Gå til innhold

Snotras dagbok.

Snotra

Anbefalte innlegg

Så kjekt med skikkelig oppdatering! :) Ser at ønsket mitt for deg om å ta det med ro ikke falt i smak:fnise: Men NÅ må du roe litt ned fremover ja, jobb er ikke det viktigste. Kanskje derfor babyen er så rolig? Bysses rundt og slapper av der inne;) 

Jeg har også kjøpt BBHugme, og elsker den!❤️ Var like før jeg slo til mannen når han hadde tatt den en natt😂

Den posen med klær, kjøpte du den på finn? Ser det selges mye fint der, bla. Lillelam og nøstebarn til under halv pris! Er jo litt tull å handle mye nytt når det finnes så masse pent brukte klær der ute. Har dere tenkt på vogn og sånt? Lest flere steder at det pleier å være gode Black friday tilbud på de store tingene, og det er ikke så lenge til. 

PS. Tusen takk for nugatti-vaffel on my mind... 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 5.10.2017 den 6.33, LoveTrain skrev:

Så kjekt med skikkelig oppdatering! :) Ser at ønsket mitt for deg om å ta det med ro ikke falt i smak:fnise: Men NÅ må du roe litt ned fremover ja, jobb er ikke det viktigste. Kanskje derfor babyen er så rolig? Bysses rundt og slapper av der inne;) 

Jeg har også kjøpt BBHugme, og elsker den!❤️ Var like før jeg slo til mannen når han hadde tatt den en natt😂

Den posen med klær, kjøpte du den på finn? Ser det selges mye fint der, bla. Lillelam og nøstebarn til under halv pris! Er jo litt tull å handle mye nytt når det finnes så masse pent brukte klær der ute. Har dere tenkt på vogn og sånt? Lest flere steder at det pleier å være gode Black friday tilbud på de store tingene, og det er ikke så lenge til. 

PS. Tusen takk for nugatti-vaffel on my mind... 🙄

Ja, nå tror jeg faktisk at jeg skal roe litt mer ned @LoveTrain :) Var nemlig en dag ute i felt denne uka her, og da måtte jeg bare legge meg før kl. var halv 10 på kvelden, var totalt kake. Så nå tror jeg at jeg kanskje må snakke med sjefen om å roe litt ned på reiseaktivitetene. 

Den posen  med klær kjøpte jeg på ei facebook-gruppe, sånn "barneutstyr til salgs"-gruppe. Syns det er genialt å kjøpe brukt jeg også. Det eneste vi har bestemt oss for å kjøpe helt nytt er bilstol, ellers er målet mest mulig brukt. Men huff, jeg syns det er veldig vanskelig det med utstyr altså. Og det verste å sette seg inn i er barnevognene. For en jungel! Det hadde jeg aldri trodd. Så si fra hvis du finner ut noe lurt. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jeg 21+1. :) Jeg sitter her og funderer på om det jeg kjenner er små spark eller ikke. I går og i dag har jeg nemlig kjent noe rart noe innvendig, nesten som om noe dytter innenfra eller bobler til, luft-aktig eller hva jeg skal beskrive det som. Veldig vanskelig å beskrive. Så kanskje er det liv jeg kjenner? Men jeg blir så utrolig usikker. Det er liksom så langt nede til venstre, hadde trodd det skulle være lengre oppe, nærmere navlen. Og så langt har det vært på samme sted, hele tiden. Men prøvde å legge handa oppå nå i sted, og jeg tror jeg følte det utenpå. Hmmmm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig oppdatering :) 

Og det høres definitivt ut som spark ja. Kan jo hende hun ligger med hodet opp akkurat nå, at det er derfor du kjenner det så langt nede. 

Jeg angrer på at vi ikke kjøpte brukt, å selger jeg jo unna klær og utstyr som vi har betalt masse for til en kjempelag pris. Fader så mye vi kunne spart...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såå koslig å kjenne liv :rodmer:

Jeg savner å være gravid jeg!  Føles litt ensomt med tom mage :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig stas med spark da!!❤️ Verdens beste følelse:yvonne: Har du kjent det noe mer? 

Jeg er ganske forvirret i utstyrsjungelen selv. Har heldigvis en søster som er tydelig på alle bomkjøpene de gjorde, så da avventer vi denslags. Bilstol og vogn blir nok handlet inn nytt her, pga sikkerhet og garanti. Ellers får vi låne eller sjekke finn/facebook for resten. Prøver å involvere mannen litt, så han har fått i oppdrag å finne beste bilstol, babycall og denslags duppeditter:fnise: Når det gjelder vogn tipper jeg det blir stokke på grunn av høyden. Men finner ikke én som oppfyller alle kriteriene🙄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag er jeg 22+4. Formen er fortsatt bra, men legger meg stort sett før kl. 22 hver kveld. :fnise: Jeg har hatt en samtale med sjefen, og nå er det slutt på jobbreisene. Hurra! 

Det eneste som gjør meg litt usikker når det gjelder den fysiske formen for tida, er at jeg de siste dagene har hatt veldig mye utflod. Jeg håper ihvertfall at det er utflod, og ikke noe annet. Det har vært så mye at trusa har blitt skikkelig fuktig, til tross for truseinnlegg. Har prøvd å google litt rundt, og jeg håper det bare er normalt. Men det er også mulig at jeg tar en telefon til jordmor i morgen bare for å høre. 

Ellers forbereder vi oss på å starte på shopping til den lille. :) Til helga reiser vi sørover, og da legger vi turen innom IKEA. Vi har også testet litt barnevogner, og foreløpig syns vi Stokke virket både lettest og enklest å legge sammen. Men jeg liker Emmaljunga også. Jeg har foreløpig ikke funnet mange aktuelle barnevogner som er til salgs på bruktmarkedet, så det er en stor mulighet for at vi ender opp med å kjøpe nytt vi også.  Så alt i alt, kanskje det ikke blir så mye bruktkjøp som det burde ha blitt. :P

Og jaaa, nå er jeg ganske så sikker på at det er liv jeg kjenner altså. Stort sett hver kveld når jeg ligger som et slakt i sofaen, kjenner jeg noe som beveger seg eller dytter litt til. Gleder meg virkelig til mannen får kjenne det også. :rodmer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det libresse extra long truseinnlegg for alle penga! :P Jeg fikk vite det bare var helt normal utflod, og at det er vanlig å få mye av det i svangerskapet. Om det er forstervann, har det visst en spesiell søt lukt. Men sikkert greit å forhøre seg om du er det minste bekymret :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at du kjenner liv :rodmer:

Å starte med shopping til babyen høres også fryktelig koselig ut :) Lykke til med barnevognjakten! Det eneste jeg har skjønt på den fronten er at det er en jungel. Og det er jo noe man skal bruke veldig mye, så det er om å gjøre å finne den rette. Hvis den ikke er å få tak i brukt så antar jeg fristelsen til å kjøpe ny blir veldig stor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig med liv, og slutt på jobbreiser:duskedame: Da er det bare å ta livet med ro og nyte mini som dulter i deg:hjerte:

Utflod er en greie her også, ørk.. Snakket du med jordmor? Jeg får det i rykk og napp, så blir plutselig kliss våt - passe stressende de første gangene det skjedde! Var livredd fostervannsavgang, men fikk summet meg litt og kom på at jeg har lest at det er helt normalt. 

Stokke er jo en tipp topp vogn! (må overbevise meg selv litt:fnise:) Mannen her vil helst ha Emmaljunga nxt90f outdoor, men den veier 4kg mer enn stokke, og det er ikke aktuelt for meg. I tillegg var den mye mer knirkete og tungvindt å legge sammen. Selger argumenterte veldig for at den er så god på snø og sånt, som jo er viktig de 5 dagene det snør i Bergen :klo:. Hvilken Emmaljunga har dere sett på? En vogn skal jo gjerne vare i noen år, og til flere barn (forhåpentligvis), så jeg har ikke såå dårlig samvittighet for å kjøpe nytt der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg faktisk vært min aller første tur noensinne på legevakten. Det har seg nemlig sånn at jeg i går ettermiddag begynte å få ganske så vondt i mageregionen. Det er vanskelig å beskrive smertene, de er ikke sånn "vri-seg-på-gulvet"-vondt, men mer konstant dunkende med stikninger i siden innimellom. Og det er altså konstant. Jeg våknet mange ganger i natt av at jeg hadde vondt (og hadde mareritt om fødsel for første gang :P). Jeg dro på jobb som vanlig, men etter å ha sittet på kontoret en time og begynt å google litt hva i all verden dette kan bety? Er det bare "voksesmerter"? Er det ligamentsmerter? Hva kan det være? Så ringte jeg faktisk til jordmor. Som selvsagt var på ferie. Men jeg ble ringt opp av en annen jordmor som sa at dette sikkert er helt ufarlig, men at jeg bør dra til fastlegen og bli undersøkt. Ringte derfor til fastlegen, som var på kurs. Jeg fikk derfor beskjed om å ringe til legevakten. De sa at jeg måtte komme inn, siden det var vanskelig å si på telefonen hva det kunne være. Legen der var ikke så veldig bekymret, og det var jo egentlig ikke jeg heller. Han trodde i utgangspunktet at det bare var forstoppelsessmerter, selv om jeg ikke var forstoppet. Tok uansett mange prøver, og urinprøven viste for høyt antall hvite blodlegemer. Og dermed urinveisinfeksjon. 

Merkelig! Jeg har aldri hatt det før i hele mitt liv, og jeg må ikke særlig oftere enn før tisse heller, men det er visst høvelig vanlig å få dette når man er gravid. Og jeg har også forstått det sånn at legene tar urinveisinfeksjon ekstra på alvor når man er gravid. (Har googlet saken nå, og forstår godt hvorfor.) Så nå har jeg fått en antibiotikakur. Håper den virker raskt, fordi smertene er fortsatt ganske sterke. Usj. 

Men men, så lenge det ikke var noe mer alvorlig enn som så så skal jeg være kjempeglad. :) Og jeg er også glad for at jeg turte å ta den telefonen i morrest. Jeg følte meg som den hysteriske personen som ringte til jordmor bare fordi jeg hadde litt vondt. Men heldigvis var alle bare hyggelige og forståelsesfulle i telefonen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2017 den 0.56, tweet skrev:

Her er det libresse extra long truseinnlegg for alle penga! :P Jeg fikk vite det bare var helt normal utflod, og at det er vanlig å få mye av det i svangerskapet. Om det er forstervann, har det visst en spesiell søt lukt. Men sikkert greit å forhøre seg om du er det minste bekymret :) 

Jeg nevnte "utflodsproblematikken" ovenfor legen i dag, og han var litt sånn :klo: . Tolker det derfor dit at det nok er bare normal utflod ja. Og takk for libresse-tipset. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2017 den 14.58, Illy skrev:

Så koselig at du kjenner liv :rodmer:

Å starte med shopping til babyen høres også fryktelig koselig ut :) Lykke til med barnevognjakten! Det eneste jeg har skjønt på den fronten er at det er en jungel. Og det er jo noe man skal bruke veldig mye, så det er om å gjøre å finne den rette. Hvis den ikke er å få tak i brukt så antar jeg fristelsen til å kjøpe ny blir veldig stor!

Ja, det er superstas å endelig kjenne noe til avkommet. Snart er det din tur også, @Illy :rodmer:

Takk for lykkeønskninger. Barnevognjakten er vaaanskelig. Hadde virkelig ikke trodd det skulle være sånn. Og det er jo bare med på å gjøre saken ekstra vanskelig at det er så dyrt. Ekstremt kjipt å gjøre et dårlig kjøp når de er så kostbare. :vetikke:

7 timer siden, LoveTrain skrev:

Så herlig med liv, og slutt på jobbreiser:duskedame: Da er det bare å ta livet med ro og nyte mini som dulter i deg:hjerte:

Utflod er en greie her også, ørk.. Snakket du med jordmor? Jeg får det i rykk og napp, så blir plutselig kliss våt - passe stressende de første gangene det skjedde! Var livredd fostervannsavgang, men fikk summet meg litt og kom på at jeg har lest at det er helt normalt. 

Stokke er jo en tipp topp vogn! (må overbevise meg selv litt:fnise:) Mannen her vil helst ha Emmaljunga nxt90f outdoor, men den veier 4kg mer enn stokke, og det er ikke aktuelt for meg. I tillegg var den mye mer knirkete og tungvindt å legge sammen. Selger argumenterte veldig for at den er så god på snø og sånt, som jo er viktig de 5 dagene det snør i Bergen :klo:. Hvilken Emmaljunga har dere sett på? En vogn skal jo gjerne vare i noen år, og til flere barn (forhåpentligvis), så jeg har ikke såå dårlig samvittighet for å kjøpe nytt der. 

@LoveTrain Det er akkurat de samme problemstillingene som vi merket oss med Emmaljunga. Den er mye tyngre og var mye mer mikkmakk med når det gjaldt å legge sammen. Det var Edge Duo som vi så på. Den skulle visst være god på vinter, og det er viktig for oss her i nord. Det er vel en av hovedårsakene til at vi likte den. Men de mente at Stokke også skulle være ei god vintervogn, selv om den ser litt mer "skjør" ut syns jeg. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Snotra skrev:

Ja, det er superstas å endelig kjenne noe til avkommet. Snart er det din tur også, @Illy :rodmer:

Takk for lykkeønskninger. Barnevognjakten er vaaanskelig. Hadde virkelig ikke trodd det skulle være sånn. Og det er jo bare med på å gjøre saken ekstra vanskelig at det er så dyrt. Ekstremt kjipt å gjøre et dårlig kjøp når de er så kostbare. :vetikke:

@LoveTrain Det er akkurat de samme problemstillingene som vi merket oss med Emmaljunga. Den er mye tyngre og var mye mer mikkmakk med når det gjaldt å legge sammen. Det var Edge Duo som vi så på. Den skulle visst være god på vinter, og det er viktig for oss her i nord. Det er vel en av hovedårsakene til at vi likte den. Men de mente at Stokke også skulle være ei god vintervogn, selv om den ser litt mer "skjør" ut syns jeg. :fnise:

Ja da har dere litt mer å tenke på enn oss mtp vinterføre. Kjenner dere noen som har stokke slik at dere kan forsøke litt før dere kjøper? Min søster har den gamle modellen som het crusi, og de har i hvert fall veldig god erfaring med garantien, som jeg tenker er et stort pluss. Vet ikke hvordan emmaljunga er der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp babyjogger city elite med bag, den er på salg på babybanden.no nå. 5200 ca. Vi har Stokke crusi, den er bra på mye men ikke ujevnt underlag. Trailz er nok litt bedre men litt små framhjul på den og sier venninna mi som har den. Tror du kan få kjøpt noen litt større framhjul til den faktisk. Sjekk foresten finn, lå en del av den der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stokke trailz! Veldog fornøyd med den :) kjøpte den mye pga høyden.  Også er det en skikkelig kvalitetsvogn.

Sett stokke'n og baby jogger ved siden av hverandre og du vil skjønne hva jeg mener. De er ikke helt samme kategori. Det er en helt annen kvalitets følelse på stokken. I tillegg så kan barnet sitte vendt mot deg hele tiden :). 

Buggaloo bufallo er en annen fin vogn. Men den er betraktelig lavere. 

Vi fulgte med på finn.no en god stund før vi kjøpte og pris differansen mellom ny og pent brukt er latterlig liten. Den er ofte bare på et par tusenlapper. Folk skal virkelig ha blodpris for en brukt vogn :P

Så dvs man får sannsynligvis ganske mye igjen for dem når man selger igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi ønsket bugaboo buffalo, men fant en grå bugaboo cameleon til nesten halve prisen brukt på finn. Eneste forskjellen på de to som jeg kunne se, var størrelsen framhjulene. Begge hadde svinghjul, men cameleon hadde mye mindre hjul fremme. Fikk med ekstra vinterhjul til å feste på, så da var den saken løst :) Så langt fornøyd. Gleder meg til å bruke den når baby kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Puh, lenge siden jeg har vært skikkelig inne på KG. Tenker det derfor er greit for min egen del å starte med en ny oppsummering av status. :)

Termin:  18. februar

På vei: 25+3

Igjen til termin: 105 dager 

Kjønn: Jordmora på OUL virket ganske så sikker på at det er ei jente. :) 

Neste kontroll: Svangerskapskontroll og glukosebelastningstest hos fastlegen om to og ei halv uke. 

Ultralyd: Det ble så vi droppet 3D-ultralyd. De har ikke det tilbudet her i byen, og vi rakk ikke å gjøre dette da vi besøkte slekt i storbyen lenger sør. Jeg tror fortsatt at jeg skal ha UL i uke 32, men har fortsatt ikke fått innkalling. 

Liv i magen: Siden uke 21 har jeg kjent liv stort sett hver eneste dag, og det blir stadig vekk sterkere og sterkere. På fredag kjente også mannen liv da han holdt hånda på magen. Han sier også at han hører bevegelser når han legger øret mot magen. Hurra! :) 

Vektøkning: Rundt 8 kg, skriver hun mens hun spiser sjokolade til morgenkaffen. :plystre:

Plager: Kan vel la det stå det som jeg skrev sist gang: Har vært veldig lite plaget så langt. *bank i bordet* Lett andpusten. :PBlir mer og mer sliten på ettermiddagene, litt sånn som i første trimester.

Cravings: Tja, vil fortsatt ikke påstå at jeg har cravings, men jeg elsker melk og melkeprodukter. Ost og grøt spises så godt som hver dag.   

Søvn: Har alltid vært plaget med søvnen, med stort sett sover jeg som normalt. Har hatt noen oppvåkninger i firetida den siste uka, hvor jeg ikke får sove igjen. Håper ikke det fortsetter sånn. 

Humør: Stort sett bra fremdeles, og er så lettrørt som jeg aldri før har vært i hele mitt liv. 

Utålmodig: Syns stort sett tida går for fort, men merker også bittelitt at jeg gleder meg til å ikke være gravid mer. Men det er mest fordi jeg føler for å trene skikkelig igjen, og spise så mye lakris og spekemat som jeg vil! Imidlertid syns jeg at tida går skummelt fort. 

Innkjøp: De siste ukene har pengene fått bein å gå på. Vi var på IKEA og kjøpte blant annet sprinkelseng og stellebord. Har kjøpt noen flere klesplagg, både brukt og på tilbud. Har også kjøpt Stokke Tripp Trapp Stol med spedbarnsete (brukt) og et lammeskinn. Og i går slo vi jaggu meg til og kjøpte ei douvogn! Vi fikk et supergodt tilbud i anledning åpningen av et nytt kjøpesenter, så vi slo like så godt til. Vi endte opp med Britax Go Big. Jeg syns den var den perfekte kombinasjon av Stokke Trailz og Emmaljunga, og jeg leser at den får gode tilbakemeldinger på nettet også. Så vi krysser fingrene. Både jeg og mannen gliste som bare det da vi gikk med vogna til bilen. Så vi tror vi kommer til å bli fornøyde. Det er i tillegg veldig godt å få den biten krysset av lista også. :mrgreen:

Barnerom: I går tømte vi gjesterommet og demonterte skap. Nå gjenstår det å finne ut av om det er mulig å legge varmekabler selv, eller om man må hyre fagfolk. Også er det å legge parkett, montere garderobeskap og etterhvert seng osv. osv. Så veldig mye som gjenstår, men det går da fremover. 

Sykehusbagen: Har ikke blitt ofret en tanke enda. 

Tanker om fødselen: Tankene kommer snikende av og til. Faktisk føler jeg meg mer redd og bekymret for barseltida enn selve fødselen akkurat nå. Jeg syns det er så vondt å lese om alle som sliter med amminga, og jeg er på en måte hundre prosent sikker på at det kommer jeg også til å gjøre. I familien min er det få som har kunne amme. Jeg er f.eks MME-barn selv og alle mine søsken det samme. Jeg tok det opp med jordmor på siste kontroll, men hun påstår at det ikke har noe med "genene" å gjøre om man kan amme eller ikke. Men det tror jeg ikke noe som helst på selv (det høres for ulogisk ut i mitt hode), og jeg har i tillegg venninner som har utdanninger som tilsier at de vet hva de prater om, som sier at det dessverre er sånn at dette også er noe som er "arvelig". Så det er vel bare å stålsette seg for at det kommer til å bli tøft... 

Men jeg skal ikke være for pessimistisk. Det kan jo også gå bare godt. :)

Nå er jeg ferdig med kaffekoppen og sjokoladen, og det sparker godt fra seg i magen. Koselig! :rodmer:

Endret av Snotra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det søndag igjen og jeg er 26+3. Og nå er det 98 dager igjen til termin. Hjelpes.... Jeg føler meg virkelig ikke forberedt på hva som skal skje. Heldigvis er mannen mer rolig. :fnise:

Jeg begynner å tenke på det som er positivt med å ikke være gravid da: Det blir brukt mindre penger. Vi har brukt alt for mye penger de siste månedene. Det meste er jo utstyr til avkommet og diverse til huset, men jeg har også måtte kjøpe nytt undertøy etc. Ingenting passer lengre. Det skal rett og slett bli godt å tenke på noe annet, selv om fokus naturlig nok fortsatt vil være på barnet etter fødselen også. 

Jeg begynner også å bli litt bekymra for det med vektøkninga. Den siste uka har jeg lagt på meg nesten en kilo igjen, og jeg skjønner egentlig ikke hvordan det er fysisk mulig. Jeg spiser litt mer enn før (sånn type tre brødskiver istedet for to), men jeg fråtser langtifra. Jeg tar heller ikke helt av med godteri-spisinga i helgene. Nå nærmer jeg meg vel 9 kg i total vektoppgang, og det er jo tre måneder igjen. Selve ungen er vel på drøye 900 gram akkurat nå, så kan ikke legge skylda på henne heller. Usj... Jeg har liksom ikke tenkt så mye på det med vektøkning fram til nå, det har liksom vært ok. Men når jeg ser hvor mye jeg har lagt på meg allerede, begynner jeg å bli litt bekymra for det endelige sluttresultatet. 

Jaja, formen er i det minste ganske bra sånn ellers. Har begynt å få litt vondt øverst i ryggen, men det går seg til hvis jeg er i bevegelse. Så derfor skal jeg hive meg rundt og gå en tur akkurat nå. :) 

I morgen skal jeg hente terminbekreftelse hos jordmor, så da blir det å levere søknad om foreldrepermisjon så raskt som mulig denne uka. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss skal bare gå opp en del i vekt som gravide. Jeg har gått opp ca 20 kg hver gang. Minstemor er tre uker og jeg er nå -17 kg, og da går jeg fortsatt ned til tross for at jeg spiser mye, og ikke spesielt magert. Ikke alle graviditeter veier 12 kg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...