Gå til innhold

Aggregasjon på sædprøve, og prøvere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Etter 2 år med prøving kontaktet vi kvinneklinikken for en sædprøve for mannen, og en gynekologisk undersøkelse av meg. Hos meg sto alt bra til så godt hun kunne se, og siden jeg var så ung måtte jeg bare fortsette med el-tester. Min kjære sine resultater var kjempe bra. I følge legene var det ingenting i veien med prøven. Men etter mye undersøking selv ser vi at et av svarene i prøven kan være årsaken til at vi ikke treffer blinkskudd. 

Han har noe de kaller aggregasjon. Dette er en sammenklumping av sædvesken, som gjør at det er vanskeligere for spermidene å når frem. Dette måler de fra 0-4. 

Min mann har 3... 

Jeg finner ingen informasjon om det er par som har lykkes i å bli gravide tross denne aggregasjonen. Er det noen her inne som har erfaringer med dette? 

Vi holder for øyeblikket på med ny test på han, jeg må ta blodprøver for å kartlegge en faktisk positiv el. Men ting tar tid. Hadde håpet på noe positive historier eller erfaringer rundt dette tema her inne i mellom tiden. Vi er nå gått inn i starten på år 4 som prøvere, å nå begynner det å bli skikkelig tungt. Men prøver å holde tankene positive, for jeg vet andre har det vanskeligere enn oss. Par som har holdt på lengre, par som ikke har lykkes med prøverør. 

Håper det er noen som kan dele litt informasjon, jeg vil selvfølgelig dele den informasjonen vi får fremover om noen er interessert. 

Mvh

En som trenger forståelse, informasjon og noen å snakke

med. 

Anonymkode: 4f091...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig rart at dere fikk beskjed om at alt var bra med hans prøve? Håper dere har misforstått noe ved prøven... Ellers kan jeg anbefale at han tar seg en tur til Ken Purvis, han er den som virkelig har peiling på mannens reproduksjon!

 

Lykke til!

Anonymkode: 767c3...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du skal ringe inn klinikken å får det forklart der jan tok prøva, min mann har for høy viskositet, altså seighet. Sto der som noen spørsmålstegn, skjønte ingenting. Vi tok også prøve 2 noen måneder etter, for å se om det var bedring. Men nei....

Prøvde å finne svar på nett. Men nei..

Den tiden var også jeg til utredning, alt fint med meg. Da hadde vi med prøve resultatene hans, så jeg fikk gynokologen min til å forklare den. Veldig greit. Han sa det ikke hadde noe å si..men jeg tviler. Vi har prøvd 1 år.

Så pga alder, turde vi ikke mer. Er igang med IVF nå, og ruger på dag 4. Det måtte ICSI til, så jeg mistenker fortsatt at det er seigheten som var problemet og at de ikke tok noen sjanser på labratoriet.

Vil ikke såre mannen, men har barn fra tidligere jeg da, da er det godt vi har IVF.

Syns du skal vurdere IVF, en forsamtale. Det kan hjelpe mye, du binder deg ikke opp til noe. Dere har jo prøvd i 2 år, tiden er inne...

Anonymkode: a4dc2...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Syns du skal ringe inn klinikken å får det forklart der jan tok prøva, min mann har for høy viskositet, altså seighet. Sto der som noen spørsmålstegn, skjønte ingenting. Vi tok også prøve 2 noen måneder etter, for å se om det var bedring. Men nei....

Prøvde å finne svar på nett. Men nei..

Den tiden var også jeg til utredning, alt fint med meg. Da hadde vi med prøve resultatene hans, så jeg fikk gynokologen min til å forklare den. Veldig greit. Han sa det ikke hadde noe å si..men jeg tviler. Vi har prøvd 1 år.

Så pga alder, turde vi ikke mer. Er igang med IVF nå, og ruger på dag 4. Det måtte ICSI til, så jeg mistenker fortsatt at det er seigheten som var problemet og at de ikke tok noen sjanser på labratoriet.

Vil ikke såre mannen, men har barn fra tidligere jeg da, da er det godt vi har IVF.

Syns du skal vurdere IVF, en forsamtale. Det kan hjelpe mye, du binder deg ikke opp til noe. Dere har jo prøvd i 2 år, tiden er inne...

Anonymkode: a4dc2...fd6

Oj, endel trykkleifer!!

Anonymkode: a4dc2...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns du skal ringe inn klinikken å får det forklart der jan tok prøva, min mann har for høy viskositet, altså seighet. Sto der som noen spørsmålstegn, skjønte ingenting. Vi tok også prøve 2 noen måneder etter, for å se om det var bedring. Men nei....

Prøvde å finne svar på nett. Men nei..

Den tiden var også jeg til utredning, alt fint med meg. Da hadde vi med prøve resultatene hans, så jeg fikk gynokologen min til å forklare den. Veldig greit. Han sa det ikke hadde noe å si..men jeg tviler. Vi har prøvd 1 år.

Så pga alder, turde vi ikke mer. Er igang med IVF nå, og ruger på dag 4. Det måtte ICSI til, så jeg mistenker fortsatt at det er seigheten som var problemet og at de ikke tok noen sjanser på labratoriet.

Vil ikke såre mannen, men har barn fra tidligere jeg da, da er det godt vi har IVF.

Syns du skal vurdere IVF, en forsamtale. Det kan hjelpe mye, du binder deg ikke opp til noe. Dere har jo prøvd i 2 år, tiden er inne...

Anonymkode: a4dc2...fd6

Tusen takk for svar! 

I følge WHO, er ikke prøvesvarene hans noe i veien med. For Aggregasjon er noe de ikke legger vekt på. Men her om dagen googlet jeg å leste litt på nettet, der jeg kom over en artikkel om hvor tung veien for friske sædceller var, det var nett som å svømme i sirup over Atlanterhavet for å nå eggcellen. Om dette er riktig, hvordan skal en sædcelle som har en for tykk sæd væske kunne klare å nå fram da? Selv om det er en mulighet for at det kan skje på naturligvis, burde de ikke satt i gang noe fra dag 1? Blir noe overrasket over systemet. 3 år med prøving, da er det noe som ikke stemmer spør du meg.  

Jeg håper vi kan komme i gang fort for utredning, som legen nevnte var neste steg. Men problemet  nå er at jeg må inn å ta en blodprøve dag 2-3 i syklusen, deretter 21-22. Nå er det andre måneden jeg ikke får tatt prøve pga legesenteret mitt har vært stengt. Jeg vet ikke hvor jeg ellers kan henvende meg for slikt.

 

Anonymkode: 4f091...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...