AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #21 Del Skrevet 28. januar 2016 1 minutt siden, Mythic skrev: Kanskje venninnen din faktisk var veldig ærlig med deg, men ordla seg på en uheldig, og for direkte måte. Det er påfallende hvor mange her inne som er kronisk syke, og ønsker seg barn, men ikke vil innse egen begrensning, og forstå hvor krevende det er å ha barn. Barnet er ikke baby så lenge, og selv om babytiden i seg selv kan være krevende nok, så blir det bare mer og mer krevende desto eldre barnet blir. Man skal følge opp på alle områder, barnehage, skole, fritidsaktiviteter, bursdager, venner og alt annet praktisk i hverdagen. Barnet skal ha omsorg, oppdragelse og oppmerksomhet. Jeg er klar over at alt dette blir teoretisk for en som ikke har barn, men i praksis er det noe helt annet enn man forestiller seg det. Hva om du får et barn med en funksjonshemming eller andre spesielle behov? Det kommer til å kreve alt du har og mer til. Er det realistisk at du klarer dette? Hvorfor leser du ikke det som trådstarter skriver? Hun skriver at hun har hatt en ubehandlet sykdom. Hvorfor skriver du da at hun skal ha begrensninger med sin helse? Hvorfor lirer du av deg masse fordommer, uten å spørre om det er en sykdom som hun vil ha helt normal helse når den er behandlet? Mange kroniske sykdommer er ikke noe hinder helsemessig når de blir behandlet, problemet er at mange er uvitene om at de har det, men trådstarter er jo klar over det. Du går bare ut i fra at trådstarter skal ha dårlig helse, hvorfor gidder du ikke å sette deg inn i saken før du skriver? Anonymkode: 56541...746 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 28. januar 2016 #22 Del Skrevet 28. januar 2016 (endret) 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden trådstarter sier at det er en sykdom som har vært ubehandlet, så er det mer nærliggende å tro at det dreier seg om en kronisk sykdom. De vanligste av de sykdommene kan behandles, og da er det bare et spørsmål om tid før man blir bedre. Dermed faller hele argumentasjonen din. Anonymkode: 56541...746 Unnskyld meg, men vet du hva kronisk betyr? Er en sykdom kronisk, så betyr det dessverre at den er varig og at den IKKE kan behandles. Endret 28. januar 2016 av Hulderen 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limbo 2014 Skrevet 28. januar 2016 #23 Del Skrevet 28. januar 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her Var vel ikke for å finne en løsning akkurat her, men trengte å vite at jeg reagerte på rett måte. Anonymkode: e0457...2ba Det er åpenbart at din venninne ikke respekterer deg, du bør sette deg i respekt en gang for alle og deretter kroken på døren. Jeg synes du skal si til din venninne at du er sjokkert over at hun viser så lite innsikt i hva som gjør personer skikket til å være foreldre; at hun ikke forstår at omsorg og kjærlighet er det som veier absolutt tyngst. Din venninne er intolerant og mangler empati og folkeskikk. Dette er verdier og holdninger du ikke ønsker i din nære omgangskrets. Jeg siterer Astrid Lindgren; "Ge barnen kärlek, mera kärlek och ännu mera kärlek, så kommer folkvettet av sig själv.” 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 28. januar 2016 #24 Del Skrevet 28. januar 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor leser du ikke det som trådstarter skriver? Hun skriver at hun har hatt en ubehandlet sykdom. Hvorfor skriver du da at hun skal ha begrensninger med sin helse? Hvorfor lirer du av deg masse fordommer, uten å spørre om det er en sykdom som hun vil ha helt normal helse når den er behandlet? Mange kroniske sykdommer er ikke noe hinder helsemessig når de blir behandlet, problemet er at mange er uvitene om at de har det, men trådstarter er jo klar over det. Du går bare ut i fra at trådstarter skal ha dårlig helse, hvorfor gidder du ikke å sette deg inn i saken før du skriver? Anonymkode: 56541...746 Les deg opp litt. Ubehandlet sykdom er ikke det samme som kronisk sykdom. Hadde det vært så enkelt som at kroniske sykdommer kunne behandles, så ville de ikke vært kroniske. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mythic Skrevet 28. januar 2016 #25 Del Skrevet 28. januar 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor leser du ikke det som trådstarter skriver? Hun skriver at hun har hatt en ubehandlet sykdom. Hvorfor skriver du da at hun skal ha begrensninger med sin helse? Hvorfor lirer du av deg masse fordommer, uten å spørre om det er en sykdom som hun vil ha helt normal helse når den er behandlet? Mange kroniske sykdommer er ikke noe hinder helsemessig når de blir behandlet, problemet er at mange er uvitene om at de har det, men trådstarter er jo klar over det. Du går bare ut i fra at trådstarter skal ha dårlig helse, hvorfor gidder du ikke å sette deg inn i saken før du skriver? Anonymkode: 56541...746 Jeg går ut i fra at TS har dårlig helse? Det er noe jeg har diktet opp? Det er da selve kjernen i saken her. Da svarte jeg at kanskje TS må være litt mer realistisk i forhold til hvor krevende det faktisk er å ha barn, og om det er noe hun faktisk har helse til. Og hvorfor skriver du den siste setningen om at jeg ikke gidder sette meg inn i saken - det er nedlatende og en skikkelig stråmann. Du vet like lite om TS`faktiske helsetilstand som meg, så hvorfor oppnevne deg selv til ekspert? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #26 Del Skrevet 28. januar 2016 21 minutter siden, Hulderen skrev: Unnskyld meg, men vet du hva kronisk betyr? Er en sykdom kronisk, så betyr det dessverre at den er varig og at den IKKE kan behandles. Tror det er noe du har misforstått Anonymkode: d5846...0e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Genevieve Skrevet 28. januar 2016 #27 Del Skrevet 28. januar 2016 25 minutter siden, Hulderen skrev: Unnskyld meg, men vet du hva kronisk betyr? Er en sykdom kronisk, så betyr det dessverre at den er varig og at den IKKE kan behandles. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Kronisk_sykdom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #28 Del Skrevet 28. januar 2016 20 minutter siden, Hulderen skrev: Les deg opp litt. Ubehandlet sykdom er ikke det samme som kronisk sykdom. Hadde det vært så enkelt som at kroniske sykdommer kunne behandles, så ville de ikke vært kroniske. Lol. De fleste kroniske sykdommer er kun et problem når de er ubehandlet. Kronisk vil bare si at de er der om du ikke følger behandlingen. Både medisiner og kosthold gjør at de fleste kroniske sykdommene ikke plager deg med rett behandling. Anonymkode: 56541...746 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #29 Del Skrevet 28. januar 2016 16 minutter siden, Mythic skrev: Jeg går ut i fra at TS har dårlig helse? Det er noe jeg har diktet opp? Det er da selve kjernen i saken her. Da svarte jeg at kanskje TS må være litt mer realistisk i forhold til hvor krevende det faktisk er å ha barn, og om det er noe hun faktisk har helse til. Og hvorfor skriver du den siste setningen om at jeg ikke gidder sette meg inn i saken - det er nedlatende og en skikkelig stråmann. Du vet like lite om TS`faktiske helsetilstand som meg, så hvorfor oppnevne deg selv til ekspert? Fordi du bør lese før du svarer. Trådstarter skriver klart og tydelig at hun hadde en uoppdaget, og dermed ubehandlet sykdom. Nå når den er oppdaget, så har hun selvsagt tenkt å gjøre noe med saken. Hva er vanskelig å forstå med det? Anonymkode: 56541...746 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Keiserensnyeklær Skrevet 28. januar 2016 #30 Del Skrevet 28. januar 2016 Kjære Ts. Jeg håper du ikke blir lei deg av alt som skrives her. I utgangspunktet er jeg helt enig i avgjørelsen din. Uansett er det ditt liv, din kropp og du som bestemmer, og det er bra at du setter foten ned! Det eneste jeg kom til å tenke på, det er om du vet om denne venninnen din har noen i nær familie som er syke, kanskje til og med en sykdom som likner din? For i så tilfelle tenker jeg at de ufine kommentarene hun har kommet med egentlig ikke handler om deg, men om henne. Om hun f.eks har sett noen som ikke takler det å bli mor med liknende bakgrunn som deg, så kanskje hun gjør den feilslutningen at da vil ikke du takle det heller.. Det er ikke noen unnskyldning, men kan eventuelt være en forklaring på hvorfor hun sier som hun gjør. Bare noen tanker :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mythic Skrevet 28. januar 2016 #31 Del Skrevet 28. januar 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi du bør lese før du svarer. Trådstarter skriver klart og tydelig at hun hadde en uoppdaget, og dermed ubehandlet sykdom. Nå når den er oppdaget, så har hun selvsagt tenkt å gjøre noe med saken. Hva er vanskelig å forstå med det? Anonymkode: 56541...746 Jeg har lest og forstått. Nå kan du fortsette å diskutere sak, og ikke meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #32 Del Skrevet 28. januar 2016 5 minutter siden, Mythic skrev: Jeg har lest og forstått. Nå kan du fortsette å diskutere sak, og ikke meg. Nei, du har ikke forstått. Du har svart og svarer ut fra feil premisser. Anonymkode: 56541...746 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #33 Del Skrevet 28. januar 2016 1 time siden, Hulderen skrev: Les deg opp litt. Ubehandlet sykdom er ikke det samme som kronisk sykdom. Hadde det vært så enkelt som at kroniske sykdommer kunne behandles, så ville de ikke vært kroniske. Jeg har en kronisk sykdom. Jeg kan aldri bli kvitt den, men med riktig behandling kan jeg leve med den. Slik er det sannsynligvis for TS også. Når hun finner en behandling som passer for henne og hennes sykdom, så vil hun kanskje bli frisk nok til å både jobbe og å ha barn. Det er mitt mål i livet i hvert fall, og jeg kjenner mange kronisk syke som klarer det. Anonymkode: adf78...a6e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #34 Del Skrevet 28. januar 2016 1 time siden, Hulderen skrev: Unnskyld meg, men vet du hva kronisk betyr? Er en sykdom kronisk, så betyr det dessverre at den er varig og at den IKKE kan behandles. 1 time siden, Hulderen skrev: Les deg opp litt. Ubehandlet sykdom er ikke det samme som kronisk sykdom. Hadde det vært så enkelt som at kroniske sykdommer kunne behandles, så ville de ikke vært kroniske. Her bommer du grovt, en kronisk sykdom er en langvarig/vedvarende sykdom, men det betyr ikke at den ikke kan behandles. Kronisk sykdom kan absolutt behandles og leves med. Diabetes, crohns, astma, allergi og psoriasis er alle kroniske sykdommer, men de kan behandles. Du blir ikke nødvendigvis kvitt dem slik du blir med lungebetennelse, men de kan behandles. Anonymkode: 7f0f8...adc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #35 Del Skrevet 28. januar 2016 Jeg er enig med deg ts, om du og samboer skal få barn er bare opp til dere. Og jeg ønsker deg lykke til. Men jeg tror ikke du fult ut forstår hvor krevende det er å få et barn. Jeg var frisk som en fisk, men gikk ned i knestående og var helt på felgen av mangel på søvn og overskudd. Ting går seg til, men det ligger en del mer i det enn å ha overskudd til å mate, trøste, og skifte på altså. Hvis jeg var dere, og du fremdeles sliter med sykdom når dere planlegger barn, så snakk med familie og venner om avlastning, for du vil trenge det. Stå på, klem fra meg. Anonymkode: 162d5...858 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #36 Del Skrevet 28. januar 2016 Hun spurte da strengt talt ikke om deres mening vedrørende om hun er egnet som mor eller ikke. Det er et valg TS og samboer ene og alene kan bestemme. Lykke til med graviditet Anonymkode: e34c8...40e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 28. januar 2016 #37 Del Skrevet 28. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Lol. De fleste kroniske sykdommer er kun et problem når de er ubehandlet. Kronisk vil bare si at de er der om du ikke følger behandlingen. Både medisiner og kosthold gjør at de fleste kroniske sykdommene ikke plager deg med rett behandling. Anonymkode: 56541...746 For noe tull. Så enkel verden hadde vært om du hadde rett. Jeg foreslår at du slutter å uttale deg om ting du kke har greie på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #38 Del Skrevet 28. januar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjerpings!!! Man er ikke en NAVsnylter om man går på tiltak, og får penger for det! Man er en NAVsnylter om man får penger fra NAV, uten å ha rett på disse pengene. Går man på tiltak, så har man rett på stønader. Get a grip!! Hilsen en som IKKE er ts. Anonymkode: 045d2...072 Ts forteller jo at hun IKKE går på tiltak fordi hun ikke har energi til det - som er helt fair når man er syk. Men isåfall er man jo altfor syk til å ha barn også! Er hun frisk nok til å ha barn er hun dermed frisk nok til å gå på tiltak. Anonymkode: e464e...bca 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #39 Del Skrevet 28. januar 2016 5 timer siden, Hulderen skrev: Les deg opp litt. Ubehandlet sykdom er ikke det samme som kronisk sykdom. Hadde det vært så enkelt som at kroniske sykdommer kunne behandles, så ville de ikke vært kroniske. Her er du virkelig helt på jordet, du tror visst å behandle og helbrede er like ting. Det er det faktisk ikke. Ubehandlet sykdom kan være kronisk eller ikke. Men kroniske sykdommer, kan behandles. Hva vil du eller si om diabetes? Diabetikere behandler seg selv med insulin. Det samme hjelper hypertyriose, hypoteriose. Som også behandles med hormoner. Man har eplispsi som man også tar medisin mot. MS der man har en rekke bremsemesidiner. Ingen av disse blir friske, men de lever tilnærmet symptomfritt pga behandlingen. Anonymkode: 362e0...355 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 #40 Del Skrevet 28. januar 2016 Ts her. Jeg sa aldri eller nevnet noe om å gå på tiltak. Jeg har utdannelse og ønsker å jobbe innen det jeg et utdannet som. Er ikke på ufør og er ikke naver. Min sykdom er heller ikke kronisk. Med medisiner k blir jeg 100% frisk. Det er bare at det tar tid å jobbe seg opp fra bunnen og komme dit jeg var for ett halvt år siden. Når det er sagt så betyr ikke kronisk sykdom at man ikke kan få det under kontroll. Det er mye som kan gjøres med medisiner og operasjon. Nei, en kan ikke bli kvitt det, men en kan få det under kontroll. Jeg er fullt klar over hvor mye ett barn krever. Jeg har venner og familie som står klar for å hjelpe om jeg skulle trenge det. Det blir ikke mye søvn, eller tid til meg selv og det er jeg innstilt på. Min samboer er også innstilt på å hjelpe til selv om han er sliten etter jobb. Etter ønske så ønsker jeg ikke at dette skal vris om mer enn det har gjort til nå. Anonymkode: e0457...2ba 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå