Gå til innhold

Alenemor uten bil...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp blitt alenemor til 2 små i bhg alder. Vi får beholde leilighet,men ikke bil. Noe som i og for seg er ok da vi hadde en dyr bil og jeg kan ikke ha den alene.

Har råd til å sette av max 2000 i mnd til bil.  vi bor innenfor gåavstand, litt langt blir det dog,frem og tilbake, evt legebesøk, handling, fritid ol.. Blir vanskelig.

Har dere andre alenemødre bil? Føler bussen også blir dyr,mnd pris er 800 for meg +busskort 1 barn.og langt å gå til buss,mye venting. 

Hva betaler dere mnd,hvilken bil, og vil det svare seg med ny elbil? Mtp avgift, lånebetingelser.. 

Anonymkode: 2c162...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang. kostnader til elbil så ville jeg heller spurt her: http://forum.kvinneguiden.no/forum/121-bil-og-trafikk/

Rent personlig er det utenkelig å ikke ha bil selv om jeg ikke er avhengig av det. Henting/levering bursdager, idretter og besøk generelt m,m blir fort en stor belastning i hverdagen. Især når man har et barn på slep..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. dette med bil sånn generelt. hva skjer egentlig?

Anonymkode: a1321...5c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp blitt alenemor til 2 små i bhg alder. Vi får beholde leilighet,men ikke bil. Noe som i og for seg er ok da vi hadde en dyr bil og jeg kan ikke ha den alene.

Har råd til å sette av max 2000 i mnd til bil.  vi bor innenfor gåavstand, litt langt blir det dog,frem og tilbake, evt legebesøk, handling, fritid ol.. Blir vanskelig.

Har dere andre alenemødre bil? Føler bussen også blir dyr,mnd pris er 800 for meg +busskort 1 barn.og langt å gå til buss,mye venting. 

Hva betaler dere mnd,hvilken bil, og vil det svare seg med ny elbil? Mtp avgift, lånebetingelser.. 

Hva jobber du som?

Anonymkode: be8ef...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva jobber du som?

Anonymkode: be8ef...48b

Vernepleier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inkluderer de 2000 bensin og vedlikehold? Eller tenker du at du har råd til betale 2000 i lån også bensin, olje, spylevæske, reperasjoner, eu kontroll ved siden av?

Anonymkode: 182a8...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Inkluderer de 2000 bensin og vedlikehold? Eller tenker du at du har råd til betale 2000 i lån også bensin, olje, spylevæske, reperasjoner, eu kontroll ved siden av?

Desverre 2000 ink.allt 😳kansje 2500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får aldri i verden en bil til 2000 kroner inkludert alle bilkostnader. Det høres jo egentlig ikke ut du vil trenge bil hver dag, hva med bilkollektiv? Med litt planlegging så slipper du unna med bil 1 gang i uka eller noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Desverre 2000 ink.allt 😳kansje 2500

Avhengig av hvor mye du kjører så må du fortsatt ut med 500 + i bilforsikring, og 500 kr i bensin i mnd er ganske forsiktig bruk. Da har 1000 kr av budsjettet ditt gått.

Da har du 1000 kr igjen til å dekke billån. 

Hva slags prisklasse ser du for deg til bilen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Avhengig av hvor mye du kjører så må du fortsatt ut med 500 + i bilforsikring, og 500 kr i bensin i mnd er ganske forsiktig bruk. Da har 1000 kr av budsjettet ditt gått.

Da har du 1000 kr igjen til å dekke billån. 

Hva slags prisklasse ser du for deg til bilen?

Er så usikker,kan ingenting om bil. Derfor tenkte jeg at El bil kunne være en mulighet, da de også kommer å monterer ladestasjon, og ny bil lån er vel billigere, pluss at man har garanti til 100 000 km.. Men jeg aner virkelig ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp sykkel med vogn til å henge bakpå. 

Anonymkode: 23bcf...16c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder om en el-sykkel og barnehenger kan være et alternativ. Så kan du heller låne/leie bil i helt spesielle tilfeller.(via nabobil f.eks)

El- sykkelen er vår nr 2 bil. For 2000 i mnd tror jeg neppe du kan holde en bil. En GOD el-sykkel koster mellom 15 og 25000 tusen, men det finnes billigere og dårligere alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt meg en 7000-kroners bil som nettopp var gjennom EU-kontroll. Så ville jeg hatt den til den stoppet... Da ville jeg kjøpt en ny.

Er man heldig kan de gå i 3-4 år

Anonymkode: 1e509...db4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville droppet bil og planlagt handlingen nøye, med sekk på ryggen. Da har du plutselig 2000 kroner i måneden du ikke trenger å bruke på bil, som kan spares eller brukes til noe annet. Det er stress å gå overalt, men veldig mye mer stressende å ha dristram økonomi!

Har vært alene med barn selv og hadde ikke lappen før jeg var nesten 30. Gikk fint det, selv om ungene ble noen racere på å kjenne igjen bussjåfører og stoppesteder :legrine: Så fikk jeg meg en eldre bil som kostet meg minst 10 000 kroner hver gang den måtte inn på verksted. Savner ikke den bilen, nei, og ville aldri turt å gjøre meg avhengig av en gammel bil, særlig ikke hvis den nesten velter budsjettet nesten før verkstedbesøkene...

Det er jævlig å gå akkurat nå, men snart kommer våren og ting blir bedre.

Anonymkode: 39ccb...d62

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var alenemor i mange år uten bil, dog til et barn og ikke to. Men, det fungerte helt fint! 

De to første årene var jeg helt avhengig av buss pga skolen lå ca 15min busstur unna der vi bodde. Barnehagen var heldigvis i gåavstand, så jeg gikk til barnehagen først og deretter busset jeg til skolen. Litt stress, men helt overkommelig. Etter endt utdanning og bedre økonomi så flyttet jeg mere sentrumsnært, men kjøpte meg fortsatt ikke bil. Trengte ikke buss lengre, men gikk helt greit å gå eller jeg syklet (hadde sykkelvogn da jenta var lita, etterhvert så syklet hun selv). 

Det er ganske så dyrt å ha bil. Ikke bare lånet på bilen, men alt det andre som vedlikehold, drivstoff, nye dekk når det trengs, eu-kontroller, avgifter... Så, det var ikke noe jeg hadde økonomi til å prioritere. Mye billigere med busskort, samt hvis man virkelig må ha bil (f.eks ungene blir syke en kveld og må til legevakt) så kan man ta ganske mye drosje for hva det koster å ha bil. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man først har bil, kan det plutselig dukke opp en reparasjon her og der, som plutselig koster noen tusen... 

Jeg vil anbefale deg å spare de pengene generelt. Jeg kan love deg at 800 + ett barn til buss er mye rimeligere i måneden og spare de på sikt, for å ha bil er dyrt. 

Hadde jeg ikke vært avhengig av vil for å komme meg til jobb, så hadde jeg lett tatt bussen selv. Det koster mer enn det smaker og jeg skulle ønske at tilbudet var bedre der jeg bor... 

Jeg forstår at det kan være tungt, men det blor mer en vanesak etterhvert, pluss at du kan ha buffer om noe skulle skje. :)

Anonymkode: 0bf57...cc3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er ikke jeg alenemor, men ingen av oss har lappen, så utfordringene er jo de samme...

Vi går til bhg, som heldig vis ligger på veien til t-banen.

Har jeg en fridag, tar jeg med sekk og trillebag, og går i butikken og storhandler, eller gjør vi dette som en familieaktivitet på lørdag. barna får gjerne egne sekker, som de kan han lette varer og lørdagsgodtet sitt i.

enn så lenge, er aktivitetene også i gå avstand, eller en kort t-banetur, ikke noe problem!

Bursdagene kan jo være litt kjipe, når vi må gå ett stykke, lever barnet og gå hjem for å snu. Men ser på det som ekstra trim:) Og noen ganger blir jeg med i bursdag, og drikker kaffe med foreldrene, og det er kjempe koselig!

Nå er vi heldige å ha familie ikke så langt unna, og de hjelper oss innimellom med kjøring for storhandel før jul/bursdag og hvis vi skal ha noe stort.

Ellers har jeg brukt taxi til legevakta ett par ganger, og det funker veldig bra. Slipper å lete etter parkering osv.

Men det er klart man må planlegge litt mer, er avhenig av buss/t-banetider og bruker en del ekstra tid på dette, men man venner seg til det, og ungene synes det er gøy å reiser kollektivt.

Anonymkode: 6b203...a68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, dere har overbevist meg om å klare meg uten bil, vertfall enn så lenge😊 jeg må rett og slett ta meg sammen og se løsninger i stede for allt som blir vanskelig. Kan hende jeg ombestemmer meg, når det pøser ned,og jeg skal ta bena fatt med to trøtte unger kvart på 7 om morgen, meen det får gå😊

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig sykkel er også et alternativ. Evt sparkesykkel til ungene. Og faktisk også deg når jeg tenker meg om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...