Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde bestemt meg for å ikke kaste bort energien på å la meg overaske av amerikanerne, men jaggu slår denne nyheten alle tidligere rekorder på :hakeslepp:

http://www.reuters.com/article/2011/11/18/us-usa-lunch-idUSTRE7AH00020111118

Lurer fælt på hvordan deres matpyramide ser ut, og jeg synes oppriktig synd på barna.

Det samme landet som gir oss noen av verdens beste forskere fra MIT, Harvard og Yale, produserer mennesker på amøbenivå som ikke klarer å se forskjell på A: brokkoli og b: mel, olje, ost.

Videoannonse
Annonse
Gjest NozMonster
Skrevet

syyyyyyke syyyyke greier!

jeg fikk også veldig hakeslepp da jeg så jamie oliver var i usa, og han hadde et foredrag til utrolig mange barn- og han holdt opp diverse grønnsaker ( altså- det vi nordmenn kaller grønnsaker altså! ), og det var INGEN barn som visste hva de ulike tingene het, da jamie oliver holdt opp en løk, en agurk, en paprika......de visste tilåmed ikke hva POTETEN heter!!

:hakeslepp:

alle barna så bare ut som noen spørsmålstegn!

• Liker 4
Skrevet

syyyyyyke syyyyke greier!

jeg fikk også veldig hakeslepp da jeg så jamie oliver var i usa, og han hadde et foredrag til utrolig mange barn- og han holdt opp diverse grønnsaker ( altså- det vi nordmenn kaller grønnsaker altså! ), og det var INGEN barn som visste hva de ulike tingene het, da jamie oliver holdt opp en løk, en agurk, en paprika......de visste tilåmed ikke hva POTETEN heter!!

:hakeslepp:

alle barna så bare ut som noen spørsmålstegn!

Ganske sikker på at du er misunnelig fordi de har pizza og pommes frites, mens du må spise poteter.

• Liker 1
Gjest NozMonster
Skrevet

Ganske sikker på at du er misunnelig fordi de har pizza og pommes frites, mens du må spise poteter.

eh? nei, faktisk ikke? :klo: det er ingen som bestemmer over hva jeg skal spise uansett...vil jeg spise pizza, så gjør jeg vel det!

skal du forsette å off-topicisere?

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde bestemt meg for å ikke kaste bort energien på å la meg overaske av amerikanerne, men jaggu slår denne nyheten alle tidligere rekorder på :hakeslepp:

Lurer fælt på hvordan deres matpyramide ser ut, og jeg synes oppriktig synd på barna.

Det samme landet som gir oss noen av verdens beste forskere fra MIT, Harvard og Yale, produserer mennesker på amøbenivå som ikke klarer å se forskjell på A: brokkoli og b: mel, olje, ost.

Its the american way!

Jeg leste for en del år siden deler av Susan Faludis bok "Backlash: The undeclared war against american women". Deler, siden det er grenser for hvor mye et mannfolk kan takle av feministisk tristesse på en gang. Men jeg liker å tro at jeg fikk med meg de beste delene.

Anyway: På et tidspkt ble det laget en lov om maksimumsdoser av stråling som som kvinner som var fruktbare, kunne utsettes for. Den resulterte i at kvinner som var fruktbare, ikke fikk jobb i en rekke kjernekraftverk, og at mange kvinner fjernet eggstokkene sine for å kunne jobbe innen kjernekraftindustrien.

You cannot keep a good capitalist down!

Hva kan man si? AMerikanere, de bare ER sånn.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo TROSS ALT to skjeer tomat puree på hvert pizza stykke da. MMmm.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er jo TROSS ALT to skjeer tomat puree på hvert pizza stykke da. MMmm.

Joda. Og paprika og løk og hvitløk Men at hele GREIA sett under ett kan defineres som en grønnsak, det blir litt merkelig. Jeg tviler STERKT på at det er mulig å finne en faktisk grønnsak som har et innhold av mineraler, vitaminer, antioksidanter og andre næringssstoffer som matcher pizzaens lave innhold.

Men de har kanskje fikset den biffen gjennom å sette en minumumsgrense for hva en matvare må inneholde for å kunne defineres som en grønnsak?

En grense som "tilfeldigvis" sammenfaller med næringsinnholdet i en typisk lavbudsjetts frossenpizza, kanskje? Hvis virkeligheten ikke er som man ønsker seg, er det ingen ting i veien for å ganske enkelt omdefinere den. Trinn for trinn, komitè for komitè.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Gjest NozMonster
Skrevet

jeg bare lurer på en ting- vet ikke USA at omtrent de fleste av innbyggerene er er overvektige!? her i norge jobbes det jo konstant i mot at flere av våre innbyggere skal bli overvektige, men tror disse folka i de øvrige maktene i usa at det er helt ok å være 17 år og veie 150 kg!?

eller har de rett og slett så lite peiling at de ikke vet hva som skal til for at man skal miste kilo???

Skrevet

Jeg føler at denne saken handler mer om lobbyvirksomhet, og sterke økonomiske krefter som overtaler politkere eller byråkrater til å endre regler.

• Liker 1
Skrevet

Venninnen min bor i USA pga studier nå, og hun sier det er vanskelig å få tak i sunn mat. Hun fikk ikke tak i skikkelig brød (uten flere kilo med sukker i) så hun ville bake selv. Men de hadde ikke grovt mel på wall-mart, slik måtte man på spesialbutikker for å kjøpe...

Det er visst bare en liten avdeling med grønnsaker, og kvaliteten på dem var visst ganske dårlig i de fleste butikker. Når du kjøper ferdigpizza får du visst med en svææær pose med cookies, og all usunn mat selges i store kvantum... (Svære poser med chips, snop osv).

Til og med yoghurtene er usunne, de spiser visst ikke vanlig yoghurt med frukt. Neida, her er det sjokoladepuddingyoghurt, eplekakeyoghurt og yoghurt med bollesmak...

Må være fryktelig vanskelig å skulle være sunn der borte...

Skrevet

Lurer på om pizzaen vokser over eller under jorda, jeg? :klo:

Chips er jo teknisk sett en grønnsak (eller muligens rotfrukt?) så der er de ikke helt på ville veier, men det skal god fantasi til for å definere en hel pizza som det.

• Liker 1
Skrevet

Venninnen min bor i USA pga studier nå, og hun sier det er vanskelig å få tak i sunn mat. Hun fikk ikke tak i skikkelig brød (uten flere kilo med sukker i) så hun ville bake selv. Men de hadde ikke grovt mel på wall-mart, slik måtte man på spesialbutikker for å kjøpe...

Det er visst bare en liten avdeling med grønnsaker, og kvaliteten på dem var visst ganske dårlig i de fleste butikker. Når du kjøper ferdigpizza får du visst med en svææær pose med cookies, og all usunn mat selges i store kvantum... (Svære poser med chips, snop osv).

Til og med yoghurtene er usunne, de spiser visst ikke vanlig yoghurt med frukt. Neida, her er det sjokoladepuddingyoghurt, eplekakeyoghurt og yoghurt med bollesmak...

Da er hun dårlig å lete etter sunn mat...

USA har både de beste usunne og sunne alternativene. Vi kommer ikke nærme kvaliteten de har muligheten til å kjøpe

• Liker 4
Skrevet

Joda. Og paprika og løk og hvitløk Men at hele GREIA sett under ett kan defineres som en grønnsak, det blir litt merkelig. Jeg tviler STERKT på at det er mulig å finne en faktisk grønnsak som har et innhold av mineraler, vitaminer, antioksidanter og andre næringssstoffer som matcher pizzaens lave innhold.

Men de har kanskje fikset den biffen gjennom å sette en minumumsgrense for hva en matvare må inneholde for å kunne defineres som en grønnsak?

En grense som "tilfeldigvis" sammenfaller med næringsinnholdet i en typisk lavbudsjetts frossenpizza, kanskje? Hvis virkeligheten ikke er som man ønsker seg, er det ingen ting i veien for å ganske enkelt omdefinere den. Trinn for trinn, komitè for komitè.

Jeg var ironisk.

Skrevet

Da jeg var i USA på ferie kjøpte jeg frokost på en sånn baguette-sjappe (ikke akkurat sunt i seg selv), og fikk tilbud om å få med en stor potetgullpose til 40 cent ekstra eller noe sånt. Dama fikk bortimot sjokk da jeg sa "nei takk, det trenger jeg ikke". "Are you sure..?" Det sier jo litt om hvordan mange tenker der borte. Jeg spiser da for f*en ikke potetgull til frokost!

Forøvrig tror jeg idiotiske ting som å definere pizza som en grønnsak handler om økonomisk makt.

Skrevet

og ganske sikker på at du er 5 år....

• Liker 2
Skrevet

Jeg føler at denne saken handler mer om lobbyvirksomhet, og sterke økonomiske krefter som overtaler politkere eller byråkrater til å endre regler.

Det er så absolutt penger som definerer og bestemmer, ikke vitenskap, kunnskap eller en halv grad av sunn fornuft. Potetbransjen (dagens nye ord) har en hinsides stor påvirkningskraft, det samme gjelder avfallsindustrien (i.e. McD, KFC, BK osv). Obama er folkevalgt president og kan i teorien velge å la en Akuna eller to avfyre sine fiffige bomber, men han kan ikke bare komme her og prøve å få det amerikanske folk til å bli sunnere, Ihvertfall ikke når det er penger å tape.

At nordmenn, som jeg tror og håper har mer IQ enn den gjengse Texaner, velger å støtte de samme selskapene som sørger for at pizzaen og gulrota er brødre, er utenfor min fatteevne.

Gjest Nuppdupp
Skrevet
:skratte: ja, leste deler av den nyheten høyt.. vi fikk oss en god latter
Skrevet

Da er hun dårlig å lete etter sunn mat...

USA har både de beste usunne og sunne alternativene. Vi kommer ikke nærme kvaliteten de har muligheten til å kjøpe

Ikke nødvendigvis. Jeg bodde i USA en periode (sommer 2010 til sommer 2011), og det var rett og slett utrolig vanskelig å få tak i sunn mat. Jeg bodde et lite sted hvor det fantes en matvarebutikk og en wallmart som lå et stykke unna, mens det var 5 pizza restauranter, en mcdonalds, en burgerking, to subway og noen andre fast food restauranter i kort avstand fra huset. Utvalget i butikken og på wallmart var rett og slett dårlig når det kom til det sunne. Du var rett og slett heldig hvis du fant grønnsaker som ikke var råtten (nedfryste grønnsaker var heller ikke noe å skryte av), mens du derimot kunne kjøpe ferske kaker hver dag som lå rett ved siden av grønnsakene.

Gjest Survival
Skrevet

Dette er ei utrolig kortsiktig løsning. Så grunnen til at de vedtar pizza som en grønnsak er fordi at det blir enklere og BILLIGERE å fòre barna på skolen med "sunn" mat, i stedet for å faktisk gi dem sunn mat. Men det som skjer er jo at det blir ei mye større økning i livsstilssykdommer, og det skaper jo massevis av utgifter senere? Både med behandling hos lege, sykehusopphold og medisiner. Men sånn sett kan jo kanskje staten tjene på det siden det ikke er gratis pleie sånn som her i Norge?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...