MapleSirup Skrevet 22. januar 2016 #21 Skrevet 22. januar 2016 Mat levert på døren kan også bidra til et enklere liv?
blåbærpai Skrevet 22. januar 2016 #22 Skrevet 22. januar 2016 Sykkelvogn ellers får man mye rimelig bruktbiler!
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #23 Skrevet 22. januar 2016 Dropp bil, men ha en god sykkel (el-sykkel foretrekker jeg) med sykkelvogn for barna bakpå. Tenk på pengene du sparer på å ikke ha bil. Legg disse pengene unna et sted, hver mnd, og bruk dem til taxi som dere kan unne dere med god samvittighet hver gang dere skal et sted og ikke kan sykle/ta buss. Du får mye taxi for 2000 kr i måneden! Anonymkode: c26a4...ca2 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #24 Skrevet 22. januar 2016 Man kan kjøre mye taxi for det det koster å ha bil, så er du i gå-avstand til det meste kan du som mange skriver investere i sykkel og ta taxi / kollektivt når du må reise lengre.. Har du gode venner med bil er du veldig godt stilt jeg kjører gjerne mine venner uten bil og blir selv svippet rundt når jeg er i motsatt ende av landet.. Anonymkode: 8acec...87b 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #25 Skrevet 22. januar 2016 Jeg er enslig mor til 2, har til nå hatt bil. Men i mars skal den på dynga. Og da skal jeg leve uten bil. Bil er dyrt. Jeg betaler 5000 kr i året i forsikring. Bilen må jevnlig ha nye dekk, for vinterdekk er det fort 8000 kr. Bilen må repareres jevnlig, det blir noen tusen. Med alt jeg brukte på bil i fjor, så tror jeg det ble 50 000 kr, og det uten billån. Derfor skal jeg leve uten bil nå, får bare sykle og ta bussen. Får ta drosje iblant og. Så får jeg spart penger og. Skal legge av de pengene jeg klarer, sånn så jeg kan kjøpe bil senere. Anonymkode: 8b070...37a 2
prt90 Skrevet 22. januar 2016 #26 Skrevet 22. januar 2016 Kolonial.no kan også være veldig kjekt om man ikke har bil
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #27 Skrevet 22. januar 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Avhengig av hvor mye du kjører så må du fortsatt ut med 500 + i bilforsikring, og 500 kr i bensin i mnd er ganske forsiktig bruk. Da har 1000 kr av budsjettet ditt gått. Da har du 1000 kr igjen til å dekke billån. Hva slags prisklasse ser du for deg til bilen? Anonymkode: 182a8...f0c Du må nok legge mer til det budsjettet enn bare forsikring og bensin. Du kjører ikke langt for 500 kr med dagens bensinpriser. Veihjelp i forsikringa er kjekt å ha men det koster også penger. Er det lån på bilen må man i mange tilfeller ha full kasko. Det koster litt mer ebb ansvarsforsikring. Årsavgiften er på godt og vel 3000. Så kommer evt bompenger. Parkeringsavgifter. Hjulene på bilen varer ikke evig, de må skiftes hvert 3-4 år. Skikkelige bildekk er ikke billig. Minimum 1500 pr dekk om man skal kjøre sikkert. Gang det med 8. Eu-kontroll, med dagens krav skal det godt gjøres å få bilen godkjent på første kontroll, især om bilen er gammel, da må den repareres for deretter å ta ny kontroll. Servicer, oljeskift, lyspærer, spylevæske, frostvæske. Må hun ha motorvarmer koster det gjerne 2-3000 å montere på en bil, i tillegg til økte strømutgifter ved bruk. Bilvask er heller ikke gratis. Er det mye veisalt må bilen vaskes ofte. Det koster gjerne 2-300 i en vaskehall. Så må man regne med at batteriet varer heller ikke evig. Enkelte deler slites fortere enn andre. Sikringer kan ryke. Det også koster noen kroner av et budsjett. Vindusviskere må skiftes med jevne mellomrom. Når man kjører bil må man også ha i bakhodet at det kan vanke en fartsbot eller et parkeringsgebyr. Med et budsjett på 2000 kr inkl billån og renter kan ts glemme å få seg bil. Det går nemlig ikke. Bil koster penger. Mer enn bensin og forsikring. Vi har to biler, dog er de nedbetalt, men de koster oss i gjennomsnitt 5-6000 hver måned likevel. Minst. Vi har god økonomi og har råd til det, men hadde vi bodd en plass med god kollektivtrafikk ville vi droppet begge bilene. Man får mange busskort, taxiturer og leiebiler for det det koster å eie de to bilene. Men vi bor på en plass der det går en buss om dagen, så uten bil er ikke et tema desverre. Anonymkode: e583e...95d 2
Gjest Haaploes Skrevet 22. januar 2016 #28 Skrevet 22. januar 2016 6 timer siden, skruf skrev: [...] Mye billigere med busskort, samt hvis man virkelig må ha bil (f.eks ungene blir syke en kveld og må til legevakt) så kan man ta ganske mye drosje for hva det koster å ha bil. Dette! Spar heller de ekstra kronene til en bufferkonto og kos.
prt90 Skrevet 22. januar 2016 #29 Skrevet 22. januar 2016 Bil er faktisk så dyrt at det på sikt ofte er lønnsomt å flytte til et sted man ikke trenger bil. Da vi flyttet til sentrum solgte vi begge bilene og sparer over 100.000 kroner i året, mens renteutgiftene bare gikk opp med et par tusen kroner i måneden. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2016 #30 Skrevet 22. januar 2016 Hvis du har sykkel/elsykkel med vogn i hverdagen, så kan du faktisk ta MYE taxi ved behov før du kommer i nærheten av de kostnadene det er å ha bil. Det begynner også å bli mulig å bestille dagligvarer med hjemlevering, noe som hjelper i hverdagen. Både i form av matkasser på abonnement, og å bestille levering fra dagligvarebutikken. Anonymkode: d470c...ebd 2
Peter007 Skrevet 22. januar 2016 #31 Skrevet 22. januar 2016 (endret) 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nettopp blitt alenemor til 2 små i bhg alder. Vi får beholde leilighet,men ikke bil. Noe som i og for seg er ok da vi hadde en dyr bil og jeg kan ikke ha den alene. Har råd til å sette av max 2000 i mnd til bil. vi bor innenfor gåavstand, litt langt blir det dog,frem og tilbake, evt legebesøk, handling, fritid ol.. Blir vanskelig. Har dere andre alenemødre bil? Føler bussen også blir dyr,mnd pris er 800 for meg +busskort 1 barn.og langt å gå til buss,mye venting. Hva betaler dere mnd,hvilken bil, og vil det svare seg med ny elbil? Mtp avgift, lånebetingelser.. Anonymkode: 2c162...b2c Hei TS. Jeg ser igrunnen ikke hvordan du skal klare betale lån og bilhold med alt for 2000 kr, mnd. Jeg kan tenke meg at om du bruker bilen ikke altfor mye holder 2000 kr. til drivstoff, forsikringer, vanlig vedlikehold og diverse avgifter m/bom. Ut fra dette vil du ikke ha noe igjen til innkjøp, og eventuelle reparasjoner som skulle komme. Noen ut utlegg vil komme utenom hvis det ikke er garantier som dekker. Tenker du kjøpe EL-bil som eneste bilen har du begrensinger i din rekkevidde, spesielt om vinteren. De fleste som har EL-bil har som regel en bil til med fossilt brennstoff, eller en hybrid bil. En brukt Tesla er vel de som rekker lengst. Mener huske de klarer 40 mil. De nye rekker enda lenger. Men en brukt EL-bil med liten garantitid på batterier er nok ikke noe trygt kjøp. Selv de billige små EL-bilene har liten rekkevidde. Du kunne vurdere leie bil en gang i blant når du skal noe. Hørt om "rent a wreck" ? Billigere å leie der enn hos de vanlige som har nyere biler. Kjøper du selv en eldre bil og ikke kan reparere selv kan det fort bli kostbart. Da kan det nok tenkes det er billigere med en nyere bil med garantier i lengden. Nå er bussen billigere enn bil i lengden. Flere sier kollektivtransport er dyrt. Det er nå ikke helt riktig. Endret 22. januar 2016 av Peter007 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå