Gå til innhold

Mødre som vil bestemme i eks sitt hjem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo virkelig en holdning som motiverer til godt samarbeid...:sjokkert: Jeg ville søkt om full foreldrerett for ungene straks om en "stemor" hadde møtt meg med den uttalelsen. Helt greit at de bestemmer i sitt hus, men man møter jo ikke folk på den måten, med slike uttalelser. "Har du noe du vil ha sagt så ta det via familievernkontoret". Det er IKKE en voksen som er et godt forbilde for NOEN barn! Enda godt x-en er såpass oppegående at han ville hivd en dame som fikk seg til å si noe sånt på dør straks.

Anonymkode: bb3e5...486

Haha, lykke til med å få full foreldrerett for noe så usaklig :laugh: Og hadde dette vært sagt av en stemor (slik som det IKKE er i denne situasjonen over), hadde det nok ikke vært verre enn når mødre flest prøver å ta kontroll. Hva er ille med å sette mor på plass hvis hun er urimelig og trår over deres grenser? Ingenting. Selv om du har ploppet ut ungen selv, betyr det ikke at du er en gudegave som bestemmer hvem som får se på barnet ditt og ikke. Og det stemmer faktisk, deres hus - deres regler. Verre er det ikke. De fleste normale, friske og oppegående barn trenger ikke at mor og far samkjører hver minste detalj.

Anonymkode: f75fe...75f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 3.2.2016 at 21.20, AnonymBruker skrev:

Som barnas eneste mor - the one and only - hold deg unna mine barns verdivalg, personlighetspåvirkning og ufine vaner/holdninger. Hold deg unna mine barn politisk, prøv ikke engang å forsøke å påvirke de i sosialistisk retning eller med ditt dårlige språk eller utilstrekkelig dannelse. 

 

Dette tar vi foreldre oss av. Så kan du leve med dine strekklaken og telle kanter. I do not honestly care.

Anonymkode: e7657...b47

Hvorfor skal stemor bare stilltiende godta det om barnet ditt har dårlige holdninger? Har ungen din en stygg vane med å klistre tyggis under stuebordet eller gå inn med skitne sko f.eks. så har da for pokker stemor full rett til å korrigere ungens dårlige oppførsel? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.2.2016 at 21.41, AnonymBruker skrev:

Du fantaserer mye her. Våkne opp.

I tilfellet her som du dikter rundt HAR far en ny kjæreste. De bor hver for seg og er sammen i uken når han ikke har barna hos seg. 

Vi er godt voksne, selvstendige mennesker som har barna som prioritet nr 1. Vi er nærmest naboer. 

 

Barna våre slipper å oppleve mors eller fars kjæreste under samme tak som i BARNAS HJEM. Mannen og jeg er enige.

Slutt å fantasere og dikte fritt i vei om mennesker du ikke kjenner til. 

Anonymkode: e7657...b47

Såmannen din får ikke lov å etablere seg på ny? Hva om du ønsker å etablere deg på ny. Hvordan stiller saken seg da? Om nye kjærester kommer overens med barna hva er problemet? Kan dete ikke bare alle godta hverandre da som en stor lykkelig familie?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik at det er stemor sine regler som skal gjelde? De voksne må da bli enige om hvilken regler som gjelder i deres hjem.

Det er da ikke alltid kvinnene som skal seire...

Hvis far sier at "slik velger jeg det", så har ingen andre noe med det. Men slike er det jo ikke!!!! Da argumenterer kvinnen seg til seier! Mannen trekker seg og kvinnene vinner eller kriger med hverandre.

I hjem med sterke, tydelige MENN så har man ikke disse problemene. Det er feige kjerringer med penis som er roten til alt det vonde.

Anonymkode: 8aed7...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh, jo. Alt som angår viktige aspekt ved ens barns helse og trivsel angår barnets mor og far - uansett hvor i verden barnet er.

Anonymkode: e7657...b47

Jaha og når far er uenig om leggetiden da? Er ikke bare mor som kan vite hva som er best for barnet. Fedre får ikke mye credit her

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, så lenge det ikke går utover barnet. Å sette strengere regler hos far (på helg!) når barnet er der fire dager i måneden, det er jeg imot. Og i tillegg har barnet opplevd far som en pappa som finner på mye moro, lager mat sammen og koser seg sammen i helgene det er samvær, helt til stemor kom inn i bildet. Å plutselig komme med strenge regler, tidligere leggetid og null tid med far, det er ting jeg blander meg borti ja. Det ødelegger forholdet mellom far og barnet, siden barnet ikke vil til far med slike regler. Du  er vel enig i at det også er min plikt som mor å sørge for at far og barn har et greit forhold? Viktigere enn at stemor føler seg tråkket på.

Anonymkode: d3245...782

Om du leser hovedinnlegget så står det at så lenge ungen har det bra og har et godt forhold til stemor så bør ikke mor blande seg. Er så klart tett av deg å blande deg om ungen er lei seg og føler seg dårlug mottatt av stemor. Men dette havner utenfor trådens tema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre blir dette tolket som "forsøk på å bestemme i eksens hjem" av både eks og stemor. 

Hvordan får man da en stemor til å forstå det? Ei som mener at jeg forsøker å legge meg borti deres regler? Samme hva jeg som mor sier og forklarer (til far, stemor nekter å snakke med meg så her går alt via far), så beskyldes jeg for å blande meg. Mens dette handler om et barn som helt fra babytiden har vært altfor småspist, og hvor det er viktig å gjøre måltider til noe positivt (var også undervektig en periode, da vi fikk hjelp av helsesøster). 

Grunnen til at jeg drar inn dette er jo at mange "regler" man setter kan mor være imot av en grunn. Men det er ikke sikkert stemor får vite om denne grunnen, eller anerkjenner den som viktig nok, men kun ser på den som forsøk på å bestemme i eksens hjem.

Anonymkode: d3245...782

Ai... Men da gjelder dette en stemor som enten ikke har fått informasjon fra far eller at hun rett og slett er svært sjalu på deg som mor og blåser det vekk som kontrollering. Utrolig at det finnes slike kvinner som eventuelt går så langt som å sabotere for barnets helse for å få viljen sin. 

Men bet du om far praktiserer "positiv spising" i hjemmet, eller er det barnet selv som ytrer at det ikke er slik hos far også? 

Dette ser jeg på som alvorlig og synes det er forferdelig at en ny partner velger å gå så langt for å markere terretoriet. At hun ikke snakker med deg sier for så vidt sitt om hvor man har henne i et eventuelt samarbeid. :(

Anonymkode: 34a0d...d74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg i samme situasjon selv, men jeg tenker at det viktigste er at mor og far klarer å samarbeide om barnet selv om de som par skilles. Synes det er helt hårreisende hvis all kommunikasjon skal foregå via tredjepart eller mor/far ikke kan oppholde seg i samme rom i noen få minutter engang. Det preger jo helt klart et barn dersom det er slik at foreldrene ikke kan snakke sammen på vanlig måte. Man har et barn sammen, som ikke er skyld i bruddet. Da får man faktisk være så voksen at man klarer å ta seg kraftig sammen, for barnets skyld. 

At det blir forskjellige rutiner og regler i to hjem synes jeg er greit og naturlig, barn tilpasser seg dette, så lenge det ikke er vidt forskjellig. Likevel synes jeg man bør kunne ha en dialog og at de to hjemmene ikke er lukket.

Anonymkode: 5b718...c75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3. februar 2016 at 21.20, AnonymBruker skrev:

Som barnas eneste mor - the one and only - hold deg unna mine barns verdivalg, personlighetspåvirkning og ufine vaner/holdninger. Hold deg unna mine barn politisk, prøv ikke engang å forsøke å påvirke de i sosialistisk retning eller med ditt dårlige språk eller utilstrekkelig dannelse. 

 

Dette tar vi foreldre oss av. Så kan du leve med dine strekklaken og telle kanter. I do not honestly care.

Anonymkode: e7657...b47

Du er the one and only som tilførte barnet næring gjennom navlestrengen -den eneste som presset barnet gjennom fødselskanalen... Men i det navlesnoren ble kuttet ble også eneretten til å være den eneste ene som påvirket barne kuttet..

Da du og far splittet lag ble det ennå mindre sannsynlig at du kunne være den eneste ene til å påvirke barnet innen språk, politikk, religion osv...

Det må du faktisk bare leve med..

 

 

 

Endret av KG deltager
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3. februar 2016 at 22.05, AnonymBruker skrev:

Vi foreldre gjør det alle med 50/50 burde gjøre: sette barna foran alt. Det betyr at vi samarbeider jevnlig og har dialoger om barna (de vokser og utvikler seg vet du) og vi bor nær hverandre - og ingen andre flytter inn i barnas hjem med hver av oss. 

Vi har tatt konsekvensene - og har kjæreste som bor i egen bolig. Ikke behov for å se disse hver dag! Man er da selvstendig. 

Synes synd på de barn som opplever at andre flytter inn i deres hjem! 

 

Anonymkode: e7657...b47

Lurer på hva du gjør når eksen din finner seg den store kjærligheten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, KG deltager skrev:

Lurer på hva du gjør når eksen din finner seg den store kjærligheten...

Lur heller på hva eksen gjør når han skjønner at Den Store Kjærligheten viser seg å være nok en manipulerende heks med overordna mål å pisse i andres revir. Hun går vel på hue og ræva ut...

Merkelig det der at kvinner er suverene når det kommer til mor/stemorskonflikter. Sjeldent en hører om stefedre som går inn i kampen om bagateller i like stor grad og tilegner alle problemer til barnas biologiske far. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kontormus skrev:

Lur heller på hva eksen gjør når han skjønner at Den Store Kjærligheten viser seg å være nok en manipulerende heks med overordna mål å pisse i andres revir. Hun går vel på hue og ræva ut...

Merkelig det der at kvinner er suverene når det kommer til mor/stemorskonflikter. Sjeldent en hører om stefedre som går inn i kampen om bagateller i like stor grad og tilegner alle problemer til barnas biologiske far. 

Nok en heks? selv om man dessverre fikk barn med en heks er det ikke sikkert at neste er det ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, KG deltager skrev:

Nok en heks? selv om man dessverre fikk barn med en heks er det ikke sikkert at neste er det ;)

Vel, etter disse trådene å dømme er det å håpe på mye...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kontormus skrev:

Vel, etter disse trådene å dømme er det å håpe på mye...

Neida... Kjenner mange som virkelig oppgraderte på det nye forsøket ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok? Hm, kjenner noen jeg også. Men vet også om noen som ble gift med noen fra ligaen over, men som måtte gå. Suuuurt for den som måtte gå og som ikke helt klarer å skjule skuffelsen, og surt for den som overtar. Hva annet kan man gjøre enn å angripe "fortiden"? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 4. februar 2016 at 10.58, AnonymBruker skrev:

Problemet starter når innblandingen forveksles med diktering og noen mødres trang til å kontrollere hva en far/stemor får og ikke får gjøre når de har samvær med barna. Mødre kan fort glemme at en far er 50% av forelderen og har lik rett på å bestemme hva som er best for barnet. 

Det mange mødre da ikke tenker over er at barnet har to hjem, ergo to ulike kulturer og kanskje noen ulike regler. Slik er det bare, og far kan heller ikke gjøre noe med hvordan det er hos mor. Så lenge barna er trygge og får en god oppvekst med to hjem, så skal man holde seg unna den andres hjem. 

Det jeg personlig har opplevd er hvordan eksen til min mann herset med han, frem til han møtte meg. Han ble overkjørt av en kontrollerende kvinne. Han hadde barnet mindre enn barnelova tillater (?) og klarte aldri å si noe imot. Så jeg hjalp han med det. Ga mannen mot til å ha en egen mening og stemme, og lærte han at han ikke skal ta imot unødvendig kjeft eller kommunikasjon. Hjalp han til ny motivasjon for å kjempe for samvær med sitt eget barn. Han klarte det og mor er forbannet over at hun ikke lengre har makt over mannen. Og det er her jeg opplever at mange kvinner misliker stemødre. For en stemor kan fort se ting utenfra og "ødelegge" maktforholdet og kloen som en mor sitter med. 

Jeg vet at jeg var sterkt hatet i flere år etter at jeg dukket opp. Men plutselig en dag ble hun stemor selv, og etter at hun møtte en mann med barn selv, har ikke min mann hørt et eneste negativt ord. 

De fleste stemødre ønsker det beste for barnet, men også for mannen sin. Når man da opplever at eksen kanskje ikke ser forskjell på samarbeid og kontrollering, ja, da sier nok stemødre gjerne i fra. Og DET er det nok ikke alltid en mor liker. Heller ikke at barnet får en ny morsfigur i livet. 

Min konklusjon på alle disse debattene er at partene må gi slipp på det negative de ser i den andre parten, se fremover og tenke på hva som er best for barna. Klart det vil oppstå konflikter, mor og far havner ikke sjeldent i en uenighet på hva DE mener er best for barna. Men av og til er det viktig å gi seg, og tenke at så lenge barnet er trygt og har det bra, så kanskje far/mor skal få valget sitt denne gangen. Kanskje det at far kanskje gir seg den ene gangen, gjør at mor gir litt ekstra tilbake neste gang? Å tro at stemor er den som trekker i trådene, det er det ikke. Men når mannen møter en ny kvinne, og kvinnen lytter til mannens ønsker, får gjerne mannen god støtte og tør endelig å si imot mor. Mange fedre er feige og burde kjempet hardere fra første stund. 

 

Anonymkode: 34a0d...d74

Du snakker her om en mann som aldri har hatt avtaleordningen 50/50.

Har han ikke det blir han en av "taperne".

 

De foreldre med 50/50 må samarbeide bra og bo nær hverandre. De som har 50/50 oppfører seg som regel  ikke slik som du beskriver. 

Anonymkode: e7657...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, KG deltager skrev:

Lurer på hva du gjør når eksen din finner seg den store kjærligheten...

Han har funnet den Store kjærligheten. Og, de bor i hver sin bolig:) 

Vi er voksne og tenker på barna.

Anonymkode: e7657...b47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, KG deltager skrev:

Du er the one and only som tilførte barnet næring gjennom navlestrengen -den eneste som presset barnet gjennom fødselskanalen... Men i det navlesnoren ble kuttet ble også eneretten til å være den eneste ene som påvirket barne kuttet..

Da du og far splittet lag ble det ennå mindre sannsynlig at du kunne være den eneste ene til å påvirke barnet innen språk, politikk, religion osv...

Det må du faktisk bare leve med..

 

 

 

Skole, samfunn, media, den globale verden, biologisk familie og foreldre: ja. 

 

Men ikke en random utenforstående inntrenger i barnets hjem. 

Far og mor, 50/50 og ingen andre flytter inn. Det er en god ordning for intelligente mennesker som detter barnet først. 

 

Anonymkode: e7657...b47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4. februar 2016 at 22.43, Maleficenta skrev:

Jaha og når far er uenig om leggetiden da? Er ikke bare mor som kan vite hva som er best for barnet. Fedre får ikke mye credit her

Det høres ut som om du har null innsikt i avtaleordningen 50/50.

Den er for voksne foreldre som kommuniserer og snakker jevnlig og barnet sitt.

Når de snakker i mobil eller ute eller hjemme hos en av hverandre (de bor alltid nær hverandre) så snakkes de om slike ting som:

-Leggetider (ganske like hos mor og far)

-Kosthold

-Skole/lekser

-Venner

-Fritid

...ja, det meste som er viktig for deres barn.

Anonymkode: e7657...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...