gjøre noe med min brukne fot. Men hva er det med brukken fot som gjør at man ikke trenger penger i det hele tatt to mnd? Jo det trenger man uansett. Derimot bryr ikke nav seg, å jeg har automatisk meldekort så det nytter ikke si det er min feil for jeg KAN ikke gjøre noe annet enn å ringe nav å mase og her skjer enda ingenting. (ventet på nytt møte siden oktober) Tanten min derimot med samme "sykdom" fikk gå skole i 2 år på nav er idag klar til å begynne på sin vidreutdanning, til meg vil nav bare dele ut penger når de føler for det og det er ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer bare, har en venninne som nylig var på nav. Jeg har hørt så og si bare negative ting om nav. Kan de kreve at du bruker av bsu, dersom du har mye oppspart der? Isåfall så skal tydeligvis alt gjøres for at en skal gå i minus igjen. 

Anonymkode: 4c594...bd9

Nav er siste utvei når du selv ikke klarer å dra omsorg for deg selv. Da skal alle andre muligheter for livsopphold være uttømt. Å bruke av bsu blir vurdert individuelt. 

Å gå på Nav og bruke av får felles pengesekk skal ikke være en enkel løsning, for noen. Husk og på at hvordan du selv møter andre påvirker hvordan du blir møtt av andre. 

Anonymkode: ca9b6...6ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt poeng.

Og for de formene for støtte som krever at man bruker sparepenger: er det ikke nesten sånn det må være da, TS? Eller skal alle kunne kreve hva som helst finansiert av fellesskapet, selv om de har penger på bok? Synes ikke det er negativt i det hele tatt at NAV sondrer på utbetalingene og har forskjellige regler for forskjellige livssituasjoner. Noe frislepp ønsker jeg i alle fall ikke, det er strake veien til bunnskrapt kasse. 

Anonymkode: 7b3bd...f77

Foreslår at du svarer skikkelig på startinnlegget istedet for å bruke ts sin tråd som personlig rom for dine egne meninger.

Anonymkode: 01c73...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foreslår at du svarer skikkelig på startinnlegget istedet for å bruke ts sin tråd som personlig rom for dine egne meninger.

Anonymkode: 01c73...0d5

Syntes det du siterte var ganske relevant til HI, egentlig. Det TS spør om er jo om NAV prøver alt mulig for å slippe å gi deg penger og det blir fremstilt som at NAV er skurken her.

Jeg syntes jo også at hvis man sitter på 400.000,- i sparepenger så er ikke NAV kjipe og "prøver å finne alle utveier for å slippe å gi deg økonomisk støtte", for i realiteten så trenger du jo ikke økonomisk støtte når du har 400.000,- på kontoen.
Joda, det er nok urettferdig for man har spart det opp og prioritert riktig, men altså... Det er så mye i dette landet som burde brukes penger på, men å gi økonomisk støtte til noen som sitter på en halv mill bare fordi den er på en sparekonto er faktisk ikke det som burde prioriteres.

Det eneste jeg har opplevd negativt med NAV er at de gransket sykemeldingen min. Det gikk jo fint, de slo seg til ro med at jeg var for syk til å jobbe en periode og jeg fikk utbetalt det jeg skulle. Ikke noe problem, og det var heller ikke et problem at de gransket det - vet jo at det er mange i dette landet som lever på trygd eller sykepenger som kunne ha fungert i jobb. (Nei, ikke alle, mange er ufør/uten arbeid med god grunn og det skal de få lov til, men det er nok noen råtne epler i den kurven altså!)

Anonymkode: 4bb98...df8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomsterert

Har en penger selv,uansett hvilke,så skal en jo bruke av dem før en forventer at NAV hjelper. Det er jo en selvfølge! Hjelpe meg så uansvarlige og bortskjemte noen er. Flaut rett og slett. Det er jo det siste en vil i min verden å få hjelp fra NAV. Det er faktisk også de som virkelig trenger bidrag derfra,og da er det så utrolig frekt å søke hjelp om en faktisk kan klare seg med egne midler.

Pinlig med sånn mangel på moral!

Endret av Blomsterert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat
8 minutter siden, Blomsterert skrev:

Har en penger selv,uansett hvilke,så skal en jo bruke av dem før en forventer at NAV hjelper. Det er jo en selvfølge! Hjelpe meg så uansvarlige og bortskjemte noen er. Flaut rett og slett. Det er jo det siste en vil i min verden å få hjelp fra NAV. Det er faktisk også de som virkelig trenger bidrag derfra,og da er det så utrolig frekt å søke hjelp om en faktisk kan klare seg.

Fader,for en moral noen har. Eller rettere sagt,mangel på moral!

Enig.. Merkelig holdning.. Har man jobba tre måneder er det..? Har man jo rett på sykepenger. Er man student kan man søke stipend/støtte fra Lånekassen viss man blir syk. Går man ut fra et brudd har man muligheter for overgangsstønad.... Det er jo ganske mange situasjoner man kan kreve å få, tenker jeg.. Men viss man ikke har tjent opp disse rettighetene men alikevel sitter med endel penger på bok er det vel litt merkelig at det første man tenker på er at NAV skal betale...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...