Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har såvidt begynt å tenke på neste bilsete til lillejenta, da hun er lang og ganske stor og nok vil trenge nytt sete mot slutten av sommeren/tidlig på høsten. Vi skal ha bakovervendt sete, og lurer litt på hva slags erfaringer folk har med de ulike setene på markedet. Vi har sett på Maxi Cosi Mobi, men den har (merkelig nok) ikke Isofix-feste, og det gjør den mindre aktuell. Har også sett på Besafe Izi Combi med Isofix, men har hørt at det setet er veldig rett/oppreist i ryggen? Ettersom jenta er såpass liten aldersmessig vil vi at hun skal ha mulighet for en skikkelig sove-/hvilestilling i bilsetet, særlig fordi vi kjører til Vestlandet med jevne mellomrom. I ADAC-testen fra 2009 kommer Römer Safefix godt ut, men det setet har jeg ikke funnet i nettbutikker hos norske forhandlere, noen som vet om det er mulig å få tak i noe sted? Britax (Fixway) kommer ganske dårlig ut (karakter "akseptabel") i den nevnte testen, så det er vi ikke spesielt interessert i. (Ser forresten at Britax og Römer har felles tysk nettside, og synes det er litt merkelig at det ene merkenavnet kommer best ut i test, mens det andre kun er "akseptabelt". Litt forvirret av alle disse merkene!)

En annen ting å ta hensyn til er at vi har relativt liten bil, en BMW 1-serie. Vi håper at vi ikke må bytte den ut pga større barnesete... ;) En av oss kan gjerne sitte i baksetet med lillejenta (les: jeg kan, mannen blir bilsyk), så det er forsåvidt ikke noe problem om vi må skyve forsetet langt frem, men det er jo greit å kunne ha tre voksne i bilen om det skulle være et behov innimellom...

Vet at det er noen her som har god peiling på barneseter, så jeg håper på litt veiledning i barnesetejungelen. ;) Takknemlig for alle svar!

Edit: Litt mer googling viste at jeg ikke er god nok i tysk - Römer-setet er forovervendt. :fy_fy: Så nå er jeg egentlig enda mer forvirra... ;) Bor forresten i Oslo, så hvis noen vet om forhandlere som har det meste av bilseter, tar jeg gjerne imot tips om det også!

Endret av *Joyce*
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ville berre nevne at det kom ein ny test av bilseter i går: Forbrukerrådet

Testen som Forbrukarrådet har er den same som ADAC-testen *Joyce* nemner, berre presentert på norsk... ;)

Me er også på utkikk etter neste sete. Før den nyaste testen vart publisert tenkte me litt på Besafe Izi Kid X1 Isofix (den som er ny i år). No kom den jo ut som best i test, så då kan det vere at det blir den!

Dei andre me har vurdert er Britax Fixway og Akta Graco DuoLogic.

Gjest *Frida*
Skrevet
Testen som Forbrukarrådet har er den same som ADAC-testen *Joyce* nemner, berre presentert på norsk... ;)

Aha! ;)

Skrevet

Har tenkt litt på iZi Combi X1 ISOfix jeg. Sånn for å ha mulighet til å snu stolen, dersom det skulle bli aktuelt etterhvert. Han skal sitte bakover lenge enda altså, og gjerne til 4 år, men dersom....?

Skrevet

Vi har kjempegod erfaring med Britax Hi-way. (Som er rent bakovervendt, men jeg er usikker på om det er med isofix.)

Ellers er jo Britax regnet som et av de sikreste merkene. (Det er det vanligste merket i Sverige, der det er pålagt at barna sitter bakovervendt til de er ca 4 år.)

Vi liker dette setet godt fordi det kan settes godt bakover i ryggen så små barn kan ligge ganske likt som i babysetet. Samtidig som det har ganske god plass til bena til større barn, som sitter rett i ryggen.

Jeg ville garantert kjøpt Britax-sete om jeg skulle kjøpt et nytt idag.

(Selv om jeg vet det også finnes andre gode merker.)

Disse forbrukertestene tar jeg med en klype salt.

Ofte kommer samme sete helt forskjellig ut i to forskjellige tester...

Skrevet (endret)

Jenta vår er snart 7 månader gammal, og er lang. Me har no ein Maxi Cosi-bilstol. Når er det egentlig på tide med eit større bilsete?

Endret av Mirabella76
Skrevet
Jenta vår er snart 7 månader gammal, og er lang. Me har no ein Maxi Cosi-bilstol. Når er det egentlig på tide med eit større barnesete?

Det er på tide med nytt sete når selene kommer ut lavere enn barnets skuldre.

Evt. hvis toppen på barnets ører stikker over kanten av bilstolen.

Og dersom barnet er tyngre enn max-vekt til bilstolen.

Vi måtte bytte tidligere enn dette fordi vår gutt nektet å ligge så lavt, og forsøkte å sette seg opp i setet. (Noe som heller ikke er bra. )

Skrevet

Selene kommer ut under barnets skuldre på maxi cosi ganske så tidelig, det er lenge siden hos oss, forå si det sånn... Men det står da også i papirene at man skal bruke det selehulet som er nærmest barnets skuldre. Men skulle vi byttet når skuldrene kom over hullet... ja da hadde vi måtta bytta før han var et halvt år, tror jeg... Og guttungen er ikke lang.

Han har fortsatt et stykke å gå på før toppen av hodet kommer over kanten, med andre ord enda lenger før ørene gjør det, så han sitter i maxi cosien sin enda ei stund.

Skrevet

Hos oss er det også lenge sidan skuldrene til guten kom over dei øvste belteopningane på Cabriofixen!

Frå Maxi Cosi sine nettsider:

Barnet vokser og blir også tyngre. Når barnet blir tyngre og vokser ut av setets vektgruppe, er det på tide å anskaffe et nytt sete. Vektgruppen står angitt på det oransje godkjenningsmerket på bilsetet. I tillegg til vekten er naturligvis også barnets høyde viktig. Det er på tide å gå over til et større sete hvis disse situasjonene forekommer:

• For en baby i Maxi-Cosi CabrioFix er det viktig å passe på at oversiden av hodet ikke kommer over kanten.

• Ved et bilsete for et barn i alderen fra 9 måneder til ca. 3,5 år, er det nødvendig at barnet ikke må sitte med skuldrene over de øverste belteåpningene.

Skrevet

Vi har Britax Secura og er kjempefornøyd med det. Det er ikke isofix da.

Det kan brukes fra 0-25 kg og er kun bakovervendt, det er det sikreste.

Seter som kan snus er ofte for tunge til å brukes forovervendt og man skal helst ikke bruke de integrerte selene hvis man snur setet, men bilens seler.

Men ta med bilen og prøv setet også med barnet i, det er ganske viktig hvis plass er et problem. Disse bakovervendte setene tar ganske stor plass.

Skrevet

cogito: det var det jeg mente jeg hadde lest, at hodet hans ikke skulle stikke over kanten. For setene som er for eldre barn er det det med skuldrene, men ikke i dette babysetet. Og hodet til Harald har fortsatt et par cm før toppen stikker over kanten, derfor haster det ikke med nytt sete enda.

Skrevet
Det er på tide med nytt sete når selene kommer ut lavere enn barnets skuldre.

Evt. hvis toppen på barnets ører stikker over kanten av bilstolen.

Og dersom barnet er tyngre enn max-vekt til bilstolen.

Vi måtte bytte tidligere enn dette fordi vår gutt nektet å ligge så lavt, og forsøkte å sette seg opp i setet. (Noe som heller ikke er bra. )

Takk for svar! :)

Selane kjem no ut litt over skuldrene til jenta vår, så då er det kanskje på tide å skifta til nytt sete?

Ho er litt over 8 kg tung. Ingenting av hovudet hennar er over kanten av bilstolen. Så ho har jo egentlig plass nok i setet enda. Det er kun det at selane er litt lave for henne.

Skrevet

Ser no at det ikkje er krise om skuldrene kjem over belteåpningen på Maxi Cosi-bilstolen, så lenge hovudet ikkje er over øverste del av setet. Så då trur eg me beheld bilstolen ei stund til, sidan jenta vår heller ikkje er for tung for den enda!

Skrevet (endret)

Takk for svar, alle sammen! Vi skal selvsagt prøve i butikken, men det er interessant å høre om folks erfaringer, også. :)

Dere med litt større babyer som ikke har vokst ut av babystolen enda - kan jeg få spørre hvor lange de er? Snuppa her er allerede 67 cm og i underkant av 7 kg.

Endret av *Joyce*
Skrevet

Harald var 70 cm på forrige kontroll, det er 2 mnd siden, i ifølge buksene han har vokst fra, har han antakelig vokst et lite rykk siden det. (Skulle egentlig på kontroll i morgen, men den er utsatt et par uker grunnet syk HS, så da vet jeg enda ikke helt...) Han har altså fortsatt noen cm å gå på før hodet stikker over kanten.

Skrevet

Vi har besafe izi combi fordi vi villle ha muligheten til å snu retning hvis det var behov etterhvert. Hun er nå to år og vi bruker fortsatt bakovervendt. Vi er fornøyd med setet. Det er litt bratt som du sier men det er sikrere enn de som ligger mer. Ligger de får de ved en evt. kollisjon trykken lenger ned i ryggen, noe som ikke er så bra.

Vi har også britax multi-tech http://www.foreldreguiden.no/utstyr/bilset...tax_multi_tech/

Det er dyrt men med tanke på at en har det som også sete nr. 2 og 3 er det ikke så dyrt. Her synes jeg det er bedre nakkestøtte når de sover enn besafen. Dette er også er bratt sete som besafe men som sagt er det tryggere og kan gi mindre skader enn om de ligger mer.

Britax blir regnet som et meget bra sete, vi kjøpe vårt i Sverige.

Vi gikk over til sete nr. 2 da hun var rundt 10 mnd og veide rundt 12 kg.

Skrevet (endret)

Vi har Besafe Izi Combi og Brtiax (den nyeste). Veldig fornøyd med begge! Han sitter litt mer rett i syggen i Besafe, Britaxen kan man også justere med noe under.

Besafen er opp til 18kg, Britaxen til 25kg og kan brukes bakovervendt frem til da.

MEN; begge setene er svære.

Britax Multi-tech heter det ja :)

Endret av NysgjerrigeNilsi
Skrevet

vi har besafe combi og er veldig fornøyd. kan tippes lett bakover, så stillingen blir bedere for dem. vi byttet sete ved 8-9mns alder siden hun hatet babysetet og bare skreik når vi kjørte.

Skrevet

Vi har:

Brio zento i bestemorbilen, den kan stå frittstående uten støttebein, går til 25 kg

.

Britax Multi tech i den andre bilen vår. Har støttebein og er kanskje litt bratt i ryggen for så små. Går til 25 kg.

Britax Hi-way som er nevnt over her er hovedsete til guttungen. Han er en lang 2,5åring på en meter og sitter godt i det sete. Den store fordelen med det sete er at det går til 25 kg. Det kan justeres så ryggen ikke blir så bratt ved å heve/senke beinet ved føttene. Det følger også med en slags kloss for å gjøre ryggen mindre bratt.

Britax har også secura som har samme skallet som hi-way og så har de fixway som har isofix men fixwayen går bare til 18 kg.

Her kan du se mer om britax setene; http://britax.no/pdffiler/BritaxkatalogNo_%20Webb.pdf

Når det gjelder isofix så har acta graco noen seter med isofix men sete tar en jo ikke ut og inn som de mindre setene. Cosmic Comfort går bare til 18 kg i baksetet (og 25 i forsetet),

mens Cosmic Comfort S går til 25 kg i baksetet også.

Kan være greit å være obs på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...