Gå til innhold

Det at det skjer forferdelige ting i verden er ikke bevis på at Gud ikke finnes


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 2/9/2016 at 13.54, OPIgirl skrev:

Vi er født med fri vilje. Ikke gi gud skylden for all djevelskapen menneskene holder på med.

Det du sier er altså at Gud ikke er allvitende og allmektig? Men da er han jo ikke Gud, så her påstår du i realiteten at Gud ikke er gud.

Godt jobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror problemet egentlig er at man ikke kan tro på en allmektig og god gud som svarer på bønner i hverdagen. Hvis den hypotetiske gode og allmektige guden også er ekstremt streng og ikke i noen utstrakt grad forholder seg til jordlige anliggender... Da ville ikke det ondes problem vært et absolutt bevis mot hans eksistens i alle fall (la gå at bevisbyrden strengt tatt ikke burde ligge på ateistisk side i akkurat den diskusjonen).

Jeg mener, sånn jeg forstår kristendommens budskap, så er vi frelst. Hele gjengen. Har vært det i to tusen år +/-. Da ville jeg egentlig ikke tro jorden krever nevneverdig gudommelig intervensjon. I det lange løpet er jo ting ok.

I det perspektivet er jo likevel alle som tror Gud svarer på bønnene deres og at det ikke bare er en ok form for meditasjon villedet eller litt dumme.

Edit:
Baserer en del av denne tolkningen på bergprekenen som gjengitt i Matteus 5-7, som både avskriver bønn som noe særlig (med Fader Vår som eneste unntak) og som fremhever at Gud lar solen skinne på de som gjør rett og urett osv.
 

Endret av Utenegenart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...