Gå til innhold

tok innvendig UL i dag


Maiava88

Anbefalte innlegg

Jeg var på sykehuset i dag i forbindelse med utredning for barnløshet. Vi har prøvd å bli gravide siden 2010, men ingenting har hendt.

Da vi kom inn til legen gikk hun igjennom prøvend vi har tatt og alt var i orden. Så skulle hun utføre gu og innvendig ul. På skjermen fikk vi se livmor og midt inni en liten klump. Jeg tenkte ikke særlig over klumpen, helt til legen begynte å "hmmm''e og måle klumpen. Så spurte hun om det var tillfellet at jeg var gravid!! Jeg kunne ikke få dette til å stemme da jeg hadde en blødning, som jeg trodde var mens, for to uker siden.. Men hun mente at jeg var 3-4 uker på vei! På veien hjem satt jeg å regnet på det men fikk det ikke til å stemme. Legen anbefalte meg å ta en test i morgen tidlig, men jeg greide ikke å vente å tok en da jeg kom hjem. i starten kunne jeg skimte en suuuper svak strek, men sambo kunne ikke se den. Så hvordan i allverden kan testen være negativ når vi faktisk kunne se noe der inne?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er for kort på vei til å få utslag på HCG på vanlig urin. Ergo skal man teste på morgenurin, for den er mye mer konsentrert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4 uker på vei? Da ser man ingenting på ultralyd, det er bare et embryo ennå og ikke mulig å se annet enn i mikroskop.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4 uker på vei? Da ser man ingenting på ultralyd, det er bare et embryo ennå og ikke mulig å se annet enn i mikroskop.

Er jo det så lenge de så det vel? :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo det så lenge de så det vel? :s

Gynekologen må ha ment at fosteret var 3-4 uker gammelt, da er du 5-6 uker på vei. Det stemmer med blødningen din også, at du bare har hatt en liten blødning når du trodde du skulle ha mens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en Clearblue Digital med ukeindikator. Da får du klart svar og slipper å tolke streker. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4 uker på vei? Da ser man ingenting på ultralyd, det er bare et embryo ennå og ikke mulig å se annet enn i mikroskop.

En skulle vel tro at gynekologen har nok greie på slike ting til å kunne uttale seg?

Jeg har vært på innvendig ultralyd i uke fem, og da så vi tydelig noe. Hadde sikkert vært mulig å se noe en uke tidligere også.

Svak strek er strek, men jeg ville kjøpt en digital test, og testet på morgenurin om et par dager (av egen erfaring ville jeg kjøpt to, siden du sikkert ikke kommer til å klare å vente noen dager :) ).

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom fosteret (egentlig er det ikke et foster før uke 10, men et embryo) er stort nok til å sees på ultralyd, er du også langt nok på vei til at du skulle fått positiv test uansett når på døgnet du testet. Så dere noe hjerte som slo?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skulle vel tro at gynekologen har nok greie på slike ting til å kunne uttale seg?

Ja, men det er ikke uvanlig at gynekologer sier "noe" om 3-4 uker og "vi vanlige" tolker dette som 3-4 uker på vei. Dersom gynekologen sier 3-4 uker, må det være fosteret som er 3-4 uker gammelt, ikke svangerskapet. I uke 3 av svangerskapet er det 1 uke siden eggløsning og egget har bare så vidt festet seg. Det er ikke synlig på ultralyd. I uke 6 (av svangerskapet) er embryoet ca 7-8 mm langt og 2 uker gammelt, husk at det vokser vannvittig raskt i begynnelsen. Et svangerskap begynner 2 uker før egget i det hele tatt er befruktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så spennende!

Jeg var selv på en innvedning UL ifb. utredning for barnløshet.

Og da jeg var der sa gynekologen at han kunne se at jeg hadde hatt eggløsing, og anbefalte meg å ta en test om 2 uker hvis jeg ikke hadde fått mensen....

Jeg hadde jo ikke tolmodighet og tok en test samme kveld, som var Positiv...

Så det er tydelig at de kan de "noe" veeldig tidlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så spennende!! Og gratulerer!

Ta en ClearBlue digital med ukeindikator. Har aldri vært fan av strek-tester. På CB står det tydelig GRAVID-IKKE GRAVID, og hvor mange uker du evt er på vei!

:popcorn::klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så mange svar! Har ikke lest igjennom alle enda, er på jobb :-P Skal ta en cb digital i morgen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oi, så spennende, og for en utrolig overraskelse det måtte ha vært! Masse lykke til med testingen! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått lest igjennom svarene. Tusen takk for tilbakemeldinger folkens :-) Ja, jeg var veldig usikker på om hun mente at jeg var 3-4 uker på vei, eller fosteret. Skal teste med cb digital i morgen, og jeg kan da ikke forestille meg at den kan bli negativ!? Jeg mener, jeg så jo med mine egne øyne at det var en klump på skjermen...

Fikk foresten vite at etter vi var ferdige på sykehuset hadde søstra til sambo vært der.. og hun er vist 9 uker på vei :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er ikke uvanlig at gynekologer sier "noe" om 3-4 uker og "vi vanlige" tolker dette som 3-4 uker på vei. Dersom gynekologen sier 3-4 uker, må det være fosteret som er 3-4 uker gammelt, ikke svangerskapet. I uke 3 av svangerskapet er det 1 uke siden eggløsning og egget har bare så vidt festet seg. Det er ikke synlig på ultralyd. I uke 6 (av svangerskapet) er embryoet ca 7-8 mm langt og 2 uker gammelt, husk at det vokser vannvittig raskt i begynnelsen. Et svangerskap begynner 2 uker før egget i det hele tatt er befruktet.

Full forvirring i denne tråden. Gynekologen har garantert ikke sagt at det er 3-4 uker siden befruktningen, ganske enkelt fordi de skjemaene de forholder seg til ved måling osv, alltid går ut fra svangerskapsuker. Zygoten fester seg i gjennomsnitt 7-10 dager etter eggløsning, så i TS' tilfelle har det skjedd for noen dager siden, kanskje en uke. Hadde det vært 3-4 uker siden eggløsning, ville man sett et fosteranlegg og kaaanskje hjerteslag.

Det TS beskriver, stemmer bra med svangerskapsuke 3-4: Man ser fortykkede slimhinner og ikke så mye mer. Interessant info om ultralydundersøkelse tidlig i svangerskapet her: Ultralyd i 1. trimester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Kan være f.eks en polypp hun har sett også. Trenger ikke være et fosteranlegg selv om gyn ser en klump i livmora på UL. Ei venninne av meg hadde det og da spurte gyn om hun kunne være gravid.

Men håper du er gravid, da! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...