Gå til innhold

Fant ut om spilleavhenighet, jeg trenger råd!


loveistheanswer

Anbefalte innlegg

Vær forsiktig. Jeg hadde en samboer som var spilleavhengig. Det gikk så langt at han, når han hadde tapt alle sine penger, tjuvlånte mitt Visa kort og Mastercard for å sette inn mer penger på spillekontoen sin. Han var alltid så sikker på at han kunne vinne tilbake det han hadde tapt at han ikke forstå at det var tyveri. Han lånte jo bare penger av meg for å vinne tilbake det han hadde tapt og da skulle han overføre det tilbake igjen med renter. At det ikke var riktig å gjøre må han ha forstått siden han løy om det, snek seg til å finne bankkortet mitt når jeg sov også videre. Første gangen det skjedde var jeg på jobb. Lønningsdag. På vei hjem skulle jeg innom butikken å handle. Drar kortet. Avvist. Drar igjen. Avvist. Jeg forstår hva som har skjedd. Møter en bleik spak samboer i døra. Det slutter ikke der. Det er mye mye mer. I dag har jeg gjeld på litt under 100.000 på grunn av ham og pågrunn av at jeg var for naiv dum og forelsket til å forstå hva som skjedde. Han mente det aldri vondt, det bare skjedde. Jeg lot han få telefon abonnement i mitt navn som han lovte å betale selv. Det gjorde han aldri. Overtrakk kontoen min. Løy om å betale sin del av husleien. I starten overførte jeg min del av husleien til han (visste ikke at han var spilleavhengig), fire måneder senere spør huseier hva som skjer, hvorfor får han ikke husleie? Vi skyler fire måneder husleie. Halvparten er mitt ansvar.

Poenget mitt er ikke at du skal forlate samboeren din, men hold din personlige økonomi langt unna hans så du ikke blir dratt med i dragsuget!!

Anonymkode: 67bfe...452

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, loveistheanswer skrev:

Takk, det skal jeg gjøre :)

Og tenk grundig på hva du vil, hva slags fremtid du vil ha, hva du ønsker av en fremtidig partner osv. og ta deretter beslutningen. Gi deg selv tid til litt distanse, da er det lettere å kjenne etter hva du vil innerst inne. Jeg tror kanskje ikke det er så lett å se hva du vil når du har vokst opp med misbruk, livet blir gjerne på misbrukerens premisser. Og det blir vanskelig å skille mellom hva du vil og hva du synes du bør. Det er et mønster du må bryte før du tar noen store beslutninger i livet ditt. Husk at det er du verdt!  

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Frida skrev:

Og tenk grundig på hva du vil, hva slags fremtid du vil ha, hva du ønsker av en fremtidig partner osv. og ta deretter beslutningen. Gi deg selv tid til litt distanse, da er det lettere å kjenne etter hva du vil innerst inne. Jeg tror kanskje ikke det er så lett å se hva du vil når du har vokst opp med misbruk, livet blir gjerne på misbrukerens premisser. Og det blir vanskelig å skille mellom hva du vil og hva du synes du bør. Det er et mønster du må bryte før du tar noen store beslutninger i livet ditt. Husk at det er du verdt!  

 

Jeg skal gjøre det :)  blir nok å tenke igjennom en del ting etter å ha lest den artikkelen du sendte meg. Tusen takk for fine ord <3 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vær forsiktig. Jeg hadde en samboer som var spilleavhengig. Det gikk så langt at han, når han hadde tapt alle sine penger, tjuvlånte mitt Visa kort og Mastercard for å sette inn mer penger på spillekontoen sin. Han var alltid så sikker på at han kunne vinne tilbake det han hadde tapt at han ikke forstå at det var tyveri. Han lånte jo bare penger av meg for å vinne tilbake det han hadde tapt og da skulle han overføre det tilbake igjen med renter. At det ikke var riktig å gjøre må han ha forstått siden han løy om det, snek seg til å finne bankkortet mitt når jeg sov også videre. Første gangen det skjedde var jeg på jobb. Lønningsdag. På vei hjem skulle jeg innom butikken å handle. Drar kortet. Avvist. Drar igjen. Avvist. Jeg forstår hva som har skjedd. Møter en bleik spak samboer i døra. Det slutter ikke der. Det er mye mye mer. I dag har jeg gjeld på litt under 100.000 på grunn av ham og pågrunn av at jeg var for naiv dum og forelsket til å forstå hva som skjedde. Han mente det aldri vondt, det bare skjedde. Jeg lot han få telefon abonnement i mitt navn som han lovte å betale selv. Det gjorde han aldri. Overtrakk kontoen min. Løy om å betale sin del av husleien. I starten overførte jeg min del av husleien til han (visste ikke at han var spilleavhengig), fire måneder senere spør huseier hva som skjer, hvorfor får han ikke husleie? Vi skyler fire måneder husleie. Halvparten er mitt ansvar.

Poenget mitt er ikke at du skal forlate samboeren din, men hold din personlige økonomi langt unna hans så du ikke blir dratt med i dragsuget!!

Anonymkode: 67bfe...452

Huff :/  får vondt inni meg når jeg leste dette. Dette er absolutt ikke greit i det hele tatt. Så sykt dårlig gjort. Jeg fatter ikke at noen har hjerte til å gjøre noe så ødeleggende for andre, spesielt en man skal elske. Helt forferdelig at du har 100.000 i gjeld på grunn av han. Dette har du ikke fortjent. Jeg er fortsatt sjokkert over at du måtte gå igjennom dette :/     hvor lenge var dere sammen etterpå?  og hvordan taklet du dette da? 

Jeg lover deg å være forsiktig, holde min personlige økonomi unna hans så jeg ikke blir med i dragsuget jeg også.

Endret av loveistheanswer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ardenus skrev:

Vet ikke om dette har blitt nevnt eller ei, men hvordan har han råd til å spille bort så mye? Tjener han bra? Betaler han alle regninger osv?

Han tjener ganske bra, og vært flink til å betale regninger hele tiden. Greia er at han har brukt penger fra ulike mastercard, så det er sånn jeg ikke har fått lagt merke til det sånn sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tussi84 skrev:

Jeg skjønner at du vil hjelpe ts og du kan foreslå at han skaffer seg hjelp. Nå bor dere ikke sammen, men jeg ber deg tenke framover når dere engang flytter sammen og skal dele regninger. Vil du kunne stole på at han klarer å betale sin del av felles utgifter og mat og div? En spilleavhenging vil ikke nødvendigvis klare å forstå det at man må ha penger igjen til husleie og mat. Du kan risikere i perioder å måtte stå for alle utgiftene alene fordi han har spilt bort husleie penger eller lignende. Det kan jo hende at han blir frisk før det, men selv ved hjelp er det ikke alltid man blir frisk. Man kan også få tilbakefall. Tenk deg godt om ts. 

Vi har bodd sammen i 2,5 år. Så kom jeg inn på skole, så vi flyttet til en annen by. Han deler husleie med meg, men bor kun hos meg i helgene. Så sånn sett føler jeg ikke at vi bor sammen, men det gjør vi jo egentlig. Han har fått dekt husleie av jobben sin når han er i den andre byen og jobber. Planen er jo at han skal komme ned hos meg når han finner en like greit betalt jobb her nede, men det har han ikke funnet enda.

Han har alltid vært flink til å betale regninger osv, men pga at han har brukt mastercardene sine har jeg ikke merket noe til at det har manglet penger enda. Det er jo fremover nå det blir tøft for han, siden han har ikke nok penger til å dekke alt av gjeld. Men så lenge husleia blir betalt, så skal vi nok klare oss :)

Og siden jeg nå er student, så har ikke jeg all verden med penger. Så jeg har ingen penger å hjelpe han med, så sånn sett må han bare klare seg, eller jobbe mye overtid framover. 

Med hjelp og god planlegging, OG at jeg passer på økonomien hans, håper jeg det går rette veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...