Gå til innhold

Hvor mye ansvar er greit for en 10-åring i forhold til yngre søsken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Vil gjerne ha noen synspunkter på hvor mye ansvar som er greit å legge på en 10-åring (snart 11) i forhold til å passe på yngre søsken?

Jeg lar 10-åringen få ansvar og passe sine yngre søsken (yngste er 5 år) i opptil 1 time (jeg har satt max-grense på 1 time), og sørger for at han da kan nå meg på telefonen hele tiden om det er noe. Det går som regel helt greit forutsatt at de får se på tv eller spille på pc e.l. den tiden.

Faren derimot syns det er helt greit at de er alene opptil 2 1/2 time mens han trener, og han kan ikke nås på telefon i den perioden. Ungene vet da at de kan ringe meg eller besteforeldre også, men det er jo ikke alltid vi er hjemme eller i nærheten heller.  Jeg syns det er litt drøyt at 10-åringen skal ha ansvaret så lenge. Det er også et stykke til nærmeste nabo som de kjenner hos faren, mens hos meg har de flere de kjenner godt (inkludert familie) i nabolaget.  Men kanskje er det jeg som er urimelig? Det er jo ikke nødvendigvis større sjanse for at det skjer noe selv om de er en ekstra time alene, men jeg vet at sjansen for konflikter dem i mellom øker. 10 åringen er veldig ansvarsfull altså. Men det hender da at han krangler med søsknene også. Og ikke minst så kan de to yngste krangle en god del.

Vil gjerne ha synspunkter på om det er jeg som er veldig hønemor her? Jeg har ikke noe problem med å la de to eldste være alene et par timer, det er når minstemann er der jeg er litt betenkt.

Anonymkode: f81f3...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg prøver å tenke tilbake på meg selv når jeg var 10 år, og har vel kommet frem til at det kanskje er greit. Jeg har selv ingen erfaring med egne barn, så vil være litt forsiktig med å uttale meg egentlig. Men om 10-åringen er ansvarsfull og du kan stole på at han synes dette er helt greit, så kan det kanskje være greit. Men jeg ville nok selv vært litt bekymra mtp krangling spesielt, og for eksempel brann. Det kan jo også skje på 1 time, men er det langt til nærmeste nabo synes jeg det er lenge med to og en halv tine når den yngste er 5 og den eldste er 10. 

Jeg skjønner godt at du lurer, for det finnes jo ikke noe fasitsvar her. Noen vil nok synes dette er helt greit, mens andre ikke vil synes det er greit i det hele tatt. Så har du de som meg da, som har blandede følelser for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver det er langt til nærmeste nabo de kjenner. Hva med å si at om noe skjer så går de til nærmeste nabo, kjent eller ukjent... 

Jeg synes ikke 2,5t er for mye, barna får alt for lite ansvar i dag. Min bror passet meg etter skolen hver dag i flere timer og vi kranglet mye. Om vi begynte å krangle så kranglet vi gjerne til foreldrene kom hjem flere timer senere, alle overlevde. Noen ganger ringte vi foreldrene våre i kranglinga og de ba oss kle på oss og komma oss ut. Så da satt vi ute i hver våres snøhaug til de kom hjem. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er de yngre barna?

Jeg ble satt til å passe to yngre søsken (1 og 5 år) når jeg var like gammel som barnet til TS. Husker det som helt forferdelig. Noen ramlet/ slo seg/ gråt og gjorde ikke som de fikk beskjed om. Husker jeg var redd og følte meg veldig liten. 

Har helt bevisst latt være å gi barna våre slikt ansvar. De kan være alene 10 min hvis jeg løper i butikken, men ikke  mer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker mer som at du er opptatt av å få flertall til å ta side med deg i forhold til hva faren gjør, enn det å faktisk lure på hva som er ok tid. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, happiest skrev:

Jeg synes det virker mer som at du er opptatt av å få flertall til å ta side med deg i forhold til hva faren gjør, enn det å faktisk lure på hva som er ok tid. 

 

Ts her: da har du misforstått. Jeg har riktignok vært i mot at faren har latt de være så lenge alene, men spørsmålet kommer fordi jeg har begynt å tenke at jeg kanskje er litt overbeskyttende. Eldste nærmer seg 11 år, yngste nærmer seg 6 år og mellomste er straks 9 år, så de begynner jo å bli ganske store. De to eldste er alene hjemme opptil 3 timer etter skolen, det er ikke noe problem, de passer seg selv. Det er ansvaret for å passe på en litt mer uberegnelig 5-åringen som jeg er mer usikker på. Selv passet jeg andre sine barn som 11-12 åring, men et år eller to kan utgjøre ganske stor forskjell på både trygghet og ansvarsfølelse i den alderen. Og jeg tenker på hva det kan gjøre med 10-åringen om noe faktisk skulle skje mens han har ansvaret.

Anonymkode: f81f3...8c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest førstedamen

Går sikkert fint. Passet mine søsken mye når jeg var liten. Det var nok ikke dem det var falig for, heller omvendt. Passet de nemlig en gang (to minste) Når jeg var 11-12. De klatret opp på en liten bokhylle som stod inntil veggen. Jeg satt under og lekte med lego da jeg fikk hyllen i ansiktet. Sjøv alle tennene på høyre side 1 cm lengre bak i munnen og måtte opperere. To tenner døde og måtte trekkes i ettertid. 

Men min personlige mening er at dette kan jo skje om du passer på eller ikke. MEN de hadde nok ikke klatret om foreldre hadde vært til stedet nei. Jeg var bare 12 så jeg gadd ikke bry meg om klatringen, før jeg fikk hylla i kjeften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vel tilgjengelig på mobil selv om ikke far er når han trener?

De må jo kunne ringe noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The Lost Dreamer

Jeg var veldig ansvarfull og mine foreldre kunne godt la meg være alene i en times tid med min 3 år gamle lillebror når jeg selv var 10 år. Jeg pleide også å gå tur med han i flere timer uten problem. Når jeg tenker på min egen lillebror som nå er 10 (snart 11), vet jeg ikke helt om noen ville latt han passe på vår 4 år gamle lillesøster. 

Foreldra mine pleier aldri å la dem være alene uten at jeg eller de er i huset. Det er ikke det at vi ikke stoler på dem, men begge er fortsatt barn, og kan finne på mye tull. Lillebroren min er en som tar hensyn og er ansvarsfull til tider, men han kan også finne på å ville være kreativ og rampete. Han har jo hvert alene med vår søster i ''nødssituasjoner'', ettersom vi ikke har noen annen familie her i området, men det er virkelig sjeldent altså. 

Så, jeg tror nok det kommer an på tiåringen din personlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, MapleSirup skrev:

Du er vel tilgjengelig på mobil selv om ikke far er når han trener?

De må jo kunne ringe noen.

Jeg er ikke tilgjengelig på mobil alltid med mindre jeg vet at jeg bør være det. Når ungene er hos faren så vet ikke jeg hva de gjør. Han sier ikke ifra til meg om det. Jeg har flere ganger møtt han tilfeldig på trening når han har ungene feks, og på treningstimer har ingen av oss med mobilen. Jeg tror dog at han pleier å sjekke at foreldrene hans er i området om han blir borte såpass som 2 timer. De bor ca 10-15 min unna med bil. Så det er ikke sånn at han er fullstendig ansvarsløs. 

Men ja, eldste er ganske så ansvarsfull og fornuftig, og han virker komfortabel med å være alene med søsknene en stund i alle fall. Så kanskje er det helt ok. Bare jeg som får dårlig samvittighet over å la dem være alene, og som kanskje også reagerer litt negativt på at faren prioriterer så mye annet når han har ungene i tillegg.

Anonymkode: f81f3...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke tilgjengelig på mobil alltid med mindre jeg vet at jeg bør være det. Når ungene er hos faren så vet ikke jeg hva de gjør. Han sier ikke ifra til meg om det. Jeg har flere ganger møtt han tilfeldig på trening når han har ungene feks, og på treningstimer har ingen av oss med mobilen. Jeg tror dog at han pleier å sjekke at foreldrene hans er i området om han blir borte såpass som 2 timer. De bor ca 10-15 min unna med bil. Så det er ikke sånn at han er fullstendig ansvarsløs. 

Men ja, eldste er ganske så ansvarsfull og fornuftig, og han virker komfortabel med å være alene med søsknene en stund i alle fall. Så kanskje er det helt ok. Bare jeg som får dårlig samvittighet over å la dem være alene, og som kanskje også reagerer litt negativt på at faren prioriterer så mye annet når han har ungene i tillegg.

Anonymkode: f81f3...8c6

Du får jo stole på at han har sitt system. Det er også hans tid, så han får prioritere anderledes enn deg uten at det skal vekke bekymring, eller angå deg :) Virker som en kamel du må svelge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet tenker jeg at det er helt ok hvis det ikke er noe med akkurat disse barna som tilsier at det ikke skulle være det. Nabogutten her på 5 år er f.eks. så vill og uregjerlig at jeg ikke tør å påta meg å ha ansvar for ham, og jeg er passert 30. :P

Anonymkode: 61a4e...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går jo helt fint at de er alene i både 1 og 5 timer helt til noe alvorlig skjer mens de er alene. Det er først den dagen noe alvorlig skjer det kommer frem at den veslevoksne 10 åringen fortsatt bare er et barn. Litt dumt å være etterpåklok når barn er involverte.

En vet aldri når ting kan oppstå. Det kan være alvorlige fall, ting i hjemmet som ramler over barna, brann osv. Hva om noe skjer med han eldste som hindrer ham i å kunne nå dere?

Dette er jo uansett noe du og din mann må bli enige om i lag, hva dere mener er innenfor det dere selv mener er ansvarlig, ikke hva ukjente på et forum mener. 

I mine øyne er en 10-åring fortsatt bare barnet som ikke bør være ansvarlig for en annen persons liv. Det må vel kunne være mulig å legge trening til tider der en av dere er hjemme, eller finne et treningsstudio som tilbyr barnepass for de minste barna? Jeg hadde ikke latt en 10 åring passe vår minste på 5 år i flere timer.

Vet for eksempel barna hva de skal gjøre om brannalarmen går? Er dette innøvde rutiner, eller bare noen dere har snakket om? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PhilosopherSe7en skrev:

Det går jo helt fint at de er alene i både 1 og 5 timer helt til noe alvorlig skjer mens de er alene. Det er først den dagen noe alvorlig skjer det kommer frem at den veslevoksne 10 åringen fortsatt bare er et barn. Litt dumt å være etterpåklok når barn er involverte.

En vet aldri når ting kan oppstå. Det kan være alvorlige fall, ting i hjemmet som ramler over barna, brann osv. Hva om noe skjer med han eldste som hindrer ham i å kunne nå dere?

Dette er jo uansett noe du og din mann må bli enige om i lag, hva dere mener er innenfor det dere selv mener er ansvarlig, ikke hva ukjente på et forum mener. 

I mine øyne er en 10-åring fortsatt bare barnet som ikke bør være ansvarlig for en annen persons liv. Det må vel kunne være mulig å legge trening til tider der en av dere er hjemme, eller finne et treningsstudio som tilbyr barnepass for de minste barna? Jeg hadde ikke latt en 10 åring passe vår minste på 5 år i flere timer.

Vet for eksempel barna hva de skal gjøre om brannalarmen går? Er dette innøvde rutiner, eller bare noen dere har snakket om? 

TS her:

Det er jo akkurat følgene dersom noe alvorlig skulle skje jeg bekymrer meg litt for, men det kan jo skje når man er borte en halvtime også forsåvidt. Nå kan 8-åringen også ringe oss dersom det skjer noe med eldste da. Og de vet at om brannalarmen går så skal de gå ut og varsle naboer. Rundt der jeg bor så kjenner de nesten alle naboene, og naboene kjenner meg og kan få varslet meg raskt. Litt verre rundt faren som sagt. Men de to eldste er som sagt hjemme alene etter skolen også, og er drillet på hva de skal gjøre om noe skjer. Og jeg vet jo når de kommer hjem og når jeg må være tilgjengelig på telefon i den forbindelse.

Jeg er jo helt enig i akkurat det du skriver, om at man kan finne andre tider å trene på når man har ungene. Vi har ungene annenhver uke, den andre uka kan vi jo trene så mye vi orker. Det er vel der jeg og barnas far er uenige. Jeg syns det er totalt unødvendig at ungene skal være alene i 2 1/2 time, den treninga kan han droppe den uka han har ungene. Men det ønsker ikke faren å gjøre. For han er den treninga veldig viktig. 

Jeg ser også at dette er noe ungene takler ganske så greit. En 5-åring er litt mer uberegnelig og kan absolutt være den som finner på å klatre i ei hylle (nå er alle hyller i mitt hus sikret mot velting uansett.) eller ramle ned trappa, men det er ikke sånn at det er stor sjanse for at det skal skje. Det som bekymrer meg mest er om noe skjer og de ikke kan få tak i noen av oss voksne.

Anonymkode: f81f3...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste tydeligvis ikke godt nok for fikk ikke med meg at dere ikke bor i lag. 

Om han har de annenhver uke så burde han vel bruke tiden bedre i lag med de enn å kaste bort 2,5 time av fritiden de kan ha i lag på trening. Med jobb, skole, fritidsaktkiviteter osv så synes jeg tiden jeg får i lag med barna i løpet av en dag er knapp nok som den er.

Har barna en nabo de kan henvende seg til om noe skjer så synes jeg ikke det er noe problem at de er litt alene. En nabo er som oftest bare sekunder unna forutsatt at det er avklart med naboen i forkant.

Å være alene i 2,5 time uten noen å gå til synes jeg ikke høres noe bra ut. Jeg hadde aldri i mitt liv latt barn på 5,8 og 10 år være alene så lenge der 10-åringen har ansvaret, uansett hvor komfortabel de føler seg med å være alene. Hadde det derimot kun vært snakk om en 10 åring hadde jeg nok sett litt annerledes på det, men ikke når han får ansvaret for to andre.

Kanskje det er en bedre løsning at barna bare er hos ham annenhver helg og ikke annenhver uke!

Hva sier barna selv til at de blir overlatt så mye til seg selv? Både etter skolen, under trening osv? 

Hva med å melde de på noen fritidsaktiviteter to ganger i uken? Da kan jo trening og den slags skje når barna likevel er opptatt med sitt. 

Men hvor ofte er det snakk om? Hvor ofte lar du de være alene, hvor ofte trener han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...