Gå til innhold

Den ene katten min er feit!


Sniglå

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Han har litt hengemage, men det er normalt for katter å få det. Er det bare løst skinn som henger, så er det i alle fall ikke noen fare. =)

Han var jo nydelig da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nommen. Ikke feit han vel? Bare litt kraftig bygd? :ler:

Katten vår veide oppimot 8 kg på det meste, en gatemikskatt i samme farge som din. Skjønn. Han ble 15 år og var svær hele tiden. Men veterinær sa han bare var en fin, feit og kastrert hannkatt uten fysiske plager. :ler:

Hva slags rase er det du har? Veldig fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Takk for gode ord, jeg skal viderebringe de til bollegrisen vår! Det er IKKE noe løst skinn som henger der, det er fett fett fett...

Det er en ocicat :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception
:ler:

Takk for gode ord, jeg skal viderebringe de til bollegrisen vår! Det er IKKE noe løst skinn som henger der, det er fett fett fett...

Spørs om han er enig i at han er feit... :ler: Jeg prøver å forklare ett stk gordonsetter at han ikke kan spise alt han har lyst på, men det funker heller dårlig. Selv om han fikk både diare og oppkast av all laksen han glefset i seg for noen dager siden. Nå har ikke han akkurat noe fedmeproblem, da, heller tvert imot, men når han heller vil spise menneskemat, og sultestreiker i to dager etterpå? :roll:

Det er ikke enkelt med de dyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke enkelt med de dyrene.

Det kan du trygt si!

Ekstra vanskelig når vi har to med nesten motsatt behov i forhold til matinntak...

Men skjønne er de likevel :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott pus! :)

Mane gode råd her, trur eg skal prøva noko av det på min eigen pus, ho har lagt på seg litt ho også... :sjenert:

Endret av Linn3c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrater skal ha litt mage!! ;)

Han er ikke fertil lengre, og stresser dermed ikke sånn...

Jeg er også enig i at foret bør stå fremme hele døgnet og kattene ha fri tilgang til mat og vann.

Kutt heller ut å gi kattene våtfor hvis du gir dem det.

Tørrfor er et helt greit alternativ.

Jeg kan også gi deg et lite tips du kan bruke hvis den andre katten din er veldig liten...

Nemlig pappesketrikset.

Finn frem en passe stor pappeske, og lag et firkanta hull som bare den lille katten din kan komme inn i.

Plasser så maten til denne katten der, og gi kastraten din et godt kastratfor i en skål ved siden av pappeska. Slik unngår du at han eter maten til den andre katten.

Nå kan du også begynne å porsjonere foret til kastraten din om du ønsker det.

Det er viktig å bruke et for med lite fettinnhold, og som er beregnet på innekatter med lite aktivitetsnivå for å evt. slanke katten din.

Andre tips, er å sette matskåla til den andre katten din oppe i høyden, et sted der kastraten din ikke gidder å hoppe opp. Feks. oppå en benk, ei hylle, et klorestativ el. Å ha hvert sitt sted å spise, gjør kattene bevisste på at dette er DERES mat.

Slik kan du bruke forskjellig for til kattene.

Lykke til!

(Men han var nå ikke såååå feit da...Hva sier veterinæren din??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ganske stor forskjell mellom de to bildene ja, men som flere andre her har påpekt så er det jo typisk for hannkatter å få litt mage når det kastreres. Pusen min veier over 5 kg og har blitt en ganske så stor hannkatt men jeg syns ikke han er overvektig heller.

Håper det hjelper litt å bytte fôr til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også gi deg et lite tips du kan bruke hvis den andre katten din er veldig liten...

Nemlig pappesketrikset.

Ja, det er en kjempelur ide, har gitt de samme råde før en gang, for jeg måtte gjøre nettopp det selv med gamlekatten. La inn bilder i tråden gjorde jeg også, for det ser jo helt hysterisk komisk ut: Bare se her

Desverre så er begge to store, men bare den ene har litt for mye pondus...

(Men han var nå ikke såååå feit da...Hva sier veterinæren din??)

Neida, han er jo ikke ENORM liksom, men nok til at jeg synes at det er litt for mye, det er jo en del ulemper i forhold til helsa å ha for mye fett på katten... Har ikke hatt han hos vet. enda pga det, men jeg vet at det ville blitt kommentert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, næmmen Sniglå! Han er pen selv om han er god og rund. Jeg har jo hans halvsøster som er rimelig rund hun også.. dvs veldig muskuløs og stor i størrelse, men med "litt" ekstra på magen :)

Vi forsøkte en eneste gang å slanke katt for noen år siden. Riktignok siameser. Men han ble gående desperat rundt og hyle etter mat. Hele døgnet. Spiste alt han kom over av mat, også vår, om et brød ble liggende på kjøkkenbenken eller en pakke skinke (eller hva som helst annet) sto i handleposenposen i fem minutter mens jeg var på do, ja da var det spist på. Og så begynte han å kaste seg over tørrfôret, tygget ikke. Joda, han gikk ned litt- men han var en meget ulykkelig katt som også kastet opp ufordøyd mat fordi han kastet seg over det. Så vi droppet slankingen og har fra da av gitt kattene fri tilgang på tørrfôr. Siameseren er feit, men lykkelig.

Jeg hadde forsøkt et light-fôr og å måle opp så du iallefall ser mengden de skal ha og kan ha det i bakhodet (står på pakka), og forsøkt å ikke gi for mye mer enn det. Evt fordele det i tre måltider, slik at de får mat jevnlig. Samt forsøkt å la være og skjemme dem bort med alt mulig annet enn tørrfôret.. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Heia, Xia!! ;)

Ja, det er det jeg også tror, at kattene fra akkurat det oppdrettet ganske enkelt ER digre, bare se på de siste kullene hun har fått, det er jo monsterkatter :overrasket:

Foreløpig går porsjoneringen greit, har han ikke begynt å spise alt han kommer over riktig enda, men skulle ikke forundre meg om han gjør det :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grønn Frosk

Heisann! Den magen er desverre vanlig. Så og si alle kastrertre/steriliserte katter får sånn hengebuk. Og det er vanlig at vekta generelt øker etter kastrering. Kjøp fór for kastrerte katter, eventuelt lightfór. Det får du på dyrebutikken/dyrlegen. Når vi steriliserte vår hokatt måtte ho spise lightfór i noen måneder for å stabilisere vekta. Ho har gått ned igjen, men buken kan vi ikke gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå til et "skikkelig" sted for å kjøpe kattemat og spør om hva de anbefaler (veterinær for eksempel). Der spør du om å få et målebeger (må være samme merke som foret) som viser hvor mye mat man skal gi til kattene i forhold til vekten. Altså: istedenfor 2 dl og slikt som står på vanlige desilitermål, vil det på denne stå 5 kg osv og du måler opp tørrfor til riktig strek. Altså 5 kg tung katt, ikke 5 kg mat :ler: Så doserer du ut riktig mengde mat på fast tid hver dag. Hvordan du skal få kattene til å ha hvert sitt matfat vet jeg ikke, dessverre...

Slik dosering av mat er lurt uansett om kattene er overvektige eller ikke :)

Endret av Ninen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided

Katten min er også et matvrak og jeg har gått til anskaffelse av light tørrfor og det har hun tilgang på hele tiden. Våtfor deler jeg opp i små porsjoner, hun maser alltid etter en porsjon til og derfor får hun heller to små porsjoner. Da hun fikk større porsjon så maste hun også om mer, og det virker som hun godtar mindre porsjoner så lenge hun får to ganger. :) Lettlurt kattefrøken, hun tror hun får mer mat men det gjør hun jo ikke.

Rare dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...