Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Badebuksa
Skrevet

De kaller det abort, i realiteten er det synonymt med et drap. I det sekundet kvinne og mann har sex, er det 25% sjans for graviditet (generelt sett). Alle forskere sier seg enige i at et embryo, og et foster, er liv. Det lever, utvikler seg og det er et menneske. Alt ligger der; dna, gener, alt ligger til rette for at nettopp Jørgen eller Maria skal bli født og få leve på jorden. Absolutt ingen mennesker er identiske, selv ikke eneggede tvillinger, alle er unike. 

Og når et foster er et liv, heter det å drepe fosteret når man "tar abort". Man dreper barnet sitt, det er bare fakta. Se i ordboka, å ta et liv er synonymt med drap. Jeg synes at andre skal få ha sin egen mening om hvorvidt de er for eller imot abort, akkurat som de skal få ha sin mening om absolutt alt her i verden, men da må man samtidig være klar over hva abort er og innse og innrømme hva abort er! Du kan ikke si "det er ikke et menneske", for det er det. Det er jo vitenskapelig bevist, og påstår du noe annet er du bare dum ;) Og det er jo ikke så hyggelig å fremstå som dum og uvitende?.. Det er ingen mus eller en elg som bor i magen, det er en liten menneskebaby. 

Bare google så mye du orker, les så mye du orker; et embry og et foster i et menneskes livmor er et menneske som lever. Det er et unikt barn som har all rett til å leve. Nei, det er ikke "mors kropp", kvinner er skapt slik at i det sekundet hun blir gravid er kroppen til utlån, det er ikke din kropp lenger, du låner den ut til babyen din. Vil du ikke bli gravid? Steriliser deg og bruk prevensjon. 

Selvsagt er det mange nyanser i en slik debatt, triste situasjoner etc, men det er fortsatt et menneske i magen som har all rett til å leve. Så gjenstår det bare at sannheten kommer for en dag: Er du et godt eller et dårlig menneske? 
Ja  - jeg ser på folk som tar abort som dårlige mennesker, på lik linje som jeg ser på folk som mishandler hunder eller dreper voksne mennesker som dårlige mennesker. Det er ikke annerledes, babyen i magen er like mye en baby som etter den er født. En nyfødt baby frem til 1,5-2-års alder er like avhengig av at en omsorgsperson tar seg av vedkommende som det en baby i magen er avhengig av at moren som bærer han/henne frem pleier kroppen sin og tilfører den næring. 

I USA var det en som foretok en undersøkelse, en underskriftskampanje: "abort i 4.trimester". Det er, for de som ikke kan noe om emnet, snakk om abort etter fødsel. 14 stk (elns) signerte FOR at man tar abort etter fødsel. Hva synes du om det, siden vi allerede har gjort abort lovlig, så kan vi vel ikke nekte noen å angre etter fødsel heller :) Det er ikke mer baby uke 39 enn uke 18 (ja, det er lov med abort uke 18 hvis man har særskilte grunner).

Vil du si en 50 år gammel mann er mer verdt enn en 30 år gammel mann? Siden den 50 år gamle mannen er mer utviklet, både i hjerne og kropp, enn det en 30 år gammel mann er... Han har jo levd lenger, og fått mer "livserfaring". Skal vi ikke bare ta knekken på alle under 50, og alle over 70 med en gang? Det er ikke noen forskjell. Les om det, lær om det. 

Og hvis du etter å ha lært og lest om hva en baby er fortsatt støtter drap på babyer, så kan man vel ikke si annet enn at du i hvertfall er konsekvent og stabil i din (urovekkende og groteske) mening :)

Dette er skrevet raskt, har ikke sett gjennom det, men det er min mening. Jeg gir F i andres meninger dersom de er svakt begrunnede eller ubegrunnede, "tøffesegkommentarer" blir ignorert og usaklige kommentarer eller kommentarer basert på uvitenhet blir ledd av i stillhet bak skjermen min. Bare sånn basert på hva Kvinneguidenbrukere pleier å svare ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er helt meningsløst å diskutere dette temaet med det utgangspunktet som legges til grunn her. 

Endret av Nori
Skrevet

Kjære badetrusa! 

Kall det gjerne hva du vil,kall det drap,  mord, eller hva som helst :P. Jeg skal ta abort neste uke, jeg ble gravid med prevansjon, men har ikke lyst på barn, selv om jeg lever i et stabilt forhold med god økonomi.

Jeg skal altså gå og myrde celleklumpen som ligger i magen min. Hvis du vil kalle det,  jeg selv velger å se det som at jeg avslutter et potensielt liv. Men det er min kropp, jeg bestemmer. 

Det er selvbestemt abort i Norge heldigvis :)

Anonymkode: 1ebc4...3c0

• Liker 25
Skrevet

Jeg barberte meg i dag og med et uhell kuttet jeg meg litt. Jeg drepte mange, mange hudceller. For en hudcelle er et liv de også. Mitokondriene i alle cellene våre har jo sitt eget DNA til og med, så tenke så mange liv vi har i kroppen vår til sammen! 

Altså er jeg en morder, men det er du også når du klør deg på armen. 

Anonymkode: f3e08...95c

• Liker 23
Skrevet

Ånei, en random fanatisk abortmotstander på KG syns jeg er et dårlig menneske... Gjesp.

• Liker 12
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg barberte meg i dag og med et uhell kuttet jeg meg litt. Jeg drepte mange, mange hudceller. For en hudcelle er et liv de også. Mitokondriene i alle cellene våre har jo sitt eget DNA til og med, så tenke så mange liv vi har i kroppen vår til sammen! 

Altså er jeg en morder, men det er du også når du klør deg på armen. 

Ja fysj, din morder!!:fnise:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har mensen nå, er ikke det egentlig drap? Egget som ikke ble befruktet :( men bare ble skylt ned i do?? Stakkars egget da!!:sprettoy:

• Liker 13
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mensen nå, er ikke det egentlig drap? Egget som ikke ble befruktet :( men bare ble skylt ned i do?? Stakkars egget da!!:sprettoy:

Herregud for en grusom person du er! Det er akkurat som å drepe et levende menneske :(:(:( 

:p 

• Liker 6
Skrevet

:sprettoy:

Vet du hva, TS, jeg hadde egentlig ikke tenkt og svare deg seriøst på dette her, spesielt ikke etter den bastante fremtoningen du har i HI. Men ombestemte meg nå nettopp, så here it goes.

Vet du hvor mange kvinner som har dødd av å prøve og ta abort selv? De pleide å bruke strikkepinner, du har vel hørt om det.

Du har kvinner som tar abort etter voldtekt eller incest, hva med dem?
Eller jenter som er alt for unge til og få barn, men ikke hadde nok informasjon til å vite om prevensjon. 
Eller i det hele tatt, hva med alle kvinnene som bestemmer over sin egen kropp?

Du setter klokken tilbake mange hundre år. Ikke dét en gang, du setter den tilbake i tid bare et par tiår. Er det virkelig verdt det? Personlig hadde jeg aldri tatt abort, men det er mitt ståsted. Det betyr ikke at jeg ikke kan respektere at andre gjør det. Det kalles aksept av at alle er ulike, og at alle kan ta egne valg. 

Så ja, jeg kan fint respektere at du har dine meninger om abort. Men å legge skyld på kvinner for at de gjør det (ved og kalle dem mordere), det syns jeg er utrolig umodent og viser at du ikke evner å se lenger enn din egen nesetipp.

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjære badetrusa! 

Kall det gjerne hva du vil,kall det drap,  mord, eller hva som helst :P. Jeg skal ta abort neste uke, jeg ble gravid med prevansjon, men har ikke lyst på barn, selv om jeg lever i et stabilt forhold med god økonomi.

Jeg skal altså gå og myrde celleklumpen som ligger i magen min. Hvis du vil kalle det,  jeg selv velger å se det som at jeg avslutter et potensielt liv. Men det er min kropp, jeg bestemmer. 

Det er selvbestemt abort i Norge heldigvis :)

Når mener du abort er drap? Eller vil abort helt inntil fødselen være greit?

Anonymkode: 14656...25b

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når mener du abort er drap? Eller vil abort helt inntil fødselen være greit?

Anonymkode: 14656...25b

Det var ikke meg du spurte, men når et foster er levedyktig utenfor livmoren (evt med hjelp fra leger - altså fra ca uke 24) da er det drap og ikke abort. 

Anonymkode: 81018...ce9

• Liker 4
Skrevet

Ler... "myrdet" visst noen igår da jeg svelgte et par tusen sædceller:fnise:

Anonymkode: 83ec9...68f

• Liker 6
Skrevet

Beklager, men selv om du forsøker, så ble dette veldig lite vitenskapelig og saklig fra din side. Det er jo ikke provoserende en gang. 

Du åpner innlegget ditt med en gedigen faktafeil. Det er ikke 25% sannsynlighet for graviditet i det sekundet mann og kvinne har sex. Det er 25% sannsynlighet for graviditet hvis mann og kvinne har samleie rundt kvinnens eggløsning. 2 dager etter eggløsning er for eksempel sannsynligheten for graviditet nesten 0%. 

Og så syns jeg det er litt merkelig å påstå at det er vitenskapelig bevist at et embryo er et menneske? Altså, hæ? Hva snakker du om, egentlig? Når blir det et menneske? Hvordan kan det bevises - ligger ikke beviset mer i definisjonen av et menneske, enn i vitenskapelig forskning? Er en sædcelle et menneske? Er en eggcelle et menneske? Er et befruktet egg - som ikke en gang er et embryo - et menneske? Er et embryo - som ikke en gang er et foster - et menneske? Hvilken definisjon legger du til grunn? Du kan ikke bable om vitenskap uten å komme med et eneste vitenskapelig faktum. 

Jeg kan være enig i at abort er drap av et potensielt menneskeliv. Et embryo lever, og tar man abort, så blir det drept. Men jeg synes likevel ikke det er galt, fordi jeg mener det er forskjell på liv. Ikke alt liv er galt å ende. Jeg syns ikke abort er uproblematisk, det er det jo, men alternativet er så mye, mye verre - og derfor er jeg helhjertet for abort innen rimelighetens grenser, uansett om man kaller det et menneske eller et embryo. Det er ikke språklige definisjoner som avgjør hva jeg mener om abort - så sneversynt er nemlig ikke jeg. Det er heller ikke det fremtidige potensialet til et embryo som avgjør hva jeg mener om abort - det er handlingen her og nå som er avgjørende. Skulle jeg tenkt på fremtidig potensiale måtte jeg jo vært motstander av å generelt la eggceller og sædceller gå til spille, for de er alle potensielt liv som ikke får sjanse til å utvikle seg.

Du må gjerne være imot abort, og du må gjerne kalle det hva du vil, men ikke prøv å late som påstandene dine har noen som helst vitenskapelig substans - det har de ikke. Foreløpig er det nemlig bare svada fra ende til annen du har presentert. 

Skrevet
3 timer siden, Sisti skrev:

Og så syns jeg det er litt merkelig å påstå at det er vitenskapelig bevist at et embryo er et menneske? Altså, hæ? Hva snakker du om, egentlig? Når blir det et menneske? Hvordan kan det bevises - ligger ikke beviset mer i definisjonen av et menneske, enn i vitenskapelig forskning? Er en sædcelle et menneske? Er en eggcelle et menneske? Er et befruktet egg - som ikke en gang er et embryo - et menneske? Er et embryo - som ikke en gang er et foster - et menneske? Hvilken definisjon legger du til grunn?

Hvilken definisjon legger du selv til grunn?

Skrevet
27 minutter siden, Testosteron skrev:

Hvilken definisjon legger du selv til grunn?

Det vet jeg ikke, det er ikke akkurat noe jeg ønsker (gidder...) å filosofere over, for det har ikke så mye å si for min innstilling til abort. Det er ikke hva jeg kaller embryoet eller fosteret som påvirker min mening. Jeg bare mener at man bommer når man generaliserer alle befruktede egg til å være mennesker pga vitenskap. 

Da jeg var på ultralyd i uke 7 følte jeg ikke at det var et menneske jeg så. I uke 10 derimot føltes det mer som et bittelite menneske. Jeg kunne ikke tenkt meg å abortere noen av dem. Men jeg vil ikke presse mine følelser over på andre kvinner. 

Skrevet
4 timer siden, Sisti skrev:

Jeg kan være enig i at abort er drap av et potensielt menneskeliv. Et embryo lever, og tar man abort, så blir det drept. Men jeg synes likevel ikke det er galt, fordi jeg mener det er forskjell på liv. Ikke alt liv er galt å ende. Jeg syns ikke abort er uproblematisk, det er det jo, men alternativet er så mye, mye verre - og derfor er jeg helhjertet for abort innen rimelighetens grenser, uansett om man kaller det et menneske eller et embryo. 

Hvor går denne grensa? 

Skrevet

Jeg sluttet å lese etter den første setningen.

Selvbestemt abort - ja, takk. Ferdig snakka.

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, Drizzt skrev:

Jeg sluttet å lese etter den første setningen.

Selvbestemt abort - ja, takk. Ferdig snakka.

Samme her. Enig. 

Skrevet
56 minutter siden, Testosteron skrev:

Hvor går denne grensa? 

Hadde den vært enkel å sette hadde jo hele debatten vært veldig grei... ;)

Skrevet

Hjertet slår jo ikke engang før i ca uke 7, så inntil da er det jo iallfall ikke levende! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...