Gå til innhold

Hva spiste vikingene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ingen av dagens retter fantes vel den gang? Pizza, pasta, burger, taco osv. 

Anonymkode: 841b7...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nå lo jeg litt, strekker ikke fantasien din for mat lenger enn Pizza, pasta, burger, taco osv?

Anonymkode: ceb05...850

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg vil gjette noe tilnærmet paleo? Sjekk ut de danske spisestedene Palæo, og se der. I begynnelsen var de i hvertfall inspirert av vikingkost, men man kan aldri være helt sikker på hvordan det var. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av dagens retter fantes vel den gang? Pizza, pasta, burger, taco osv. 

Anonymkode: 841b7...c0e

vet ikke

Men til tider driktes det mjød + fluesopp :sprettoy:

Anonymkode: 8b6a6...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vet ikke

Men til tider driktes det mjød + fluesopp :sprettoy:

Anonymkode: 8b6a6...ed8

De spiste ikke så mye sopp som man vil ha det til faktisk :fnise: Altså, de ruset seg ikke som gale slik vi lenge har trodd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/mad/

"

Vikingernes mad

Madpinit_fg_en_rect_gray_20.png
Sild. Noget af det vikingerne spiste mest af. Foto: Atle Grimsby
 
 

Glem alt om fedtforskrækkelse. Vikingerne havde brug for al den energi i form af fedt, de kunne få – ikke mindst om vinteren. På menukortet var der kød, fisk, grøntsager, korn og mælkeprodukter. Søde sager blev indtaget i form af bær, frugter og honning – så det var altså ikke det skjulte fedt og sukker, der gav vikingerne problemer. Og dog… Vikingerne blev i England ofte kaldt de forslugne. De drak og spiste simpelthen alt for meget efter englændernes opfattelse.

I dag er vores madkultur præget af globaliseringen, hvor råvarer fra hele verden kan købes året rundt. I vikingetiden skulle husholdningen derimod planlægges og tilpasses årstiderne. Den typiske viking var selvforsynende. Det var bonden, som havde sine husdyr og afgrøder på marken. Der var dog også mennesker, der ikke producerede al deres mad selv, men som i stedet købte ”take-away”. Det kunne være smeden eller fiskeren, der fik sit behov for mad dækket ved at handle eller bytte på det lokale marked.

Skriftlige kilder fortæller om mad


De historiske tekster, der giver os viden om den mad, vikingerne spiste, er typisk lidt senere end vikingetiden. Derfor må man være varsom med disse oplysninger. Langt bedre kilder til belysning af vikingekøkkenet er planterester og knogler fundet ved arkæologiske udgravninger i forrådsdepoter, stolpehuller, ildsteder og affaldslag.

Et typisk vikingemåltid


I kvadet om Harbard og Tor beskrives et typisk vikingemåltid. Tor forsøger at overtale færgemanden Harbard – Odin i forklædning – til at bringe ham tørskoet over et sund: Færg mig over sundet, så fodrer jeg dig i morgen! Madkurv har jeg på ryggen, aldrig var maden bedre. Jeg spiste i fred hjemme før jeg fôr, sild og havre, så jeg er stadig mæt."

 
Mad
 

Øl og mjød

 

Interessant :)

 

Anonymkode: 8b6a6...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan de fikk til å bake brød på den tiden. 

Anonymkode: 23f4e...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvordan de fikk til å bake brød på den tiden. 

Anonymkode: 23f4e...a58

De hadde kanskje ovner lagd av stein eller jern?

Anonymkode: 8b6a6...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvordan de fikk til å bake brød på den tiden. 

Anonymkode: 23f4e...a58

Her står det om grøt og brød som de lagde http://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/mad/broed-og-groed/

 

Anonymkode: 8b6a6...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...