Gå til innhold

Beatricias tanker om litteratur


Gjest Beatricia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Beatricia

Takk for veiledning!! Litt startproblemer, men nå er jeg i gang!

Vil gjerne opprette min egne, lille bok-dagbok, et sted hvor jeg kan skrive litt om litteratur jeg leser! Jeg synes det er gøy å skrive litt rundt bøkene, slik vil jeg huske de på en litt annen måte!

Blir kjempeglad for innlegg og litterære anbefalinger underveis!

Endret av Beatricia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Du kan bare endre det første innlegget ditt, og endre overskriften- så blir det ikke bare en test lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beatricia
Du kan bare endre det første innlegget ditt, og endre overskriften- så blir det ikke bare en test lenger :)

Takk!! Akkurat det jeg sitter og lurer på! Hovr gjør jeg det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Det er en knapp under innlegget- ved siden av siterknappen.

Også kan du legge inn link til dagboken din- eller få den setningen der til å bli en link- det gjør du inne på kontrollpanelet. Gjorde det for deg jeg: Bare trykk siter på dette innlegget her, og kopier setningen under her+kodene som kommer fram og ta det med deg inn i kontrollpanelet/signatur.

Et lite litterært univers, her vil jeg gjøre meg tanker om bøker jeg har lest! Mye for min egen del, gøy å skrive litt rundt alt det jeg leser, men også for andre nysgjerrige bokinteresserte!

Endret av Rosin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beatricia

I dag har jeg lest ferdig en ny bok.

Paulo Coelho "Zahir":

En bok om besettelse...og kjærlighet (egentlig vanlige ingredienser hos Coelho). Boken var vakker, har likt alle bøkene jeg har lest av han så langt. Boken var allikevel ganske konkluderende på hans forfatterskap. Han trer selv inn i rollen som jeg- person, og forfatterskapet som fortellers om har flere (mange) likhetstrekk med Coelhos eget forfatterskap. Jeg sitter igjen med et positivt inntrykk av boken. Vakre formuleringer og sann livsfilosifi. Coelho skriver slik vi alle ønsker vi tenkte (i hvertfall jeg)! Flere ganger underveis i boken ble jeg fristet til å streke under formuleringer som inneholder mye livsfilosofi, akkurat den samme følelsen jeg fikk ved å lese "Alkymisten". Boken anbefaldes!!!! Vakkert om besettelse (som tittelen selv antyder), men også om kjærligheten og hvordan den kan bli en besettelse!

Endret av Beatricia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg elsker bøkene til Paulo Cohelo, men har ikke lest denne ennå dessverre. Nå fikk jeg enda mer lyst til å lese den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Beatricia! :)

Gratulerer med ny dagbok! :) Skal følge med på nye tips og anbefalinger her, det kan man aldri få for mye av!

Poster derfor minisammendrag av min sist leste bok:

J.M. Coetzee: Elizabeth Costello

Jeg er jo (som kjent?) utrolig glad i Coetzees bøker, og nå har jeg ikke så mange uleste igjen, dessverre. Jeg var veldig begeistret for denne også. Elizabeth Costello er en gammel forfatterinne som reiser rundt og holder foredrag. Hun har skrevet en lang rekke bøker, men av alle huskes hun for debutromanen, noe hun stadig irriterer seg over. Costello er gammel og kompromissløs og holder foredrag som provoserer menneskene hun møter. Denne boka har kanskje ikke så mye handling. Den skildrer Costellos reiser rundt i verden og gjengir foredragene hun holder. Men denne sparsomme rammen makter å gi et rikt bilde av en sterk, provoserende og følsom gammel dame som jeg raskt fikk stor sympati for. Igjen har Coetzee skrevet en bok som berører og opprører meg, boken anbefales derfor sterkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beatricia

I dag har jeg avsluttet en bok.

Anne B. Ragde "Arsenikktårnet"

Jeg har tidligere lest to av bøkene hennes, "Berlinerpoplene" og "Eremittkrepsene". Jeg likte disse veldig godt, elsket personskildringene og hvordan jeg som leser ble kjent med personene i boken, på godt og vondt! "Arsenikktårnet" tar for seg en slekt, fra mormor Amalie som har vært skuespiller, datteren Ruby og barnebarnet Therese. Hvorfor er forholdet mellom Amaile og datteren Ruby så dårlig, ettersom forholdet mellom Amaile og barnebarnet Therese er så bra? I rammefortellingen får vi historien fortalt fra Therese, og vi får innsikt i hennes forhold til mormoren. Rammefortellingen var interessant og jeg ble grepet av denne! Ettersom slekten beskrives nærmere utover i boken, mistet jeg litt interessen. Hendelser fra fortiden og familieforhold tar stor plass i boken, uten at det vendes tilbake til rammefortellingen. Årsaker til de spente familieforholdene og de forskjellige personenes personligheter nøstes opp, men uten en "konklusjon" i fht. rammefortellingen. Jeg både likte og ikke likte denne romanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Beatricia

Johan Harstad "Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet?"

En nydelig bok om det å ville være en usynlig nr to. Kjempespennende "reiseskildring" fra Færøyene i tillegg! Veldig bra, bør leses!!

Endret av Beatricia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beatricia

Sue Monk Kidd "Bienes hemmelige liv"

En nydelig bok om innføringen av de fargedes borgerrettigheter i USA, godt beskrevet av en historie om en liten pike og hennes fargende tjenestepike. Piken har vokst opp alene sammen med sin aggresive far etter en ulykke der moren døde. Jenta hjelper tjenestepiken med å rømme fra fengsel, og sammen kommer de frem til en gård, en bie-farm, der de fargede damene som bor der gir de husly og jobb. Oppholdet på gården forteller historier om fortiden, og jenta får etterhvert bitene på plass, i puslespillet om sitt eget liv! I tillegg benyttes sitat og metaforer fra biers liv, overført til mennesker! Fantastisk bok! Selv om historien og bakgrunnen til boken er trist, tenkte jeg da jeg lukket boken: "Rett og slett en FIN bok, en god historie". Dette var debuboken til Monk Kidd, hun har nå kommet med sin andre bok "Havfruestolen". Gleder meg til å lese denne også!!

Endret av Beatricia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne dagboka må jeg besøke ofte skjønner jeg. Elsker å lese bøker selv og her kan jeg få masse god inspirasjon ser jeg :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beatricia
Denne dagboka må jeg besøke ofte skjønner jeg. Elsker å lese bøker selv og her kan jeg få masse god inspirasjon ser jeg :klappe:

Så koselig med besøk!!! Du er hjertelig velkommen!! Jeg tar gjerne i mot lesetips fra andre bokinteresserte også!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beatricia

Sven Kærup Bjørneboe "Skjærgårdsfolk" og "Skjærgårdsmesse"

Synes bøkene var lyriske og beskrivende! Bjørneboe er visst selv et såkalt "skjærgårdsmenneske", noe som kommer frem gjennom beskrivende skildringer i romanene! Til tider synes jeg det var vanskelig å finne en konkret handling, men da jeg bestemte jeg for å lese bøkene som en skildring av livet i skjærgården og ikke tillegge de mer enn nettopp dette, nøt jeg de spesielle beskrivelsene! Spesielt likte jeg avsnittet om barna og de modne markjordbærene på side 61 i min utgave av "Skjærgårdsfolk". Nydelig beskrivelse!! I tillegg kan man vel lese en litt krass kritikk av sivilisasjonen og bylivet, og menneskene der, men kanskje også en underliggende kritikk av skjærgårdsmenneskene og deres redsel for forandringer?

En spesiell og annerledes leseropplevelse! Følte at jeg måtte ha litt den rette stemningen for å lese bøkene, ikke slike bøker som jeg kan lese noen sider av her og der! Men skildringene i bøkene, sammen med et glass vin en varm sommerkveld, var en koselig opplevelse!!

Endret av Beatricia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Beatricia

Jan Wiese "Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede"

Nåtidens handling forteller om en bibliotekar ved Vatikanet som oppdager en gammel altertavle i et ubrukt rom. Altertavlen vekker hans interesse og han kommer over gamle dokumenter som forteller historien om den gamle altertavlen og dens opprinnelse. Rammefortellingen om nåtiden og bibliotekaren foregår i Roma i 1989. Rammefortellingen åpner og avslutter romanen. Avsnittet "De glemte papirer i Vatikanets bibliotek" forteller historien rundt altertavlen og dens tilblivelse. Fortellingene som blir fortalt på markedsplassen har overskrifter som forteller alt om romanens tematikk: Legende, Hovmod, Under, Fristelse og Ondskap. Det er mange paralleller i romanen; fra de gamle skriftene og helt frem til bibliotekarens liv i Roma i 1989. Kjærlighet er det sentrale temaet, kjærlighet som en besettelse og en sterk kraft. En vakker og nydelig bok som skildrer kjærlighet, fristelse og besettelse, beskrevet i datid og nåtid. Anbefales på det sterkeste!!

Endret av Beatricia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beatricia

To små bøker jeg har lest i det siste. Lettleste, morsomme og svært underholdende! Meget god strandlitteratur!

Erlend Loe "Doppler" og "Volvo Lastvagnar"

Bok nummer 1 om hovedpersonen Doppler kom ut for noen år siden, mens "Volvo Lastvagnar" er den relativt nye oppfølgeren. Vi møter Doppler, en person som rett og slett er for "flink", og hans flytter fra sin "flinke" familie og slår seg ned i skogen sammen med elgkalven Bongo. I den første boken møter vi hovedpersonen Doppler, familien hans og andre merkelige mennesker i skogen! Mange morsomme episoder! Doppler er en person jeg til tider fikk sympati med, og til tider tok jeg meg i å være litt oppgitt over han! Utrolig morsom bok!!! Jeg lo godt mange ganger!!

Oppfølgeren kan i følge Erlend Loe leses som en frittstående bok, men flere ganger underveis refereres det til bok nummer 1. Boken handler fortsatt om Doppler, denne gang på vandring inn i de svenske skogene, fortsatt sammen med elgen Bongo. Her dumper han borti to ytterst merkverdige personer: Maj Britt (som forøvrig er nektet all omgang med undulater for enhver framtid) og den fanatiske fugleelskeren von Borring. Oppfølgeren er nesten enda mer finurlig, lekende og humoristisk enn "Doppler". Her tar Loe i bruk fotnoter som litterært virkemiddel (fungerer godt)!! Mange direkte henvendelser til leseren og forfatteren trer stadig frem og viser seg direkte i teksten!!

Utrolig underholdende!!!!!!!!! Sitter og håper på en nummer tre (noe Loe egentlig selv ymter frempå i tekstens siste linjer....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beatricia

Per Olov Enquist "Kaptein Nemos bibliotek"

Romanen omhandler to gutter som blir forvekslet på fødestuen. Noen år senere blir hendelsen avslørt, og guttene må flytte tilbake til sine opprinnelige familier. Handlingen finner sted i Nord- Sverige i årene omkring annen verdenskrig. Tilbakeføringen til sine opprinnelige familier påvirker guttene veldig, og det preger dem sterkt videre. Kaptein Nemo (fiktiv litterær skikkelse) leder, og "hjelper" guttene inn i en felles fantasiverden. Ut fra den lille litteraturen de har lest i oppveksten, dikter de opp et eget univers. Boken er preget av mange tragiske enkelthendelser, vi får ta del i flere tragiske menneskeskjebner. Disse skildringene er fantastiske, så særegne at man nesten ikke kan forstå hvordan noe så spesielt, men allikevel troverdig kan være resultat av Enquists dikterprosess og fantasi.

Jeg brukte litt tid på å komme inn i boken, prologen var komplisert, men det skulle vise seg at jeg fikk alle svar og forklaringer etterhvert! Anbefales!

Har allerede begynt på hans kjente roman fra 2001, "Lewis reise". Håper også dette er en positiv leseopplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beatricia

Per Olov Engquist "Lewis reise"

Romanen har fått veldig gode kritikker, og handler om Lewi Petrus, grunnleggeren av pinsebevegelsen. Efraim, en annen tilhenger av pinsebevegelsen, er med på å fortelle historien gjennom sine notater i Lebenslauf (hans nedskrevne livshistorie). Jeg- fortelleren (kan leses biografisk som Engquist) gjengir historien, etter Efraim sin begravelse, da han kommer over hans nedskrevne livshistorie. Romanen er mer en dokumentar-roman, over pinsebegevelsens historie, frontet av noen sentrale personer. Vennskapet/ samarbeidet mellom de to frontfigurene Lewi og Sven Lidman er spesielt. Hvem leder egentlig hvem, og hva slags forhold har de? Begge er opptatt av religionen og gudstroen, og begge er frelst. De legger sitt arbeid og sitt liv fullstendig i hendene på Gud.

Engquist gjengir fra samfunnet han selv vokste opp i, nemlig i Västerbotten i Sverige. Han velger ikke ståsted i forhold til pinsebevegelsen, men gjengir det hele fra et uteforstående perspektiv. Han viser også til den voldsomme kritikken pinsebevegelsen fikk fra blant annet media, spesielt tungetalen og helbredningen av syke.

Det fine med romanen er det historiske perspektivet. Engquist belyser pinsebevegelsen som et interessant tema, men velger ikke side, og leseren kan upartisk ta del i alle hendelser og historie omkring pinsebevegelsen.

Ellers var romanen noe tung til tider, og jeg merket at jeg enkelte steder kunne miste oppmerksomheten litt. Den inneholder mye informasjon og faktaopplysninger, og man må være konsentrert for å få fullt utbytte av romanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...