Gå til innhold

Bravo USA!


bergans

Anbefalte innlegg

Kjernen i saken her er lobbyvirksomhet. Spesifikt lobbyvirksomhet av produsenten av tomatpuré på pizzaene som selges på mange Amerikanske skoler. Det er den eneste grunnen til at pizza blir definert som "grønnsak" i denne sammenheng. Amerikanere er generelt et flott folkeferd som jeg er stor fan av, men lobbygrupper har desverre altfor mye innflytelse der til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde bestemt meg for å ikke kaste bort energien på å la meg overaske av amerikanerne, men jaggu slår denne nyheten alle tidligere rekorder på :hakeslepp:

http://www.reuters.com/article/2011/11/18/us-usa-lunch-idUSTRE7AH00020111118

Lurer fælt på hvordan deres matpyramide ser ut, og jeg synes oppriktig synd på barna.

Det samme landet som gir oss noen av verdens beste forskere fra MIT, Harvard og Yale, produserer mennesker på amøbenivå som ikke klarer å se forskjell på A: brokkoli og b: mel, olje, ost.

Det er jo deror amerikanere er så feite.

Og nå vet vi hvor intelligente den hopen er, også..

Kan de få pizza til å bli en grønnsak er det ikke rart de kan finne masseødeleggelsesvåpen der det passer dem , heller :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjernen i saken her er lobbyvirksomhet. Spesifikt lobbyvirksomhet av produsenten av tomatpuré på pizzaene som selges på mange Amerikanske skoler. Det er den eneste grunnen til at pizza blir definert som "grønnsak" i denne sammenheng. Amerikanere er generelt et flott folkeferd som jeg er stor fan av, men lobbygrupper har desverre altfor mye innflytelse der til lands.

Ingen stor nyhet.

Et helsevesen som ivaretar folk er no skit, folk må ha rett til å bli hevet ut av sine egne hus og vi invaderer dem vi har definert som invaderingsverdig.

Pizza er i tillegg utvilsomt en grønnsak, og folk som dyrker korn som noen andre har patent på, må vi tvinge til å brenne avlingen sin så de går konkurs.

Blir du i tillegg påkjørt på gata er det du som blir saksøkt siden du skadet vedkommendes bil med ditt legeme, og hans psyke med din livstruende skade.

The home of the brave and the land of the twats.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i USA på ferie kjøpte jeg frokost på en sånn baguette-sjappe (ikke akkurat sunt i seg selv), og fikk tilbud om å få med en stor potetgullpose til 40 cent ekstra eller noe sånt. Dama fikk bortimot sjokk da jeg sa "nei takk, det trenger jeg ikke". "Are you sure..?" Det sier jo litt om hvordan mange tenker der borte. Jeg spiser da for f*en ikke potetgull til frokost!

Forøvrig tror jeg idiotiske ting som å definere pizza som en grønnsak handler om økonomisk makt.

Her i UK er man også på god vei - kjøper du en sandwich hos feks Tesco eller Sainsbury's får du rabatt på brus og potetgull ved siden av - såkalt Meal Deal. Likeledes på lunch-sjapper som Subway (amerikansk kjede, forøvrig) og Greggs - potetgull eller cookies ved siden av sandwichen. Hvis man bestiller en bagel eller sandwich ute på kafé legger de gjerne på en neve potetgull på fatet. Merkelig skikk. Heldigvis er det ikke vanskelig å få tak i frukt og grønt av god kvalitet her, men skikkelig grovt brød er mangelvare. Jeg bor i Skottland, og her har de en voldsom forkjærlighet for å frityrsteke alt de ser. Frityrstekt Mars-sjokolade er ikke en myte :haar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i UK er man også på god vei - kjøper du en sandwich hos feks Tesco eller Sainsbury's får du rabatt på brus og potetgull ved siden av - såkalt Meal Deal. Likeledes på lunch-sjapper som Subway (amerikansk kjede, forøvrig) og Greggs - potetgull eller cookies ved siden av sandwichen. Hvis man bestiller en bagel eller sandwich ute på kafé legger de gjerne på en neve potetgull på fatet. Merkelig skikk.

Javel? I Norge er det flatbrød av div. typer mel til middagen som gjelder, så jeg skjønner ikke helt problemet med potetchips ved siden av lunsjen og/eller brunsjen. Og cookies er bare godt som dessert. Så får man ikke så mye lyst på godterier utenom måltider, heller.

Det er bare i Norge man skal ha alt sånt på fredag kveld/lørdager.

Chips er mat. Det er vare at man må begrense seg på mengden.Så derfor er det somregel små poser også.

Det er nordmenn sin spising av kalde skiver med brød, som gjør at de ikke kobler litt salte chips som helt normalt tilbehør til mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nordmenn sin spising av kalde skiver med brød, som gjør at de ikke kobler litt salte chips som helt normalt tilbehør til mat.

Siden salte chips er appetizers og de skjerper smaken på resten av maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frityrstekt Mars-sjokolade er ikke en myte :haar:

OT men

frityrstekte mars-bars kan være skikkelig yummi.. :jepp:

Frityrstekt fisk med salte potetchips er også en høydare.Spes med eddik på.

(Men jeg inbiller meg ikke at pizza er en grønnsak av den grunn..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det er sagt at pizza kun defineres som grønnsak så de kan fortsette å ha det i skolen ( folk som kritiserte kommunister...) så sist jeg sjekket var forøvrig chips grønnsaker, da det faktisk er potet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i USA nå, og det er et utrolig godt utvalg av sunn mat her - masse friske grønnsaker på farmers market til en billig penge, Whole Foods har et stort utvalg økologiske varer - det er virkelig et mekka for den som vil ha sunn mat, mye enklere og billigere enn da jeg bodde i Norge :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel? I Norge er det flatbrød av div. typer mel til middagen som gjelder, så jeg skjønner ikke helt problemet med potetchips ved siden av lunsjen og/eller brunsjen. Og cookies er bare godt som dessert. Så får man ikke så mye lyst på godterier utenom måltider, heller.

Det er bare i Norge man skal ha alt sånt på fredag kveld/lørdager.

Chips er mat. Det er vare at man må begrense seg på mengden.Så derfor er det somregel små poser også.

Det er nordmenn sin spising av kalde skiver med brød, som gjør at de ikke kobler litt salte chips som helt normalt tilbehør til mat.

Flatbrød kan ikke helt sammenlignes med potetgull, uten at det skal være nødvendig å forklare hvorfor. Med unntak av retter som rømmegrøt/risgrøt/lapskaus, så er det svært sjelden jeg ser at flatbrød blir sidestilt med grønnsaker og servert ved siden av brødskiva.

Potetgull er mat, men at de små posene er der for å begrense inntaket er bare vrøvl. De er deseptive små, og lette, slik at det ikke føles så mye om man tar et par-tre poser. Svært mange evner ikke å bedømme masse vs volum vs energitetthet per gram vare, noe som burde sitte hvis man har fullført ungdomsskole og videregående.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i USA nå, og det er et utrolig godt utvalg av sunn mat her - masse friske grønnsaker på farmers market til en billig penge, Whole Foods har et stort utvalg økologiske varer - det er virkelig et mekka for den som vil ha sunn mat, mye enklere og billigere enn da jeg bodde i Norge :)

Ja, det er min erfaring også, det er bare det at i USA velge de jo stort sett det usunne, oversukra, junk fooden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er min erfaring også, det er bare det at i USA velge de jo stort sett det usunne, oversukra, junk fooden..

Med mindre de har ortoreksi, spiser superfoods og er vegan..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjernen i saken her er lobbyvirksomhet. Spesifikt lobbyvirksomhet av produsenten av tomatpuré på pizzaene som selges på mange Amerikanske skoler. Det er den eneste grunnen til at pizza blir definert som "grønnsak" i denne sammenheng. Amerikanere er generelt et flott folkeferd som jeg er stor fan av, men lobbygrupper har desverre altfor mye innflytelse der til lands.

Amerika er det nye sovjet. Bare at der er det komersielle krefter istedet for staten som står for korrupsjon og propaganda. Trist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetgull er mat, men at de små posene er der for å begrense inntaket er bare vrøvl. De er deseptive små, og lette, slik at det ikke føles så mye om man tar et par-tre poser.

Are u my mothers evil twin? :nigo:

Svært mange evner ikke å bedømme masse vs volum vs energitetthet per gram vare, noe som burde sitte hvis man har fullført ungdomsskole og videregående.

Man trenger da ikke ha gått på skole for å merke at man blir mett... :filer:

Problemet til amerikanere er at de spiser mens de ser TV, så de blir distrahert fra å merke at de blir mett.

De spiser også til andre tider enn nordmenn. Typsisk en energitett middag to-tre timer før de skal sove en hel natt.

Hvorpå de sitter stille og ser TV til de legger seg.

Supersize er også en issue, som medfører at den jevne amerikaner ikke har forståelse av at de prosjonene som serveres på resturanter og spisesteder generelt sett er nok til å fø to personer, og ikke én..

Kulturen sier også at mat er synomymt med kjærlighet og trygghet, noe som gjør at mange bytter følelser i mat.

Dessuten er det i stor del politisk styrt hva som skal selges av råvarer.På samme måte som at de politisk kan vedta at pizza er en grønnsak, har de vedtatt at næringsmidler til befolkningen i hovedsak skal bestå av industrielt bearbeidet kjøtt, soja og erteprotein, potet, løk, tomat, litt grønn salat, hvitt mel, sukker,stivelse, salt og palmeolje.

Siden dette er råvarer som industrien tjener penger på at folk inntar.

På samme måte som man i Norge har bestemt at det er korn, melk , kjøtt, fisk, kål, rotfrukter og potet som gjelder.I tillegg til litt frukt.

Amerikanere trenger burgern sin. Ellers vet de ikke hva de skal gjøre. De trenger også pizzan sin. Derfor må den være grønnsak, så de kan fortsette å servere den i skolene.Noe annet innebærer et økonomisk og logistisk problem.

Enkelt og greit.

Et politisk vedtak= problem solved.

Det er ganske gjennomsiktig, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så er det svært sjelden jeg ser at flatbrød blir sidestilt med grønnsaker og servert ved siden av brødskiva.

Pointet er at dere serverer ikkeno ved siden av den kalde brødskiva...

Mens andre folkeslag spiser noe annet enn bare Oslo-frokosten til 3/4 av dagens måltider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Flatbrød kan ikke helt sammenlignes med potetgull, uten at det skal være nødvendig å forklare hvorfor.

Jo, det kan faktisk det, siden det er hovesaklig et flak tørre karbohydrater å knaske ved siden av det øvrige måltidet.

Men det inneholder også fett, noe som faktisk gjør at det balanserer inntaket av nærinsstoffer bedre og ermer mettende, enn det overdrevne inntaket av kun karbogydrat fra kornprodukter som nordmenn er så glade i. (Til Fedon kom på banen, da...)

Salt er det i begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Til Fedon kom på banen, da...)

Det som skjedde da var at dere kunnskapsløst gikk ut fra at potet er kun stivelse og fetende, og nærmest kuttet ut potet. :roll:

Folk fikk og panikk for pasta og ris.

Men brødskiva har dere aldri greid å legge ned... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spiser også til andre tider enn nordmenn. Typsisk en energitett middag to-tre timer før de skal sove en hel natt.

Hvorpå de sitter stille og ser TV til de legger seg.

Du hadde mange gode poeng i innlegget ditt, men akkurat denne stusset jeg litt over. Ja, måltidene deres er stort sett større og mer fettrike enn våre, men at de skal spise til så veldig forskjellige tider ser jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er min erfaring også, det er bare det at i USA velge de jo stort sett det usunne, oversukra, junk fooden..

Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i det. Heller ikke blandt mine Amerikanske venner.

Sunn mat har vært tilgjengelig og billig både på skolen og hjemme, når jeg tenker meg om kan jeg ikke huske noen som var spesielt overvektige hverken på skolen eller i nabolaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...