Carrot Skrevet 23. november 2011 #1 Skrevet 23. november 2011 - Mange menn sliter med å tenne fordi kvinnene er så egoistiske i senga. Mennene føler seg som sexslaver, sier familieterapeut, sexolog, spaltist og forfatter, Eva Mohn og utdyper: - Kvinner har blitt mer krevende, og det er mannen som skal sørge for kvinnens nytelse. Det er urimelig. - For å være på hugget i arbeidslivet har norske kvinner utviklet sine maskuline sider. Dette har ført til at kvinner også har tatt en mer maskulin rolle i senga. Da er det bare én rolle igjen til mannen; den feminine, den som blir jaktet. Da er det ikke rart han mister seksualiteten, sier hun Lenke Så,hva tror dere; stemmer dette?
Gjest "gjest" Skrevet 23. november 2011 #2 Skrevet 23. november 2011 Vel, det er jo synd at menn ikke takler krav i sengen da. 10
katinkatinka Skrevet 23. november 2011 #3 Skrevet 23. november 2011 Tror situasjonen som beskrives kan stemme for kanskje 1 % av landets samboere/ektepar, altså svært lite representativt for befolkningen. Faktisk vil jeg tørre å påstå at mange menn mener det motsatte, at kvinner burde ta litt mer kontroll i sengen. I alle fall er det det menn i min omgangskrets stadig nevner når sex diskuteres. At det er et utpreget problem at kvinner tar ansvar for egen nytelse samt stiger i karrierestigen har jeg veldig, veldig vanskelig for å tro. 7
Gjest Hannee Skrevet 23. november 2011 #4 Skrevet 23. november 2011 Jeg synes det er et poeng her. Jeg har sett veldig mange artikler som er rettet mot kvinnens nytelse og kvinnens orgasme. Jeg synes det i blant ser ut som at menn kan jo komme uansett, det er kvinner som har vanskelig for å komme, så derfor må det konsentreres om kvinnen. Det mener jeg blir feil. Under sex så bør det jo rettes på at begge to er aktivt med og nyter hverandre. Det bør ikke være den ene sitt ansvar å tilfredsstille den andre, det bør være gjensidig. Og jeg har forstått det slik at menn kan ejakulere uten å få orgasme. Og jeg må også innrømme at jeg er veldig lei av å lese tekster som dette: "Har han funnet klitoris?"
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #5 Skrevet 23. november 2011 @ hannee;Det har vel vært forsket like mye på menn som på kvinners orgasmer, og det er vel slik at menn har lettere for å få orgasme så at det er fokus akkurat på det er kanskje ikke så rart? 3
Carrot Skrevet 23. november 2011 Forfatter #6 Skrevet 23. november 2011 personlig liker jeg tanken på at kvinner tar ansvar for hva de vil også seksuelt... OG syns det er trist hvis det stemmer at menn generelt ikke takler det... 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #7 Skrevet 23. november 2011 @ hannee;Det har vel vært forsket like mye på menn som på kvinners orgasmer, og det er vel slik at menn har lettere for å få orgasme så at det er fokus akkurat på det er kanskje ikke så rart? Tror du missforstår TS litt. Dette handler om kvinner som ikke tar ansvar for egen nytelse men krever at mannen er ansvarlig for begges orgasme. Mange kvinner er altfor lite aktive i senga. De bare ligger der og blir "behandlet". Gjør aldri en innsats og tar seg aldri av "jobben". 2
Gjest Hannee Skrevet 23. november 2011 #8 Skrevet 23. november 2011 Ja, det er vanskeligere for kvinner å få orgasme enn menn. Det jeg mener er at det faktumet ikke bør overskygge mens behov. Jeg mener at selv om det kan ta lengre tid for den ene parten å komme enn den andre, så bør fokuset være på begge. Og jeg liker også tanken på at kvinner tar ansvar. Det beste samlivet mener jeg at er ved at begge tar ansvar og snakker sammen om hva de liker og ikke liker.
Gjest D_flatmajor Skrevet 23. november 2011 #9 Skrevet 23. november 2011 Jeg syns det er vanskelig å vite hva jeg skal tro, siden det påpekes at det mangler empiriske bevis for disse påstandene. 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #10 Skrevet 23. november 2011 Tror du missforstår TS litt. Dette handler om kvinner som ikke tar ansvar for egen nytelse men krever at mannen er ansvarlig for begges orgasme. Mange kvinner er altfor lite aktive i senga. De bare ligger der og blir "behandlet". Gjør aldri en innsats og tar seg aldri av "jobben". Nei, det handler om at kvinner er blitt for maskuline og har tatt over mannens rolle. "- For å være på hugget i arbeidslivet har norske kvinner utviklet sine maskuline sider. Dette har ført til at kvinner også har tatt en mer maskulin rolle i senga. Da er det bare én rolle igjen til mannen; den feminine, den som blir jaktet. Da er det ikke rart han mister seksualiteten, sier hun."
Gjest "gjest" Skrevet 23. november 2011 #11 Skrevet 23. november 2011 Nei, det handler om at kvinner er blitt for maskuline og har tatt over mannens rolle. "- For å være på hugget i arbeidslivet har norske kvinner utviklet sine maskuline sider. Dette har ført til at kvinner også har tatt en mer maskulin rolle i senga. Da er det bare én rolle igjen til mannen; den feminine, den som blir jaktet. Da er det ikke rart han mister seksualiteten, sier hun." Hmm, merkelig påstand det her når du tenker over det. 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #12 Skrevet 23. november 2011 Nei, det handler om at kvinner er blitt for maskuline og har tatt over mannens rolle. "- For å være på hugget i arbeidslivet har norske kvinner utviklet sine maskuline sider. Dette har ført til at kvinner også har tatt en mer maskulin rolle i senga. Da er det bare én rolle igjen til mannen; den feminine, den som blir jaktet. Da er det ikke rart han mister seksualiteten, sier hun." Ja, det er akkurat det jeg mener. Kvinner stiller mere krav uten å gjøre noe større innsats. Om de fleste kvinner hadde blitt mere aktive i senga tror jeg mange menn hadde blitt mer fornøyde. Mange missfornøyde menn i dette landet fordi kvinner bare krever uten å gi i senga... 1
Gjest Hannee Skrevet 23. november 2011 #13 Skrevet 23. november 2011 Ja, det er akkurat det jeg mener. Kvinner stiller mere krav uten å gjøre noe større innsats. Om de fleste kvinner hadde blitt mere aktive i senga tror jeg mange menn hadde blitt mer fornøyde. Mange missfornøyde menn i dette landet fordi kvinner bare krever uten å gi i senga... Og det derfor jeg mener det er for stor fokus på kvinner fremfor menn i senga.
katinkatinka Skrevet 23. november 2011 #14 Skrevet 23. november 2011 Og det derfor jeg mener det er for stor fokus på kvinner fremfor menn i senga. ..det har vel strengt tatt vært mye fokus på kvinnen i sengen de siste... 30 år, kanskje? Maks? Hva med de 3000 årene før det igjen, da? Hvor det utelukkende var menn som skulle tilfredsstilles? Skal vi aldri få muligheten til å ta igjen? Neida, seriøst.. Jeg har oppfatningen av at det er ganske mye fokus på både menn og kvinner, jeg. Begge skal tilfredsstilles, det er bare det at den ene er litt mer kompleks enn den andre og trenger lengre bruksanvisning. Kan det være galt, da?
AnonymBruker Skrevet 23. november 2011 #15 Skrevet 23. november 2011 ..det har vel strengt tatt vært mye fokus på kvinnen i sengen de siste... 30 år, kanskje? Maks? Hva med de 3000 årene før det igjen, da? Hvor det utelukkende var menn som skulle tilfredsstilles? Skal vi aldri få muligheten til å ta igjen? Neida, seriøst.. Jeg har oppfatningen av at det er ganske mye fokus på både menn og kvinner, jeg. Begge skal tilfredsstilles, det er bare det at den ene er litt mer kompleks enn den andre og trenger lengre bruksanvisning. Kan det være galt, da? Det er ikke galt at kvinner trenger lengre bruksanvisning. Det som er problemet er at mange kvinner krever å bli tilfredsstilt uten å yte noe som helst i senga. Mannen skal altså ha ansvaret for begges nytelse og "feiler" om ikke begge kommer... Mange kvinner leer ikke en finger under akten...
Gjest Eurodice Skrevet 23. november 2011 #16 Skrevet 23. november 2011 Det er ikke galt at kvinner trenger lengre bruksanvisning. Det som er problemet er at mange kvinner krever å bli tilfredsstilt uten å yte noe som helst i senga. Mannen skal altså ha ansvaret for begges nytelse og "feiler" om ikke begge kommer... Mange kvinner leer ikke en finger under akten... Hva vet du om dette egentlig? Kan du vise til vederheftig dokumentasjon om dette? Hvis du ikke kan det, blir det bare synsing. 5
Carrot Skrevet 23. november 2011 Forfatter #17 Skrevet 23. november 2011 Jeg syns også det er mye synsing ute og går... Kvinner (slik jeg tolker det) som vet hva de tenner på stiller krav, de vet hva de vil og tar ansvar for eget sexliv - at enkelte menn ikke takler det er trist.. Dersom det er å være "maskulin" å formidle hvilke behov man har og det igjen gjør at den andre føler seg feminin er det noe veldig galt med bildet... Jeg tror ikke kvinner er maskuline i senga - i allefall ikke den jengse kvinne liksom, tvert imot. Men at det blir flere som våger si hva de tenner på - ja det tror jeg, og det syns jeg er skikkelig flott.. Og jeg vet ikke helt om jeg liker at noen forsøker gjøre det til en negativ greie... 3
Gjest Bond Skrevet 23. november 2011 #18 Skrevet 23. november 2011 Synes det er ganske underlig å si noe slikt om "mange" kvinner eller "mange" menn uten å egentlig ha noe grunnlag for dette. Men om jeg skulle spekulere - jeg tror nok at kvinneblader har noe innflytelse på hva som regnes som normalt hos en del kvinner. At vi også lever i et samfunn som er mer og mer preget av individualisme og tanke at man har krav på nytelse har sikkert også noe å si. Samtidig, for min del henger ikke dette i det hele tatt med med likestilling og mer ansvar på jobb. Mer ansvar for min del henger mer sammen med at man faktisk tar også ansvar for egen nytelse, og ikke krever dette fra partner. Og å si at alle menn har behov å være den som jakter? Det finnes dominante og submissive både blant menn og kvinner, så dette skal man ta med en liten klype salt, tenker jeg. Men at det finnes en haug folk i verden som er elendige i senga, enten fordi de ikke tør å ta ansvar for egen nytelse, ikke tenker på partneren (enten de er menn eller kvinner), har urealistiske forventninger og så videre - det tror jeg nok.
Gjest D_flatmajor Skrevet 23. november 2011 #19 Skrevet 23. november 2011 Jeg tror ikke kvinner er maskuline i senga - i allefall ikke den jengse kvinne liksom, tvert imot. Men at det blir flere som våger si hva de tenner på - ja det tror jeg, og det syns jeg er skikkelig flott.. Det er vel også litt av kritikken som stilles i artikkelen. Altså: Angivelig feil bruk av begrepene maskulin/feminin, og uenighet om hva disse begrepene inneholder. Så lenge det ikke finnes noen avklaring eller presisering på dette så blir det mye synsing og subjektivitet. Misforstå meg rett: Folk må gjerne mene hva de vil, av hvilken som helst grunn for meg. Men det blir litt vanskelig å ta stilling til den vitenskapelige verdien av det Mohn hevder, og det i stor grad på grunn av disse uklarhetene. 1
Carrot Skrevet 23. november 2011 Forfatter #20 Skrevet 23. november 2011 Er veldig enig i at den verdien som en slik artikkel har er begrenset, men det er synd om den brukes for å stigmatisere grupper kvinner eller menn, og slik den fremstilles tenker jeg stigmatisering med en gang.. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå