Gå til innhold

Den ene katten min er feit!


Sniglå

Anbefalte innlegg

Saken er slik: Jeg har to katter, den ene er helt normalvektig, den andre er rett og slett smellfeilt! :forvirret:

Begge to er aktive, herjer rundt hele dagene og leker mye. Men tjukkassen har en tendens til å gå til matfatet jevnt og trutt hele dagen, så det er vel derfor han er som han er.

Hvordan skal jeg slanke den ene katten, men ikke den andre? Hvor mye for skal en katt ha til dagen egentlig? Råd?

:forvirra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi dem mat en gang for dagen (eller morgen og kveld) og pass på at den katt som skal slankes ikke spiser maten til den andre katten.

Våre katter får bare tørmat og den doseres etter kattens vekt (60 g til hver per døgn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min har klart å lære kattene sine at de har hver sin matskål. De rører ikke hverandres skåler. Aner ikke hvordan hun har klart det, men det er hvertfall mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre katter får bare tørmat og den doseres etter kattens vekt (60 g til hver per døgn).

Okei, altså 60 gram pr kilo da eller?

Og hvor har du fått 60 gram i fra? Dyrlegen?

Livredd for at de ikke skal få nok mat :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min har klart å lære kattene sine at de har hver sin matskål. De rører ikke hverandres skåler. Aner ikke hvordan hun har klart det, men det er hvertfall mulig.

Slik er det hjemme hos meg også. Men det er ikke jeg som har lært dem dette, det er den eldste som setter den yngste på plass. Så den yngste tør ikke røre sjefskattens matskål ;)

Ang dosering står dette på forpakken. Kjøp for hos veterinær/dyrebutikk, for overvektige finnes light-for.

Maten bør stå framme hele tiden, hvis man fjerner maten etter kort tid er det ikke uvanlig at katten blir stressa og kaster i seg maten mens den er framme, som kan føre til oppkast.

Jeg ville også prøvd å aktivisere den feite katten, siden aktivitetsnivået sikkert også er medvirkende til overvekten.

Endret av ikke innlogget
Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 g tørmat per katt per døgn.

Vi kjøper "Specific" hos dyrlegen (til voksne kastrerte katter under 8 år) og på posen er doseringen angitt til både tynne, normale og overvektige katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er en skikkelig uting å porsjonere ut maten til katter, da dette er dyr som regulerer matinntaket selv.

Dersom du tror at katten din er overvektig, syns jeg du skal ta en tur til dyrlegen. Siden pusen din er aktiv, leker ute og så videre, burde den være i form. Og en pus trenger ikke være tykk selv om den har noen ekstra kilo, vi mennesker er jo også forskjellige der.

Har pusen alltid vært sånn, eller har den lagt på seg nå? Har dne nettopp blitt voksen, eller er den flere år?

Kan du ha byttet foret, kan det ha noe å si på vekten til pus?

Vi har også to hvor den ene er tynn og den andre er en tjukkas. Men den tykke har ingen tegn på å være syk annet enn at hun er litt rund, da skal hun få lov å være slik.

Så vær så snill, ikke porsjoner ut maten før dyrlegen har sagt at det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kastrert den? Da blir den ofte litt tykkere.

Ville ikke tatt fra dem foret dersom de er vant til å ha det framme. Men kjøper du skikkelig for hos dyrlegen? For butikkfor er bare fos og fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pusen alltid vært sånn, eller har den lagt på seg nå? Har dne nettopp blitt voksen, eller er den flere år?

Kan du ha byttet foret, kan det  ha noe å si på vekten til pus?

Så vær så snill, ikke porsjoner ut maten før dyrlegen har sagt at det er nødvendig.

Han har alltid vært stor, og muskuløs, og han kommer fra en oppdretter som liker at kattene er store (stort sett alle hennes katter er digre), men i det siste har han blitt skikkelig feit, dvs jeg kjenner ingen ribbein og magen henger og dingler (når han løper så svaier bilringen fra side til side :ler:), pluss at folk som ikke har sett han på en stund har kommentert at han har blitt tjukk.

Han er kastrert, så sånn sett hadde jeg regnet med at han ville legge på seg, men ikke SÅ mye.

Men vi har byttet for ja, men det er sånn skikkelig for, ikke sånn på pappesker du får kjøpt på Rema, liksom...

Når det gjelder å porsjonere ut maten er jeg i utgangspunktet også skeptisk til det, det er derfor jeg spør her om det er noen som gjør det. Har vurdert å gi de mat tre ganger til dagen, men er usikker.

Kanskje dyrlegen er det tryggeste, selv om det å slanke en katt ikke burde være noe mer hokus pokus enn hos mennesker, altså mindre energi inn enn det som blir brukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår måte å fore på ble anbefalt av dyrlegen vår som var litt bekymret over fettlaget på den ene katten. Ta en prat med veterinæren, og hør om h*n har noen gode råd til deg, Sniglå.

Uansett om du velger å porsjonere eller ikke, kan det være lurt å ta en titt på anbefalt dosering og sjekke hvor mye katten egentlig spiser.

Katter er rovdyr og vil i naturen ikke ha tilgang på mat døgnet rundt, og blir dermed ikke feite heller.

En katt som vet at den får mat på et gitt tidspunkt stresser ikke seg selv til å kaste opp. Blir den foret for lite og for uregelmessig er saken en annen.

Det er stort sett ingen gnåling om mat her. Begge katter kommer springende når de hører at det rasler i posen. Som sagt vet de at de får mat og at de får nok, og stresser da ikke med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fornuftig ut, Trille :)

Vi prøver i første omgang å bytte tilbake til det gamle foret, og hvis det ikke hjelper tar vi en telefon til vet. som Jack sier :Nikke:

Tusen takk for gode råd :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har alltid vært stor, og muskuløs, og han kommer fra en oppdretter som liker at kattene er store (stort sett alle hennes katter er digre), men i det siste har han blitt skikkelig feit, dvs jeg kjenner ingen ribbein og magen henger og dingler (når han løper så svaier bilringen fra side til side :ler:), pluss at folk som ikke har sett han på en stund har kommentert at han har blitt tjukk.

Han er kastrert, så sånn sett hadde jeg regnet med at han ville legge på seg, men ikke SÅ mye.

Men vi har byttet for ja, men det er sånn skikkelig for, ikke sånn på pappesker du får kjøpt på Rema, liksom...

Når det gjelder å porsjonere ut maten er jeg i utgangspunktet også skeptisk til det, det er derfor jeg spør her om det er noen som gjør det. Har vurdert å gi de mat tre ganger til dagen, men er usikker.

Kanskje dyrlegen er det tryggeste, selv om det å slanke en katt ikke burde være noe mer hokus pokus enn hos mennesker, altså mindre energi inn enn det som blir brukt...

Vet du, siden du har byttet for, og hvis det er nå nylig, så er det ganske sannsynlig at det er det som har gjort at pusen har lagt på seg. Skikkelig for inneholder jo alt det nødvendige kattene skal ha i seg, og han kan godt legge på seg en del da.

Jeg vet ikke hva slags for du brukte før, men hvis det var butikkfor, så ville jeg ikke byttet tilbake. Det inneholder så mye rart, og har lav kvalitet i forhold til hva pusene skal ha i seg.

Kan du ikke legge ut et bilde av pusen så vi får se? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri brukt butikkfor. Tidligere brukte vi Royal canine, men det tålte ikke den andre katten vår, han ble skikkelig dårlig i magen. Nå bruker vi "Frankies", visstnok. I følge han som jobbet på dyrebutikken var dette like bra som alle de kjente merkene, bare litt billigere.

Ikke vet jeg, men dette blir ingen av kattene dårlige i magen av. Men kanskje det er mer fett i det foret?? Det skal ikke være lett :roll:

Vi skal gå over til et lettfor til tjukken, og forsøke å gi den "normale" katten vår dette foret vi har nå.

Blir uhyre komplisert da, men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke legge ut et bilde av pusen så vi får se? =)

Okei, prøvde å ta et bilde av han nå, men han er en kosegris, så det ble heller vanskelig å få han til å posere :ler:

Men okei, før (på utstilling og løftes av en dommer, ikke meg ;)):

post-6726-1167502325.jpg

Etter:

post-6726-1167502346.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:ler:

Jaaa, men jeg føler ikke at *jeg* har gjort noe galt heller, i og med den andre er helt i tipp topp form. Han har vel litt anlegg for å bli tjukk, tenker jeg.

Men han er en skikkelig kosepus og er ganske så fin under alt det fettet der :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få kjøpt slankefor til katten. Mulig at du må fore dem i hvert sitt rom mens den ene skal slankes, men det er kanskje verd det?

Jeg syns katten din var kjempesøt, men det er nok ikke så sunt for katter heller å veie altfor mye. (Jeg har også en sånn stor sak, den er også søt - og den spiser da ikke såååå mye :sjenert: )

Lykke til med kattekreket ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...