Gå til innhold

Psykologer, leger og andre

Fremhevede innlegg

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener diagnoser satt ved tidligere kontakt med sykehus, både poliklinisk og akutt, f.eks. fra medisinsk avdeling, nevrologisk osv. 

Det som er journalført ved samme sykehus er noe annet enn journalen du har hos fastlegen. Da forstår jeg mer hva du mener. 

Anonymkode: 2af8e...64d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er journalført ved samme sykehus er noe annet enn journalen du har hos fastlegen. Da forstår jeg mer hva du mener. 

Det er er kun sykehus jeg mener. 

Hvordan er det så med info mellom de ulike sykehusene, f.eks. om man er innlagt ved et sykehus i Helse Vest, vil de få informasjon, tilgang på journalnotatene, dersom man har vært innlagt med sykehus i Helse Nord? 

Anonymkode: 376cf...d94

Skrevet

Hvordan er det så med info mellom de ulike sykehusene, f.eks. om man er innlagt ved et sykehus i Helse Vest, vil de få informasjon, tilgang på journalnotatene, dersom man har vært innlagt med sykehus i Helse Nord? 

Normalt sett ikke. Hvis du ber om en overførsel av papirer vil det selvsagt gjøres. 

Skrevet
3 timer siden, Ramona skrev:

Det er relevant for meg. 

Hvorfor det egentlig? Du har tydeligvis ikke noe å tilføre vedrørende temaet som diskuteres her. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som jobber med pasienter og som diagnostiserer, hva skjer dersom behandler setter feil diagnose? En diagnose som blir satt følger vel en pasient sin journal, eller er det mulig å få det slettet? 

Og hvordan er det egentlig når det føres journal, f.eks. ved innleggelse på sykehus. Føres det da opp en oversikt over tidligere satte diagnoser? F.eks. dersom en pasient blir innlagt på sykehus med hjerteinfarkt eller slag, hvilken informasjon om pasientens tidligere helse vil komme opp på f.eks. innkomstjournal? 

En diagnose havner ikke bare i en journal. Diagnosen danner og grunnlag for trygderefusjon fra Helfo når pasienten er til konsultasjon hos legen. Diagnose gir grunnlag for trygdeutbetalinger ved sykemelding eller andre stønader. Alle diagnoser som gir grunnlag for utbetalinger fra folketrygdens systemer havner i et register hos Nav. 

Havner du på sykehus vil også de få refusjon fra folketrygden avhengig av diagnosen de setter på deg. Så diagnoser havner i mange registre. Noen steder kan de endres ved at ny diagnose tilføres og tilbakeviser gammeldiagnose, andre steder, der noen har fått penger etter en diagnose kan ikk diagnosen endres eller rettes fordi utbetalingen har funnet sted. 

Anonymkode: ac08c...4aa

Skrevet

Normalt sett ikke. Hvis du ber om en overførsel av papirer vil det selvsagt gjøres. 

Med andre ord, en må selv be om overførelse av informasjon. Litt tungvint skulle en tro, spesielt dersom f.eks. Helse Nord har viktig info om pasient, og pasienten som er innlagt ved Helse Vest og ikke kan overbringe slik informasjon videre ( ikke bevisst f.eks.).  

Skrevet

Med andre ord, en må selv be om overførelse av informasjon. Litt tungvint skulle en tro, spesielt dersom f.eks. Helse Nord har viktig info om pasient, og pasienten som er innlagt ved Helse Vest og ikke kan overbringe slik informasjon videre ( ikke bevisst f.eks.).  

Det er en av grunnene til at de har startet med kjernejournal.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Systemet Bent Høie har innført gjør det mulig for sykehus over hele landet å se hverandres journalnotater.på sikt skal,og sykehus og fastlege ha felles journal. En pasient en journal er mantraet fra Høie.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Systemet Bent Høie har innført gjør det mulig for sykehus over hele landet å se hverandres journalnotater.på sikt skal,og sykehus og fastlege ha felles journal. En pasient en journal er mantraet fra Høie.

Kjernejournal må man selv samtykke til, så det skjer ikke automatisk. Jeg har selv takket nei.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva så med sykehuspersonell som har tilgang til journal? 

Jobber du på sykehus kanskje? At du vet hvordan dette foregår, eller at du forstår hva jeg mener? 

F.eks. en innkomstjournal på en pasient. Der står det listet opp tidligere diagnoser. Vil en endring/retting av tidligere gitt diagnose komme fram der? 

På en innkomstjournal står det kode på diagnosen, diagnosenavn og årstall i kronologisk rekkefølge. Hva skjer i slike tilfeller med en diagnose som er feil. Vil den stå sammen med de andre, eller blir den fysisk slettet/merket som feil? 

En journal har flere deler. 

En del der det skrives fortløpende helseinnformasjon. 

En del er laboratorieprøver. 

På sykehus har du en sykepleierdel. (Det har du ikke på legekontorjournaler.)

Du har og en del med fortløpende daterte diagnoser, som er sendt inn til Helfo og som sykehuset har fått refusjon for å ha behandlet deg for. F.eks. Leukemi, kode slik og sånn...UVI. Kode sånn og sånn. 

En ansatt har ikke lov til å gå inn i en pasientjournal uten begrunnet behov for å lese i journalen. 

Alle som har vært inne i sykehusjournaler blir loggført, med dato og klokkeslett og hvor lenge de har hatt journalen åpen. Denne infoen lan pasienten på forespørsel få utlevert ved å henvende seg til sykehusets IT sikkerhetsavdeling. 

Denne typen logg finnes ikke på legevakter elle rpå fastlegekontor. Det har Datatilsynet og Sivilombudsmannen kritisert kommunene sterkt for. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjernejournal må man selv samtykke til, så det skjer ikke automatisk. Jeg har selv takket nei.

Det er forskjell på kjernejournal og på sykehusjournaler. Min kjernejournal har jeg slettet. Ser ingen hensikt i det tullet. 

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er er kun sykehus jeg mener. 

Nei, det utveksles ikke automatisk informasjon mellom helseforetakene. Selv på ulike sykehus innen samme fortak er det restriksjoner på tilgang til journal.

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en av grunnene til at de har startet med kjernejournal.

Kjernejournal inneholder ikke det den vanlige jornalen innholder, det må bevisst legges inn relevant informasjon der.

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke mulig pr i dag. På sikt er det planen, måtte den aldri bli en virkelighet. Men i dag er det altså ikke sånn.

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får automatisk kjernjournal, men du kan slette den hvis du ønsker. Dessverre er det mange som ikke har forstått hva kjernejournal er og sletter fordi de tror det er det samme som vanlig journal. Det står svært begrenset info i kjernejournalen (men potensielt livsviktig), og det krever flere nivåer å logge segg inn på enn vanlig journal. Vanlig journal --> brukernavn og passord, kjernejournal --> smartkort og to runder med ulikt brukernavn og passord. 

Anonymkode: 0d556...060

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...