Gå til innhold

Mindre sosial intelligent kjæreste, what to do??


Jenta92er

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier for lite til at jeg klarer å mene noe om hvorvidt kjæresten din har et problem, eller om du er problemet. 
Jeg sitter med en misstanke om at dere snakker litt rundt hverandre og muligens har noen begrensninger begge to.

Men en ting er sikkert, den eneste du kan forandre er deg selv. Det er ikke du som skal forandre ham eller oppdra ham på noen måte. 
Kan du ikke akseptere ham og elske ham for en han er så synes jeg ikke du fortjener ham,

Mannen min er både smart og flink sosial, men han kan av og til si og gjøre ting jeg ikke forstår, men jeg synes det er sjarmerende. 
Jeg kan selv av og til glippe litt også, fordi jeg snakker uten å tenke. Og mannen min ler så ha rister og sier. Ingen er så god som du da. 

HI ditt virker rotete, og veldig nedlatende. Du setter deg selv over ham intellektuelt. Bare sier det, for jeg er ikke sikker om du forstår at det er det andre leser.

Anonymkode: 90103...aee

Hehe ja er ikke alltid like lett å forklare når man ikke ser hele situasjonen selv. Jeg er langt i fra perfekt, å jeg har masse jeg må jobbe med. Den større skillen på oss vell er at jeg er mer moden en han, tar mer ansvar og er mer seriøs. Han er vell på det stadige mellom gutt og mann, å har enda en liten vei å gå. Han er super søt og snill å mener aldri noe vondt med noe. Men det er bare så mange ting han ikke forstår enda, og derfor håper jeg at han vokser og utvikler seg. Jeg synes bare han ligger då langt etter i forhold til andre 23 år gamle gutter "/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, Jenta92er skrev:

Hehe ja er ikke alltid like lett å forklare når man ikke ser hele situasjonen selv. Jeg er langt i fra perfekt, å jeg har masse jeg må jobbe med. Den større skillen på oss vell er at jeg er mer moden en han, tar mer ansvar og er mer seriøs. Han er vell på det stadige mellom gutt og mann, å har enda en liten vei å gå. Han er super søt og snill å mener aldri noe vondt med noe. Men det er bare så mange ting han ikke forstår enda, og derfor håper jeg at han vokser og utvikler seg. Jeg synes bare han ligger då langt etter i forhold til andre 23 år gamle gutter "/

Ja, hører du sier det. At du er mye mer moden enn han, og det er mange ting han ikke forstår som du gjør. Unnskyld meg her altså. Du snakker om at du håper en mann på 23 år skal vokse og utvikle seg?

Han er voksen, han er ferdig utviklet både mentalt og kroppslig, at du ikke forstår det, vitner ikke om at du forstår så mye heller.

Jeg hører du sier mye, men jeg kjøper det bare ikke

Anonymkode: 90103...aee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Castielz

Smart og moden sier HI, som ser ut som det er skrevet av en 14 åring med dysleksi :P
Kan ikke en gang se for meg hvor dum og umoden typen din da må være, nesten ikke til å tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Jenta92er skrev:

Hehe ja er ikke alltid like lett å forklare når man ikke ser hele situasjonen selv. Jeg er langt i fra perfekt, å jeg har masse jeg må jobbe med. Den større skillen på oss vell er at jeg er mer moden en han, tar mer ansvar og er mer seriøs. Han er vell på det stadige mellom gutt og mann, å har enda en liten vei å gå. Han er super søt og snill å mener aldri noe vondt med noe. Men det er bare så mange ting han ikke forstår enda, og derfor håper jeg at han vokser og utvikler seg. Jeg synes bare han ligger då langt etter i forhold til andre 23 år gamle gutter "/

Han ER voksen. Det kan godt hende han blir mer seriøs og moden med tiden, men han blir ikke mindre" dum", det er ganske naivt og uvoksent av deg å håpe på det. Han er ikke en baby som skal utvikle intelligensen sin. Det eneste du kan håpe på er at han lærer seg ditt språk og dermed lærer hva du forventer når du sier ulike ting, men det betyr ikke at han har blitt mer intelligent (etter dine krav).  Litt som at du kan pugge fremgangsmåter i matte uten å egentlig forstå noe som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hører du sier det. At du er mye mer moden enn han, og det er mange ting han ikke forstår som du gjør. Unnskyld meg her altså. Du snakker om at du håper en mann på 23 år skal vokse og utvikle seg?

Han er voksen, han er ferdig utviklet både mentalt og kroppslig, at du ikke forstår det, vitner ikke om at du forstår så mye heller.

Jeg hører du sier mye, men jeg kjøper det bare ikke

Anonymkode: 90103...aee

Jeg vokste mye mentalt fra da jeg var 19 og helt frem til 30. Dersom du ikke vokste i løpet av 20-årene sier det mer om deg enn TS

Anonymkode: 87b7c...ee1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hører du sier det. At du er mye mer moden enn han, og det er mange ting han ikke forstår som du gjør. Unnskyld meg her altså. Du snakker om at du håper en mann på 23 år skal vokse og utvikle seg?

Han er voksen, han er ferdig utviklet både mentalt og kroppslig, at du ikke forstår det, vitner ikke om at du forstår så mye heller.

Jeg hører du sier mye, men jeg kjøper det bare ikke

Anonymkode: 90103...aee

Det er faktisk feil. Hjernen er ferdigutviklet når man er ca 25 og personlighet når man er 30. Etter man er 30, så gjennomgår man kun mindre endringer rent mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vokste mye mentalt fra da jeg var 19 og helt frem til 30. Dersom du ikke vokste i løpet av 20-årene sier det mer om deg enn TS

Anonymkode: 87b7c...ee1

Ja samme her, føler jeg vokser hele tiden. Morsomt å se tilbake da man va 18 å trodde man var så voksen, så igjen når jeg var 20, da var jeg hvertfall voksen! Hehe, tror jeg fortsatt har litt før jeg er helt ferdig utviklet ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vokste mye mentalt fra da jeg var 19 og helt frem til 30. Dersom du ikke vokste i løpet av 20-årene sier det mer om deg enn TS

Anonymkode: 87b7c...ee1

Joda, vi vokser og lærer hele livet, men jeg tror ts håper på en litt annen utvikling enn hva som er rimelig. 

Anonymkode: 90103...aee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Castielz skrev:

Smart og moden sier HI, som ser ut som det er skrevet av en 14 åring med dysleksi :P
Kan ikke en gang se for meg hvor dum og umoden typen din da må være, nesten ikke til å tro!

Ja jeg er ikke super på å skrive tekster, er ikke en teoretiker, mer en praktiker. Men det har lite med selve det sosiale :) var ok på skolen, bedre sosialt. Så er vell der jeg kjenner jeg savner at han er litt mer med. Får håpe det kommer med tiden. 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Cartman skrev:

Det er faktisk feil. Hjernen er ferdigutviklet når man er ca 25 og personlighet når man er 30. Etter man er 30, så gjennomgår man kun mindre endringer rent mentalt.

Jeg tror vi snakker om litt forskjellig ting her. Det er fult mulig å lære hele livet. Og det er sikkert riktig at hjernen er ferdig utviklet når man er 25. 
Men ts fremstiler kjæresten som 5 år, og håper han blir voksen på kort tid, for hun er i ferd med å miste håpet.

Anonymkode: 90103...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, vi vokser og lærer hele livet, men jeg tror ts håper på en litt annen utvikling enn hva som er rimelig. 

Anonymkode: 90103...aee

Hei! Jeg åpnet meg faktisk i lunsjen i går på jobb, om problemet mitt, for å høre hvordan andre ser på det og tenker. Vi ble vell alle enige om at joda, det er en hvis forskjell på jenter og gutter, spesielt nå i begynnelsen av 20 årene. Jeg skal prøve å la være å irritere meg for mye når jeg føler han sier noe "dumt" eller lite gjennomtenkt. Skal prøve å forklare på en rolig måte hvordan jeg heller hadde satt pris på å bli snakt til, og ta det rolig. Små drypp her og der, ikke bombardere han med ALT jeg synes er galt haha, lett for å bli sånn. Håper ting løser seg. 

Takk for svar, setter stor pris på at folk engasjerer seg i min små hverdagsproblemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare takke alle for svar. Setter så stor pris på at dere gidder å sette av tid til å svare. Dette var mitt første innlegg, så visste ikke helt hva jeg gikk til, og var ikke sikker på at noen skulle gidde å lese hva jeg skrev og faktisk svare. Er så godt å få ulike meninger å synsvinkler, for i alles hode er det jo alltid du som har rett. Jeg skrev denne teksten med ett åpent sinn, for å lære og for å få gode råd. Så uansett hvordan dette ender, med meg og typen, vil jeg bare si en stor takk til alle dere flotte kvinner der ute. Hold sammen, og vær snille og gode med hverandre. La oss lære av hverandre og bruke det til å bli enda bedre kvinner <3 #girlpower

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er ikke mulig at han svarte deg ironisk tilbake, og derfor blir litt forvirret og sur når du snakker til ham som om han var den som ikke tok den, mens det egentlig var du?

 

Anonymkode: 1fae9...b59

5 timer siden, Jenta92er skrev:

Ja, helt sikker. For dette skjer alltid. Han bruker sjeldent ironi og sarkasme. Han bruker hvertfall ikke ironi og slik når vi har seriøse og alvorlige samtaler, passer seg dårlig.

Det der tror jeg faktisk ikke på. Jeg tror aldri i verden noen svarer "Ja, du kommer fra byen" med grav alvorlig mine, ikke forstår at de tar deg langt mer bokstavlig enn du forventer, og dermed ler en aldri så liten latter inni seg. Herregud, dersom han ikke hadde forstått deg, da hadde han svart noe sånt som "Eh...nei, hva mener du?"

Dessuten, det å ikke bruke ironi og slikt når man har seriøse og alvorlige samtaler, er faktisk et tegn på at man oppfører seg som en voksen, og ikke bare driver og geiper og er frekk når man blir stilt til veggs.

Som en her inne sier:

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sier for lite til at jeg klarer å mene noe om hvorvidt kjæresten din har et problem, eller om du er problemet. 
Jeg sitter med en misstanke om at dere snakker litt rundt hverandre og muligens har noen begrensninger begge to.

Men en ting er sikkert, den eneste du kan forandre er deg selv. Det er ikke du som skal forandre ham eller oppdra ham på noen måte. 
Kan du ikke akseptere ham og elske ham for en han er så synes jeg ikke du fortjener ham,

Mannen min er både smart og flink sosial, men han kan av og til si og gjøre ting jeg ikke forstår, men jeg synes det er sjarmerende. 
Jeg kan selv av og til glippe litt også, fordi jeg snakker uten å tenke. Og mannen min ler så ha rister og sier. Ingen er så god som du da. 

HI ditt virker rotete, og veldig nedlatende. Du setter deg selv over ham intellektuelt. Bare sier det, for jeg er ikke sikker om du forstår at det er det andre leser.

Anonymkode: 90103...aee

Jeg er enig i det meste her. Og jeg tenker at selv om du ikke kommer med så mange eksempler, TS, så er det å være nedlatende overfor en kjæreste og innbille seg at man er bedre enn ham (eller henne), i seg selv et så dårlig tegn at jeg tror jeg kan danne med en mening om dere ut fra det.

Jeg synes du skal finne deg en du føler er på ditt nivå, jeg :)

Anonymkode: 600bc...f2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hører du sier det. At du er mye mer moden enn han, og det er mange ting han ikke forstår som du gjør. Unnskyld meg her altså. Du snakker om at du håper en mann på 23 år skal vokse og utvikle seg?

Han er voksen, han er ferdig utviklet både mentalt og kroppslig, at du ikke forstår det, vitner ikke om at du forstår så mye heller.

Jeg hører du sier mye, men jeg kjøper det bare ikke

Anonymkode: 90103...aee

Helt og holdent enig. Men jeg tror ikke dette synker inn. Eller hva sier du trådstarter? Hører du at de fleste reagerer mer på deg enn på kjæresten din?

Oh well...

3 timer siden, Jenta92er skrev:

Små drypp her og der, ikke bombardere han med ALT jeg synes er galt haha, lett for å bli sånn. Håper ting løser seg. 

:closedeyes: de har sikkert rett, det har sikkert ikke vi. Kjør på og belær ham du, livet er strengt tatt ikke vanskeligere enn haha hihi hoho, enhjørninger og jordbærsyltetøy.

Anonymkode: 600bc...f2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der tror jeg faktisk ikke på. Jeg tror aldri i verden noen svarer "Ja, du kommer fra byen" med grav alvorlig mine, ikke forstår at de tar deg langt mer bokstavlig enn du forventer, og dermed ler en aldri så liten latter inni seg. Herregud, dersom han ikke hadde forstått deg, da hadde han svart noe sånt som "Eh...nei, hva mener du?"

Dessuten, det å ikke bruke ironi og slikt når man har seriøse og alvorlige samtaler, er faktisk et tegn på at man oppfører seg som en voksen, og ikke bare driver og geiper og er frekk når man blir stilt til veggs.

Som en her inne sier:

Jeg er enig i det meste her. Og jeg tenker at selv om du ikke kommer med så mange eksempler, TS, så er det å være nedlatende overfor en kjæreste og innbille seg at man er bedre enn ham (eller henne), i seg selv et så dårlig tegn at jeg tror jeg kan danne med en mening om dere ut fra det.

Jeg synes du skal finne deg en du føler er på ditt nivå, jeg :)

Anonymkode: 600bc...f2c

Jeg forstår at det ikke er så lett å tro på, men det sier faktisk mer om han enn dere. Dessverre må jeg bare innse at jo, han er virkelig ikke så smart. Så får jeg bare finne ut av hva jeg vil gjøre med det. Ofte når jeg forteller venninner og om ting han sier eller gjør, ler de ofte å kan nesten ikke tro det. Har faktisk aldri opplevd at han sier " hva mener du?" Han tror han er helt med men tydeligvis ikke. Å det er vanskelig å prøve å forklare noen som ikke forstår, at de ikke forstår. Håpløs situasjon jeg har komt, jaja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Haha min samboer forstår ikke ironi han heller. Har nesten lyst til å slå meg selv i panna hver gang jeg prøver meg på litt ironi og han tar det helt bokstavelig... Kom opp ei dame på TV med en SVÆR grønn og rød hanekam, og jeg bare: "kanskje jeg skal skaffe meg sånn sveis HE-HE" mens jeg liksom hintet veldig mye på at det var tull. Neida. Han sa: "Herregud nei. Aldri gjør det".... :dry:

Men men! Noen forstår det vel bare ikke.

Samboern min er ganske smart på alt annet, men ironi og tull forstår han ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipp han løs.

Når dere tydeligvis ikke er på bølgelengde, så er det ganske naivt å tro at ting vil bli bedre. Faktum er at du allerede nå er veldig frustrert, og denne frustrasjonen vil bare fortsette å vokse jo lengre du er sammen med han.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg ville jeg nok gjort det slutt. Hvor lenge har dere vært sammen? Jeg var i en liknende situasjon med min eks. Det er noen år siden nå, men fysøren så godt jeg husker den irritasjonen min over han. Saken her var at han endret seg drastisk, fra hvordan han var da vi ble sammen. Da vi ble sammen var jeg ufattelig tiltrukket av han - han var kjekk, utadvendt, smart, og ikke minst snill. Jeg merket endringen spesielt da vi var på ferie sammen en uke. Han gjorde meg faktisk kvalm - ofte! Han bare oppførte seg så sykt rart. Gjorde seg smartere enn han var, prøvde å imponere hele tiden med "smarte" ord og setninger. Formulerte seg rart. Da merket jeg at dette gikk ikke lenger! Så fort han åpnet kjeften ble jeg uvel og sint. Jeg følte han gjorde seg til så sykt, skulle være smart og dannet. Da merket jeg hvor forskjellige vi var. Selv har jeg alltid foretrukket gutter som er litt laidback (noe han var da vi ble sammen) - men nå var han alt annet enn laidback. Klart man kan ikke klandre noen for slik oppførsel, han gjorde ikke noe galt i den forstand, men det ble bare feil. Når kjæresten gjør deg kvalm som i mitt tilfelle, er det på tide å gå.. Det tok vel et halvt år før jeg ikke orket mer, i håp om at han skulle endre seg "tilbake". Det var jo han jeg forelsket meg i. Ikke denne nye, merkelige fyren som virket som han satt høyt oppå månen. Det er jo ikke sikkert du føler det så sterkt som jeg gjorde - men gutter endrer seg mye i slutten av tenårene, og det går neppe tilbake.. Disse personlighetstrekkene vil faktisk mest sannsynlig bare bli sterkere jo eldre han blir. 

Endret av hypes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten ei venninne hvor jeg har samme dilemma som du har med typen din. Hun er vel ikke "dum", men når vi er i sosiale settinger sammen for eksempel, og jeg prøver å hinte om noe internt mellom oss så ikke alle skal skjønne det - sier hun bare "hæ?!" og jeg gjentar og jeg gjentar og prøver å formulere meg annerledes så hun skal forstå. Hun forstår til slutt da - etter litt mating med teskje.. Ei venninne som er sånn funker. Men en kjæreste? Hadde aldri klart å sett for meg noe livet ut om kjæresten min var sånn som din.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...