Gå til innhold

Tør jeg kjøpe diesel?


stan

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt meg ny dieselbil selv, og bor og jobber i området i kort nærhet til Oslo. Det siste "forslaget" som nå har kommet er jo at også el-biler med diesel varmer skal også bli forbudt på dagene med restriksjoner. Det vil si, de aller fleste el-biler som er solgt nye i norge og ikke importert.

Men greia med dette er jo at luftforurensningen blir sett alvorlig på, og nå da spesielt Oslo og Bergen. Enkelte dager er forurensingen så høy at barn med luftveislidelser (astma, bronkikk o.l.) og voksne med alvorlige hjertekar- eller luftveislidelser bør redusere utendørsaktivitet og ikke oppholde seg i de mest forurensede områdene. 

Det var vel 4 februar i år at byrådet hastevedtok en forsikrift om dieselforbud og/eller datokjøring som kan iverksettes på dager med høy luftforurensning. Dette vil bli varslet i nyheter, sosiale medier, oppslag langs hovedveiene, pressen, kommunens nettsider etc. når forbudet trer i kraft gunnet overstigelse av enkelte verdier som måles.

Det er dager hvor der, eller er ventet, høy luftofrurensing av kommunen kan vedta midlertidig kjøreforbud for dieseldrevne personbiler, varebiler, lastebiler, kombinerte biler, trekkbiler, buss og vogntok. Eller forbud mot bruk av personbiler med reg.nummer som slutter på partal på oddetallsdatoer. Tilsvarende gjelder da forbud mot bruk avpersonbiler med reg.nummer som slutte rpå oddeltall på partallsdatoer.

Men det er mange unntak her. Forbudene gjelder ikke for kjøretøy som brukes i næring, og som kan dokumentere kjørebehov den aktuelle dagen i forbudsperioden. Kjøretøy som transporterer en forflyttningshemmet person og som har gyldig parkeringsbevis fr akommunen. Utrykningskjøretøy er unntatt og kjøretøy som benyttes i offentlig tjeneste.Pasienttransport og annen kjøring nyttet til liv og helse. Kjøring til og fra fergetransport, og flyplass ved avreise/ankomst den aktuelle dagen og kollektivtrafikk.

I tillegg gjleder heller ikke dieselforbudet for jøretøy som er over 7,5 tonn og osm benytter Euro 6 teknologi. Datokjøringen gjelder ikek for el-og hydrogenbiler. Med unntak av de som har dieselvarmer som Webasto e.l. Hybridbiler som benytter seg av både diesel og strøm er ikke unntatt forbudet.

Forbudet gjelder også kun på dager ved høy luftforurensing. Det vil si på dager det er eller er ventet høy luftforurensning som følge av eksos over større deler av byen i mer enn 2 dager. Når dette skjer vil det som nevnt tidligere bli varslet godt.  Det er som regel på dager med kaldt og vindstille vær at luftforurensningen fra eksos er høy. Tiltakene vil også opphøre når det lenger ikke er fare for høye NO2 nivåer. De siste 15 årene har det vært totalt 7 episoder med høy luftforurensing (over det nivået som nå er satt som grense), som har hatt en varighet på maks 6 dager.

Forbudet gjelder heller ikke i hele Oslo. Store deler av oslo er untatt forbudet. Forbudet og / Eller datokjøringen gjelder kun de kommunaleveiene. Statlige veier som Ring 1, Ring 3, E6, E18, RV4 Trondheimsveien, RV 163 Østre aker vei, RV 190 Strømsveien er ikke omfattet av forbudet. 

Stens Vegvesen og Politiet har også uttalt at de ikke har rssurser til og kontrollere dette nøye. De vil ta stikk prøver, slik de gjør i dag når de blir pålagt og følge opp dette.

Jeg håper noe av det jeg skriver her er oppklarende, og er med på og gjøre at du klarer og bestemme deg for diesel eller ei. 

Jeg kjøpte diesel og angrer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 2/4/2016 at 20.38, stan skrev:

Jeg bor midt i en av Norges største byer, et steinkast unna en av landets mest forurensa veier. Sannsynligheten for restriksjoner er stor. Jeg tenker og når jeg skal evt. selge bilen om kanskje fem år, da er bilen bortimot uselgelig, kanskje?

Det er ialle fall gambling.

Idag finnes det 3 miljøvennlige alternativer på Diesel som i praksis gjør Diesel stuereint, men om de kommer inn på det generelle markedet for 5 år er gått er litt bob-bob. Det er i og for seg større sjangse for at diesel får utslippsfritt drivstoff enn bensin, og det er mys større sjangse at dette skal komme i markedet enn generell infrastruktur for hydrogen. 

 

Så på 5 års synsvinkel , ville jeg vurdert bensin /hybrid avhengig av bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Gutt_Buskerud skrev:

Jeg har nylig kjøpt meg ny dieselbil selv, og bor og jobber i området i kort nærhet til Oslo. Det siste "forslaget" som nå har kommet er jo at også el-biler med diesel varmer skal også bli forbudt på dagene med restriksjoner. Det vil si, de aller fleste el-biler som er solgt nye i norge og ikke importert.

Sikker på at du ikke mener de aller fleste el-biler som er importert til norge og ikke solgt nye her? De fleste nye elbiler solgt i Norge (om de ikke er av det aller billigste slaget - som da betyr de sk. "trillingene"), har innebygd varmepumpe. Noe som betyr at de har like kraftig eller bedre varmeapparat enn en fossilbil. Med andre ord, intet behov for tilleggsvarme fra webasto mm.

Anonymkode: c5a29...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er helt sikker på det. Det er veldig mange el-biler som har varmepumpe som du sier. Men det er også utrolig mange av de som har ettermontert webasto eller tilsvarende. Hvorfor? Tja, spør du meg så spør jeg deg. Men jeg ser det daglig i min jobb.

En bekjent kjøpte E-Golf for litt siden, med varmepumpe. Den har også Webasto motor og kupevarmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gutt_Buskerud skrev:

Ja, jeg er helt sikker på det. Det er veldig mange el-biler som har varmepumpe som du sier. Men det er også utrolig mange av de som har ettermontert webasto eller tilsvarende. Hvorfor? Tja, spør du meg så spør jeg deg. Men jeg ser det daglig i min jobb.

En bekjent kjøpte E-Golf for litt siden, med varmepumpe. Den har også Webasto motor og kupevarmer.

Mulig de ikke er helt klar over at et brukbart varmeapparat allerede er bygd inn? Nye e-Golf kan man få uten varmepumpe faktisk, men det er rimelig idiotisk å velge vekk slik utstyr for bruk i Norge. En ting er at annenhåndverdien blir dårligere, en annen er at strømforbruket går opp, og rekkevidden tilsvarende ned.

Anonymkode: c5a29...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...