Gå til innhold

Så var jeg stemor 100%

Fremhevede innlegg

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo noe som har forandret seg de senere årene. Tidligere da jeg var ungdom så bodde jeg sammen med mamma og pappa, om jeg kranglet så var det ikke bare å stikke. Nå er det så enkelt at man kan bare stikke til den andre forelderen hvis ungdommen har lyst til det. Så da blir det den som har regler i huset som blir taperen. Hvordan går det egentlig med ungdommen da? 

Anonymkode: f6ae6...789

Tull. Før var det helt vanlig for de fleste å flytte ut tidligere enn idag. 

49 minutter siden, førstedamen skrev:

Fordi men skal ikke flytte hjemmefra når man er 15 år? Det er nå min mening. Tror mange detter ut i dårlige miljø og lignende hvis de får fritt leide fra 15 år og kan bo for seg selv og gjøre hva de vil. Vi har INGEN under 18 som bor alene på hybel i min kommune.

Og i min kommune flytter alle ut da de er 15 eller 16, siden det ikke er vgs i nærheten. 

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det du skriver om selvsbestemmelsesrett mtp hvilken forelder 15-åringen skal bo hos. Vil bare tilføye at det du skriver om rett til å flytte på hybel (underforstått uten at foreldrene kan si noe på det) vel ikke kan være helt riktig? Etter loven har forelde foreldreansvar og forsørgeransvar for ungdom frem til de blir myndige, hvilket betyr at det er foreldrene som har det siste ordet hvis tenåringer under 18 år ønsker å flytte fra foreldrene og på hybel.

Anonymkode: e326d...08d

I teorien bestemmer foreldrene, men i praksis så har de rett til det selv, siden det er lovbestemt at fra man er 15 kan man søke på den skolen og linjen man ønsker selv. Hva som skjer når barn og foreldre er uenige er jeg ikke sikker på, men det er ihvertfall lovbestemt at 15åringer kan velge utdanning selv, og hvis den utdanningen krever flytting så kan ikke foreldrene gjøre særlig mye med det. 

Anonymkode: 43365...751

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man flytter ut er helt individuelt. Flere ting som avgjør som livssituasjon, hvor man bor, modenhet osv. Jeg kommer fra et lite sted der det er helt normalt å flytte hjemmefra tidlig. Mine søsken som har flyttet tidlig har blitt mye mer selvstendig enn de som bodde lenger hjemme. Det blir helt feil å si at hvis man flytter ut tidlig så havner man i dårlig miljøer. Jeg hadde ikke så mange valg siden skoleveien ble for lang, og i den perioden har man lyst til å være aktiv, og man trenger samtidig mye søvn i ungdomstiden. Jeg var helt ødelagt når jeg kom hjem. Valg om å flytte på hybel var derfor svært viktig og helt rett for meg. Grunnen til at jeg nevnte dette i mitt innlegg er fordi det er stor forskjell på å ha en 15-åring enn en 7-åring. Når man er så gammel så er det normalt at man flytter om ikke alt for lenge, eller har så mange aktiviteter at man er mye borte. Det er selvfølgelig viktig å følge opp en ungdom også, men likevel helt annerledes enn en 7-åring. Dessuten spiller det ikke så stor rolle med tanke på TS sitt innlegg. Har man stebarn må man takle om de kommer å bor 100 prosent. Når jeg flyttet så var jeg hjemme i helger og ferier, og selv om datteren har et trøblete forhold til moren akkurat nå betyr det ikke at de ikke skal ha kontakt. Jeg syns som jeg har nevnt tidligere at et barn som har levd med 50/50 skal få slippe å gjøre det når de har blitt store nok til å bestemme selv. Det høres ekstremt slitsomt ut å skulle forholde seg til to forskjellige hjem, med to forskjellige regler osv. Når man som ungdom kan oppleve at regler er vanskelig, så blir det ikke bedre å ha to sett med regler som man skal forholde seg til. Det som jeg reagerer på i TS sitt innlegg er at hun føler hun har en gjest på besøk når stedatteren er der. Akkurat det er noe hun bør jobbe med.siden stedatteren er en stor del av familien. Ut i fra innlegget som ble startet her ser det ut som TS er den som har et problem ikke stedatteren.

Anonymkode: eceae...eab

Gjest førstedamen
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull. Før var det helt vanlig for de fleste å flytte ut tidligere enn idag. 

Og i min kommune flytter alle ut da de er 15 eller 16, siden det ikke er vgs i nærheten. 

Selvfølgelig må de det, det skjer jo her å, men det er jo noe helt annet enn å flytte fordi man krangler mye med foreldre i en periode. 

Skrevet

Åhh gud jeg er glad jeg ikke er stemor!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...