Gå til innhold

Kan man kjefte på baby 10mnd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forandrer en situasjon dersom lillegull gjør noe som ikke er lov (dra i ledninger bak tv, tygge på ledningen mens jeg støvsuger, åpner skuffer å drar ut ting etc).

Kjefter ikke, men prøver mer å forklare han at det han gjør ikke er lov, at han heller skal leke med sine leker og gir han noe annet han heller kan utforske.

Men på stellebordet er det nå blitt en kamp! Prøver å gi ting å distrahere med, så jeg i det minste får skiftet bleia før han får snu seg, men det er like vrient hver gang.

Ble ganske utålmodig tidligere idag, så tok et bestemt tak ( ikke hardt ) og sa: "nei! - nå må du ligge rolig mens mamma får skiftet ferdig!"

Han ble helt satt ut og gråt en skikkelig lei gråt jeg aldri har hørt før :'( hikstet og det hele ble veldig trist.

Var det galt av meg å gi beskjed slik jeg gjorde?

Har til nå bare snudd han tilbake og fortsatt å gi ting, helt til bleia endelig - etter mye om og men - endelig var på.

Prøver å unngå å bruke ordet 'nei' i utgangspunktet..

Når kan/bør man kjefte?

Jeg ønsker jo å bli respektert og være tydelig på grensesetting om hva som er lov og ikke.

Anonymous poster hash: 20f98...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal aldri kjefte på barn, og i hvert fall ikke babyer. Herregud, les deg opp om barns utvikling, vær så snill.

En baby på 10 måneder skal du avlede når den gjør noe du ikke ønsker den skal gjøre. Respekt er noe man gjør seg fortjent til, ikke skremmer seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan kjefte, men du kommer ingen vei med det. Avledning gjennom vennlige og bestemte bevegelser er det som skal til. Ordet "nei" bør du ikke bruke, uansett hvor lett det er.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan kjefte, men du kommer ingen vei med det. Avledning gjennom vennlige og bestemte bevegelser er det som skal til. Ordet "nei" bør du ikke bruke, uansett hvor lett det er.

Hvorfor ikke?

Anonymous poster hash: d9520...c92

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart du kan kjefte, men du kommer ingen vei med det. Avledning gjennom vennlige og bestemte bevegelser er det som skal til. Ordet "nei" bør du ikke bruke, uansett hvor lett det er.

Hva inni helv.. er galt med ordet nei så lenge man sier det i et rolig tonefall???

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan kjefte, men du kommer ingen vei med det. Avledning gjennom vennlige og bestemte bevegelser er det som skal til. Ordet "nei" bør du ikke bruke, uansett hvor lett det er.

Hvorfor kan man ikke bruke ordet "nei". Det har jeg brukt gjennom oppveksten. Barna mine har blitt trygge barn på 9 og 11 år.

Anonymous poster hash: cf5a7...f87

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med å kjefte på en på 10 mnd. Vi har en på 14 mnd som også gjør ting han ikke har lov til, men å bli sint på han ender bare med grining og hyling. Bedre å ta han unna situasjonen. Vi har begynt å forklare og si at det han holder på med ikke er lov, men det er grensetesting til så de grader, så han fortsetter bare å gjøre det. Best å overse han og/eller avlede han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?

Anonymous poster hash: d9520...c92

Fordi det er et helt vanlig ord, som barnet ikke bør lære seg å forbinde med noe negativt. Det er jo et vanlig svarord, og skal ikke brukes på den måten.

Jeg leste ei bok til en venninnes barn en gang, en sånn lete-etter-ting-bok. Og da det var en ting vi ikke fant sa jeg "er den der? *peke* Neeeei. Der? *peke* Neeei. Er den der? *peke* Neeei" Alt med rolig lesestemme, såklart. Da begynte barnet å hylgråte, og trodde at jeg var sint fordi han ikke fant tingen. Rett og slett fordi han hadde lært at ordet "nei" ikke betydde nei, men "fy". Jeg skjønte ingenting, skyndte meg å peke på den riktige tingen, men det hjalp ikke gitt. Mora kritiserte da mitt bruk av ordet "nei", og forklarte hvorfor barnet ble så ute av seg. Stakkars liten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan man ikke bruke ordet "nei". Det har jeg brukt gjennom oppveksten. Barna mine har blitt trygge barn på 9 og 11 år.

Anonymous poster hash: cf5a7...f87

Er sånn forbanna ting de lærer på skolen nå til dags for å oppdra bortskjemte barn som ikke får grenser. Ikke lov å si nei. Dummeste jeg har hørt i mitt liv. Skulle tro ordet nei var like ille som å si faen liksom..

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva inni helv.. er galt med ordet nei så lenge man sier det i et rolig tonefall???

Jeg ser ikke for meg at du greier å si det med et rolig tonefall når du ikke en gang kan stille et spørsmål uten å banne, og bruke tre spørsmålstegn...? Hvordan greide jeg med min lille setning (skrevet i et rolig tonefall, forsåvidt) å provosere frem at du skal banne på den måten? Jeg skrev "bør ikke bruke", og jeg forklarte hvorfor til den AB'en som spurte om det samme som deg, bare på en ordentlig måte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelper vel ikke så mye å kjefte på en ti måneder gammel baby som ikke vil ligge rolig på stellebordet. Det er vel litt mye å forlange at en ti måneder gammel unge skal ligge stille. Den vil jo ikke forstå hva du forsøker å si, eller hvorfor du kjefter.

Kjeftning er som regel veldig lite produktivt, og ihvertfall ikke på en så liten unge. Men selfølgelig kan man si nei i visse situasjoner(men igjen alder). Men på stellebordet må du rett og slett bare prøve og distrahere, eller skifte i andre stillinger.

Det er nå min erfaring fra småsøsken etc.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet "nei" bør du ikke bruke, uansett hvor lett det er.

Smart altså.. vi vet jo alle hvordan unger som aldri har fått et "nei" hjemme blir..

ufordragelige, rett og slett.

Jeg sier "nei" til ungen min med jevne mellomrom, fordi han faktisk ikke kan få lov til alt. Det er vel den type oppdragelse de fleste praktiserer.

Anonymous poster hash: 62f53...61d

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er et helt vanlig ord, som barnet ikke bør lære seg å forbinde med noe negativt. Det er jo et vanlig svarord, og skal ikke brukes på den måten.

Jeg leste ei bok til en venninnes barn en gang, en sånn lete-etter-ting-bok. Og da det var en ting vi ikke fant sa jeg "er den der? *peke* Neeeei. Der? *peke* Neeei. Er den der? *peke* Neeei" Alt med rolig lesestemme, såklart. Da begynte barnet å hylgråte, og trodde at jeg var sint fordi han ikke fant tingen. Rett og slett fordi han hadde lært at ordet "nei" ikke betydde nei, men "fy". Jeg skjønte ingenting, skyndte meg å peke på den riktige tingen, men det hjalp ikke gitt. Mora kritiserte da mitt bruk av ordet "nei", og forklarte hvorfor barnet ble så ute av seg. Stakkars liten.

Det var vel liiiiitt overdramatisk vel.....

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Haha, så lett det er å få folk til å fyke i lufta :ler:

Jeg er altså ei voksen dame som ikke har lært noe "på skolen nå til dags". Jeg har et barn som slettes ikke er bortskjemt, og jeg har da også sagt nei til mitt barn. Men det anbefales ikke å bruke det som ren konsekvens, nettopp fordi barnet bør læres hvordan ordet nei skal brukes. Det betyr overhodet ikke å la barnet få viljen sin, tvert i mot, bare ikke bruke ordet "nei" hele tiden. Jeg synes det er mer enn logisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel liiiiitt overdramatisk vel.....

Hvem? Jeg? Dramatisk? :klo: Jøss.

Bare fordi jeg ikke vil si "nei" - og heller velger å si noe annet (som f. eks. "ikke rør den", "det er mamma sin" eller "legg den ned", fjerne barnet fra situasjonen eller ta fra barnet noe?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart altså.. vi vet jo alle hvordan unger som aldri har fått et "nei" hjemme blir..

ufordragelige, rett og slett.

Jeg sier "nei" til ungen min med jevne mellomrom, fordi han faktisk ikke kan få lov til alt. Det er vel den type oppdragelse de fleste praktiserer.

Anonymous poster hash: 62f53...61d

Jeg er 100% enig med deg i at unger som ikke blir oppdratt blir ufordragelige. Mange av de blir ekle drittunger. Rett og slett. Og min unge har aldri fått lov til alt. Jeg er nok ganske streng, ja, og jeg har heldigvis et veloppdragent barn. Men jeg har sagt noe annet enn "nei" når jeg har irettesatt mitt barn. Jeg tenkte ikke over det selv før jeg fikk det forklart, og da virket det logisk på meg, så jeg har prøvd å praktisere det selv. Og det har jo fungert så langt.

Det er visst mange her inne som tror at hvis man bruker et annet ord enn "nei" så betyr det fri barneoppdragelse, og da blir visst mitt barn en sånn irriterende drittunge som hyler på butikken eller løper rundt i cafeen. Vel, jeg har sett mange unger som har hatt mødre som har sittet og sagt "nei, nei, nei" når den håpefulle har oppført seg elendig - uten at ungen har reagert. Handling over ord, spør du meg - og ordet "nei" hadde null betydning i de tilfellene.

Såh, Nå gir jeg meg, tror jeg!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såh, Nå gir jeg meg, tror jeg!

Gjør det du, så lager du deg en kopp med te og får med deg det siste av nyhetsbildet!

Anonymous poster hash: 734e6...d6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...