Gå til innhold

Psykologer, leger og andre

Fremhevede innlegg

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som jobber med pasienter og som diagnostiserer, hva skjer dersom behandler setter feil diagnose? En diagnose som blir satt følger vel en pasient sin journal, eller er det mulig å få det slettet? 

Og hvordan er det egentlig når det føres journal, f.eks. ved innleggelse på sykehus. Føres det da opp en oversikt over tidligere satte diagnoser? F.eks. dersom en pasient blir innlagt på sykehus med hjerteinfarkt eller slag, hvilken informasjon om pasientens tidligere helse vil komme opp på f.eks. innkomstjournal? 

Anonymkode: 376cf...d94

En psykisk diagnose kan du få en ny vurdering på om du faktisk har, og du kan få den slettet hvis den viste seg å være feil. Fysisk er det jo litt verre, har du hatt et infarkt, så har du hatt det.

Anonymkode: f4c58...2cc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til TS, hvis du for eksempel er innlagt ved et sykehus eller en behandlingsinstitusjon blir epikrisen sendt til fastlegen etter oppholdet ditt. Da følger denne journalen din.

Når det er sagt lurer jeg på hvorfor du spør? En journal er kun til hjelp for de som behandler deg. Det er ikke en fasit på hvem du er.

Anonymkode: 2af8e...64d

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er du bekymret for? Mange har fått feil diagnoser som siden har blitt erstattet av korrekte.

Jeg er ikke bekymret, men litt usikker på hvordan dette med journalføring foregår. Hittil har jeg ikke fått konkrete svar, selv om du forsøker å svare. 

Det er vel i grunnen slik at tidligere diagnoser ikke blir erstattet, men at man kun får nye diagnoser. Ved erstatning burde vel tidigere feilgitte diagnoser blitt slettet, noe jeg forstår at ikke skjer. Vil en da f.eks. i en journal finne en oversikt som helsepersonell har tilgang til hvor det f.eks. står: 2006 leukemi (feildiagnostisert), 2006 mononukleose. Altså, blir det klargjort på noen måte at en tidligere diagnose er feil, eller vil det kun komme en ny diagnose uten at det klargjøres at den andre (eller flere) i utgangspunktet var feil? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså, blir det klargjort på noen måte at en tidligere diagnose er feil, eller vil det kun komme en ny diagnose uten at det klargjøres at den andre (eller flere) i utgangspunktet var feil? 

Behandleren som foretar ny utredning vil nevne det når du får ny diagnose. Null stress.

Gjest Blomsterert
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg er litt uklar. 

Selv om man får en ny diagnose, så vil vel den tidligere fortsatt stå, selv om den egentlig ikke er gyldig eller riktig? 

Det står vel nevnt som "tidligere diagnosert",men at denne har falt bort i ettertid.

Skrevet

Behandleren som foretar ny utredning vil nevne det når du får ny diagnose. Null stress.

Hvordan foregår det? Hvem får den informasjonen? 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke bekymret, men litt usikker på hvordan dette med journalføring foregår. Hittil har jeg ikke fått konkrete svar, selv om du forsøker å svare. 

Les mer her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2000-12-21-1385

• Liker 1
Skrevet

Hvordan foregår det? Hvem får den informasjonen? 

Du får som regel dette sendt til fastlegen slik at det følger journalen på samme måte som andre epikriser eller utredninger som er foretatt. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får som regel dette sendt til fastlegen slik at det følger journalen på samme måte som andre epikriser eller utredninger som er foretatt. 

Hva så med sykehuspersonell som har tilgang til journal? 

Jobber du på sykehus kanskje? At du vet hvordan dette foregår, eller at du forstår hva jeg mener? 

F.eks. en innkomstjournal på en pasient. Der står det listet opp tidligere diagnoser. Vil en endring/retting av tidligere gitt diagnose komme fram der? 

På en innkomstjournal står det kode på diagnosen, diagnosenavn og årstall i kronologisk rekkefølge. Hva skjer i slike tilfeller med en diagnose som er feil. Vil den stå sammen med de andre, eller blir den fysisk slettet/merket som feil? 

Skrevet

Om diagnosen er satt av en privatpraktiserenede psykolog eller psykiater, og ikke på et sykehus, så vil ikke dette være i journalen på sykehuset, dersom du ikke er henvist dit av psykologen eller omvendt. 

Anonymkode: 7d203...ee2

Skrevet

Om en diagnose er feil, har man rett til å få den slettet eller rettet i journalen.

Gjest Badebuksa
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som jobber med pasienter og som diagnostiserer, hva skjer dersom behandler setter feil diagnose? En diagnose som blir satt følger vel en pasient sin journal, eller er det mulig å få det slettet? 

Og hvordan er det egentlig når det føres journal, f.eks. ved innleggelse på sykehus. Føres det da opp en oversikt over tidligere satte diagnoser? F.eks. dersom en pasient blir innlagt på sykehus med hjerteinfarkt eller slag, hvilken informasjon om pasientens tidligere helse vil komme opp på f.eks. innkomstjournal? 

Det er ganske interessant, da jeg selv har opplevd å nesten dø fordi legevakta sendte meg hjem med feil diagnose. Det fikk ingen konsekvenser, og står heldigvis i journalen.

Skrevet

På en innkomstjournal står det kode på diagnosen, diagnosenavn og årstall i kronologisk rekkefølge. Hva skjer i slike tilfeller med en diagnose som er feil. Vil den stå sammen med de andre, eller blir den fysisk slettet/merket som feil? 

Innkomstjournalen din inneholder da ikke hele journalen din hos fastlegen.

• Liker 2
Gjest førstedamen
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der har jeg lurt på også. Jeg fikk en diagnose for noen år siden og ble medisinert for det. Jeg tvilte hele tiden på at jeg hadde den diagnosen, noe fastlegen også betvilte.

Etter samråd med fastlege så sluttet jeg med medisinen og ble som ett nytt menneske. Har aldri følt meg bedre.

Kan den diagnosen fjernes helt fra alle mine journaler?

Anonymkode: 8b511...f60

Skjedde med meg også. Det vil jo selvfølgelig ikke stå at du har den diagnosen, men ja det vil følge historikken i sykejournalene dine. Akkurat som hvis du tar en urinprøve fordi du skal på DPS, den blir lagret i dine papirer. (litt dålig eksempel men men)

Gjest førstedamen
Skrevet

Om en diagnose er feil, har man rett til å få den slettet eller rettet i journalen.

Hvis diagnosen er feil og de har funnet ut den er feil er du jo ikke lengre diagnosert med det!

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innkomstjournalen din inneholder da ikke hele journalen din hos fastlegen.

Dette omhandler heller ikke fastlegen, men f.eks. innkomstjournal på sykehus. 

Skrevet

Sykeus har ikke tilgang til journalen din hos fastlege eller legevakt, og deler kun informasjon ved behov, f.eks får du med innleggelseskriv fra legevakt til sykehus og epikrise fra sykehus til fastlege. Hele din historie ramses ikke nødvendigvis opp i innkomstjournalen, har du vært innlagt ofte vil det gjerne står "se tidligere journal" el.l, eller det kan stå tidligere behandlet for mononukleose, pyelonefritt, depresjon og ryggsmerter. Får nå behandling for hypotyreose og psoriasis. Egentlig er det bare diagnoser som har relevans for dagens situasjon som er aktuell (Og ikke minst eventuelle medisiner), men tidligere historie er relevant fordi det sier noe om hva kroppen har respondert av behandling tidligere, du kan ha kjennskap til allergier eller ha fått bivirkninger, eller det kan være tidligere sykdom debuterer igjen med ett annet mønster. Har du hatt mye infeksjoner så er kroppen din gjerne mer mottakelig for det enn hos andre. Noen uttømmende liste er en innkomstjournal ikke, så om sykehuset ikke får opplysninger om tidligere diagnoser så vil de heller ikke ha noe å skrive i det feltet. En sykdom du er behandlet for og ikke lenger har er ikke noe du kan får fjernet fra journalen da det faktisk ikke er feil. Har du blitt behandlet for hjerteinfarkt så står det der, det betyr ikke at det lenger er relevant. Står det at du er behandlet for hjeteinfarkt uten faktisk å få det påvist kan det fjernes, evt står det at du har fått behandling på mistanke. Først når det står at du har hatt noe uten noensinne å ha vært i nærheten kan det fjernes pga fril i journalen. Fjerning av dokumenter i journal skal kun gjøres når det er feil, ikke når pasienten er misfornøyd med det som står der. Mange som misforstår det.

Anonymkode: 0d556...060

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette omhandler heller ikke fastlegen, men f.eks. innkomstjournal på sykehus. 

Men det er jo det jeg prøver å si!

Hvsi du er behandlet ved for eksempel DPS er det fastlegen som har papirer derfra. Disse papirene blir ikke med i innkomstjournalen din ved en sykeshusinnleggelse for en brukket fot selv om de ligger i journalen din hos fastlegen.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykeus har ikke tilgang til journalen din hos fastlege eller legevakt, og deler kun informasjon ved behov, f.eks får du med innleggelseskriv fra legevakt til sykehus og epikrise fra sykehus til fastlege. Hele din historie ramses ikke nødvendigvis opp i innkomstjournalen, har du vært innlagt ofte vil det gjerne står "se tidligere journal" el.l, eller det kan stå tidligere behandlet for mononukleose, pyelonefritt, depresjon og ryggsmerter. Får nå behandling for hypotyreose og psoriasis. Egentlig er det bare diagnoser som har relevans for dagens situasjon som er aktuell (Og ikke minst eventuelle medisiner), men tidligere historie er relevant fordi det sier noe om hva kroppen har respondert av behandling tidligere, du kan ha kjennskap til allergier eller ha fått bivirkninger, eller det kan være tidligere sykdom debuterer igjen med ett annet mønster. Har du hatt mye infeksjoner så er kroppen din gjerne mer mottakelig for det enn hos andre. Noen uttømmende liste er en innkomstjournal ikke, så om sykehuset ikke får opplysninger om tidligere diagnoser så vil de heller ikke ha noe å skrive i det feltet. En sykdom du er behandlet for og ikke lenger har er ikke noe du kan får fjernet fra journalen da det faktisk ikke er feil. Har du blitt behandlet for hjerteinfarkt så står det der, det betyr ikke at det lenger er relevant. Står det at du er behandlet for hjeteinfarkt uten faktisk å få det påvist kan det fjernes, evt står det at du har fått behandling på mistanke. Først når det står at du har hatt noe uten noensinne å ha vært i nærheten kan det fjernes pga fril i journalen. Fjerning av dokumenter i journal skal kun gjøres når det er feil, ikke når pasienten er misfornøyd med det som står der. Mange som misforstår det.

Anonymkode: 0d556...060

Jeg har til tider tilgang til innkomstjournaler og ser at så og si samtlige tidligere diagnoser, både somatiske og psykiske listes opp, selv om den aktuelle situasjonen ikke har noe med de fleste tidligere diagnosene å gjøre, 

Vedr. fjerning av dokumenter, så forstår jeg at det ikke gjøres fordi pasient er misfornøyd. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo det jeg prøver å si!

Hvsi du er behandlet ved for eksempel DPS er det fastlegen som har papirer derfra. Disse papirene blir ikke med i innkomstjournalen din ved en sykeshusinnleggelse for en brukket fot selv om de ligger i journalen din hos fastlegen.

Jeg mener diagnoser satt ved tidligere kontakt med sykehus, både poliklinisk og akutt, f.eks. fra medisinsk avdeling, nevrologisk osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...