Gå til innhold

Hva lurer DU mest på angående trening og kosthold?


Vektarm

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Siden jeg har en del erfaring innen områdene, kunne jeg svare på spørsmål. Fyr løs :)

Sorry at jeg kommenterer, men vil ikke si at det virker som du har kjempepeilig på kosthold.. Ett måltid for dagen er ikke noe jeg har sett blitt anbefalt noen steder..

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, lurer på mye og er jo nysgjerrig på om du kan gi meg de svarene jeg søker:

- Blir jeg sprekere når jeg trener mer enn før, selv om jeg trener lite?

- Hvor mye må til før jeg kan kalle det trening?

- Vil jeg bli sprekere av å trene selv om jeg spiser like mange kalorier?

- Er det umulig å regne seg som sunn hvis man har BMI over 25?

Hva er best av få repetisjoner med tung vekt eller mange repetisjoner med lett vekt? hva er evnt. forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry at jeg kommenterer, men vil ikke si at det virker som du har kjempepeilig på kosthold.. Ett måltid for dagen er ikke noe jeg har sett blitt anbefalt noen steder..

På tide å oppdatere seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, lurer på mye og er jo nysgjerrig på om du kan gi meg de svarene jeg søker:

- Blir jeg sprekere når jeg trener mer enn før, selv om jeg trener lite?

- Hvor mye må til før jeg kan kalle det trening?

- Vil jeg bli sprekere av å trene selv om jeg spiser like mange kalorier?

- Er det umulig å regne seg som sunn hvis man har BMI over 25?

Hva er best av få repetisjoner med tung vekt eller mange repetisjoner med lett vekt? hva er evnt. forskjellen?

1. Jo mer man trener, jo større tilpasning til den typen aktivitet vil foregå også (til en viss grad selvfølgelig).

2. All aktivitet som utfordrer ditt nåværende nivå kan kalles trening.

3. Jepp, så lenge du ikke ligger totalt sett noe særlig ferre enn 500 kalorier under vedlikeholdsnivå.

4. Nei, BMI er er bare en grei retningslinje. Et invdivid med muskelmasse over normalen, men likevel med lav fettprosent, vil i følge BMI være overvektig, bare for å ta et eksempel. Selv om man skulle ha en litt for høy fettprosent, kan man godt leve et langt og friskt liv likevel. Jeg anser BMI som utdatert, og er aldri noe jeg selv bruker.

5. Hva som er best av få eller mange repetisjoner kommer ann på målsettingen din. Hva tenker du på?

Endret av Vektarm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å oppdatere seg litt.

Mener du at det et bedre å spise mye én gang i stedet for mindre og flere ganger? Eller at det ikke har noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4. Hva som er best av få eller mange repetisjoner kommer ann på målsettingen din. Hva tenker du på?

Kan kanskje si det på en annen måte da:

Hva oppnår jeg med høy vekt og få rep og

hva oppnår jeg med lav vekt og mange rep

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at det et bedre å spise mye én gang i stedet for mindre og flere ganger? Eller at det ikke har noe å si?

Begge har fordeler og ulemper, det kommer mest ann på når på dagen man er mest aktiv og så videre. Har skrevet en del om det på nettstedet mitt:

"Hvor ofte man skal spise er et mye diskutert tema, og de fleste er enige idag om det å spise ofte og lite er mer effektivt hva forbrenning og helse generelt angår. Vi har jo også alle hørt den påstanden om at frokostspisere har lavere BMI enn de som hopper over frokosten. Selv om sistnevnte er sant, så eksiterer det to problemer med den påstanden: for det første er BMI bare en grei retningslinje og ikke noe mer. Hvis du måler vekt og høyde til en godt utviklet kroppsbygger med lav fettprosent, så ville BMI vist stor overvekt. For det andre, folk som skipper frokost har en tendens til å spise desto mer utover kvelden, noe som gjør at det totale kaloriinntaket blir større enn hvis man spiste frokost.

Hva forbrenning angår tror de fleste idag at det å spise lite og ofte øker forbrenningen, noe som kun er en myte. Teorien er basert på en utdatert modell om kaloriinntak og forbrenning fra tidlig 70-tallet. Sannheten er at det er kun det totale matinntaket over en viss tid som er det avgjørende for om du går ned i vekt, vedlikeholder vekten eller øker den. Om du fordeler 2000 kalorier på 6 måltider eller 1, så har du fortsatt fått i deg 2000 kalorier ved slutten av dagen. Man må også huske på at ulike matvarer gir ulik hormonell effekt på kroppen, så det er ikke hipp som happ om du inntar 2000 kalorier i form av potetgull og cola, eller i form av grønnsaker og fisk. Regelen om å spise sunt og balansert mesteparten av tiden gjelder fremdeles. En ting jeg har observert over tid, og dette gjelder spesielt jenter, er at mange liker simpelthen ikke å spise frokost, men de presser i seg mat om morgenen likevel mest fordi andre mener det er viktig. Hvis du er en av dem, så kan du like gjerne bare vente til du blir sulten, for eksempel ved middagstider. Det er heller ingenting galt med å spise rett før man legger seg. Når du spiser er helt opp til deg - bare sørg for at du spiser næringsrikt og variert. Maten du inntar skal gjennom mange meter med tarmer, og fordøyelse kan ta opp til 30 timer etter et måltid avhengig av hva du har spist og hvor mye. Det er ikke slik som mange tror at når magesekken er tom, så må man spise mer for å ikke havne i en katabol (nedbrytende) tilstand. Man har fortsatt mye ufordøyd mat innvendig som over tid gir nødvendig næring til alle av kroppens funksjoner.

Personlig pleier jeg å innta en stor middag på kveldstid som inneholder per dags dato i snitt 3000 kalorier. Ikke bare kan jeg bruke mer tid på matlagingen og kosen ved det, men jeg kan også spise til jeg blir skikkelig mett istedet for å terge magen med mindre måltider hele dagen. Småspising har aldri ligget i min natur.

Til slutt vil jeg bare nevne et typisk problem med oppblåsthet og dårlig fordøyelse som mange har. Mange som er aktive på dagtid, enten de stresser mye på jobben eller er bruker kroppen mye, vil ofte ha problemer med oppblåsthet og dårlig fordøyelse. Dette skyldes konflikt mellom det sympatiske nervesystemet og det parasympatiske nervesystemet. Det sympatiske nervesystemet responderer på stress og truende farer, og øker blant annet blodtrykk og puls - som for eksempel når du stresser på jobb eller bruker kroppen mye. Det parasympatiske nervesystemet er derimot aktivt når du hviler og føler deg avslappet samt også når du blant annet fordøyer mat og er seksuelt opphisset. Problemer som oppblåsthet og dårlig fordøyelse oppstår når kroppen prøver å fordøye mat samtidig den prøver å fungere under fysisk og psykisk stress. Hvis du har en rolig hverdag, vil det å spise mat på dagtid ofte ikke gi noen problemer. Hvis det omvendte er tilfelle, bør du heller vente med spisingen til senere på dagen når du er avslappet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje si det på en annen måte da:

Hva oppnår jeg med høy vekt og få rep og

hva oppnår jeg med lav vekt og mange rep

Kort sagt:

Høy vekt og få rep: høy muskelfiberrekruttering og neural tilpasning, noe som er effektivt for å øke styrken. Slik trening er også meget effektivt for hypertrofi (øke muskelstørrelsen) hvis kombinert med stor mengde/høyt volum.

Lav vekt og mange rep: mindre muskelfiberrekruttering og mindre neural tilpasning, men forbedring av kondisjon blant annet ved at blodet blir flinkere til å ta opp oksygen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å oppdatere seg litt.

Vel, tror jeg er oppdatert nok til å vite hva ett normalt, balansert og kosthold er takk..

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, tror jeg er oppdatert nok til å vite hvordan ett normalt balansert kosthold er takk..

Et kosthold kan være sunt, variert og balansert selv om man ikke spiser lite og ofte. Maten man spiser skal gjennom flere meter med tarmer og fordøyes, en prosess som kan ta opp til 30 timer. Om du spiser et måltid akkurat nå, så vil ikke kroppen kunne benytte seg av mesteparten av næringen før lenge etter.

Endret av Vektarm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge har fordeler og ulemper, det kommer mest ann på når på dagen man er mest aktiv og så videre. Har skrevet en del om det på nettstedet mitt:

"Hvor ofte man skal spise er et mye diskutert tema, og de fleste er enige idag om det å spise ofte og lite er mer effektivt hva forbrenning og helse generelt angår. Vi har jo også alle hørt den påstanden om at frokostspisere har lavere BMI enn de som hopper over frokosten. Selv om sistnevnte er sant, så eksiterer det to problemer med den påstanden: for det første er BMI bare en grei retningslinje og ikke noe mer. Hvis du måler vekt og høyde til en godt utviklet kroppsbygger med lav fettprosent, så ville BMI vist stor overvekt. For det andre, folk som skipper frokost har en tendens til å spise desto mer utover kvelden, noe som gjør at det totale kaloriinntaket blir større enn hvis man spiste frokost.

Hva forbrenning angår tror de fleste idag at det å spise lite og ofte øker forbrenningen, noe som kun er en myte. Teorien er basert på en utdatert modell om kaloriinntak og forbrenning fra tidlig 70-tallet. Sannheten er at det er kun det totale matinntaket over en viss tid som er det avgjørende for om du går ned i vekt, vedlikeholder vekten eller øker den. Om du fordeler 2000 kalorier på 6 måltider eller 1, så har du fortsatt fått i deg 2000 kalorier ved slutten av dagen. Man må også huske på at ulike matvarer gir ulik hormonell effekt på kroppen, så det er ikke hipp som happ om du inntar 2000 kalorier i form av potetgull og cola, eller i form av grønnsaker og fisk. Regelen om å spise sunt og balansert mesteparten av tiden gjelder fremdeles. En ting jeg har observert over tid, og dette gjelder spesielt jenter, er at mange liker simpelthen ikke å spise frokost, men de presser i seg mat om morgenen likevel mest fordi andre mener det er viktig. Hvis du er en av dem, så kan du like gjerne bare vente til du blir sulten, for eksempel ved middagstider. Det er heller ingenting galt med å spise rett før man legger seg. Når du spiser er helt opp til deg - bare sørg for at du spiser næringsrikt og variert. Maten du inntar skal gjennom mange meter med tarmer, og fordøyelse kan ta opp til 30 timer etter et måltid avhengig av hva du har spist og hvor mye. Det er ikke slik som mange tror at når magesekken er tom, så må man spise mer for å ikke havne i en katabol (nedbrytende) tilstand. Man har fortsatt mye ufordøyd mat innvendig som over tid gir nødvendig næring til alle av kroppens funksjoner.

Personlig pleier jeg å innta en stor middag på kveldstid som inneholder per dags dato i snitt 3000 kalorier. Ikke bare kan jeg bruke mer tid på matlagingen og kosen ved det, men jeg kan også spise til jeg blir skikkelig mett istedet for å terge magen med mindre måltider hele dagen. Småspising har aldri ligget i min natur.

Til slutt vil jeg bare nevne et typisk problem med oppblåsthet og dårlig fordøyelse som mange har. Mange som er aktive på dagtid, enten de stresser mye på jobben eller er bruker kroppen mye, vil ofte ha problemer med oppblåsthet og dårlig fordøyelse. Dette skyldes konflikt mellom det sympatiske nervesystemet og det parasympatiske nervesystemet. Det sympatiske nervesystemet responderer på stress og truende farer, og øker blant annet blodtrykk og puls - som for eksempel når du stresser på jobb eller bruker kroppen mye. Det parasympatiske nervesystemet er derimot aktivt når du hviler og føler deg avslappet samt også når du blant annet fordøyer mat og er seksuelt opphisset. Problemer som oppblåsthet og dårlig fordøyelse oppstår når kroppen prøver å fordøye mat samtidig den prøver å fungere under fysisk og psykisk stress. Hvis du har en rolig hverdag, vil det å spise mat på dagtid ofte ikke gi noen problemer. Hvis det omvendte er tilfelle, bør du heller vente med spisingen til senere på dagen når du er avslappet."

Ja, jeg tenkte egentlig ikke på i forbindelse med forbrenning og slik, for jeg er klar over at det er antall kalorier som betyr noe.

Jeg tenkte bare at det var bedre å likevel fordele maten utover dagen. Blodsukkeret holder seg vel mer jevnt ved å spise flere ganger.

Det fungerer hvertfall bedre for meg, for jeg ville aldri greid å spise nok mat hvis jeg bare skulle spise ett måltid, for jeg ville blitt mett alt for fort (med mindre jeg spiser drittmat med masse kalorier, da :fnise: ). I mitt tilfelle hadde det vel bare endt med å "snike seg unna" en del kalorier hvis jeg bare skulle spise en gang. Men vi er jo forskjellige. Skolehverdagen krever tilførsel av energi, blir ikke du slapp på jobb? (antar vel egentlig at du ikke ville spist bare én gang hvis du hadde blitt det, men)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kosthold kan være sunt, variert og balansert selv om man ikke spiser lite og ofte. Maten man spiser skal gjennom flere meter med tarmer og fordøyes, en prosess som kan ta opp til 30 timer. Om du spiser et måltid akkurat nå, så vil ikke kroppen kunne benytte seg av mesteparten av næringen før lenge etter.

Det er bra du sier "kan" ta opp til 30 timer, for slik er det ikke for alle...

Jeg har akkurat nå en passeringstid på rundt 12 timer, dette er tregt for meg. Vanligvis ligger jeg på rundt 8-10 timer...

Etter din mening, hvordan vil et optimalt kosthold se ut for meg? (Med tanke på hyppighet og hvilke matvarer som er gunstigst for meg å spise)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte bare at det var bedre å likevel fordele maten utover dagen. Blodsukkeret holder seg vel mer jevnt ved å spise flere ganger.

Dette er riktig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter din mening, hvordan vil et optimalt kosthold se ut for meg? (Med tanke på hyppighet og hvilke matvarer som er gunstigst for meg å spise)

Dette svaret er jeg spent på å lese..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til. Folk maser hele tiden på at jeg må spise etter styrketrening ( :fnise: ) for at treningen skal ha noe for seg. Er dette bare feil? Kan jeg vente 3-4 timer med å spise hvis jeg vil det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er bra du sier "kan" ta opp til 30 timer, for slik er det ikke for alle...

Jeg har akkurat nå en passeringstid på rundt 12 timer, dette er tregt for meg. Vanligvis ligger jeg på rundt 8-10 timer...

Etter din mening, hvordan vil et optimalt kosthold se ut for meg? (Med tanke på hyppighet og hvilke matvarer som er gunstigst for meg å spise)

Jepp, det kommer selvfølgelig ann på kroppens næringsbehov og selve måltidet. Uansett er dette trenbart.

Må vite hva din målsetting er og hvilken livsstil du har til daglig, som blant annet om du er mest aktiv på dagtid med jobb og trening og så videre. Hvilke matvarer som er mest gunstige er stort sett de samme for folk flest, men for å kunne si noe mer bestemt krever kartlegging gjennom prøving og feiling over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til. Folk maser hele tiden på at jeg må spise etter styrketrening ( :fnise: ) for at treningen skal ha noe for seg. Er dette bare feil? Kan jeg vente 3-4 timer med å spise hvis jeg vil det?

Tro svaret blir ja, du spør en som spiser en gang per dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til. Folk maser hele tiden på at jeg må spise etter styrketrening ( :fnise: ) for at treningen skal ha noe for seg. Er dette bare feil? Kan jeg vente 3-4 timer med å spise hvis jeg vil det?

Viktigheten med å spise rett etter et måltid handler mest om signalstoffer, altså at kroppen blir anabol fordi den vet at den får mat. Det meste av selve næringsopptaket, utenom blant annet lagring av glykogen fra karbohydratene, er noe mer langsomt, som jeg har nevnt tidligere. Så nei, du bør ikke vente for lenge etter trening med å spise. Melk er spesielt gunstig etter trening, blant annet fordi det gjennomretter væskebalansen raskere igjen enn vann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...