Gå til innhold

Snotras dagbok.


Snotra

Anbefalte innlegg

Ånei... :( Så leit å høre at det endte slik!! Håper dere etterhvert får en fin tid på barsel sammen :klem:

Gratulerer så mye med jenta :nordvesta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye med jenta 😍 jeg er sikker på at hun er nydelig! 

Stor klem til deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! :strix: Så leit at fødselen ble så tøff og at E fikk en dårlig start, men godt å se at hun vil bli bra igjen. De er noen tøffinger disse spedbarna. Eldste til en kollega fikk hjerneblødning rett etter fødsel, men han er helt frisk :Nikke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med jenta! 😃💜🎉

kjedelig å høre at du har hatt en tøff fødsel og at jenta fikk en tøff start! håpet alt blir bra, de små nurkene tåler mye mer enn vi tror! 😃 Håper dere får kost dere masse i den nye tiden som kommer 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med jenta! :hjerte: Jeg har ingen problemer med å tro på at hun er helt nydelig! Vondt å høre at det ble så tøft, og godt at det går bra med dere nå. God bedring til deg og E :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så masse med vakre lille E:nordvesta:

Utrolig kjedelig å høre at dere fikk en tøff start, jeg håper virkelig alt går på skinner fra nå av❤️ Håper også du får anledning til å prate med noen for å bearbeide fødselen på et vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med jenta! Leit å høre at du fikk en kjip opplevelse og en tøff start på mammalivet :hjerte: Håper barseltiden videre blir fin for dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk for alle gratulasjoner. :hjerte: Barseltida er så tøff som jeg fryktet det skulle bli. Jenta vår vil ikke sove, hun vil kun ligge ved puppen. Dvs. hun sover fra ca. kl. 23-01/02-tida, og igjen fra ca. 03-05ish. Resten av tida er hun stort sett våken og vi aner ikke hva vi skal gjøre. Jeg kan ikke amme henne konstant heller, selv om det er det eneste som roer henne ned... Ikke vil hun ligge på brystet, ikke vil hun ligge i armkroken, ikke vil hun ligge i vogga, ikke vil hun ligge i vogna. Så søvn for oss voksne er mangelvare og vi er helt frynsete allerede. Og puppene er ekstremet såre og jeg gruver meg til hver amming. Har prøvd både med skjold og pumping, men pumpinga er bare mer stress og jeg får ikke ut så veldig mye melk heller når jeg pumper... 

 

Tenkte jeg skulle skrive fødselshistorien før den går for mye i glemmeboken, men selv det å skrive dette her går meg på nervene fordi lillefrøkna ligger og hyler seg rød mens far forgjeves prøver å trøste og bysse. Hjelp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere prøvd bæresjal? AM her var jo et skikkelig klistremerke, men roet seg veldig fint i elastisk sjal. 

 

:klem: Det er tøft, men det blir bedre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snotra skrev:

Tusen takk for alle gratulasjoner. :hjerte: Barseltida er så tøff som jeg fryktet det skulle bli. Jenta vår vil ikke sove, hun vil kun ligge ved puppen. Dvs. hun sover fra ca. kl. 23-01/02-tida, og igjen fra ca. 03-05ish. Resten av tida er hun stort sett våken og vi aner ikke hva vi skal gjøre. Jeg kan ikke amme henne konstant heller, selv om det er det eneste som roer henne ned... Ikke vil hun ligge på brystet, ikke vil hun ligge i armkroken, ikke vil hun ligge i vogga, ikke vil hun ligge i vogna. Så søvn for oss voksne er mangelvare og vi er helt frynsete allerede. Og puppene er ekstremet såre og jeg gruver meg til hver amming. Har prøvd både med skjold og pumping, men pumpinga er bare mer stress og jeg får ikke ut så veldig mye melk heller når jeg pumper... 

 

Tenkte jeg skulle skrive fødselshistorien før den går for mye i glemmeboken, men selv det å skrive dette her går meg på nervene fordi lillefrøkna ligger og hyler seg rød mens far forgjeves prøver å trøste og bysse. Hjelp! 

Huff, så kjedelig at det skal være så tungt 😣 Den ammingen er virkelig mer komplisert enn jeg hadde sett for meg. Hva sier helsesøster ang hylingen? Er det kolikk eller kan det være plager etter fødselen? Stor klem til deg! Det vil bli bedre, etter hvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir bedre! De første 6 ukene er dritt! Jeg husker bare såre, blødende brystvorter og amme problemer fra den tiden. Men så blir det bedre :) hold ut! 

Har du nok melk? Hun er ikke sulten? Hun vil bare ha nærhet? 

Hva med svøping?  og en flaske mme for å få henne god og mett så du kan sove litt??  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så kjipt at første tiden skal være så vanskelig 😩 Håper det blir bedre og at hun vil sove om natten etterhvert.. Kjenner jeg gruver meg til ammingen selv.. Høres så vondt ut og vanskelig! Håper det blir bedre dager/netter for dere snart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi aner ikke hva det er som er problemet. Bortsett fra smertene, går selve amminga veldig greit, og hun har ekstremt god appetitt. Samtidig er jeg litt usikker på om jeg har nok melk, hun ligger ofte i ei time når hun først ammer. 

Vi skal på helsestasjonen og veie henne på mandag. Da jordmor var hjemme til oss i forrige uke hadde hun lagt på seg 200 gram på tre dager, så hun var ikke bekymret da. :) 

Saken er at hun vil ingenting. Hun vil ikke bli holdt, liker stort sett ikke å ligge på brystkassen, vil ikke ha nærhet eller noe sånt og liker ikke close caboo-sjalet. Og hun vil ihvertfall ikke ligge alene i vogga. Det eneste som skjer er at hun skriker seg rød, med unntak av når hun ammer og kanskje hvis jeg går rundt omkring og gynger henne. Og med unntak av i bilstol eller i når vi går tur i vogna, hvor hun faktisk kan sovne. Hun sover faktisk mindre og mindre for hver dag som går. I går tror vi hun sov maks 7 timer i løpet av hele døgnet. I natt har hun sovet kun tre timer. Vi blir så fortvilet. 

Vi var til en manuellterapeut/fysioterapeut i går for å sjekke for låsninger etc., med tanke på at fødselen var så hard. Hun hadde heldigvis ikke noe sånt, men litt ryggplager var det. Men ingenting som var alvorlig og som kan forklare noe. 

Så vi blir både fortvilt og lei oss. Det virker for oss som at hun har veldig vondt i magen. Det er vanskelig å få henne til å rape og ofte ligger hun og trykker og presser for å få ut luft andre veien. Jeg vet ikke om dette er de første tegnene på kollikk eller om det er noe som kommer til å gå seg til etter hvert. 

Jeg håper du har rett, @Ruccula, at dette blir bedre om noen uker. Vi har vurdert mme, vi tar den beslutninga etter veinga på mandag. :) Takk for gode ord alle sammen! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres muligens ut som stramt tungebånd også, eller melkeallergi. Har en nevø som ble født i juli som er som du beskriver. Slapper nødigst av i vogn eller bilstol, ekstremt god appetitt (han la masse på seg fordi det lindret smertene hans å spise, så han ville jo helst spise hele tiden), masse hyling og  fortvilte foreldre.  De fikk tilslutt hjelp da de tok kontakt med en privat spesialist på tungebånd, og mor samtidig kuttet ut alt av melk. 

Det som er vanskelig med tungebånd er at det er så få som er gode på det, så man kan gå til en barnelege og få konstantert at alt er bra, hvorpå en av de få som faktisk har spesialisert på dette er ganske uenig (var det svogeren og svigerinna mi opplevde). Tror det finnes noen facebookgrupper om temaet. Jeg kan evt høre nærmere med svigerinna mi om du ønsker. 

 

Link: https://www.nrk.no/nordland/xl/_ukjent_-inngrep-forte-til-at-tilde-sluttet-a-grate-i-timesvis-1.13208259

Nå står det her at mange av de med stramt tungebånd får ernæringsmessige problemer fordi de ikke får nok melk, men man trenger ikke utelukke det om selv om vesla deres spiser godt. Nevøen min spiste jo som sagt godt og la på seg godt, derfor tok det laaaang tid før de mistenkte dette. Men det viste seg jo som sagt  å være fordi det lindret plagene hans å amme. 

Endret av Marimba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har gjort det, kan du jo melde deg inn i siden "norsk støttegruppe for stramt tunge og leppebånd" på facebook :)

Har du prøvd å massere henne? Bruk kolikkmassasje f.eks?

Ellers satt jeg(og sitter fortsatt) med puppa ute 24/7 i starten. Min baby gråter ikke, men har et enormt behov for pupp.

Slapp av, du har nok ikke for lite melk. Noen babyer bruker bare ekstremt lang tid på å spise/koser seg noe innmari ved mammas bryst. Vi må huske på at det er varme og trygghet i mammas magr de er vant med disse små og derfor vil noen søke etter dettenår de endelig er ute. 

J nekter fortsatt, etter 3 mnd, å ligge alene. Må ligge klint inntil, helst med pupp OG en tommel i munnen :fnise: Men hun er blitt mye bedre enn hun var.. 

Håper det bedrer seg for dere etterhvert :) ikke morro når spedbarnstide ikke går helt lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de ligger ved puppen omtrent 24/7 den første tiden er veldig vanlig. Eldstemann var sånn, og jeg måtte til og med spise middag i sofaen med han på puppen. Resten har jeg dessverre ikke vært borti, men den første tiden er tøff :( Mye magevondt på de små, mye frustrasjon for foreldrene. Her hjalp det å bære i kolikkgrepet med minstemor når hun hadde vondt i magen, men det betyr jo ikke at det hjelper for deres. 

 

Stor trøsteklem skal du hvertfall få :klemmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også må du være skikkelig nøye med rapingen, hver eneste gang. 

Gå på youtube og let etter rapeteknikk der baby sitter på fanget med litt krum rygg og man holder under babys hake! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...