Gå til innhold

"Må" jeg gå i denne begravelsen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

J Vi hadde også en ung mann som gikk bort og hele kirka var fullstappet. Han stod bakerst i kirka for å få overblikk, og når sluttsangen ble spilt blafret de levende lysene i takt med at han lo så magen hans disset (han fikk siste ønske oppfylt). 

 

Anonymkode: 52cc5...4bf

 

Sorry avsporing men..............hææ?

 

Anonymkode: c7610...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et familiemedlem av meg er død. Hen var på min alder, vi hadde en god tone selv om vi så hverandre sjeldent. Sporadisk kontakt på Facebook og i enkelte felles interesser hvor vi møttes 1-2 ganger i året. 

Så langt ikke så problematisk. 

Saken er at HELE min familie kommer til å være i begravelsen. Jeg har kuttet kontakt med svært nære familiemedlemmer og ikke pratet med dem på mange år. Har også kuttet kontakten med er par andre familiemedlemmer som er litt lengre ut i slekta pga overgrep når jeg var barn. Resten har jeg svært liten kontakt med (men har ingen problemer med dem) bortsett et par søsken som jeg prater ofte med på Facebook og som jeg ser noen ganger i året. 

Je vet at alle vil prate stygt om meg dersom jeg ikke møter opp i begravelsen, men samtidig så vil jeg bli holdt litt på utsiden dersom jeg møter opp  

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre :( 

 

Anonymkode: b46fa...7e9

Problemet ditt er forståelig. Du må kjenne på hva du tåler å stå  dersom du går. Husk og på at du har mulighet for å ta farvel med den døde etter at begravelsen er avholdt. Kontakter du presten og forklarer situasjonen, enten før selve begravelsen eller etterpå, så vil ganske sikkert presten hjelpe deg med å få tatt farvel på din måte med den døde. 

Hvem som snakker stygt om deg under eller etter begravelsen skal du prøve så godt du klarer å ikke bry deg om. De som ikke har bedre vett, vli prate uansett tid og sted, bare de får noen som er villig til å høre på dem. 

Hadde du hatt noen du kjenner og er trygg på, kunne det kanskje vært mulig å gå og å ta den du er trygg på med som en støtte? Det viktigste er at du gjør det som vil være riktig for deg selv og at du får tatt farvel med den døde. 

Anonymkode: eca89...afb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare mannen min som jeg kan støtte meg mot, men familien har ikke likt han fra første dagen de møtte han. Og mange i familien min snakker stygt om meg fordi jeg valgte han fremfor familien

 

Men nå som jeg har fått tenkt grundig gjennom dette, fått samlet tankene gjennom denne tråden og lest at det faktisk er "lov" å la være å gå i begravelser, så drar jeg ikke. Heller minnes den avdøde gjennom å tenke på de gode minnene. Jeg kommer til å bestille en liten blomsterbukett og sender den til hens foreldre sammen med et lite kondolansekort. 

Anonymkode: b46fa...7e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har funnet en fin løsning, synes jeg. :)

Ofte er det tungt å velge og vanskelig å vite hva som er rett i den situasjonen man er i. Utifra det du har fortalt så tror jeg absolutt du har funnet rett løsning for deg selv. 

Ønsker deg alt godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår i grunnen ikke hva problemet er. For din egen del bør du gå i begravelsen og få en avslutning av denne sekvensen av ditt liv. Det er en begravelse, og du trenger ikke veksle ett ord med noen. Men om det faller seg slik og det føles naturlig, kan du kondolere og/eller samtale med de du er på talefot med. Så drar du hjem. Verre er det ikke!

Redigert: For sent ute, ser jeg. Beklageligvis tror jeg du har valgt den absolutt dårligste løsningen. Jeg hadde iallfall reagert sterkt på å få blomster og kort fra en som hadde anledning til å møte i min sønns begravelse, men som ikke gjorde det. Heller da ingenting få, mener jeg.

Endret av Vox_populi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer til å bestille en liten blomsterbukett og sender den til hens foreldre sammen med et lite kondolansekort. 

Anonymkode: b46fa...7e9

Alternativt ville jeg gått sammen med søsknene og bestilt en bukett/krans til kirken.

Anonymkode: 6ac59...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mrs. Random Nick
3 timer siden, Vox_populi skrev:

Jeg forstår i grunnen ikke hva problemet er. For din egen del bør du gå i begravelsen og få en avslutning av denne sekvensen av ditt liv. Det er en begravelse, og du trenger ikke veksle ett ord med noen. Men om det faller seg slik og det føles naturlig, kan du kondolere og/eller samtale med de du er på talefot med. Så drar du hjem. Verre er det ikke!

Redigert: For sent ute, ser jeg. Beklageligvis tror jeg du har valgt den absolutt dårligste løsningen. Jeg hadde iallfall reagert sterkt på å få blomster og kort fra en som hadde anledning til å møte i min sønns begravelse, men som ikke gjorde det. Heller da ingenting få, mener jeg.

Den avdødes nærmeste pårørende trenger jo ikke å få vite om ts har anledning til å komme i begravelsen. TS må gjøre slik som føles best for henne. Kondolerer så mye, ts. :hug: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Glansbildeskrinet skrev:

Den avdødes nærmeste pårørende trenger jo ikke å få vite om ts har anledning til å komme i begravelsen.

Det kommer an på hvor hun bor. Bor en i rimelig avstand, si under 40 mil, så har en anledning til å komme i begravelse. Det spørs bare på viljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et familiemedlem av meg er død. Hen var på min alder, vi hadde en god tone selv om vi så hverandre sjeldent. Sporadisk kontakt på Facebook og i enkelte felles interesser hvor vi møttes 1-2 ganger i året. 

Så langt ikke så problematisk. 

Saken er at HELE min familie kommer til å være i begravelsen. Jeg har kuttet kontakt med svært nære familiemedlemmer og ikke pratet med dem på mange år. Har også kuttet kontakten med er par andre familiemedlemmer som er litt lengre ut i slekta pga overgrep når jeg var barn. Resten har jeg svært liten kontakt med (men har ingen problemer med dem) bortsett et par søsken som jeg prater ofte med på Facebook og som jeg ser noen ganger i året. 

Je vet at alle vil prate stygt om meg dersom jeg ikke møter opp i begravelsen, men samtidig så vil jeg bli holdt litt på utsiden dersom jeg møter opp  

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre :( 

 

Anonymkode: b46fa...7e9

Gå for sen avdødes skyld...og dens familie. Gå for din skyld. I en begravelse behøver du ikke ha kontakt med andre enn de du selv ønsker å ha kontakt med

Anonymkode: 59c08...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst å dra men ikke lyst å møte familien så setter du deg på benken og er stilleog ser trist ut - ingen vil stille spørsmål .. Det er mange som ikke prater like mye som vanlig når de sørger.. Stirr på kista eller gulvet- så slipper du øyekontakt.. Og dra når du har kondoleret de nærmeste .

Har du ikke behov for å være der- så si du ligger med feber og influensa (er masse av det nå ... )hvis det blir tatt opp i en sammenheng i fremtiden.. Send gjerne en sms til en av søsknene/ mor/far der du forteller det- såda kan disse slukke brannen dersom det blir baksnakking.,

Anonymkode: 5a820...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg for å ikke dra. Det hjelper ikke å bare se en annen vei for familien kommer til å komme med slengbemerkninger likevel. De gjorde det i en annen begravelse som jeg dro i, og da var det en enda nærere familiemedlem som hadde dødd. 

Anonymkode: b46fa...7e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har bestemt meg for å ikke dra. Det hjelper ikke å bare se en annen vei for familien kommer til å komme med slengbemerkninger likevel.

De kommer nok med slengbemerkninger enten du er der eller ei. Men setter du deg 10 meter unna, hører du ikke hva som sies. Etter seremonien drar du hjem. Så dette er en tøysete begrunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøysete for deg kanskje. Du trenger ikke skrive på den måten du gjør. Situasjonen er tøff nok for meg fra først og det hjelper ikke med nedlatende kommentarer. 

Jeg slutter å følge denne tråden nå så jeg slipper å se mer slikt

Anonymkode: b46fa...7e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS: Gjør det som er riktig for deg. Bli hjemme. Han som er død er død. Det spiller ingen rolle for han om du er i begravelsen eller ikke. Du skal ikke gå i begravelsen og utsette deg for de som har vært grusomme mot deg. Stor klem fra meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...