Gå til innhold

Høy/lav som barn = høy/lav som voksen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har fakta/statistikk på dette (altså mer enn "jeg var lavest i klassen hele barneskolen og ble likevel 190 som voksen")? Blir vanligvis de som er høye som barn også høye som voksne og de som er lave som barn også lave som voksne eller har det ingen som helst sammenheng? Takknemlig for svar. :)

Anonymkode: b3d7b...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn vokser jo i rykk og napp. Det finnes visst en formel på nettet for det om du googler. Den stemte for de fleste som tok testen. Men det var vel 12% margin e.l som igjen er ganske mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Rotemor skrev:

Barn vokser jo i rykk og napp. Det finnes visst en formel på nettet for det om du googler. Den stemte for de fleste som tok testen. Men det var vel 12% margin e.l som igjen er ganske mye

Ja, jeg har sett disse formlene, men de har jo en god del slingringsmonn. Typisk sier de at en gutt skal bli mellom 175 og 185 og jeg er ganske sikker på at 95% av norske menn befinner seg der uansett og hadde ikke trengt en formel for å si det. :fnise:

Anonymkode: b3d7b...c28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye tilfeldigheter.. Jeg har alltid vært høy,stoppet på 173. Litt høy,men ikke ekstremt.

Datteren min var høyest i sitt kull i barnehagen,og på skolen frem til 7. Klasse. Nå er hun 15 og har stått stille på 167 i 3 år.. Hun vokste fort,men så ble det visst stopp. :)

 

Spent på de andre barna,en er lav for alderen og en er høy. Spennende å se hvor de stopper.

Anonymkode: 9f67f...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebroren min var veldig lav som barn. Men nå han er voksen er han høy.

Anonymkode: 3b43d...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies vel at man blir dobbelt så høy som voksen som man er når man er 2 år. Sånn omtrentlig. Stemmer på meg og mannen hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2-års testen er ganske god, men i resten av vokse alderen vokser man i rykk o gnapp.

Anonymkode: 45c31...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her stemte det ikke. Jeg var blant de høyeste fram tli 6 klasse, så stoppet jeg å vokse i 7 klasse og ble en av de minste i stede. :POg jeg var lang som baby også... 

Men snittet stemmer vel slike ting på.

Anonymkode: 8c0a3...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kjempehøy frem til slutten av barneskolen og har ikke vokst siden. Er 162.

Var forøvrig lang hele tiden. 51cm da jeg ble født, 94cm på toårskontroll, 110cm på fireårskontroll. Datteren min er lik (selv om hun var 44cm da hun ble født), så det blir spennende å se hvor høy hun blir. Hun er 4,5 år og 114cm :fnise:

Endret av doktorproktor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, LadyBlaBla skrev:

Det sies vel at man blir dobbelt så høy som voksen som man er når man er 2 år. Sånn omtrentlig. Stemmer på meg og mannen hvertfall.

Om dette skulle stemt hadde jeg vært 26cm høyere enn jeg er :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, doktorproktor skrev:

Om dette skulle stemt hadde jeg vært 26cm høyere enn jeg er :P 

Jeg sa vel ikke at det var en skreven regel, det er mer som en pekepinn som naturligvis ikke stemmer på alle. Allikevel litt morsomt at det stemmer på mange.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest at dersom man f.eks. ligger jevnt på den øvre percentilen på lengde som barn, vil man mest sannsynlig ende opp som høyere enn gjennomsnittet som voksen. Samtidig må man jo ta i betraktning foreldrenes høyde. Jeg har et barn som har vært over gjennomsnittet lang fra fødselen av, og har holdt seg der hele veien. Han har en over gjennomsnittet lang far, så sannsynligvis ender han opp som høyere enn gjennomsnittet som voksen også. 

Samtidig vil jo barn som ligger over gjennomsnittet på lengde, men som har lave eller normalt høye foreldre sannsynligvis ende opp med gjennomsnittshøyde selv, slik de over her som skriver at de var høyest frem til ungdomsskolen før de "stoppet opp."

Anonymkode: 0bb8b...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, LadyBlaBla skrev:

Jeg sa vel ikke at det var en skreven regel, det er mer som en pekepinn som naturligvis ikke stemmer på alle. Allikevel litt morsomt at det stemmer på mange.:)

Ja, jeg vet. Har hørt om regelen selv, det er pga at mamma har nevnt det så mange ganger at jeg husker hvor høy jeg var som 2-åring. Er veldig spent på om datteren min kommer til å bli over 180 eller om hun stagnerer litt sånn som meg. Jeg får være tålmodig :fnise:

Endret av doktorproktor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to lange gutter og er også nysgjerrig på dette :-) Pappaen dems er høy, jeg er middels. Begge barna har liggi veldig stabilt på sine respektive percentiler så langt. 

Anonymkode: 18a6f...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...