Gå til innhold

Bravo USA!


bergans

Anbefalte innlegg

Jo, det kan faktisk det, siden det er hovesaklig et flak tørre karbohydrater å knaske ved siden av det øvrige måltidet.

Men det inneholder også fett, noe som faktisk gjør at det balanserer inntaket av nærinsstoffer bedre og ermer mettende, enn det overdrevne inntaket av kun karbogydrat fra kornprodukter som nordmenn er så glade i. (Til Fedon kom på banen, da...)

Salt er det i begge deler.

Før du uttaler deg om hva som er i enkelte varer, så bør du lese ingredienslista. Flatbrød har tradisjonelt ikke olje i seg (Jacobs leverte ikke jomfruolje fra Italia på 800-tallet), men består stort sett av grove melprodukter som rug, sammalt hvete, havremel og kanskje litt kli. Smekk sammen vann og en klype salt så har du styggedommen på bordet. Men, jeg ser jo nå at potetgull har den samme ingredienslista :gjeiper:

Brød er det ikke noe galt med, ei heller å spise det flere ganger om dagen, så lenge brødet er av god kvalitet, inneholder godt med protein og kostfiber, samt olje. Gode brød har like meye protein i seg som cottage cheese, og fiber trengervåre vestlige mager sårt. 10 timer skjermtid per dag, bacon og smør i uante mengder derimot.....

Endret av bergans
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Javel? I Norge er det flatbrød av div. typer mel til middagen som gjelder, så jeg skjønner ikke helt problemet med potetchips ved siden av lunsjen og/eller brunsjen. Og cookies er bare godt som dessert. Så får man ikke så mye lyst på godterier utenom måltider, heller.

Det er bare i Norge man skal ha alt sånt på fredag kveld/lørdager.

Chips er mat. Det er vare at man må begrense seg på mengden.Så derfor er det somregel små poser også.

Det er nordmenn sin spising av kalde skiver med brød, som gjør at de ikke kobler litt salte chips som helt normalt tilbehør til mat.

Flatbrød har aldri vært en naturlig del av noe måltid i min familie, så det har jeg ikke noe forhold til, men dette varierer sikkert. Og jada, cookies er godt, potetgull er godt (du skriver chips, mener du potetgull eller pommes frites?) men for meg vil det aldri være naturlig verken til frokost eller lunsj - brødskiva er faktisk nok mat for min mage.

Og "nordmenn sin spising av kalde skiver med brød" - det er jo akkurat det samme her - eneste forskjellen er at pålegget er lagt mellom to brødskiver. Fortsatt kalde skiver med brød. Brød er usunt nok, jeg trenger ikke potetgull på siden for å gjøre det verre.

Klarer virkelig ikke å kjøpe argumentet med at litt potetgull og eller en cookie (evt biccie) til hvert måltid skal stagge søtsuget. Både sukker og theobromin er vel gjerne vanedannende, og man får mye mer lyst på godteri dersom man spiser det jevnlig.

OT men

frityrstekte mars-bars kan være skikkelig yummi.. :jepp:

Frityrstekt fisk med salte potetchips er også en høydare.Spes med eddik på.

(Men jeg inbiller meg ikke at pizza er en grønnsak av den grunn..)

Ja, mine venner her sier at det smaker ålreit, samtidig som at man formelig kjenner hvordan blodårene tettes igjen mens man spiser. Som en kompis av meg sa: "here you go, diabetes and heart failure on a plate - enjoy!" ;) For den del, i USA er det visst ganske populært å servere frityrstekt iskrem.

Fish&chips er kjempegodt, enig der :) Ikke at jeg ville regnet det heller som en av fem om dagen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syyyyyyke syyyyke greier!

jeg fikk også veldig hakeslepp da jeg så jamie oliver var i usa, og han hadde et foredrag til utrolig mange barn- og han holdt opp diverse grønnsaker ( altså- det vi nordmenn kaller grønnsaker altså! ), og det var INGEN barn som visste hva de ulike tingene het, da jamie oliver holdt opp en løk, en agurk, en paprika......de visste tilåmed ikke hva POTETEN heter!!

:hakeslepp:

alle barna så bare ut som noen spørsmålstegn!

Ja, jeg så også det Jamie Oliver-programmet. Sykt hvor mye dritt de barna fikk servert på skolen og hvor utrolig vanskelig det var for folk å skjønne at det ikke er direkte sunt å spise hamburger til mat hver eneste dag. Og så var det jo hele den dere sjokomelk-debatten de hadde gående, der melka var stappet full av sukker og syntetiske smakstilsettinger, men den var jo "sunn" fordi det i bunn og grunn var melk. Helt idiotisk. De har seg selv å takke for å være så overvektige som mange amerikanere er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...