Gå til innhold

Noen som kan fortelle hvilken blodtype jeg er?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ingen som kan si hvilken blodtype du er her. Gå til din fastlege og spør om å få tatt blodprøve som kan avdekke det. Min mor er O+ og min far er B- (trur jeg), og jeg er B+. Ikke sikkert at din fastlege er villige til å ta denne prøven uten særlig grunnlag (blodtype diet trur jeg ikke de vil se om godt nok grunnlag), fordi jeg har hørt at det er en kostbar prøve, men du kan alltid prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, Chibi skrev:

Hehe ja....Men ikke om man mister den armen! Skal jeg liksom løpe med armen min og si i halvsvime "Hjelp..hjelp...Oi..vent...Her er blodtypen min forresten! Mens jeg vifter med en avkappet arm :fnise:  "

Hvis man trenger blod transfusjon så vil ikke leger stole på en gammel prøve fortalte fastlegen min. De vil finne det ut på ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, karlakarl skrev:

Hvis man trenger blod transfusjon så vil ikke leger stole på en gammel prøve fortalte fastlegen min. De vil finne det ut på ny.

Vel, det har ikke jeg hørt :) 
For all del, kan godt stemme, men om det praktiseres overalt det vet vi jo ikke, om jeg er i Japan og kommer utfor en ulykke-Er bevisstløs og de ser jeg har en dogtag med blodtypen min på, så kan det godt hende de stoler på den, eller de kan ta en ny test. Det vet jeg jo ikke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det ingen her som kan fortelle deg hva slags blodtype du har. Det må sjekkes ved blodprøve. 

Trodde du virkelig det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg som blodgiver. Da får du vite blodtypen din, i tillegg til å gjøre noe nyttig for samfunnet :)

Anonymkode: f9efc...bed

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Chibi skrev:

Vel, det har ikke jeg hørt :) 
For all del, kan godt stemme, men om det praktiseres overalt det vet vi jo ikke, om jeg er i Japan og kommer utfor en ulykke-Er bevisstløs og de ser jeg har en dogtag med blodtypen min på, så kan det godt hende de stoler på den, eller de kan ta en ny test. Det vet jeg jo ikke :) 

Hvis du havner i en ulykke og trenger blod så tester de deg for å være sikker, hvis det ikke er tid til det får du 0. Får du feil blodtype risikerer de å drepe deg, det tar de ikke sjansen på.

Anonymkode: be13f...819

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre hun har vært gravid eller har vært i en operasjon med narkose vil ikke legen kunne fortelle henne hennes blodtype. Dette er kostbare undersøkelser og gjøres kun på gravide og før blodoverføring/muligheter for blodoverføring ved operasjoner. 

Anonymkode: 9ff9a...765

Legen kan ta blodtypetest. Men det koster 300,- eller deromkring. Spurte fastlegen min om dette for en uke siden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du havner i en ulykke og trenger blod så tester de deg for å være sikker, hvis det ikke er tid til det får du 0. Får du feil blodtype risikerer de å drepe deg, det tar de ikke sjansen på.

Anonymkode: be13f...819

Ja vel greit, men er likevel OK å gå rundt med en dogtag selv om de tester? Skal jeg ikke få lov til det eller??
La oss håpe at jeg aldri trenger det, men jeg personlig synes det er veldig greit å vite min egen blod type.. Og det må jeg vel få lov til ikke sant?


Uansett min gamle fastlege i USA fortalte iallefall at om folk vet sin blodtype, enten ved donorkort, dogtag, armbånd osv, så tester de ikke... Hva de gjør i Norge er en helt annen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre hun har vært gravid eller har vært i en operasjon med narkose vil ikke legen kunne fortelle henne hennes blodtype. Dette er kostbare undersøkelser og gjøres kun på gravide og før blodoverføring/muligheter for blodoverføring ved operasjoner. 

Anonymkode: 9ff9a...765

Du får vite blodtypen din om du gir blod også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Chibi skrev:

Ja vel greit, men er likevel OK å gå rundt med en dogtag selv om de tester? Skal jeg ikke få lov til det eller??
La oss håpe at jeg aldri trenger det, men jeg personlig synes det er veldig greit å vite min egen blod type.. Og det må jeg vel få lov til ikke sant?


Uansett min gamle fastlege i USA fortalte iallefall at om folk vet sin blodtype, enten ved donorkort, dogtag, armbånd osv, så tester de ikke... Hva de gjør i Norge er en helt annen sak.

For all del, gå med dogtag så mye du vil du. Har jeg sagt noe annet? Jeg kom bare med en kommentar til innlegget dit, ingen grunn til å hisse seg opp.

Hva de gjør i USA er jo egentlig revnende likegyldig i denne diskusjonen, de fleste her bor jo i Norge. (Men jeg har vanskelig for å se for meg at de tar sjansen på sånt i USA, med tanke på hvor ivrige folk er på å saksøke leger der borte)

Anonymkode: be13f...819

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Chibi skrev:

Ja vel greit, men er likevel OK å gå rundt med en dogtag selv om de tester? Skal jeg ikke få lov til det eller??
La oss håpe at jeg aldri trenger det, men jeg personlig synes det er veldig greit å vite min egen blod type.. Og det må jeg vel få lov til ikke sant?


Uansett min gamle fastlege i USA fortalte iallefall at om folk vet sin blodtype, enten ved donorkort, dogtag, armbånd osv, så tester de ikke... Hva de gjør i Norge er en helt annen sak.

Selvsagt får du lov til det. Spørsmålet er jo om fastlegen er villige til å teste deg. Min fastlege ville ikke det. Men så ble jeg gravid, og fikk vite det på den måten. De tester også blodtype i Forsvaret, min sambo har en dogtag derifra med sin blodtype på hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du havner i en ulykke og trenger blod så tester de deg for å være sikker, hvis det ikke er tid til det får du 0. Får du feil blodtype risikerer de å drepe deg, det tar de ikke sjansen på.

Anonymkode: be13f...819

O- for å være nøyaktig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 22.1.2016 at 21.45, AnonymBruker skrev:

Mamma er AB rhesus minus. Vet ikke hva far er. 

Anonymkode: 140a9...2d8

Er blodet blått er du heldig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.1.2016 at 22.15, Chibi skrev:

Ta en blodprøve å finn det ut :)
Er bare å spørre legen din og lurer han på hvorfor du ønsker å vite det, så sier du som meg "Ønsker å bestille en dogtag med blodtypen min som jeg kan ha med hvor jeg går, i tilfelle jeg skulle være utfor en ulykke, eller så tatoverer jeg den, men litt kjipt om jeg mister den arma?" ;)
 
Hvorfor ønsker du egentlig å finne ut blodtypen din om jeg får lov å spørre? :) 


Min lege sa at det ikke var så lett å få når jeg spurte. Betyr det at de skjuler noe for meg?
Han sa at da måtte jeg bestille fra sykehuset og at det kostet mange tusen kroner.
Uforståelig for meg, for det ligger vel lagret i en eller annen mappe fra når jeg ble født eller operert så kan vel ikke være så vanskelig å finne?

Anonymkode: dca41...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:


Min lege sa at det ikke var så lett å få når jeg spurte. Betyr det at de skjuler noe for meg?
Han sa at da måtte jeg bestille fra sykehuset og at det kostet mange tusen kroner.
Uforståelig for meg, for det ligger vel lagret i en eller annen mappe fra når jeg ble født eller operert så kan vel ikke være så vanskelig å finne?

Anonymkode: dca41...a7e

Selve testen er vel ikke veldig dyr - vi testet blodtypen vår i en biologitime på videregående, som et labforsøk. For å lære om blodtyper liksom... alle testet eget blod med noe antistoffgreier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...