Gjest Icere Skrevet 6. november 2009 #1 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Velkommen til den felles styrketreningsdagboken for kg-styrkejentene! Merk at denne tråden er ment for generell diskusjon innen styrketrening på et relativt høyt nivå. Hvis man vil ha spesifikke råd på eget programoppsett og kosthold, bør man poste det i sin egen treningsdagbok. Her kan du diskutere knebøy, markløft, maksløft, kosthold, proteiner, kreatin, myoreps osv. til skrivekrampa tar deg! Du trenger ikke ha all verdens kunnskap og vite hvor Quadriceps femoris befinner seg på kroppen, men litt basic knowledge er nok greit likevel. Man bør feks. vite hva en splitt er, hva ulike treningsmetoder går ut på (kjenne igjen uttrykk som 5x5, myoreps), vite hva baseøvelsene er og hva restitusjon er, for å nevne noe. Vi elsker å trene, vi elsker muskler, og vi er målrettet med treningene våre - både med og uten skader. Og viktigst av alt - VI SKAL HA DET GØY! Gi gjerne en kort presentasjon av deg selv, hvilket program du følger, evt. skader, kosthold og målsettinger. De ti styrketreningsbud 1. Du skal ikke ha andre gudinner enn Jamie Eason. 2. Du skal ikke misbruke kroppen din. 3. Du skal holde restitusjonsdagen hellig. 4. Du skal hedre dine treningsvenner. 5. Du skal ikke slå i hjel for mange kalorier ved å trene for mye kardio. 6. Du skal ikke bryte treningsprogrammet ditt (for ofte). 7. Du skal ikke stjele vektene fra treningspartneren din. 8. Du skal ikke tale usant om dine maksløft. 9. Du skal ikke begjære din nestes muskler, men heller konsentere deg om å øke størrelsen på dine egne. 10. Du skal ikke begjære din nestes personlige trener. Endret 6. november 2009 av Icere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sekretæren Skrevet 6. november 2009 #2 Del Skrevet 6. november 2009 Dritbra!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lucy d-.-b Skrevet 6. november 2009 #3 Del Skrevet 6. november 2009 :duskedame: Utrolig god idé med en dagbok som dette, selv om det er koselig å diskutere inne i bøkene til hverandre er sikkert greit med litt struktur, og at man kan ta de store temaene inn hit tror jeg er bra; så får alle som interesserer seg være med på diskusjonen uten at man føler at man kupper noen sin bok. Meg: lucy, 24 år, bor i Oslo, trent målrettet styrke i litt over 2 år. Kjører en fantastisk 4-splitt og har som mål å bli sterkere enn noen gang. Treningen skal være skadeforebyggende og god teknikk er essensielt. Trener styrke sammen med Icere og *Enigma*. Jeg ELSKER muskler (og er harry som få..) --- Tidligere i dag fant jeg ut at nå har knebøyen gått meg til hodet. Jeg siterer hva jeg sa til Icere på msn: "Nei, vet du, nå ble skikkelig sånn GRRR for denne knebøyen. Jeg kjører det bra nok! Og jeg skader meg ikke. Og jeg får supre resultater så langt! Og så skal jeg stole på D som faktisk er treneren min og ikke løpe rundt og prøve å forbedre ting som er bra. Man skal være åpen for ny input og være kritisk, men man trenger ikke overanalysere hver minste ting. Du skulle bare visst, jeg tar sikkert 100 knebøy i tankene om dagen. Jeg går gjennom mange av løftene i hodet hele tiden. Burde ikke være så ensporet *banke i knollen*" Noen som kjenner seg igjen? Jeg må la meg selv få lov til å slappe av innimellom, jeg er hele tiden på jakt etter noe bedre, det er lov å stoppe og tenke innimellom. Puste ut. Og slappe av. You know.. All that jazz. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Icere Skrevet 6. november 2009 #4 Del Skrevet 6. november 2009 Velkommen dere to, regner med å se dere MASSE her inne. Ang. knebøy så er enig, og sier det jeg svarte deg på msn (); jeg tror ikke at det finnes bare én riktig måte å kjøre bøy på, det kommer an på hva målsettingen er. For noen passer det best å kjøre med parallelle lår, andre igjen med atg. Noen kjører vanlig, andre frontbøy. Det som vi kan være enige om, derimot, er at god teknikk er alfa og omega! På disse sidene står det mye fornuftig om bøy! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bolledeig Skrevet 6. november 2009 #5 Del Skrevet 6. november 2009 Denne tråden skal jeg selvsagt følge nøye med på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Icere Skrevet 6. november 2009 #6 Del Skrevet 6. november 2009 Denne tråden skal jeg selvsagt følge nøye med på Så bra! Velkommen skal du være. Kjæresten min har begynt å kalle meg for 'boleren sin', er ikke det søtt 'a jenter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sekretæren Skrevet 6. november 2009 #7 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Ang. knebøy så er enig, og sier det jeg svarte deg på msn (); jeg tror ikke at det finnes bare én riktig måte å kjøre bøy på, det kommer an på hva målsettingen er. For noen passer det best å kjøre med parallelle lår, andre igjen med atg. Noen kjører vanlig, andre frontbøy. Det som vi kan være enige om, derimot, er at god teknikk er alfa og omega! Det er sant. For ikke å snakke om hvor forskjellige vi er i fysikken. Noen bør ikke kjøre knebøy i det hele tatt. Endret 6. november 2009 av Mrs Shorty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Icere Skrevet 6. november 2009 #8 Del Skrevet 6. november 2009 Det er sant. For ikke å snakke om hvor forskjellige vi er i fysikken. Noen bør ikke kjøre knebøy i det hele tatt. Gjelder kanskje spesielt de med store korsryggs- eller kneproblemer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lucy d-.-b Skrevet 6. november 2009 #9 Del Skrevet 6. november 2009 Oi, jeg kom på dagens visdomsord: Når muskler skal bygges, da må det tygges! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
twinklestar Skrevet 6. november 2009 #10 Del Skrevet 6. november 2009 Hei Så gøy! Jeg elsker styrketrening!! Aldri likt cardio... Det var en grunn til at jeg spilte forsvar da jeg spilte fotball som ung For dere som har lest dagboka mi virker jeg kanskje ikke som om jeg har mye peiling, men jeg har egentlig det. Jeg har bare slitt litt med tid og motivasjon i det siste. Fint med en sånn tråd da. Hvordan deler dere opp øktene deres i løpet av uka? Jeg har gjerne delt opp slik: Dag 1: Styrke undereks. Dag 2: Styrke overeks Dag 3: Intervall cardio selvom dette kanskje ikke er lov i denne tråden) + styrke mage/rygg Sjelden jeg trener mer enn 3 dager, men blir noen ganger 4. Trenger innspill på hvordan jeg da burde dele opp... Trente styrke overeks i går. Og programmet så omtrent slik ut: Oppvarming: 15 min på mølla 1 Nedtrekk 12+12+11 reps (25kg) 2 Armhevinger (med strake bein:7+5+4, fortsatte med knærne i bakken opp til 12 reps) 3 Pull ups (en arm + kne på benken) 3x12 reps på hver side (12kg) (kunne nok løftet mer her) 4 Triceps - kabel- tau (ren albueekstensjon med nøytral stilling i skulderledd) 12+11+9 reps (7,5kg) 5 Skulderpress, ensidig, sittende på ball 6kg første 11 reps på hver side, deretter 4 kg 2x12 reps på hver side. Mitt første mål: Klare 12 armhevinger på strake bein! Langsiktig mål: Klare kropps pull ups (heter det det?) uten hjelp! Kommentarer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
twinklestar Skrevet 6. november 2009 #11 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Ang. knebøy så er enig, og sier det jeg svarte deg på msn (); jeg tror ikke at det finnes bare én riktig måte å kjøre bøy på, det kommer an på hva målsettingen er. For noen passer det best å kjøre med parallelle lår, andre igjen med atg. Noen kjører vanlig, andre frontbøy. Det som vi kan være enige om, derimot, er at god teknikk er alfa og omega! På disse sidene står det mye fornuftig om bøy! Helt enig! Mange måter å utføre knebøy på! Og det er bra for kroppen å variere! Men en ting er vel viktig, og det er å unngå å krumme ryggen + passe på at knærne ikke peker innover i forhold til føttene!! Det er ikke en heldig belsatning for noen! Endret 6. november 2009 av twinklestar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Icere Skrevet 6. november 2009 #12 Del Skrevet 6. november 2009 Oi, jeg kom på dagens visdomsord: Når muskler skal bygges, da må det tygges! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lucy d-.-b Skrevet 6. november 2009 #13 Del Skrevet 6. november 2009 Helt enig! Mange måter å utføre knebøy på! Og det er bra for kroppen å variere! Men en ting er vel viktig, og det er å unngå å krumme ryggen + passe på at knærne ikke peker innover i forhold til føttene!! Det er ikke en heldig belsatning for noen! Ja, det ligger under "god teknikk" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 6. november 2009 #14 Del Skrevet 6. november 2009 Gjelder kanskje spesielt de med store korsryggs- eller kneproblemer? Det kommer helt an på typen kneproblemer. Jeg har jo hatt store problemer med knærne, og knærne mine har faktisk hatt godt av å trene knebøy. Da er det selvsagt enda viktigere med teknikk enn ellers (i den grad det er mulig), og det bør også følges opp av noen som virkelig har peiling. Poenget er jo at knebøy også styrker støttemuskulaturen rundt kneet. Dette er nettopp en stor fordel for dem med kneproblemer. Må jo da så klart presisere at her er da lette vekter eller ingen vekter, hvor langt ned man går osv. helt essensielt for ikke å forverre skaden og å lytte til kroppens signaler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Icere Skrevet 6. november 2009 #15 Del Skrevet 6. november 2009 Så plutselig en GROV feil jeg hadde gjort i førsteinnlegget. Det er nå rettet opp. De ti styrketreningsbud 1. Du skal ikke ha andre gudinner enn Jamie Eason. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Icere Skrevet 6. november 2009 #16 Del Skrevet 6. november 2009 Dag 3: Intervall cardio selvom dette kanskje ikke er lov i denne tråden Joda, kardio er et viktig supplement til styrketrening, og ikke minst for å holde blodpumpen ordentlig i gang! Langsiktig mål: Klare kropps pull ups (heter det det?) uten hjelp! Denne øvelsen? Vi kaller det for chins, ellers brukes betegnelsene pullups/hangups, og faktisk også 'armhevinger' (tror det var innen turn). Hvis du vil ha spesifikke råd på oppsett av treningsprogram etc. bør du poste det i din egen treningsdagbok, denne tråden er ment for generell diskusjon rundt styrketrening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Icere Skrevet 6. november 2009 #17 Del Skrevet 6. november 2009 (endret) Er det noen som har formeninger om puls ift. styrketrening? Hva ligger dere på når dere kjører tung styrke? Jeg ligger opp mot 180 på chins m/strikk, men den går fort ned igjen. :gjeiper: edit: Min makspuls er 196. Endret 6. november 2009 av Icere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lucy d-.-b Skrevet 6. november 2009 #18 Del Skrevet 6. november 2009 Er det noen som har formeninger om puls ift. styrketrening? Hva ligger dere på når dere kjører tung styrke? Jeg ligger opp mot 180 på chins m/strikk, men den går fort ned igjen. :gjeiper: jeg lurer på hvor mange ganger jeg må si at bpm er irrelevant og at det er prosent av maks som sier noe om intensiteten? .... og var jeg streng nå? Jeg syns alt for mange bare poster bpm og det sier meg ingenting. Makspuls er genetisk og varierer stort fra person til person. Det avspeiler ikke kondisjonsnivå eller form. Det er forresten et godt tegn at pulsen faller raskt, det tyder på god kondis. Jeg ligger høyt i puls på baseløft som knebøy og markløft, også får jeg bra fart i hjertepumpa av frivendinger og ellers alt som har med eksplosivitet å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Icere Skrevet 6. november 2009 #19 Del Skrevet 6. november 2009 jeg lurer på hvor mange ganger jeg må si at bpm er irrelevant og at det er prosent av maks som sier noe om intensiteten? .... og var jeg streng nå? Jeg syns alt for mange bare poster bpm og det sier meg ingenting. Makspuls er genetisk og varierer stort fra person til person. Det avspeiler ikke kondisjonsnivå eller form. Kanskje det er irrelevant for deg, men det er det ikke for meg, fordi jeg synes det er interessant. Det trenger ikke si deg noe. Jeg vet godt at makspuls varierer og at det er genetisk betinget og alt det der, men det jeg spør om er hvor høyt pulsen bruker å ligge når man kjører tunge økter. Det er forresten et godt tegn at pulsen faller raskt, det tyder på god kondis. Jeg ligger høyt i puls på baseløft som knebøy og markløft, også får jeg bra fart i hjertepumpa av frivendinger og ellers alt som har med eksplosivitet å gjøre. Det var svar på det jeg spurte om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 6. november 2009 #20 Del Skrevet 6. november 2009 Dette var en bra tråd, her vil jeg også følge med. Starter med å spørre om råd jeg: noen som har noen gode tips angående pusteteknikk på markløft? Jeg får det liksom ikke riktig til det der med pusten, er vel så konsentretrt på resten av tekninkken... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg