Gå til innhold

Sammenheng mellom ME og personlighetsforstyrrelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Ild skrev:

Det er mange kunskapsløse leger som gir diagnosen me på helt feil grunnlag. Jeg oppfylte ifølge min fastlege diagnosekriteriene for ME (og jeg har aldri noen sinne hatt denne sykdommen). Konklusjon; dersom jeg noen gang blir syk på ordentlig må jeg virkelig finne meg en ny lege.

Det som feilte meg, var at jeg var utslitt og utrent etter å ha hatt frozen shoulder - uten å ta meg noe fri fra jobb mens det stod på som værst. Skulle rett og slett hatt en gradert sykemelding mens jeg var syk, og deretter en opptreningsplan av hele kroppen etter den fysiske inaktiviteten.

 

Godt innspill. Det er mange aspekter her. Som i ditt tilfelle:

- Dersom du får en annen sykdom i tillegg, kan du risikere at legene bruker ME-diagnosen "mot" deg. Siden ME er en utelukkelsesdiagnose i noens øyne, kan du jo pr. definisjon verken få eller ha andre sykdommer. Det kan få alvorlige følger for deg.

- Når du fikk feilaktig ME-diagnose, ble du hindre i riktig opptrening og rehabilitering med argumentasjon i at du har ME. Samtidig ser vi at de som faktisk har ME i stor grad blir anbefalt opptreningsplan og presset i arbeid fordi leger og NAV tror dette vil kurere sykdommen, som i deres øyne ikke er en sykdom men en motivasjonssvikt. Derfor litt underlig at du fikk ME-diagnosen som en "hvilepute".

Endret av straamann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du beskrive hva det er jeg skriver som uroer deg..? Jeg er ikke uenig i det du skriver om diagnostiseringen av ME og personlighetsforstyrrelser. Jeg er imidlertid tro til de diagnoser som er satt(og er jeg i tvil så kan man ved enkelte tilfeller få tatt en second opinion). At mestringsstrategier i livet kan tolkes som personlighetsforstyrrelser er sikkert ikke feil det heller. Det er ikke først og fremst diagnosene jeg tar utgangspunktet i når pasientene kommer for behandling hos meg, jeg gjør det jeg kan for å hjelpe personen med de behandlingsalternativ jeg og pasient i samspill blir enig om. Men alt dette endrer jo ikke det faktum at mange ME pasienter også har personlighetsforstyrrelser!(vertfall der jeg jobber) Både ME og personlighetsforstyrrelser er omdiskuterte diagnoser i min fagkrets. Jeg oppfatter ditt innlegg som bastant med fraser som"nå er det en gang slik.." kan jeg spørre hvorfor?:) 

Anonymkode: 0090a...600

Jeg registrere at du stort sett er enig med meg. Men, at mange leger er kunnskapsløse om ME er vel ikke et spesielt kontroversielt utsagn fra min side?

Derimot er du bastant når du sier at "mange ME pasienter har personlighetsforstyrrelser".  Hva menes med "mange" og hvilket grunnlag har du for å hevde det? Hvis det er snakk om en liten håndfull pasienter med ME-diagnose på ditt kontor, så kan ikke du bruke det til å si noe generelt om forekomsten av personlighetsforstyrrelser hos ME-pasienter. Ihvertfall ikke konkludere, slik du gjør.

Kan jeg spørre hva som er din fagkrets?

 

Endret av straamann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...