jabx Skrevet 9. februar 2016 #81 Skrevet 9. februar 2016 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, med tanke på bussjåførens uttalelser så er det helt utenkelig. Bussjåføren fikk beskjed av hun som sa i fra om at hun ikke hadde betalt, da svarte bussjåføren at "jo, men du ser skikkelig ut", underforstått at, "de der ser ikke skikkelige ut, men det gjør du som er etnisk norsk, hvit, men de som er romani, som ikke er hvite, de er skitne, snikere, tyver, de er rotter som lever på fellesskapet". Bussjåføren var ikke bare fordomsfull, bussjåføren hadde helt klart rasistiske holdninger. Hadde det kun handlet om betaling ville han bedt hun som hevdet hun ikke hadde betalt om å komme frem så han kunne få bekreftet det, og så bedt henne om å gå av, eller rett og slett bare bedt henne om å gå av. Det gjorde han ikke. Altså var det aldri det det handlet om. Det handlet ene og alene om at "du ser skikkelig ut, det gjør ikke de". Anonymkode: 0e229...33a Du dikter opp løgner om bussjåføren, akkurat som denne kvinnen gjorde. Skammelig. Løgn ser ut til å være varmerket til de som angriper bussjåføren i denne diskusjonen (se også de som løy om Tides billettsystem). Det er ikke noe underforstått at "de ser ikke skikkelige ut". Det er rett og slett slik at det hysteriske kvinnfolket og romkvinnene var i helt forskjellige situasjoner. Romkvinnene nektet å gå på foran, og da ble det som det ble. Endret 9. februar 2016 av jabx 5
Gjest førstedamen Skrevet 9. februar 2016 #82 Skrevet 9. februar 2016 5 timer siden, fotosyntesen skrev: Å ha forutintatte meninger er det mest menneskelige som finnes. Vi baserer vår tenkning på erfaring. Ser jeg en skjeggete mann med skinnvest og tatoveringer tenker jeg på biker dude, og har han HA vest tenker jeg på ham som kriminiell. Men dette gjelder jo bare deg. For når jeg ser en HA vest tenker jeg på dugnadene på barnehagen og skolen hvor de var de eneste som synes det var greit å jobbe gratis på dugnaden. Haha, så blir jo veldig individuelt.
jabx Skrevet 9. februar 2016 #83 Skrevet 9. februar 2016 31 minutter siden, Cuntzilla skrev: Jeg tror ikke hun mente å si at romkvinner skulle kjøre gratis, jeg synes det er relativt åpenbart at hun mente de ble diskriminert. Å la dem slippe på uten billett ville være å diskriminere andre. De ble ikke diskriminert. De hadde samme muligheter som alle andre. 6
fotosyntesen Skrevet 9. februar 2016 #84 Skrevet 9. februar 2016 34 minutter siden, førstedamen skrev: Men dette gjelder jo bare deg. For når jeg ser en HA vest tenker jeg på dugnadene på barnehagen og skolen hvor de var de eneste som synes det var greit å jobbe gratis på dugnaden. Haha, så blir jo veldig individuelt. Ha-ha, HA-medlemmer jobber vel ikke. Det er vel derfor de har tid til sånne ting 3
Gjest førstedamen Skrevet 9. februar 2016 #85 Skrevet 9. februar 2016 28 minutter siden, fotosyntesen skrev: Ha-ha, HA-medlemmer jobber vel ikke. Det er vel derfor de har tid til sånne ting Jeg gidder ikke fundere på hvrofor de tenker sånn, det var ikke det som var greia. Greia var vel at folk er forskjellige og derfor ser noen noe helt annet i noen personer enn hva andre ser, alt utifra erfaringene dine med personen(e). Her ble HA brukt som et godt eksempel på akkurat det. Å mange i HA jobber jo. Kjenner både snekkere og båteiere, barnefedre og advokater som er eller er tidligere medlem i HA.
fotosyntesen Skrevet 9. februar 2016 #86 Skrevet 9. februar 2016 Et øyeblikk siden, førstedamen skrev: Jeg gidder ikke fundere på hvrofor de tenker sånn, det var ikke det som var greia. Greia var vel at folk er forskjellige og derfor ser noen noe helt annet i noen personer enn hva andre ser, alt utifra erfaringene dine med personen(e). Her ble HA brukt som et godt eksempel på akkurat det. Å mange i HA jobber jo. Kjenner både snekkere og båteiere, barnefedre og advokater som er eller er tidligere medlem i HA. Nei, folk er ikke så individualistiske i sin tankegang som du mener. De aller fleste ser på romfolk som ikke betaler for seg på buss og t-bane. Sånn er det bare. Det er basert på mange oberservasjoner og erfaringer, og ikke noe som folk finner på i farta. HA er et dårlig eksempel på et gruppe som er redelig og hardtarbeidende. Den holdningen er basert på statistikk og kriminologi. http://www.nrk.no/dokumentar/nav-med-37-mill.-til-hells-angels-1.7616322 https://no.wikipedia.org/wiki/Hells_Angels 2
Gjest førstedamen Skrevet 9. februar 2016 #87 Skrevet 9. februar 2016 5 minutter siden, fotosyntesen skrev: Nei, folk er ikke så individualistiske i sin tankegang som du mener. De aller fleste ser på romfolk som ikke betaler for seg på buss og t-bane. Sånn er det bare. Det er basert på mange oberservasjoner og erfaringer, og ikke noe som folk finner på i farta. HA er et dårlig eksempel på et gruppe som er redelig og hardtarbeidende. Den holdningen er basert på statistikk og kriminologi. http://www.nrk.no/dokumentar/nav-med-37-mill.-til-hells-angels-1.7616322 https://no.wikipedia.org/wiki/Hells_Angels Alikevel har vi alle så vidt forskjellige meninger.. rart eller hva?
fotosyntesen Skrevet 9. februar 2016 #88 Skrevet 9. februar 2016 2 minutter siden, førstedamen skrev: Alikevel har vi alle så vidt forskjellige meninger.. rart eller hva? Vi snakker her om store grupper og hva slags fordommer de/vi har. Joda, jeg har en onkel på 95 som har røkt hele livet men jeg tror fortsatt ikke at røyking er sunt. Jeg lager ikke en fordom basert på ham, at røyking er sunt. 1
RC Skrevet 9. februar 2016 #89 Skrevet 9. februar 2016 Vet man sikkert at disse kvinnene i det hele tatt skulle på denne bussen? Kanskje de bare stod og ventet på neste Hadde saken vært den at bussjåføren IKKE hadde stoppet, eller stoppet UTEN å åpne dørene hadde jeg skjønte at folk hadde reagert. Men når bussen faktisk stopper, og faktisk åpner døren (uansett hvilken), så har man jo all mulighet i verden til å stige på. At man velger å ikke gå på bussen fordi man må gå 2-3 meter ekstra for å komme inn, burde ikke være noe stort problem... Har man ikke billett er det kanskje en større hindring. Det er jo uansett ganske stor forskjellsbehandling dersom de fleste er nødt til å betale (en relativt dyr) billett, mens spesielle grupper (som f.eks. romfolket) får bruke all offentlig transport gratis. 2
Gjest førstedamen Skrevet 9. februar 2016 #90 Skrevet 9. februar 2016 23 minutter siden, fotosyntesen skrev: Vi snakker her om store grupper og hva slags fordommer de/vi har. Joda, jeg har en onkel på 95 som har røkt hele livet men jeg tror fortsatt ikke at røyking er sunt. Jeg lager ikke en fordom basert på ham, at røyking er sunt. Det var vel heller et dålig eksempel, for jeg har aldri møtt noen som mener det er sunt å røyke. Derimot har jeg møtt mange på motorsykkel. Har ikke noe imot dem bare fordi de kjører sykkel selvom mange kobler de til HA. Jeg velger å ikke gjøre det. Så la oss nå heller bare være enige om å være uenige?
fotosyntesen Skrevet 9. februar 2016 #91 Skrevet 9. februar 2016 2 minutter siden, førstedamen skrev: Det var vel heller et dålig eksempel, for jeg har aldri møtt noen som mener det er sunt å røyke. Derimot har jeg møtt mange på motorsykkel. Har ikke noe imot dem bare fordi de kjører sykkel selvom mange kobler de til HA. Jeg velger å ikke gjøre det. Så la oss nå heller bare være enige om å være uenige? Ja, vi kan slutte denne småkranglingen. Men vil bare si jeg kobler ikke motosykkelfolk med HA. Men HA med kriminalitet. 1
Gjest førstedamen Skrevet 9. februar 2016 #92 Skrevet 9. februar 2016 5 minutter siden, fotosyntesen skrev: Ja, vi kan slutte denne småkranglingen. Men vil bare si jeg kobler ikke motosykkelfolk med HA. Men HA med kriminalitet. Hva kobler du allahu akbar med? (må bare spørre for det ble litt interessant å se hva alle her tenker om enkelte ting)
fotosyntesen Skrevet 9. februar 2016 #93 Skrevet 9. februar 2016 2 minutter siden, førstedamen skrev: Hva kobler du allahu akbar med? (må bare spørre for det ble litt interessant å se hva alle her tenker om enkelte ting) Islam først og fremst. Islam har igjen endel konnotasjoner festet ved seg. Men den veien ønsker jeg ikke at tråden skal gå.
Gjest førstedamen Skrevet 9. februar 2016 #94 Skrevet 9. februar 2016 1 minutt siden, fotosyntesen skrev: Islam først og fremst. Islam har igjen endel konnotasjoner festet ved seg. Men den veien ønsker jeg ikke at tråden skal gå. Den er grei, vi skal ikke stjele tråden! Måtte bare se, siden de over talte på veiene av "de fleste i norge".
Drizzt Skrevet 9. februar 2016 #95 Skrevet 9. februar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/--bussjafren-diskriminerte-ikke-romkvinnene/3423190261.html Sånn, da er det klart hva som har skjedd. Anonymkode: e2119...e2b Ja, det ser ganske klart ut. Den skrikende dama pyntet en del på fakta for at saken kan fremstå rasistisk. Heldigvis funket det ikke. Det vises på videoopptaket at det står en del passasjerer som skal inn på bussen, og i det bussen kommer så åpner dørene seg. Det går én person inn foran, mens de 3-4 andre velger å stå bak. De gjør ingen aktiv handling for å komme seg inn, og går heller ikke til framdøren, sier hun. Ifølge Jaffery har bussjåførene i Bergen anledning til å sjekke om folk har billett, og hun sier sjåføren i denne saken ønsket at passasjerene skulle gå inn foran. - Vi har hatt en samtale med sjåføren i dag. Han uttrykker at han ønsket at de skulle gå inn foran. Døren var åpen og han ventet også på at de skulle komme inn foran, sier hun. ... Jaffery sier også at det av videoopptaket ser det ut som om samtalen mellom Lønnebotn og sjåføren først finner sted på neste busstopp. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå