Gå til innhold

Når det kolmer nye ansatte i barnehagen, er det såvidt de gidder å hilse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har vært 2-3 nye ansatte i løpet av to år og hver gang så er det litt ubehagelig. Jeg sier "hei", men de stotrer bare et forsiktig hei. Presenterer seg IKKE, de andre ansatte presenterer dem IKKE og jeg aner faktisk ikke hvem dem er og hvorfor de er der! Så, på ukeplanen, står det (f.eks) at "Lene" har tidligvakt. Hvem f er Lene? Hvorfor er det ingen som forteller meg hvem denne personen er og hvorfor hun er der? Det er faktisk en som skal passe på det mest dyrebare vi har. Og jeg kan ikke akkurat buse frem og komme med avhør! "Hei, hvem er du??" Høres ikke så bra ut. Er ikke dette unormalt, burde ikke noen si "dette er NN, og hun/han skal jobbe her frem til da og da" (de slutter etterhvert så tror det er "praktikanter" eller hva det kalles.

Anonymkode: 1fc0f...412

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, de bør presentere seg. Da jeg var vikar hilste jeg alltid på foreldrene, presenterte meg med navn og at jeg var satt inn som vikar. 

Det er vel ingen krise sånn sett om de ikke presenterer seg, men du kan jo gjøre som foreslått over, si hei, jeg er ...., mammaen til .... Da får du antagelig vite hvem du hilser på ;) 

Anonymkode: 407c8...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage så får alle nyansatte instruks på at de skal hilse på foreldre og andre ansatte. Det er litt avhengig av personlighet (om de er utadvendte eller ikke) om de følger instruksen. Jeg synes du godt kan presentere deg først, for da vil du nok få svar på alt du lurer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de nyansatte er ditt barns primærkontakt, eller pedleder 1 eller 2, får det være måte på hva du forventer. Det er jo stort sett veldig mange barn med ulike foreldrekonstellasjoner i en barnehage. 

Anonymkode: a45d8...85a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er best om du hilser først ja :)

Se for deg en nyansatt, i garderoben, og det kommer masse foreldre for å levere. Da må den nyansatte heller stå pal for å hilse på foreldre i stedet for å hjelpe til der det trengs.

Anonymkode: 20c97...8d3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Generellt sett synes jeg det er utrolig vanskelig å lære meg alle navnene i bhg! Helt ærlig, jeg synes det er de ansatte som burde presentere seg, men gjør de ikke det, så presenterer jeg meg selv..kontakten er ofte vanskelig å opprette..har også opplevd at jeg må gå å stille meg forran en ansatt for å høre om dagen har vært fin. virker som noen helst ikke vil hilse på eller orker å løfte blikket for å se på oss når vi spør om noe.

Ellers har jeg opplevd at de ansatte stiller seg kritiske til at mitt barn ikke greier å lære navnene deres? det tok et helt år før to åringen min lærte seg navnene deres, og det skjedde først når jeg fikk et bilde av dem, og jeg kunne peke på bildet å si "anne" og "peter" osv - Fiksa det på en kveld..null problem. Snodig at de ikke greier dette i bhg. hvem sitt ansvar er det at barna skal bli kjent med dem da mon tro?

Anonymkode: dd789...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er vikarer som bare er der en dag eller to, er det kanskje ikke så rart at de ikke hilser. Da tar jeg meg selv ofte ikke bryet heller. Er det studenter eller vikarer som skal være der lenger, synes jeg ofte de er flinke til å presentere seg. Ofte tar jeg selv initiativ også. Sier bare "deg har jeg visst ikke hilst på. Jeg er mammaen til .... Skal du være her lenge?". 

Anonymkode: 7fdd2...60b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med barnehagen om dette. 

Jeg pleier alltid å presentere nye ansatte eller vikarer som skal være der en stund,  månedsbrev.

Ellers får de også instrukser om å presentere seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ansatte bør presentere seg ja. Så er det jo sånn at det er veldig mange barn og foreldre, og mye å gjøre, sånn at det noen ganger kan gå litt i surr ;-) Noen er kanskje veldig beskjedne også. Bare gå bort å presenter deg, og spør: Er du ny vikar her? 

Der jeg jobber tar vi bilder av alle nye og vikarer som vi henger opp på oppslagstavla i garderoben. Der står det feks: Anne (bilde) vikar på Avdeling A i dag. Kanskje du kan forslå noe lignende for barnehagen? :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært 2-3 nye ansatte i løpet av to år og hver gang så er det litt ubehagelig. Jeg sier "hei", men de stotrer bare et forsiktig hei. Presenterer seg IKKE, de andre ansatte presenterer dem IKKE og jeg aner faktisk ikke hvem dem er og hvorfor de er der! Så, på ukeplanen, står det (f.eks) at "Lene" har tidligvakt. Hvem f er Lene? Hvorfor er det ingen som forteller meg hvem denne personen er og hvorfor hun er der? Det er faktisk en som skal passe på det mest dyrebare vi har. Og jeg kan ikke akkurat buse frem og komme med avhør! "Hei, hvem er du??" Høres ikke så bra ut. Er ikke dette unormalt, burde ikke noen si "dette er NN, og hun/han skal jobbe her frem til da og da" (de slutter etterhvert så tror det er "praktikanter" eller hva det kalles.

Anonymkode: 1fc0f...412

Av innlegget ditt synes jeg ikke du fremstår som så høflig og i møte kommende selv. Hva med å begynne med en annen holdning både i tråden her og overfor de ansatte i barnehagen? 

Noen er litt mer forsiktige enn andre, med en hel forsamling barnnog foreldre som kommer på morgene er det ikke sikkert alle føler seg like komfortabel første dagen på jobb. Har du aldri vært ny noe sted stelv? Eller er du en sånn ny på arbeidsplassen som opptrer som om du har jobbet der lengst av alle fra første dag? 

Barnehagen kan jo Få en tilbakemelding fra deg om dette, i stedenfor at du klager her, hvor bhg ikke vet hvem du er eller at du er svært misfornøyd med ordningene deres. 

Anonymkode: 8fcc4...cf3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg jobbet i barnehage, men når jeg har kommet på nye steder(ikke alltid selvsagt!) så er det ikke alle stedene som er imøtekommende. De møter ikke blikket slik at det vil være naturlig å hilse, hilser jeg uten å møte blikket er det ingen som svarer osv. Så om de har hatt en del slike møter med arbeidslivet så kan jeg skjønne hvorfor de ikke hilser. Det er jo også litt skummelt å være ny på en ny plass med nye folk, så man kan jo møte dem litt på halvveien tenker jeg:) Er bare å gå bort og si at deg tror jeg ikke jeg har hilst på før, og da legger man jo grunnlag for å hilse og ta i hånden, fortelle/spørre om hvorfor man er der/utdannet som osv. Jeg sier ikke man ikke bør presentere seg altså, men jeg bare gir en mulig hypotese om hvorfor det er sånn.

Anonymkode: 86330...d5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Den stakkars nytilsette er sikkert livredd for å helse på deg, og så seier du "eg helste på deg i går, eg". Kanskje ho til og med trudde ho hadde helst på deg tidlegare den veka. Ofte er dei kanskje meir opptekne av ungen, og alle foreldra glir over i kvarandre. Eg ville gjort så godt eg kunne for å berre seie kven eg var sjølv og ikkje leggje så mykje i det. 

Og så ville det ikkje vore dumt om barnehagen på si side sende ut eit brev med nyhende, det er eg heilt samd i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Keiserensnyeklær
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er vikarer som bare er der en dag eller to, er det kanskje ikke så rart at de ikke hilser. Da tar jeg meg selv ofte ikke bryet heller. Er det studenter eller vikarer som skal være der lenger, synes jeg ofte de er flinke til å presentere seg. Ofte tar jeg selv initiativ også. Sier bare "deg har jeg visst ikke hilst på. Jeg er mammaen til .... Skal du være her lenge?". 

Anonymkode: 7fdd2...60b

Det synes jeg var en veldig fin framgangsmåte! :) Kan tenke meg det kan være skummelt å være ny, og å bli møtt på den måten kan kanskje også gjøre det lettere for den som er student/vikar å selv ta initiativ til å hilse på neste forelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...