Frigg Skrevet 5. august 2007 #1 Skrevet 5. august 2007 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=157788 Synes dere at barna skal lære på skolen at homofili er naurlig?
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2007 #2 Skrevet 5. august 2007 nei hvorfor det. Homofili er jo ikke naturlig jeg kan godta det men aldri verden om jeg vil si det er naturlig. Så nei jeg synes ikke at de skal lære det. De får ta den avgjørelsen når de blir eldre om de mener det er naturlig eller ikke
:-) anna Skrevet 5. august 2007 #4 Skrevet 5. august 2007 (endret) Ja naturligvis skal de det!!!! Homofili er faktisk naturlig. Det er helt naturlig at en viss prosentandel av befolkningen er homofile. Og sånn er det faktisk i dyreriket også. Det er også naturlig at en viss prosentandel er keivhendte, og at noen har rødt hår. Men viktigst av alt er at ungene faktisk lærer at folk er folk, uavhengig av seksuell legning, hudfarge, religion, kroppsvekt, øyenfarge, handicap o.s.v All different - all equal Endret 5. august 2007 av :-) anna
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2007 #5 Skrevet 5. august 2007 Er det ikke greit at de lærer at det som er litt annerledes også er naturlig?
Trampe Skrevet 5. august 2007 #6 Skrevet 5. august 2007 Jeg synes det er helt greit å lære ungene at det er naturlig. Skolen er ikke bare fag, de skal også lære om mennesker og hvordan man oppfører seg mot hverandre - og toleranse, forståelse og respekt overfor minoritetsgrupper er veldig viktig. For alt jeg vet er noen av ungene homofile allerede, det er så viktig å få de til å føle at det er normalt å ha det sånn som de har det. Kronglete forklart, men dere skjønner sikkert. Homofili er en stor del av pensum i læren om kroppen, og da ser jeg absolutt viktigheten av å være åpen og ærlig som lærer. Vi hadde mange åpne diskusjoner, ungene stilte spørsmål og uttrykte meninger da vi hadde dette emnet før sommeren. Men akkurat det med å bruke mamma og mamma - og pappa og pappa tror jeg samtidig ville vært unaturlig igjen. Jeg bruker aldri eksempler med kjernefamilien i min undervisning - fordi jeg har flere barn i min klasse som kommer fra spllittede hjem, eneforsørger, har aldri møtt den ene av foreldrene og liknende ting, og det er sårt for barna. Da er det lettere å bruke kjønnsløse eksempler som med husstander og familier som består av to barn og to voksne, eller tre barn og en voksen.
Gjest Ylvalinn Skrevet 5. august 2007 #7 Skrevet 5. august 2007 Er det ikke greit at de lærer at det som er litt annerledes også er naturlig? Jeg er enig i dette.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2007 #8 Skrevet 5. august 2007 Tja, jeg ser ikke for meg at det i småskolen skal inn på timeplanen på lik linje med addisjon og frøets oppbygging, men det er vel heller ikke tanken. Når man ofte i bøker i enkelte fag (gjerne tverrfaglige tema-bøker) treffer på barn som Ahmed fra Pakistan, Siri som er kristen, Petter som er humanist, Turid som bare har en forelder og Fatima som sitter i rullestol, kan man jo også få bli kjent med Morten som har to fedre.
Tabris Skrevet 5. august 2007 #9 Skrevet 5. august 2007 Jeg synes det er viktig at barn lærer om flere aspekter av menneskenaturen enn bare det som stemmer overens med flertallet. Det er viktig for å unngå mangel på toleranse ovenfor de som velger å leve litt annerledes - noe vi har flusst av i dag.
emi Skrevet 5. august 2007 #10 Skrevet 5. august 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Chrizzy Skrevet 5. august 2007 #11 Skrevet 5. august 2007 Ja, jeg synes det er naturlig, og ikke gjøre det er unaturlig.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2007 #12 Skrevet 5. august 2007 Barna har ikke pappa og pappa eller mamma og mamma, de har evt. mamma og stemamma eller pappa og stepappa.
emi Skrevet 5. august 2007 #13 Skrevet 5. august 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2007 #14 Skrevet 5. august 2007 Javel? Er det ikke sånn at den parten som ikke er biologisk foreldre kan adoptere barnet? Da blir det pappa og adoptivpappa, men fortsatt bare en biologisk pappa. Og formodentlig en mamma et sted også
emi Skrevet 5. august 2007 #15 Skrevet 5. august 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2007 #16 Skrevet 5. august 2007 Mener du at alle adopterte barn skal kalle adoptivforeldrene sine for adoptivmamma eller adoptivpappa - eller kun de som er adoperte av homofile som lever i partnerskap med en annen homofil? Vil jo anta jeg ville kalt dem ved ulike navn hvis jeg hadde "pappa og pappa". Kjell og Arne, kanskje
emi Skrevet 5. august 2007 #17 Skrevet 5. august 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2007 #18 Skrevet 5. august 2007 Men det var altså ikke det jeg spurte om. Har du svar på spørsmålet mitt? Jeg antar de da kaller dem feks "pappa og Kjell".
emi Skrevet 5. august 2007 #19 Skrevet 5. august 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2007 #20 Skrevet 5. august 2007 Det var overhodet ikke svar på spørsmålet mitt. Her er spørsmålet om igjen, og hvis du har noen tanke om å bli tatt seriøst, forventer jeg at du svarer: Så for å bli tatt seriøst er man pliktig å sitte på dette forumet hele døgnet tilfelle noen kommer med spørsmål man MÅ svare på? Det er greit å vite. Jeg har allerede svart, men for å utdype det litt: Ingen barn har mer enn 1 mamma og 1 pappa. Men man kan ha adoptivforeldre, steforeldre, fosterforeldre osv. Hva man velger å kalle dem for så være opp til hver enkelt. Men man har fortsatt ikke mer enn 1 mamma og 1 pappa.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå