Gå til innhold

Mistrivsel i lavtlønnet jobb - framtiden for arbeidsledige?


Gjest AnonGangerTo

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonGangerTo skrev:

Det vet ikke de som er i jobb, og sitter på sin høye hest og forventer at vi skal jobbe for luselønn i jobber vi kommer til å bli sykemeldt i. Hvordan skal vi betale regningene våres? 

Jolene: Er du villig til å få mindre penger enn dagspengene du får i dag eller vaske skrittet til gamlefolk? 

I alle dager. Snakk om arroganse. Hva er forskjellen mellom dette og folk som er psykisk syke og uføretrygdet og er lavlønnet? Tror du ikke de OGSÅ sliter med å få betalt regningene sine.? Du VELGER å sykemelde deg fordi du er deprimert fordi du midlertidig har mindre enn ellers å klare deg med? Jeg er helt sjokkert. Skaff deg en ekstra jobb. Gled deg over at det er midlertidig. Tenk på folk som har det verre enn deg. Slutt og syt.

Anonymkode: 69c97...051

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Hva foreslår du at jeg skal gjøre? Flytte fra barn og kjæreste? Begynne å jobbe på bar bakke på et fremmed sted, i en alder av 47? Har du selv gjort det? 

Hvor dramatisk er det mulig å bli? Hvor har jeg skrevet dette? Jeg skrev om tilpassede CV'er. 

Om du bestemmer deg for at du skal flytte til din kjæreste så ja, da må du nødvendigvis starte på bar bakke på et nytt sted. Om barna dine ikke er myndige følger de vel med på lasset når du flytter? Evt kan de bli hos sin pappa om de snart er 18 år og går de siste årene på skole. Det er ingen menneskerett å få seg en jobb i nærområdet hvor man ønsker å bo. Da må man faktisk flytte om man ønsker seg en jobb og kan få en et annet sted i landet. 

Om du har så fantastisk utdannelse og eksepsjonelle referanser er det jo merkelig at du ikke klarer å få deg en eneste jobb?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fotballfluen skrev:

Det at du nærmer deg 50 år kan være utslagsgivende, spesielt i lavtlønnsyrker. I min (lavtlønnsbransje) ville vi ikke gått for en 50-åring om vi hadde yngre søkere pga belastningen i arbeidet. Om du har jobbet på kontor mesteparten av livet tror jeg du kommer til å slite med å finne deg mer fysisk krevende jobber mtp din alder. Synd, men sant. 

Du har nok delvis rett i dette. Derfor er det også utrolig viktig at man som arbeidsledig, spesielt om man har gått ledig lenge, trener jevnlig. Holder seg i god form. Hva om man tenker? Javel, jeg har ikke jobb men jeg skal ihvertfall i mellomtiden jobbe hardt for å holde kroppen i tipp tipp stand. Alle arbeidsledige har tid til å trene feks et par timer om dagen. Dessuten er det også veldig bra for psyken. 

Anonymkode: 8bf67...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat
1 time siden, AnonGangerTo skrev:

Hvis du leser nøye min første setning i HI, vil du finne grunnen til at jeg opprettet denne tråden. Alle ufrivillige arbeidsledige får slengt i trynet den klassiske setningen, "Du må søke og ta alle typer jobb!". Om jeg fant en slik jobb ville jeg tatt den. Så send meg en PM med info om arbeidssted og arbeidsplass hvor jeg kan jobbe. 

Jeg ønsker å forbli anonym på forumet og ønsker ikke å oppgi flere opplysninger om meg selv. 

Det er ikke andre sitt ansvar å sørge for at du får rævva di ut i arbeid. I f.eks Finland får man økonomsk støtte i 3mnd etter man har mista en jobb. Tenker det gjør noe med arbeidsviljen! Det er også bare Norge som utbetales 100% sykepenger i ett år, noe vi seriøst burde vurdere å kutte ut. Viss du mener du blir syk av å gjøre hardt ærlig arbeid sier det mye om deg! Jeg har jobba med lavtlønn yrke i mange år, og er stolt av å ha det på CV'n min. Jeg har arbeidsintegritet! Hva faen forventer du med denne tråden ? Skal Norge betale mener du i flere år for at de som hat valgt å ta høyere utdanning innen fagfelt/områder det er vanskelig å finne arbeid i - skal gå hjemme å "Nave" i åresvis..? Eller skal vi lage liksom-jobber, bare for å isysselsette folk innenfor de områder de selv ønsker? Det er nedgangstider, over hele fjøla! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bergensområdet.

Anonymkode: 8a7a4...289

Jaha. Jeg bor fremdeles i Bergen. Er de annonserte? Det hjelper forresten ikke om hundrevis søker på de. 

Forresten, alle stillingene i Bergen og Stavanger får mer 300 søkere, uansett type jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
17 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Jeg har hverken lyst til å overstyre deg eller forsøke å bestemme hva som er best for deg, - men det er smart å tenke igjennom den situasjonen når du blir innkallt til konferanse.

Skru hodet ditt over i et annet mode enn du nå har det når du ser Finnmark som det eneste området hvor du kan finne jobb.

Let på andre steder i landet. Steder du liker. Let etter jobber du virkelig har lyst på. Vær forberedt på å reise på intervjuer.

Husk at når du selv leter og søker så er det du som eier valget om hvor. Da er det ingen som forteller deg hva fu skal og må.

 

Selv byttet jeg landsdel, bosted og arbeidssektor på høsten i fjor.

Gikk ned i lønn, solgte og kjøpte bosted. Har på nytt en jobb jeg virkelig liker, men i en annen sektor.

 

Hva gjør jeg med kjæresten som har en bra betalt jobb og ikke vil flytte? En tenåring som krever sitt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, cheshirecat skrev:

Det er ikke andre sitt ansvar å sørge for at du får rævva di ut i arbeid. I f.eks Finland får man økonomsk støtte i 3mnd etter man har mista en jobb. Tenker det gjør noe med arbeidsviljen! Det er også bare Norge som utbetales 100% sykepenger i ett år, noe vi seriøst burde vurdere å kutte ut. Viss du mener du blir syk av å gjøre hardt ærlig arbeid sier det mye om deg! Jeg har jobba med lavtlønn yrke i mange år, og er stolt av å ha det på CV'n min. Jeg har arbeidsintegritet! Hva faen forventer du med denne tråden ? Skal Norge betale mener du i flere år for at de som hat valgt å ta høyere utdanning innen fagfelt/områder det er vanskelig å finne arbeid i - skal gå hjemme å "Nave" i åresvis..? Eller skal vi lage liksom-jobber, bare for å isysselsette folk innenfor de områder de selv ønsker? Det er nedgangstider, over hele fjøla! 

Jeg er ikke TS, men jeg tror nok du bør være forsiktig med å beskrive andre som late, hva faen er greia? 

Sykepenger og økonomisk støtte under arbeidsledighet er en RETTIGHET folk som meg og TS har opparbeidet seg i løpet av et etterhvert langt yrkesliv (påpeker at jeg selv er i jobb). Så ja, om jeg noensinne blir arbeidsledig så har jeg ingen motforestillinger mot å benytte meg av noe av de etterhvert store summene jeg har betalt inn i skatt nettopp for å finansiere disse rettighetene, mens jeg søker andre jobber. 

Jeg leser da heller ikke noe som tilsier at TS ikke er villig til å ta en jobb med krav til lavere kvalifikasjoner enn det hun allerede har. 

Anonymkode: 71fcd...0bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Er det meg du svarer? Jeg nærmer meg 50 år og har mer enn 20-års arbeidserfaring i diverse bransjer. Stor omstillingsevner og solide referanser. 

Alder er ikke hindringen din. 

Erfaring fra ulike bransjer er aldri diskvalifiserende.

- vet du hva du er god på? Er det detaljer eller oversikt? Er det med fremmede eller tette interne konstellasjoner?

Er du best når det skjer mye ulikt på samme tid? - eller er du best til å fikse unna mye i samme kategori på kort tid og under press?

Ser du helhetsbildet eller ser du manglende detaljer?

Slike gjennomganger kan gi deg svar på hvilke egenskaper du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Jaha. Jeg bor fremdeles i Bergen. Er de annonserte? Det hjelper forresten ikke om hundrevis søker på de. 

Forresten, alle stillingene i Bergen og Stavanger får mer 300 søkere, uansett type jobb. 

Igjen: om du har fantastisk utdannelse og gode referanser så burde du komme høyt opp i søknadsbunken. Du gir inntrykk av at du allerede har gitt opp. Du har bestemt deg for at de med høy utdannelse umulig kan trives i et lavtlønnsyrke og automatisk kommer til å bli sykemeldt fordi de umulig kan trives i et slikt yrke. Det er mange lavtlønnsyrker som gir en arbeidstaker mange flere utfordringer og utviklingsmuligheter en å være kontordame i et oljefirma. Jeg har startet på bunnen (i et lavtlønnsyrke) og jobbet meg oppover til millionlønn før jeg var 30 år. Det handler om innstilling og innsats.   

PS: Du har doktorgrad som medfører subsidierte studier i X antall år. Dvs at staten allerede har brukt MYE penger på deg.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Hva gjør jeg med kjæresten som har en bra betalt jobb og ikke vil flytte? En tenåring som krever sitt? 

Er det et sterkt forhold? Kanskje du kunne være hjemmeværende. Ta deg av hus og heim, mens kjæresten jobber?

Anonymkode: 8bf67...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat
28 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Hva foreslår du at jeg skal gjøre? Flytte fra barn og kjæreste? Begynne å jobbe på bar bakke på et fremmed sted, i en alder av 47? Har du selv gjort det? 

Ja, jeg har flytta på meg. Ja, jeg har pendla. Ja, jeg har "vasket eldre i underlivet" eller hva du skrev tidligere. Fordi jeg vil faktisk forsørge megselv og være selvstendig. Jeg har også valgt å ta høyere utdanning innenfor et fagområdet jeg er ganske så sikra å få arbeid. Det er ikke et fagområdet som er min spesielle interesse eller hobby, men noe som jeg er flink til og som jeg vet gir mat på bordet! Jeg har valgt vekk utdanning innenfor fagområder jeg elsker, fordi jeg visste og vet at det er vanskelig å få jobb. Så får jeg heller findyrke denne interessen på fritida, også prøver jeg å tilpasse jobb og utdanning slik at personlig interesser og jobbmuligheter vil passe sammen. Jeg ble faktisk kjempeprovosert av innlegget ditt! Den som sitter på sin høye hest her er du, som mener at å være butikkmedarbeider, renholder eller arbeide med eldre er under din verdighet, ettersom du har en annen type utdanning. Du tråkker altså ned på alle som møter daglig opp på en ærlig og redelig jobb, og mener du heller skal sitte med rævva i sofaen og få penger fra staten, fordi du mest sannsynlig blir "syk" av hardt og ærlig arbeid. Fyf! 😡

Endret av cheshirecat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på ærligheten din. For i denne tråden sier du at du er anbefalt av kurslederen på NAV å ikke søke lavtlønnede yrker om du er høytutdannet:

 

Og her er du i DENNE tråden og sier det motsatte, og sier at du er ANBEFALT å søke lavtlønnete jobber.

For meg fremstår du som en som vingler. Ikke VIL jobbe og konstant finner på unnskyldninger. 

Anonymkode: 69c97...051

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pussig at TS har styrt tråden fra å handle om hvor forferdelig og sykemeldsdrivende det er å jobbe i et kjedelig lavtlønnsyrke (ro ro til fiskeskjær til side, det er faktisk nettopp det som står i HI) til å dreie seg om hvor vanskelig det er å få disse jobbene. Så TS, hva er egentlig problemstillingen her? At det er vanskelig for deg å skaffe jobb, eller at det blir sykemeldinger og mistrivsel blant de fantastisk overkvalifiserte som er nødt til å (sukk, stønn, uff, isj) jobbe for å betale regningene sine uten å synes at det er spennende og interessant??

Anonymkode: ac5ec...b2c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonGangerTo skrev:

Hva gjør jeg med kjæresten som har en bra betalt jobb og ikke vil flytte? En tenåring som krever sitt? 

3 alternativer: kjæresten din forsørger deg, dere er særboere og bor begge der dere jobber, det blir slutt med deg og kjæresten din. 

Tenåringen flytter enten med deg, bor hos sin far eller flytter på hybel om tenåringen er gammel nok til det. Siden du velger å flytte regner jeg med at du iallefall har en plan om hva du skal gjøre med tenåringen?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
12 minutter siden, Fotballfluen skrev:

Hvor dramatisk er det mulig å bli? Hvor har jeg skrevet dette? Jeg skrev om tilpassede CV'er. 

Om du bestemmer deg for at du skal flytte til din kjæreste så ja, da må du nødvendigvis starte på bar bakke på et nytt sted. Om barna dine ikke er myndige følger de vel med på lasset når du flytter? Evt kan de bli hos sin pappa om de snart er 18 år og går de siste årene på skole. Det er ingen menneskerett å få seg en jobb i nærområdet hvor man ønsker å bo. Da må man faktisk flytte om man ønsker seg en jobb og kan få en et annet sted i landet. 

Om du har så fantastisk utdannelse og eksepsjonelle referanser er det jo merkelig at du ikke klarer å få deg en eneste jobb?

Så når jeg blir spurt om hva jeg har gjort mellom 1990 (da jeg tok min bachelor) og 2016, skal jeg si at jeg spilte poker hele tiden? 

Du tror at du har alle svarene. Kan fortelle deg at du er langt ifra de. Jeg har startet på bar bakke på to kontinenter uten problem men da var jeg mye yngre og hadde ikke barn. Jeg starter igjen på bar bakke når jeg blir samboer men da har jeg i det minste han, hans familie og mitt barn rundt meg. 

Når det er så mange søkere, til og med jeg får ikke jobben. Så enkelt er det. Til og med NAV har fortalt meg at folk med enda bedre kvalifikasjoner og kompetanse forblir arbeidsledige. Alt handler om flaks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest cheshirecat
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke TS, men jeg tror nok du bør være forsiktig med å beskrive andre som late, hva faen er greia? 

Sykepenger og økonomisk støtte under arbeidsledighet er en RETTIGHET folk som meg og TS har opparbeidet seg i løpet av et etterhvert langt yrkesliv (påpeker at jeg selv er i jobb). Så ja, om jeg noensinne blir arbeidsledig så har jeg ingen motforestillinger mot å benytte meg av noe av de etterhvert store summene jeg har betalt inn i skatt nettopp for å finansiere disse rettighetene, mens jeg søker andre jobber. 

Jeg leser da heller ikke noe som tilsier at TS ikke er villig til å ta en jobb med krav til lavere kvalifikasjoner enn det hun allerede har. 

Anonymkode: 71fcd...0bc

Hvor ser du ordet "lat" i teksten min..? Det er ikke snakk om å være lat, men arrogant! Har du tatt en høyere utdanning du ikke får brukt i det området du bor i kan du faen ikke klage. 1.) flytt, så får du brukt utdanninga di ett sted det faktisk er jobb hvor denne utdanninga er gyldig 2.) bo der du er og ta til takke med det arbeidsutvalget som er der. Du kan ikke sitte i Snåsa og klage på at din doktorgrad innenfor Afrikas kulturliv ikke gir deg jobb! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og her er du i DENNE tråden og sier det motsatte, og sier at du er ANBEFALT å søke lavtlønnete jobber.

For meg fremstår du som en som vingler. Ikke VIL jobbe og konstant finner på unnskyldninger. 

Anonymkode: 69c97...051

Beskyldningene på KG har nådd et nytt lavmål tydeligvis. Skal man ikke kunne lage innlegg der man gir utløp for frustrasjoner? TS skriver ikke NOE STED at hun ikke er villig til å jobbe med nær sagt hva som helst. 

For øvrig er det ikke uvanlig å få to forskjellige beskjeder fra NAV, mange som har vært arbeidssøkende har opplevd dobbeltkommunikasjon titt og ofte. 

Anonymkode: 71fcd...0bc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pussig at TS har styrt tråden fra å handle om hvor forferdelig og sykemeldsdrivende det er å jobbe i et kjedelig lavtlønnsyrke (ro ro til fiskeskjær til side, det er faktisk nettopp det som står i HI) til å dreie seg om hvor vanskelig det er å få disse jobbene. Så TS, hva er egentlig problemstillingen her? At det er vanskelig for deg å skaffe jobb, eller at det blir sykemeldinger og mistrivsel blant de fantastisk overkvalifiserte som er nødt til å (sukk, stønn, uff, isj) jobbe for å betale regningene sine uten å synes at det er spennende og interessant??

Anonymkode: ac5ec...b2c

Det er en del av problemstillingen. Man er enten overkvalifisert eller underkvalifisert for jobber og arbeidsgivere forstår at man vil dra ved første og beste sjanse og med det kaste bort tiden deres, eller ens søknad blir knapt kikket på. Uansett så står NAV der og forventer at en søker på dem og ved diverse møter så får man halvkvedede beskyldninger om at det er noe galt med en når man ikke får dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo
12 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Alder er ikke hindringen din. 

Erfaring fra ulike bransjer er aldri diskvalifiserende.

- vet du hva du er god på? Er det detaljer eller oversikt? Er det med fremmede eller tette interne konstellasjoner?

Er du best når det skjer mye ulikt på samme tid? - eller er du best til å fikse unna mye i samme kategori på kort tid og under press?

Ser du helhetsbildet eller ser du manglende detaljer?

Slike gjennomganger kan gi deg svar på hvilke egenskaper du har.

Jeg er god på alle de tingene du nevner. Kjenner meg selv såpass godt at jeg ville klart hvilken som helst jobb, med mindre det var snakk om sjåfør (har ikke sertifikat) eller lege/sykepleier. Siste fast jobben fikk jeg etter å ha vært i praksis (jeg søkte selv) i den bedriften. Det var for to år siden, før oljeprisen falt. Dessverre gikk bedriften konkurs i fjor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...