Gå til innhold

Barnebidrag: Far betaler ikke, jeg tjener over 6 G


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 18. februar 2016 at 11.35, AnonymBruker skrev:

Skal man følge hva som sies mot mødre her, så: kan han ikke forsørge barna sine, så burde han i hvertfall latt være å få flere! 

Eneste ny partners inntekt teller på er bidragsevne eller ikke, det at han bor og deler utgifter med en annen voksen gjør at han kan gå fra ikke bidragsdyktig til bidragsdyktig. Det er fortsatt kun hans inntekt som teller når de regner ut bidrag. 

Dersom det er slik at mor VELGER å ikke jobbe, kan far be om at inntekten hennes skjønsfastsettes til 80% av hva hun burde/kunne hatt. 

Anonymkode: aa9f6...b61

DA er det mange alenemødre som burde ha latt være å få barn.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ting jeg så frem til når jeg var aleneforsørger, og det var at ungene skulle bli 18. Det var styr hele tiden med bidrag. Minstebidrag. Han bidro ikke noe utover det han ble trekt. Når de var 8 slapp jeg å forholde meg mere til det. 

Anonymkode: e899d...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål: Far har etablert seg i nabobyen med to små barn med ny kone, og har to tenåringer fra tidligere forhold. Etter eget ønske har han ikke samvær med de to eldste. Mor til de to eldste tjener godt, er  akkurat over grensen, og for tiden går far på aap. Fars bidrag ble satt til kr 500 pr mnd, hvordan kan dette være riktig? Far har altså null samvær, bidrar (hittil) med null kroner, har ikke en gang kjøpt så mye som en godtepose til ungene, og skal altså bidra med omtrent ingenting? Forøvrig jobber far svart, noe som dessverre ikke kan bevises. Vil far opparbeide seg bidragsgjeld på noen måte, eller må mor og barn ta til takke med femhundrelappen? Jeg skjønner jo at far også må bli med på å forsørge de to små barna, men er det virkelig sånn at han ikke skal bidra med noen ting nesten til de to største? 

Jeg kan ikke fatte at en far skal bli omtrent fritatt for å bidra på denne måten. 

 

 

Anonymkode: 1455e...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har et spørsmål: Far har etablert seg i nabobyen med to små barn med ny kone, og har to tenåringer fra tidligere forhold. Etter eget ønske har han ikke samvær med de to eldste. Mor til de to eldste tjener godt, er  akkurat over grensen, og for tiden går far på aap. Fars bidrag ble satt til kr 500 pr mnd, hvordan kan dette være riktig? Far har altså null samvær, bidrar (hittil) med null kroner, har ikke en gang kjøpt så mye som en godtepose til ungene, og skal altså bidra med omtrent ingenting? Forøvrig jobber far svart, noe som dessverre ikke kan bevises. Vil far opparbeide seg bidragsgjeld på noen måte, eller må mor og barn ta til takke med femhundrelappen? Jeg skjønner jo at far også må bli med på å forsørge de to små barna, men er det virkelig sånn at han ikke skal bidra med noen ting nesten til de to største? 

Jeg kan ikke fatte at en far skal bli omtrent fritatt for å bidra på denne måten. 

 

 

Anonymkode: 1455e...226

hva mener du han skal gjøre da. 4/5 barn koster penger. Skal han betale 2000kr pr unge så er det nok over halvparten av det han mottar i aap. Mange alenemødre er ''fritatt'' til å bidra de også ved å få utvidet barnetrygd (2000kr), barnebidrag/forskudd på 2000kr som regel, skattelette (25k i året), dekket fritidsaktivitet og barnetilsyn om de er veldig fattige eller går på aap, overgangsstønad (2.25Gbrutto), ekstra stipend/bostøtte om de blir student. Det er flott at dette finnes siden det skal gå til barna, men da betaler man i realiteten ikke så grådig mye for sin egen unge, det meste får man fra nav og pappa. 

Du kan søke om bidragsforskudd fra nav kanskje. Dersom du tjener lite som på aap kan nav hjelpe til med veldig mye. 

Anonymkode: 0f5f5...3e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, KG deltager skrev:

DA er det mange alenemødre som burde ha latt være å få barn.. 

Det stemmer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...