Gå til innhold

Partnerdrap og norske menn

Anbefalte innlegg

Gjest Filleproletiet
Skrevet (endret)

Vi får høre om og om igjen på nyhetskanalen om dagen at norske menn ligger på toppen av partnerdrap-statistikken i verden, i kjølevannet av filmen 90 minutter. Så på programmet "Harde fakta" her om dagen, og da sier programlederen at dette bare er tull, og at norge faktisk ligger på bunn.

Personlig finner jeg INGEN troverdig statistikk på det ene eller det andre. Hvor er det Pia Tjelta og Aksel Hennie (som kommer med disse utsagnene) har fått tallene sine i fra? Jeg finner noe om en masteroppgave på kriminologisk institutt for mange år siden..thats it.

Noen som har link til statistikk, eller som vet om det ene eller det andre er sant?

Det er jo ganske interessant, either way.

Endret av Filleproletiet
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hørte noen si det samme på nyhetene igår, men da fikk jeg inntrykk av at Norge bare var på voldstoppen hvis man regnet prosentvis utifra innbygger tall.

Dermed har vi egentlig ikke så mange partnerdrap, det er bare at om man ser statistisk på de iforhold til innbygger tall, så tilsvares 1 norsk drap som f.eks 100 drap i et annet land, fordi vi er så få innbyggere.

Så at vi er på topp i verden over partnerdrap er bare dårlig statistikk,

Skrevet

Nekter å tro at Norge troner den lista.

Vis meg statistikken som "beviser" dette, så skal jeg si hvilken faktor som ikke er med.

Helt enig, interessanet eighter way.

Har forrsten noen av skuespillerne uttalt seg om det ? Da er jo vært ekstra spennende å få vite hvor de har plukket de tallene fra.

I call bullshit on this one, just saying

Skrevet (endret)

Jeg hørte noen si det samme på nyhetene igår, men da fikk jeg inntrykk av at Norge bare var på voldstoppen hvis man regnet prosentvis utifra innbygger tall.

Dermed har vi egentlig ikke så mange partnerdrap, det er bare at om man ser statistisk på de iforhold til innbygger tall, så tilsvares 1 norsk drap som f.eks 100 drap i et annet land, fordi vi er så få innbyggere.

Så at vi er på topp i verden over partnerdrap er bare dårlig statistikk,

Det var jo nettopp det vi ikke var ifølge programmet Harde Fakta. Canada hadde 6 partnerdrap pr million innbyggere mens Norge hadde 4 partnerdrap pr million innbyggere. Vi var statistisk helt i bånn ifølge programmet.

Endret av auto
Gjest Filleproletiet
Skrevet

Det var jo nettopp det vi ikke var ifølge programmet Harde Fakta. Canada hadde 6 partnerdrap pr million innbyggere mens Norge hadde 4 partnerdrap pr million innbyggere. Vi var statistisk helt i bånn ifølge programmet.

Ja, men hvor fikk de statistikken i fra? Det må da ligge på nett? jeg finner ikke noe, og det er irriterende!

Gjest Filleproletiet
Skrevet

Nekter å tro at Norge troner den lista.

Vis meg statistikken som "beviser" dette, så skal jeg si hvilken faktor som ikke er med.

Helt enig, interessanet eighter way.

Har forrsten noen av skuespillerne uttalt seg om det ? Da er jo vært ekstra spennende å få vite hvor de har plukket de tallene fra.

I call bullshit on this one, just saying

Ja, Pia Tjelta sa på nyhetskanalen i dag morges at; "Siden norske menn ligger øverst på statistikken så er det ekstra aktuellt i Norge" Det var jævlig provoserende sagt da..jeg nekter å tro det. Hvis det er totalt på jordet slik som de mener i "harde fakta" så er jo det helt absurd egentlig at det har oppstått en myte/løgn om at norske menn er de største rasshøla i verden. Det synes jeg nesten er helt forkastelig. Hvor er statistikken??

• Liker 3
Skrevet

Pia Tjelta er en kunnskapsløs idiot, det er vel forklaringen på den idiotiske uttalelsen hennes.

• Liker 1
Gjest Filleproletiet
Skrevet

Ingen som vet hvor det finnes statistikk? Er ikke flere interessert i å finne ut om dette??

Gjest SvingStang
Skrevet

Som sagt synes jeg det er veldig interresant, fordi så mange både tror og påstår at norske menn er verstingene. Spesielt også fordi "kjendiser" påstår slik for å promotere fimen sin.

Jeg har prøvd i det små å finne noe statistikk som støtter det, men ikke noe troverdig...

Norge er jo et lite land og har i tillegg har en lav mord rate, noe som gjør det veldig greit og oversiktelig.

Norsk politi har heller ikke i like stor grad som mange andre land blitt pådyttet såkalte "target numbers" de må vedlikeholde.

Det er jo heller ikke så vanskelig å forestille seg at et Norge faktisk er mye flinkere til å klassifisere parnerdrap som akurat det, mens andre land kan velge å kalle det drap.

Oppklarings prosent har jo også veldig mye og si...

Det er så mange faktorer som må være på plass for at man skal kunne få gitt et nøyaktig bilde.

Skal poste om jeg finner noe som virker troverdig.

I suggest you do the same.

I still call bullshit!

Skrevet

Jeg husker ikke hvor jeg leste det dessverre, men vi lå på toppen i Europa, ikke i verden.

Det virker helt usannsynlig at vi er på toppen i verden.

Fant en gammel artikkel her hvor det står at det er en del manglende statistikk på dette.

http://www.nytid.no/...om-partnervold/

Sær statistikk i den linken.

Virker som om det Norge er på verdenstoppen i er andelen kvinner som blir drept,

ikke antallet som blir drept. Dette kan vel like gjerne skyldes at

andre typer drap er mer uvanlige i Norge enn i andre land.

Skrevet

Hvorfor sier de ikke "norske konebankere" eller noe sånn i stedet for å si at norske menn er verstingene? Føles som om de anklager hele befolkningen for dette.

Anonym poster: 651d1d1bd0ac50ace7f1f85a4a33a627

Skrevet

Norge er nær toppen i statistikk over partnerdrap per 100.000 innbyggere, men norske menn er ikke det. Grunnen til at vi havner høyt på statistikkene er nemlig ikke at norske menn begår partnerdrap oftere enn i resten av Europa, tvert imot er det de høye tallene for kvinner og utlendinger som gjør at Norge som land kommer høyt opp på listene.

Norske kvinner er nemlig helt på topp i Europa når det gjelder partnerdrap.

Skrevet

Ja, men hvor fikk de statistikken i fra? Det må da ligge på nett? jeg finner ikke noe, og det er irriterende!

Dataene de fleste artiklene refererer til kommer fra United Nations Economic Comission for Europe (UNESCE), og deres databaser ligger tilgjengelig på nett: http://w3.unece.org/pxweb/database/STAT/30-GE/07-CV/?lang=1 En må selv sette opp søk for å hente ut dataene sammenlikne resultatene med befolkningstall for det enkelte land, men grunnlagsdataene rapportert inn fra de forskjellige landene ligger der. Bortsett fra Norge som ikke har rapportert inn tall og blir kritisert for å ikke ha statistikk som på partnervold.

Denne artikkelen i Ny Tid sammenlikner partnerdrap i Norge sammenlikner med Spania - hvor dette visstnok er et anerkjent problem det jobbes systematisk med:

Det viser seg at Norge har like mange partnerdrap som Spania, sett i forhold til folketallet. Det begås rundt 70 partnerdrap i Spania i året, det samme antallet som i Norge, korrigert for folketall.

Reagerte også med vantro på uttalelsene rundt den filmen om at Norge ligger på topp i partnerdrap i verden og har veldig vanskelig for å tro det. Tallene fra UNESCE baserer seg jo på innrapportert tallmateriale fra det enkelte land, store feilkilder her selvsagt.

Gjest Filleproletiet
Skrevet

Dataene de fleste artiklene refererer til kommer fra United Nations Economic Comission for Europe (UNESCE), og deres databaser ligger tilgjengelig på nett: http://w3.unece.org/...E/07-CV/?lang=1 En må selv sette opp søk for å hente ut dataene sammenlikne resultatene med befolkningstall for det enkelte land, men grunnlagsdataene rapportert inn fra de forskjellige landene ligger der. Bortsett fra Norge som ikke har rapportert inn tall og blir kritisert for å ikke ha statistikk som på partnervold.

Denne artikkelen i Ny Tid sammenlikner partnerdrap i Norge sammenlikner med Spania - hvor dette visstnok er et anerkjent problem det jobbes systematisk med:

Reagerte også med vantro på uttalelsene rundt den filmen om at Norge ligger på topp i partnerdrap i verden og har veldig vanskelig for å tro det. Tallene fra UNESCE baserer seg jo på innrapportert tallmateriale fra det enkelte land, store feilkilder her selvsagt.

Takk. Det var det jeg mistenkte. At det rett og slett ikke finnes noen virkelig statistikk på det i Norge. Utrolig tragisk at "konsensus" liksom har blitt at norske menn er værstinger, når det helt sikkert et helt feil. Jeg tror norske menn er ganske greie sammenlignet med de aller fleste land i verden.

• Liker 2
Skrevet

Takk. Det var det jeg mistenkte. At det rett og slett ikke finnes noen virkelig statistikk på det i Norge. Utrolig tragisk at "konsensus" liksom har blitt at norske menn er værstinger, når det helt sikkert et helt feil. Jeg tror norske menn er ganske greie sammenlignet med de aller fleste land i verden.

Jeg mistenker at du har rett, jeg ser ingen grunn til å tro at norske menn er bedre eller verre enn andre menn i så måte. Det tragiske er at både norske og utenlandske menn i stor utstrekning mishandler og undertrykker sine kvinnelige partnere. Av og til ender dette til og med dødelig. Noen pålitelig statistikk når det gjelder seksuelle overgrep i faste forhold finnes ikke, men om bare 1% av alle samleier er ufrivillige (hvilket åpenbart er et alt for lavt estimat), betyr det at hver eneste dag voldtas tusener norske kvinner av sine mannlige partnere. Som samfunnsproblem er nok dette like alvorlig som forekomsten av partnerdrap.

Skrevet

Dere må huske på at alle som står bak denne filmen og disse uttalelsene er tvers igjennom kulturmarxister.

Skrevet

Norge er nær toppen i statistikk over partnerdrap per 100.000 innbyggere, men norske menn er ikke det. Grunnen til at vi havner høyt på statistikkene er nemlig ikke at norske menn begår partnerdrap oftere enn i resten av Europa, tvert imot er det de høye tallene for kvinner og utlendinger som gjør at Norge som land kommer høyt opp på listene.

Norske kvinner er nemlig helt på topp i Europa når det gjelder partnerdrap.

Bullshit!!!!

Anonym poster: 8ef6280368914296c8a289a5ad450294

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ja da her er det den samme gamle reglen om kulturmarxister og hjernevasking fra barndom av. Er sikker på at om 3-4 svar så mener vel noen at Titten Tei og Portveien 2 også står bak partnervold. Vet ikke om jeg skal le eller sukke når jeg hører at kvinner topper statistikken over partnerdrap i denne suppen her. Ja det er vel sikkert slik at vi kvinner dreper oss selv og skylder på mennene, feministiske hurper som vi er…

Egentlig gir jeg selv personlig blanke f i hvem som topper hvilken statistikker,, partnerdrap skjer. Og det skjer for mange partnerdrap her i Norge, spesielt når vi tenker på av vi liker å kalle oss selv for likestilt.

Og nå er det jo gjort en ekstrem slett jobb med forskning nettopp på partnerdrap her i Norge, noe som er blitt kritisert både på den ene og andre kanten, i mange år faktisk. Det ble gjort vedtak om at det skal forskes på men her i Norge må man jo ha vedtak om vedtak om man skal ha et møte som skal fastslå et vedtak som vedtar forskning så forskningen er det slett jobb med å faktisk gjennomføre.

Så ble hele forskningen skrinlagt http://www.vg.no/nyh...hp?artid=597669

Likevel finnes det litt info om partnerdrap

”Halvparten av de damene som blir drept blir drept av sine daværende eller tidligere partner. De siste 10 årene er det mellom 5 og 8 drap hvert år som blir drept av sin daværende eller tidligere partner”. http://tv.nrk.no/ser...1812/18-09-2012

Når barn og ungdom er redd for stillheten etter en krangel mellom far og mor fordi han ikke vet om mor fremdeles lever så tenker ikke jeg at

-jaja det er jaggu godt vi setter fokuset på om det er Norske menn eller utenlandske menn som begår flest partnerdrap

Og helt ærlig uten at jeg vet så mye om evnet så tror jeg ikke at barna og ungdommene dette gjelder tenker på om far kommer fra utlandet eller Norge og hvilken statistikk faren hans tilhører heller.

Partnerdrap utgjorde om lag en fjerdedel av alle drap i Norge i perioden 2000-2009. http://www.forskning...12/april/318429 Det er et ganske høyt antall drap. Om vi har den høyeste andelen i verden, nei garantert ikke, og ja det er ganske grove påstander å komme med. Men man trenger ikke en gang komme med spm om vi har for mange partnerdrap. Og når vi her i Norge som ikke engang gidder å gjøre skikkelig forskning på problematikken fordi vi ikke evner å se problematikkens alvor kan si Norge har like mange partnerdrap som Spania sett i forhold til folketallet, og Spania topper den europeiske statistikken med ca 70 partnerdrap i året så er det for mange.

Men igjen, jeg gir blanke hvem som dreper, hvem som topper statistikken, en morder er en morder enten han kommer fra Spania eller Norge. De aller, aller fleste norske menn er da overhode ikke noen konemishandlere, men problemet er der i et alt for høyt antall til at det er noe å juble over at den norske mannen ikke er på toppen. Synes det blir feil fokus om den norske mannen skal tenke "phu det var ikke mitt folkeslag som var værst, vi kom på en god 2-3-4 plass, kvinner blir torturert, mishandlet og drept men pytt pytt så lenge jeg og mitt folk har ryggen klar så"

Men selvsagt er det jo kulturmarxisme og Titten Tei det er logisk å legge skylden på, ja og ikke glem feministene, de hurpene….. :roll:

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 6
Gjest Filleproletiet
Skrevet

Dere må huske på at alle som står bak denne filmen og disse uttalelsene er tvers igjennom kulturmarxister.

Din mening er registrert, Breivik.

Ja da her er det den samme gamle reglen om kulturmarxister og hjernevasking fra barndom av. Er sikker på at om 3-4 svar så mener vel noen at Titten Tei og Portveien 2 også står bak partnervold. Vet ikke om jeg skal le eller sukke når jeg hører at kvinner topper statistikken over partnerdrap i denne suppen her. Ja det er vel sikkert slik at vi kvinner dreper oss selv og skylder på mennene, feministiske hurper som vi er…

Egentlig gir jeg selv personlig blanke f i hvem som topper hvilken statistikker,, partnerdrap skjer. Og det skjer for mange partnerdrap her i Norge, spesielt når vi tenker på av vi liker å kalle oss selv for likestilt.

Og nå er det jo gjort en ekstrem slett jobb med forskning nettopp på partnerdrap her i Norge, noe som er blitt kritisert både på den ene og andre kanten, i mange år faktisk. Det ble gjort vedtak om at det skal forskes på men her i Norge må man jo ha vedtak om vedtak om man skal ha et møte som skal fastslå et vedtak som vedtar forskning så forskningen er det slett jobb med å faktisk gjennomføre.

Så ble hele forskningen skrinlagt http://www.vg.no/nyh...hp?artid=597669

Likevel finnes det litt info om partnerdrap

”Halvparten av de damene som blir drept blir drept av sine daværende eller tidligere partner. De siste 10 årene er det mellom 5 og 8 drap hvert år som blir drept av sin daværende eller tidligere partner”. http://tv.nrk.no/ser...1812/18-09-2012

Når barn og ungdom er redd for stillheten etter en krangel mellom far og mor fordi han ikke vet om mor fremdeles lever så tenker ikke jeg at

-jaja det er jaggu godt vi setter fokuset på om det er Norske menn eller utenlandske menn som begår flest partnerdrap

Og helt ærlig uten at jeg vet så mye om evnet så tror jeg ikke at barna og ungdommene dette gjelder tenker på om far kommer fra utlandet eller Norge og hvilken statistikk faren hans tilhører heller.

Partnerdrap utgjorde om lag en fjerdedel av alle drap i Norge i perioden 2000-2009. http://www.forskning...12/april/318429 Det er et ganske høyt antall drap. Om vi har den høyeste andelen i verden, nei garantert ikke, og ja det er ganske grove påstander å komme med. Men man trenger ikke en gang komme med spm om vi har for mange partnerdrap. Og når vi her i Norge som ikke engang gidder å gjøre skikkelig forskning på problematikken fordi vi ikke evner å se problematikkens alvor kan si Norge har like mange partnerdrap som Spania sett i forhold til folketallet, og Spania topper den europeiske statistikken med ca 70 partnerdrap i året så er det for mange.

Men igjen, jeg gir blanke hvem som dreper, hvem som topper statistikken, en morder er en morder enten han kommer fra Spania eller Norge. De aller, aller fleste norske menn er da overhode ikke noen konemishandlere, men problemet er der i et alt for høyt antall til at det er noe å juble over at den norske mannen ikke er på toppen. Synes det blir feil fokus om den norske mannen skal tenke "phu det var ikke mitt folkeslag som var værst, vi kom på en god 2-3-4 plass, kvinner blir torturert, mishandlet og drept men pytt pytt så lenge jeg og mitt folk har ryggen klar så"

Men selvsagt er det jo kulturmarxisme og Titten Tei det er logisk å legge skylden på, ja og ikke glem feministene, de hurpene….. :roll:

Hmm..blabla bla blabla blablabla bla bla OK.

Det er en helt annen diskusjon. Joad, DRAP er forferdelig. Det tror jeg står hevet ovenfor enhvert diskusjon. Men takk for at du poengterer det.

Tråden handlet dog likevel om hvorfor det fremstilles som at norske menn er værst i verden. Det synes jeg er en urettferdig og usann påstand, og det virker som om det er en påstand som blir etterlatt som et faktum, uten at noe media setter spørsmålstegn ved det. Tjelta og Co får komme med påstandene sine på nyhetene, hyperaktige "hollywood-kjendisen" Axel står der og prater som en foss om hvor stort problem dette er i Norge og med norske menn. Ja, det er en viktig film, utvilsomt, men media burde i hvert fall teste denne myten som plutselig har oppstått om at norske menn er verdens mest voldelige jævler. Det tror jeg faktisk ikke en dritt på.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...