Gå til innhold

Dere som har født barn over gjennomsnittet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde mange vekstestimeringer og de sa han ville være ca 4,1kg og hode på rundt 36cm. Jeg fødte et barn på nesten 4,7kg og 39cm i hodeomkrets. Presset han ut på 10min, revnet en del, ellers alt fint. 

Anonymkode: dc230...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 7. februar 2016 at 9.57, AnonymBruker skrev:

Vi var på vekstkontroll her om dagen. Baby var da 12% over gjennomsnittet. Er det noen som har født baby rundt dette? Og hvor mye veide h*n ved fødsel? Og føder man før av den grunn?? 

Anonymkode: 6fba0...f94

Alle våre tre har blitt estimert til å være  12% over snittet. De to første var rundt 3500, mens den siste var nærmere 4000 og lang. Fødte på termin. Fødselen var ganske rask, men hard og han ble sittende fast på slutten. Det gikk helt fint med babyen altså, men føltes litt dramatisk akkurat da det sto på. I ettertid mente jordmora at babyen var litt for stor ift mitt bekken, og at det var grunnen til at han satt fast. Dette var vanskelig å forutse iom at jeg hadde født to barn før uten store vansker.

Anonymkode: d31db...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke noen estimering av barnets størrelse, men gutten min var 4100g og 48cm da han kom til, en liten kraftplugg som jordmora sa :P Fødselen var langvarig og vond - det hadde nok ikke noe med størrelsen å gjøre, men heller at jeg var førstegangsfødende og at han kom med hånda ved siden av hodet.

Edit: Mulig han var stjernekikker også? Jeg husker faktisk ikke, har nok fortrengt mye :fnise:

Endret av bib_84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på vekstkontroll med andremann og han var omtrent det samme over gjennomsnittet som med deg, husker ikke akkurat tallet. Han kom 5 dager før termin og var 4050g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Ferny skrev:

OK. Så fordi det er prøverørsbehandling, så er det større sjanse for at det vil være vekstavvik. Visste ikke det bare.

Jeg har nylig født ivf - barn på et universitetssykehus, fikk ikke tilbud om vekstestimering, og ivf - klinikken har heller ikke sagt at jeg burde ha det. Jeg hadde oppfølging som gravide flest. Noen årsaker til at man trenger ivf kan også bety økt risiko for stort barn, f.eks hvis man har pcos og insulinresistens/diabetes.  Sykehusene kan velge egne lokale rutiner som er mer nøye enn rutiner på landsnivå.

Jeg fikk vekstestimering etter vanlige retningslinjer pga overtid, de bommet med bare ca 150 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som hadde babyer som lå over gj.snittet.. Hvilken strl brukte de i starten?

Anonymkode: 6fba0...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Ferny skrev:

Ja, bare syntes det virket på det første svaret som at jeg stilte et dumt spørsmål, så følte for å forklare hvorfor jeg stilte det. ;)

Må være lov til å spørre :)

Jeg hadde to, en pga IVF og en pga lite SF-mål som hadde falt fra kurven sin (ikke vokst på 4 uker og falt nedenfor det grønne området).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som hadde babyer som lå over gj.snittet.. Hvilken strl brukte de i starten?

Anonymkode: 6fba0...f94

Vår var estimert til å ligge et godt stykke over snittet, husker ikke prosenten. Var 50 cm og 4200 da han kom på termindagen. Brukte str 50 i starten. 

Anonymkode: a1508...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed om at lillemor var ca 10% over gjennomsnittet, og estimert til ca 4,2kg ei uke på overtid. Det tok enda en uke før ho kom ut, da var ho ca 4,6kg. Fikk epidural, noe jeg ble glad for da ho måtte tas ut med sugekopp. Å få den opp var forøvrig det  jeg syntes var det vondeste ved hele fødselen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som hadde babyer som lå over gj.snittet.. Hvilken strl brukte de i starten?

Anonymkode: 6fba0...f94

4200g og 52 cm, brukte str 50 første uka også måtte vi over på 56... 
Men størrelsene varierer også en del ut fra hvor de er kjøpt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var estimert til 3.8 ved termin og var 3.8 kg og 55 cm åtte dager på overtid. Så hadde kanskje vært 2.6 ved termin? Uansett syns jeg de traff bra. Var på to vekstestimeringer grunnet skyhøye symfysemål forøvrig.

Fødsel var tøff og måtte ha hjelp til å få han ut (37 cm rundt hodet), men tror det handlet mest om epiduralen. Fikk ikke pressrier og hadde nesten ikke rier under pressfasen heller til tross for riefremkallende drypp. Jeg revnet ikke, men ble klippet litt grunnet vakuum. Ingen rifter. Så selv med stort hode så klarer kroppen vår det utroligste, det var i hvert fall det jeg tenkte i etterkant :fnise:

Han gikk rett over på str. 56, siden han var så lang.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første ble målt til 3,9 kg. Hun kom noen dager senere, i uke 37, og var drøyt 5 kg.

Neste beregnet de ganske nøyaktig, og hun var 4,2. I uke 35!:fnise: Jepp, vi får store barn i denne familien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7. februar 2016 at 10.29, AnonymBruker skrev:

De sa bare 12% over gjennomsnittet.. Det var i uke 35

Takk for svar :) var det vondt å føde han? Var han lang eller bare god og rund? 

Anonymkode: 6fba0...f94

Han var 53cm lang, og ganske god og rund, men hodeomkretsen var på 40cm, det var ganske vondt. Merket forskjell på det og forrige som var 37cm rundt hodet... Men fødslene generelt var helt like, tok nøyaktig like lang tid også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 7. februar 2016 at 15.56, Maleficenta skrev:

Over 5 kg???!!! Gud hjelpe meg. Er det umodent å spørre hvordan i helsike du fikk han ut?

Det var ikke noe problem, presset bare tre fire ganger tror jeg, ganske grei fødsel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.2.2016 at 21.34, Snooks skrev:

Det var ikke noe problem, presset bare tre fire ganger tror jeg, ganske grei fødsel :)

Oj. Ikke verst. Det er da bra da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...