Gå til innhold

Når er man for gammel til å få barn, synes DU?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi de som er gamle idag, stort sett har levd sunnere enn det vi som er unge/middelaldrende har gjort.

Vi har enda ikke sett virkningene av for mye sukker, salt og tilsetningsstoffer i maten vi spiser. Spørsmålet er om fremskritt innen medisin kan stanse dette.. Hvis ikke vil vi fortsette å se negativ utvikling innen kostholds og livsstils-relaterte sykdommer.

Men dette blir avsporing og en helt annen debatt.

Kan du vise til dokumentasjon på dette?

Dagens gjennomsnittlige BMi i fht gjennomsnittlig BMI for 50-60 år siden er jo en kraftig pekepinn. Og det er jo ingen tvil om at vi spiser masse halvfabrikata, e-stoffer, tilsetningsstoffer osv nå som vi aldri gjorde før. Kunne ikke kjøpe ferdiglaget fiskegrateng for 50 år siden akkurat, da ble altt laget selv fra bunnen av. I dag er vi også langt mer stillesittende. Jeg deler bekymringen til gutt86, også fordi dagens svært syke koster samfunnet ekstremt mye penger, fordi vi har behandling og medisiner til å redde så mange. Om 50 år kan vi sikkert redde enda flere, men til enda høyere pris. Hvem skal sette sluttstrek for når nok er nok? Men dette ble jo bare enda mer avsporing....

Anonymous poster hash: 5d62c...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med den levealderen vi har i dag er det vel mer ok enn noen gang før å få barn helt frem til eggene er "gått ut på dato". Legger meg ikke oppi hva andre gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturen setter jo en stopp for dette automatisk. Det er jo en grunn til at det ikke tilbys prøverørsbehandling når mor er eldre enn 38 år, og at det da anbefales fosterdiagnostikk.

Så jeg setter grensen der, ved 38 år.

http://www.kk.no/livsstil/så-lenge-kan-du-vente-med-å-få-barn-28178

Anonymous poster hash: 898c4...66b

Aldersgrensen for prøverørsbehandling varierer vel, men de to første stedene jeg fikk opp med et google søk sa 42 og 44 år.

Da kan jeg være enig i at dette er en passe måte å tenke på aldersgrense.

38 år er for lavt som aldersgrense synes jeg.

Anonymous poster hash: e0bf6...63f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner som føder sent, lever lenger.

En amerikansk undersøkelse delte kvinner inn i grupper etter hvor høy levealder de hadde hatt, og så deretter på i hvilken alder kvinnene hadde født. Blant kvinnene som levde til de var over 100 år, var det tre ganger så mange som hadde født etter at de fylte 40 år sammenlignet med de kvinnene som døde før de var 73 år. Sene barnefødsler tærer faktisk ikke på kvinners helse, og amming er i tillegg forebyggende for brystkreft.

Her må du skille korrelasjon og konsekvens.

IVF er dyrt i USA, og må som regel betales for selv. Hvilket betyr at godt voksne kvinner som får barn som regel er del av en liten, ressurssterk elite. Mange har også ventet med barn fordi de prioriterer karriere, hvilket igjen er et signal om hvor i samfunnet man står.

I amerikansk helsevesen, enda mer enn i Norge, får du det du betaler for. Jo mer velstående, jo lengre forventet levealder. Disse kvinnene ville sannsynligvis levd lenge uavhengig av når de fikk barn og hvor mange. Hva man kan betale for trumfer i stor grad mindre forskjeller i livsstil.

Barnefødsel tærer på kroppen og det å oppdra småbarn er stressende. Selvsagt er det store individuelle forskjeller i kvinners fysiske form. Men jevnt over går helsen nedover, energinivået går nedover og man opplever i storre grad slitasje, ryggplager osv.

Kvinner kan få barn når de vil for min del. Men jeg synes det blir å dra det for langt å legge det frem som om det er fordelaktig å presse graviditet til punktet der kroppen nesten sier stopp.

Media legger dette kun frem fra en side og veldig mange kvinner har ekstremt dårlig begrep om realitetene rundt fertilitet.

Anonymous poster hash: 08329...1fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff min sønn har en gutt i klassen.. Foreldrene er nå 65 og 70 år... gutten er 11...

Da syns jeg man er for gammel. De klarer ikke følge opp, siden de er slitne...



Anonymous poster hash: 18073...d20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For de fleste er det jo en umulighet å bli gravid når en er 45 år. Jeg forstår ikke at folk er villige til å vente såpass lenge og gamble med biologien på den måten.

Husker hva min gynekolog sa til meg da jeg var inne i forbindelse med noe annet. Jeg spurte om alt så bra ut i forhold til å bli gravid, og svaret jeg fikk var "Jada, bare ikke vent til du er 35, for så å bli overrasket hvis det ikke går".

Anonymous poster hash: 898c4...66b

Nei, at noen vil vente så lenge legger ikke jeg meg opp i. Det kan jo være grunner til det, men det jeg ville frem til - var om 45 åringen var førstegangsfødende eller om hun hadde flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er IVF? Det første som slo meg var overgangsalderen, men det passer ikke med forkoirtelsen?

Du kødder nå??? :sjokkert:

Anonymous poster hash: d7eca...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kødder nå??? :sjokkert:

Anonymous poster hash: d7eca...29b

Slapp nå av da, AB! Kan jo ikke vite alt her i livet heller. Møt meg i Vigelandsparken, så skal jeg sette valper på deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp nå av da, AB! Kan jo ikke vite alt her i livet heller. Møt meg i Vigelandsparken, så skal jeg sette valper på deg ;)

jeg har barn, ellers takk!

Anonymous poster hash: d7eca...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Uff, jeg kjenner ufattelig mange damer på 30+ som ikke har fått sitt første barn enda, og single er de også.

Om man ikke møter den rette før man er 35 eller 40, så får man ikke gjort stort med det?

Anonymous poster hash: e5c94...5af

Hva om man har vært gift i noen år uten å ha fått barn, skiller seg i en alder av 39/40, finner en ny mann og plutselig tenker at kanskje man skal ha et barn likevel..... Slikt er vel en egotrip uten like.

Anonymous poster hash: f385f...11a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man er i slutten av tyveårene syntes jeg førstemann burde være planlagt i alle fall😊 selv har jeg panikk for svangerskapskomplikasjoner etter fylt 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For min del merket jeg at grensa gikk ved 37. Etter det følte jeg at toget var gått for min del, med tanke på energinivå og rett og slett manglende lyst på at småbarn skulle overta hele livet de neste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker helst før fylte 35, men senest 40. Man skal jo klare å være tilstede i livet til ungen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...