Gå til innhold

Amming i offentlighet


Gjest Aye

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Aye skrev:

Ammende mødre må bare godta at jeg ikke liker det og kommer aldri til å like det. Deres problem om de blir fornærmet for jeg sier i fra. Eller kanskje jeg skal vise de at jeg er hard neste gang og stirre skikkelig på de. Kanskje de da lærer at det er best å gjemme seg litt så ikke sånne tullinger som meg stirrer? ;) Ikke faen om jeg tar hensyn til de som ikke tar hensyn tilbake og tror de er noe viktigere enn alle andre.

Du virker utrolig umoden og intolerant. At du ikke kan styre deg i forhold til kvinner er kun ene og alene ditt ansvar. Når naturister kan gå rundt uten å bli særlig distrahert av hverandre burde du kunne tåle en ammende mor.

Du snakker kun om respekt på dine premisser. Det er langt mer inngripende å kreve at noen skal snu seg bort eller å være et annet sted enn at du skal styre blikket. Ikke pleier lydene å ære særlig sjenerende heller. De forsvinner heller ikke om moren sitter en annen vei.

I Norge har det vært tradisjon for at kvinner har kunnet ta med seg sine barn ut og amme også i det offentlige rom når barna krever det. Det synes jeg er et gode som vi bør holde fast ved. Urimelig at plakater med seksualiserte halvnakne puppedamer skal være aksepter men ikke ammende mødre.

Anonymkode: e1f4a...3ca

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 25. januar 2016 at 4.41, AnonymBruker skrev:

"Gammel nok til å si mamma" :D

Jeg ammer lett min to og et halvtåring blant folk, slenger ikke rundt puppen på noe måte, men regner med folk rundt skjønner hva som skjer.

Anonymkode: a9315...274

Synes nesten det er ekkelt å amme når barnet er så gammelt, men hver sin smak.

Anonymkode: 9e213...b90

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes nesten det er ekkelt å amme når barnet er så gammelt, men hver sin smak.

Anonymkode: 9e213...b90

Ekkelt er vel bare fornavnet!!   Direkte normalt er det vel heller ikke🙄   Tipper 2.5 åringen hadde klart seg fint uten å bli ammet i offentlighet, den har vel lært å spise vanlig fast føde?

 

Tror vel ikke TS her nødvendigvis henger seg oppi de som ammer diskret. Men det er det jammen mange som ikke gjør også.

Jeg er ofte ute på lunsj i jobbsammenheng og ser stadig vekk pupper som lufttørker mens de slenger ungen over skulderen for å rape.    Da ammer man ikke lenger, men definisjonen er faktisk at man sitter naken på kafé.  Og til dere som gjør dette; det er sånne som dere som skaper debatt om amming er greit i det offentlige rom, ikke de mødrene som diskret gir barnet sitt tiltrengt mat. Eller er det slik at forbi man har blitt mor, så har man rett til å opptre halvnaken i det offentlige rom??

Jeg ønsker faktisk ikke å ha deres lufttørkende pupper omtrent oppi lunsjen min - for på trange kafeer så er det omtrent det som skjer.  Hva hadde skjedd om jeg hadde kastet dressjakka, dratt opp toppen min og puttet mine pupper oppi de ammende mødrenes lunsj?  Dere hadde ikke likt det - på lik linje med at jeg vil bli spart for deres pupper.   Så småbarnsmødre av den egoistiske sorten - skjerp dere! 

Endret av Frk.34
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Frk.34 skrev:

Ekkelt er vel bare fornavnet!!   Direkte normalt er det vel heller ikke🙄   Tipper 2.5 åringen hadde klart seg fint uten å bli ammet i offentlighet, den har vel lært å spise vanlig fast føde?

 

Tror vel ikke TS her nødvendigvis henger seg oppi de som ammer diskret. Men det er det jammen mange som ikke gjør også.

Jeg er ofte ute på lunsj i jobbsammenheng og ser stadig vekk pupper som lufttørker mens de slenger ungen over skulderen for å rape.    Da ammer man ikke lenger, men definisjonen er faktisk at man sitter naken på kafé.  Og til dere som gjør dette; det er sånne som dere som skaper debatt om amming er greit i det offentlige rom, ikke de mødrene som diskret gir barnet sitt tiltrengt mat. Eller er det slik at forbi man har blitt mor, så har man rett til å opptre halvnaken i det offentlige rom??

Jeg ønsker faktisk ikke å ha deres lufttørkende pupper omtrent oppi lunsjen min - for på trange kafeer så er det omtrent det som skjer.  Hva hadde skjedd om jeg hadde kastet dressjakka, dratt opp toppen min og puttet mine pupper oppi de ammende mødrenes lunsj?  Dere hadde ikke likt det - på lik linje med at jeg vil bli spart for deres pupper.   Så småbarnsmødre av den egoistiske sorten - skjerp dere! 

Takk! Godt at noen forstår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.1.2016 at 11.13, AnonymBruker skrev:

Synes nesten det er ekkelt å amme når barnet er så gammelt, men hver sin smak.

Anonymkode: 9e213...b90

Det er veldig ekkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lipgloss
Den 25. januar 2016 at 21.45, Aye skrev:

Kan de ikke gjemme seg mer? Ikke alle er interessert i å se at gullungen får pupp. Føler meg ikke vel når jeg er i nærheten og det verste er når jeg sitter å spiser. Når de sitter der og kaster puppen ut så er det enkelt å få stram bukse. Det tenker de ikke på. Så gir de barnet og kan høre smatte lyden på lang vei. Greit nok at barnet må ha mat men gå litt i bakgrunnen for barnet vil sikkert ha fred å spise, ikke sitt midt i eller der det er mye folk bare for dere vil være midtpunktet og vise dere fram. Vise hvor stolt mor dere er og hvor fin pupp dere har. Please, la barnet få spise i ro og fred et sted. Gjem dere litt. 

Flere som er enig?

Nei kan ikke være mere uenig faktisk :( du burde langskjems av å skrive noe så tåpelig,stram bukse,gjemme seg vekk😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27. januar 2016 at 11.13, AnonymBruker skrev:

Synes nesten det er ekkelt å amme når barnet er så gammelt, men hver sin smak.

Anonymkode: 9e213...b90

Du er klar over at WHO anbefaler amming til barnet er MINIMUM 2 år?

Anonymkode: 76032...710

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammer aldri offentlig.. Mye pga slike tråder som dette. Får helt hetta ved tanken. Derfor ender det som regel opp med at babyen hyler den tiden det tar å komme hjem. Selv om min er relativt fersk.. Får dårlig samvittighet ovenfor babyen, så vi er minst mulig ute. 

Skal jeg derimot en skjelden gang på kafe tar jeg med flaske.. 

Synes tilværelsen er kjip pga dette.. Kan omtrent aldri komme meg ut. :(

Anonymkode: 8a791...c62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ammer aldri offentlig.. Mye pga slike tråder som dette. Får helt hetta ved tanken. Derfor ender det som regel opp med at babyen hyler den tiden det tar å komme hjem. Selv om min er relativt fersk.. Får dårlig samvittighet ovenfor babyen, så vi er minst mulig ute. 

Skal jeg derimot en skjelden gang på kafe tar jeg med flaske.. 

Synes tilværelsen er kjip pga dette.. Kan omtrent aldri komme meg ut. :(

Anonymkode: 8a791...c62

Ikke skam deg over å amme offentlig! Amming er naturlig, og det vil alltid finnes kvinner/menn som vil kommentere at det er ekkelt osv. Spør deg selv, hva er det som er mest flaut? At du gir mat til ungen din eller kvinnen som stirrer stygt på deg, bare pga litt pupp?

Anonymkode: 58658...eac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ammer aldri offentlig.. Mye pga slike tråder som dette. Får helt hetta ved tanken. Derfor ender det som regel opp med at babyen hyler den tiden det tar å komme hjem. Selv om min er relativt fersk.. Får dårlig samvittighet ovenfor babyen, så vi er minst mulig ute. 

Skal jeg derimot en skjelden gang på kafe tar jeg med flaske.. 

Synes tilværelsen er kjip pga dette.. Kan omtrent aldri komme meg ut. :(

Anonymkode: 8a791...c62

Dette var trist å lese. Tenk at det har blitt slik i Norge at nybakte mødre ikke  tør gi babyen mat, og har problemer med å være sosiale. Tolerante og frie Norge har har fått noen forvridde holdninger til det naturlige som ikke er til å tro. Er dette noen vi kan være stolte av? Akkurat på dette punktet var det mye bedre før. Da ammet man hvor som helst og når som helst uten å bli utsatt for stygge blikk. Ikke rart det skjer mye voldtekter om de unge mennene ser slik på amming . Da har utviklingen gått helt feil vei.

Anonymkode: 26a53...8bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette var trist å lese. Tenk at det har blitt slik i Norge at nybakte mødre ikke  tør gi babyen mat, og har problemer med å være sosiale. Tolerante og frie Norge har har fått noen forvridde holdninger til det naturlige som ikke er til å tro. Er dette noen vi kan være stolte av? Akkurat på dette punktet var det mye bedre før. Da ammet man hvor som helst og når som helst uten å bli utsatt for stygge blikk. Ikke rart det skjer mye voldtekter om de unge mennene ser slik på amming . Da har utviklingen gått helt feil vei.

Anonymkode: 26a53...8bf

Er vel litt usikker på om menn bryr seg noe særlig om amming.

Ikke er jeg sikker på at TS er mann heller, selv om det står slik i profilen.

Selv er jeg 49 år og kan ikke erindre at noen kompiser noen gang har kommentert at det ble ammet i nærheten og er man over 16 år får man neppe benner`n av å se en pupp. 

Virker som det er kvinner som reagerer mest på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helicase

Er jo faktisk DU som er problemet om du får stå av at en mor mater barnet sitt... Hadde du satt pris på at en mann hadde fått stå av å se moren din, søsteren, datteren din, kona di osv mate babyen sin? 

 

DU er problemet her, kvinner skal ikke måtte gjemme seg for å mate barnet sitt. Greit nok at det kanskje ikke alltid er det beste stedet de befinner seg i, men barnet trenger mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke skam deg over å amme offentlig! Amming er naturlig, og det vil alltid finnes kvinner/menn som vil kommentere at det er ekkelt osv. Spør deg selv, hva er det som er mest flaut? At du gir mat til ungen din eller kvinnen som stirrer stygt på deg, bare pga litt pupp?

Anonymkode: 58658...eac

Nå traff du spikeren på hodet, for det var nettop det som skjedde da jeg skulle ut for første gang etter fødsel. Fant meg et litt skjermet sted med tanke på alt jeg har lest, hadde med stort sjal..og hadde hylende baby på armen. En kvinne observerte det som skjedde, og i det jeg skulle til å legge babyen til brystet (godt dekket til) reiste hun seg opp og stirret stygt på meg-lenge. 

Jeg føler meg sårbar i ammesituasjon, fra før av. Jeg vil jo helst vise minst mulig. Tanken på hvor står motstand det er blandt enkelte mtp offentlig amming gjør det mentalt umulig å krysse en slik barriere. 

Dette gjelder flere enn meg, kjenner mange som venter med å gå ut til babyen er ganske stor før de tørr å gå ut, for da kan de unngå amming..

det paradoksale er jo at de samme ammemotstanderne kanskje også synes lite om kvinnefiendtlig hodeplagg o.l,en tenker ikke over at det å ikke tolerere offentlig amming også er ganske kvinnefiendtlig.

desverre er jeg av den feige sorten. Jeg lurer alltid på hva folk tenker. Beklageligvis..

Anonymkode: 8a791...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ammer aldri offentlig.. Mye pga slike tråder som dette. Får helt hetta ved tanken. Derfor ender det som regel opp med at babyen hyler den tiden det tar å komme hjem. Selv om min er relativt fersk.. Får dårlig samvittighet ovenfor babyen, så vi er minst mulig ute. 

Skal jeg derimot en skjelden gang på kafe tar jeg med flaske.. 

Synes tilværelsen er kjip pga dette.. Kan omtrent aldri komme meg ut. :(

Anonymkode: 8a791...c62

Skjønner ikke hva som er problemet med å ha med seg en flaske når de ute med babyen jeg. Eller ha et sjal over seg. Ingen skal stenge seg inne for de er blitt mor, men skal andre ta hensyn til mor og barn så må hun ta hensyn til andre også. Ikke oppføre seg sånn som noen gjør. Stikker puppen fram så alle kan se og vil ha oppmerksomhet. 

6 timer siden, Helicase skrev:

Er jo faktisk DU som er problemet om du får stå av at en mor mater barnet sitt... Hadde du satt pris på at en mann hadde fått stå av å se moren din, søsteren, datteren din, kona di osv mate babyen sin? 

 

DU er problemet her, kvinner skal ikke måtte gjemme seg for å mate barnet sitt. Greit nok at det kanskje ikke alltid er det beste stedet de befinner seg i, men barnet trenger mat. 

Så klart hadde jeg ikke satt pris på det, men ikke alle kan styre kuken og kåthet. Kvinner og pupper gjør meg kåt, og hadde jeg vert homse så hadde jeg ikke hatt det problemet. Sorry for at jeg ikke er homo. 

Voksne trenger også mat. Ikke bare barn. Noen vil kanskje spise i fred uten å se på en pupp det drypper melk av. Hvorfor ikke ta hensyn til det? Hvorfor er det så vanskelig å gå et sted der mor og barn får fred, eller ha med en flaske i stedet? I det minste ha er skjerf eller noe å dekke over? Nei moro å vise puppen for da vet hun at hun får oppmerksomhet fra oss menn. Spesielt kåte menn. Selve ammingen gjør ingenting (noen synes det er kvalmt og kan godt ta hensyn til de også), men å vifte med puppene.. Sukk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Aye skrev:

Skjønner ikke hva som er problemet med å ha med seg en flaske når de ute med babyen jeg. Eller ha et sjal over seg. Ingen skal stenge seg inne for de er blitt mor, men skal andre ta hensyn til mor og barn så må hun ta hensyn til andre også. Ikke oppføre seg sånn som noen gjør. Stikker puppen fram så alle kan se og vil ha oppmerksomhet. 

Så klart hadde jeg ikke satt pris på det, men ikke alle kan styre kuken og kåthet. Kvinner og pupper gjør meg kåt, og hadde jeg vert homse så hadde jeg ikke hatt det problemet. Sorry for at jeg ikke er homo. 

Voksne trenger også mat. Ikke bare barn. Noen vil kanskje spise i fred uten å se på en pupp det drypper melk av. Hvorfor ikke ta hensyn til det? Hvorfor er det så vanskelig å gå et sted der mor og barn får fred, eller ha med en flaske i stedet? I det minste ha er skjerf eller noe å dekke over? Nei moro å vise puppen for da vet hun at hun får oppmerksomhet fra oss menn. Spesielt kåte menn. Selve ammingen gjør ingenting (noen synes det er kvalmt og kan godt ta hensyn til de også), men å vifte med puppene.. Sukk!

Hvor i allverden er det du møter alle de som "vifter med puppen"? Jeg ser mange som ammer men bare YTTERST sjelden har jeg sett mer enn en liten hudflik. Tror du er mer enn vanlig opptatt av hva andre driver med. Se bort i stedet for å plage deg selv og andre. 

Og så til spørsmålene dine: 

Flaske: mange barn tar ikke flaske. Ingen av mine gjorde. Så da var det bare amming de første 6 måneder og en god stund etter det kombinert med ske-mat. Introduksjon av flaske den første tiden etter fødsel kan ødelegge for senere amming fordi teknikken barnet bruker er så forskjellig fra bryst. 

Sjal: Lykke til med å dekke til min den eldste med noe under amming. Han veivet det bort og hylskreik. Ammetopp fungerte bra og ingen så mer enn ett babyhode. De andre barna mine hadde ikke slike sjal-fobier så da brukte vi sjal fra tid til annen, men han var neppe den eneste baby i verden som oppførte seg slik. 

Gjemme seg bort: Bortsett fra enkelte steder hvor der er ammerom er det ikke så enkelt å finne et passende sted til amming. Hvor foreslår du man skal sitte da? Ammerom har jeg brukt når jeg har vært alene på tur med baby. Hvis vi var med venner ble vi ved bordet. En ammestund kunne fort ta 30-40 min. Ikke f. om jeg gadd å sitte alene på et kott når jeg endelig var ute for å prate med vennene mine. Jeg var som sagt veldig diskret når jeg ammet og vennene mine er heldigvis så voksne at de skjønner at spedbarn også spiser fra tid til annen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at så fort noen får se en pupp så er det seksualisert og til sjenanse for andre kun fordi bryster er til så grader seksualisert men om en mann går toppløs så er alt fryd og gammen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige uke så jeg ei som ammet babyen sin i full offentlighet på kjøpesenteret. Det var riktignok på en liten del av senteret hvor det ikke går så masse folk som ellers på senteret. Jeg hadde aldri stussa ved det, om jeg ikke hadde visst at det faktisk finnes flere ammerom på akkurat det senteret. Så lenge senteret har laget rom hvor mødre kan gå og mate ungene sine, så syns jeg at de kan bruke dem. Selv om de rommene helt sikkert er mer for å skåne mødrene for "publikum" mens de ammer, men så syns jeg at når man vet at det er mennesker som syns det er ubehagelig at folk ammer i offentligheten, og det er rom spesielt laget for dette, så kan man benytte seg av dem så lenge man har sjansen. Det bør tas hensyn begge veier så lenge det er mulighet for det mener jeg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...