Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #1 Skrevet 26. juni 2006 Ser ut som de fleste er enige om at verden er urettferdig og at vi her i Norge har det så bra at vi burde skamme oss over å klage over bagateller. Dermed så lurer jeg på hva du tror kan gjøres mot denne skjevheten i verden, både av oss som enkelt mennesker, Norge som land og verdens samfunnet? Og hva gjør du konkret?
Quirky Skrevet 26. juni 2006 #2 Skrevet 26. juni 2006 (endret) Ser ut som de fleste er enige om at verden er urettferdig og at vi her i Norge har det så bra at vi burde skamme oss over å klage over bagateller. Dermed så lurer jeg på hva du tror kan gjøres mot denne skjevheten i verden, både av oss som enkelt mennesker, Norge som land og verdens samfunnet? Og hva gjør du konkret? ← For å ta det siste først: Helt konkret støtter jeg div. formål med faste pengebeløp hver måned. Jobbet frivillig med fattige når jeg bodde i et u-land, og det planlegger jeg å gjøre igjen. Gjør jeg nok? Kanskje ikke. Jeg skal på ingen måte påberope meg å være noe overmoralsk supermenneske som gir alt jeg eier og har til verdens fattige, jeg er både egoistisk og materialistisk som bare det. Norge som land kan godt unnvære noen flere oljekroner, vi har råd til å gi mer enn det vi gjør i dag. Vi kan også fortsette å ta i mot mennesker i nød som kommer til superlandet vårt for å få del i herligheten. Når det kommer til verdenssamfunnet mener jeg at det markedsliberalistiske samfunnet opprettholder skjevhetene, uten at jeg dermed ønsker meg et kommunistisk verdenssamfunn. Likevel, for å få bukt med skjevheten i verden må vi rike unnvære noe, til fordel for de som har minst. Er befolkningen i de rike landene i verden villig til å gå ned i levestandard for å hjelpe de fattige? Jeg tror egentlig ikke det.. Endret 26. juni 2006 av quirky
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #3 Skrevet 26. juni 2006 Når det kommer til verdenssamfunnet mener jeg at det markedsliberalistiske samfunnet opprettholder skjevhetene, uten at jeg dermed ønsker meg et kommunistisk verdenssamfunn. Likevel, for å få bukt med skjevheten i verden må vi rike unnvære noe, til fordel for de som har minst. ← Er forsåvidt enig i alt du skriver men vil gjerne understreke dette med markedskrefter. Slik det fungerer i dag så kjøper vi de rike landene usannsynlige billige råvarer fra u-land, prisen som betales er helt patetisk og levner ingen mulighet for disse landene til å utvikle seg. Tror det er her det hele må begynne vi må finne oss i å bruke mer av lønnen vår på "nødvendige" kjøp som mat, klær osv. På denne måten vil salgs summen for u-landene økes og de gis muligheten til å utvikle seg. Mener også at all u-lands gjeld burde slettes da denne kun er med på å opprettholde og øke forskjellene i verden. Markedskreftene har vi alle muligheten til å påvirke med de innkjøp vi gjør til daglig. Jeg prøver å holde meg oppdatert på hvilken bedrifter som er kjent å å drive "fair-traid" og holder meg langt unna de som er kjent for det motsatte. Betaler gjerne mer av lønna mi slik at u-landene får betalt en fornuftig markedspris. Som kjøpere så har vi stor makt over dette systemet og jeg mener det er viktig at hver enkelt av oss reflekterer over dette daglig. Sammen er vi sterke og kan gjøre verden mer rettferdig!
Quirky Skrevet 26. juni 2006 #4 Skrevet 26. juni 2006 (endret) Er forsåvidt enig i alt du skriver men vil gjerne understreke dette med markedskrefter. Slik det fungerer i dag så kjøper vi de rike landene usannsynlige billige råvarer fra u-land, prisen som betales er helt patetisk og levner ingen mulighet for disse landene til å utvikle seg. Tror det er her det hele må begynne vi må finne oss i å bruke mer av lønnen vår på "nødvendige" kjøp som mat, klær osv. På denne måten vil salgs summen for u-landene økes og de gis muligheten til å utvikle seg. Mener også at all u-lands gjeld burde slettes da denne kun er med på å opprettholde og øke forskjellene i verden. Markedskreftene har vi alle muligheten til å påvirke med de innkjøp vi gjør til daglig. Jeg prøver å holde meg oppdatert på hvilken bedrifter som er kjent å å drive "fair-traid" og holder meg langt unna de som er kjent for det motsatte. Betaler gjerne mer av lønna mi slik at u-landene får betalt en fornuftig markedspris. Som kjøpere så har vi stor makt over dette systemet og jeg mener det er viktig at hver enkelt av oss reflekterer over dette daglig. Sammen er vi sterke og kan gjøre verden mer rettferdig! ← Gadd ikke utdype mer ang. markedskrefter, så fint at noen andre gjorde det. Enda finere at du tok med et veldig viktig poeng som jeg glemte: Sletting av u-lands gjeld. I tillegg til at u-landene blakker seg på å betale ned renter og avdrag på gamle lån, blir landene med lån i Verdensbanken underlagt direktiver fra IMF (det internasjonale pengefondet), som forverrer situasjonen i landet ytterligere- landene blir pålagt å bruke mindre penger på ting som utdanning og helse til egen befolkning, og selge ut alt staten måtte eie av bedrifter/ressurser. Endret 26. juni 2006 av quirky
Gjest Embla s Skrevet 26. juni 2006 #5 Skrevet 26. juni 2006 Og hva gjør du konkret? ← På langt nær så mye som jeg burde og kunne, desverre
Gjest Gjest_Janne_* Skrevet 26. juni 2006 #6 Skrevet 26. juni 2006 Prøvde å få i gang denne diskusjonen i Normenn er sytepaver tråden men fikk liten respons. Spørsmålet er bør vi i den rike delen av verden senke vår levestandar for å utjevne skjevheten i verden? Eller i allefall ikke fortsette å øke den?Hvorfor/hvorfor ikke? Er du villig til å senke din levestandar? Hva er du villig til å endre på? Hvor går grensen for deg? Dersom du ikke er villig til å gjøre noe med levestandaren din, er du villig til å gjøre noe annet aktivt for å endre situasjonen? Som f.eks å betale mer for/ bruke mer av lønnen på "nødvedige vare" slik at u-landene sitter igjen med mer penger og har muligheten til å utvikle seg?
Gjest Gjesta Skrevet 26. juni 2006 #7 Skrevet 26. juni 2006 En ting er sikkert i hvertfall, og det er at jorda ikke tåler at hele menneskeheten lever etter våre standarder. Så om det å utjevne ulikheter mellom folkegrupper er et mål, så er det kun en vei å gå, og det er å senke våre krav og gå ned på levestandarden i den vestlige verden.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #8 Skrevet 26. juni 2006 Jeg er ikke villig til å senke leve standaren min, jeg har jobbet hardt for hver en krone. Hvorfor skal jeg gi bort det jeg har strevd for bare fordi andre er mindre heldige/ikke gidder å jobbe nok?
Malia Skrevet 26. juni 2006 #9 Skrevet 26. juni 2006 (endret) kan ikke påstå jeg har så veldig høy levestandard egentlig..er student, men jeg kunne fint klart meg med mindre hvis jeg måtte. problemet er at ting koster så forbanna mye. Endret 26. juni 2006 av Malia
Gjest splæsj Skrevet 26. juni 2006 #10 Skrevet 26. juni 2006 Hvorfor skal jeg gi bort det jeg har strevd for bare fordi andre er mindre heldige/ikke gidder å jobbe nok? ← Sorry men: Dette er det dummeste jeg overhodet, noensinne har lest på KG! Over til hovedspørsmålet: Ja, vi ikke bare bør, men må senke vår levestandard. Jeg har ikke samvittighet til at andre skal lide for at jeg/vi skal leve fett.
Diktern Skrevet 26. juni 2006 #11 Skrevet 26. juni 2006 Jeg synes det er en uting å stille enkeltmennesket til ansvar for noe som gjelder store deler av menneskeheta. Dette er forbrukermakt. Jeg synes generelt ikke noe om forbrukerboikotter o.l, både fordi jeg tror det har minimal virkning, men først og fremst fordi jeg mener det er feil å se miljø- og fattigdomsproblemer i enkeltmenneskets perspektiv. Skal man gjøre noe med forbruket i Europa og andre rike land, noe jeg for øvrig støtter, mener jeg at ansvaret ligger på Norge (og de andre landa) som samfunn, som fellesskap, ikke som forbrukere.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #12 Skrevet 26. juni 2006 Skal man gjøre noe med forbruket i Europa og andre rike land, noe jeg for øvrig støtter, mener jeg at ansvaret ligger på Norge (og de andre landa) som samfunn, som fellesskap, ikke som forbrukere. ← Så hvilken tiltak mener du da er nyttig? Jeg mener at forbrukerboikott er et svært nyttig virkemiddel derfor er det viktig å opplyse alle om at deres valg faktisk teller!
Gjest StoreSky Skrevet 26. juni 2006 #13 Skrevet 26. juni 2006 Svaret er jo klart at man BØR. Men så var det der med viljen da... Veldig mange har den holdningen Gjest ovenfor skisserer. Men slik jeg tenker, hvis ALLE i den rike delen av verden gjorde litt for å bedre ting, så ville det tilsammen bli masse. Bare se på Tsumani-katastrofen, man kan hvis man vil. Og det tragiske er at hvert år dør det folk av "unødvendige årsaker" mange doblet ofrene for tsunamien... (sult, lungebetennelse, vann-mangel, diaree, etc) Jeg prøver å kjøpe "rettferdige varer" så sant økonomien mn tillater det. Er det noe mer man kan gjøre...??
Quirky Skrevet 26. juni 2006 #14 Skrevet 26. juni 2006 Hva vi sier nå er én ting- hva vi ville vært villige til å ofre når problemstilling ble til realitet er noe annet.. Jeg vil påstå at jeg er villig til å strekke meg temmelig langt, om det kan bidra til at andre skal få noenlunde akseptable livsvilkår. Som student med liten ekstrainntekt lever jeg jo ikke luksuriøst i utgangspunktet, men føler ikke at jeg har behov for noe særlig mer. Jeg er desverre redd for at en god del tenker som gjesten som ikke vil gi bort kronene h*n har strevd for fordi andre ikke er fullt så heldige. Tror nok mange er villige til å gi 100 kr til tv-aksjonen hvert år, men om man forsøkte å ta vekk en av husholdningens to biler ville de bli ramaskrik.. Så ja, vi bør senke vår levestandard. Jeg er bare ikke sikker på om vi får vestens befolkning med på det.
Quirky Skrevet 26. juni 2006 #15 Skrevet 26. juni 2006 Jeg synes det er en uting å stille enkeltmennesket til ansvar for noe som gjelder store deler av menneskeheta. ← Jeg synes det er en uting å ikke stille enkeltmennesket til ansvar overhodet.
punktom Skrevet 26. juni 2006 #16 Skrevet 26. juni 2006 For noen er dette en vinn-vinn situasjon: kvitter de seg med harry suv-er og pickuper de kun bruker for å kjøre rundt i byen, senker de levestandarden bittelitt og samtidig framstår de som litt mindre harry.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #17 Skrevet 26. juni 2006 En ting er sikkert i hvertfall, og det er at jorda ikke tåler at hele menneskeheten lever etter våre standarder. Så om det å utjevne ulikheter mellom folkegrupper er et mål, så er det kun en vei å gå, og det er å senke våre krav og gå ned på levestandarden i den vestlige verden. ← Dette er jeg helt enig i. Spørsmålet er vel hvor lenge den dårligere økonomiske stilte del av jordens befolkning er villige til å akseptere disse forskjellene. Se f.eks. på Kina - de er vel nå rundt 1,5 milliarder mennesker - og de er på vei oppover økonomisk. Det har en mye større innvirkning på vår økonomi enn vi aner. Stålprisene er feks drevet skyhøyt i været fordi kineserne kjøper opp største delen av stålet fordi de nå bygger så mye. De lave eksportprisene fra Kina er en av årsakene til vår lave rente. etc. Jordkloden tåler ikke at alle har så høyt forbruk som det vi i Vesten har, så skal noen opp - så må andre ned. Ja, jeg er villig til å senke min levestandard - jeg synes den levestandarden mange har her i Norge er helt vill. Jeg kan fint kutte ned luksusgoder (to biler, mer sparsommelig matinnkjøp, mindre bolig o.l.). Jeg kan også kutte ned på andre ting, selv om det vil "koste" meg mer - så skulle det i solidaritetens navn bare mangle, alt er en tilvenning. India har vel rundet 1 milliard mennesker, så sammen med Kina utgjør de en stor del av verdens befolkning - så det skal jammen bli "moro" hvis vi ikke fordeler de økonomiske godene annerledes enn i dag.
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2006 #18 Skrevet 26. juni 2006 Sorry men: Dette er det dummeste jeg overhodet, noensinne har lest på KG! Ikke bry deg om det innlegget. det er tydeligvis en gjest ehr som synes det er fveldig moro å yppe seg i forskjellige tråder med dumme utsagn.
aline Skrevet 26. juni 2006 #19 Skrevet 26. juni 2006 jeg kunne fint kuttet ned på velferden jeg lever i, det er mye penger jeg bruker som jeg kunne latt vær å bruke, som kunne vært gitt til andre formål. problemet mitt er at jeg ikke helt er med på hvordan jeg kan gjøre dette på en måte som faktisk hjelper de jeg VIL hjelpe, og ikke bare alle de som sitter som mellomledd fra meg til mottaker. jeg som enkeltperson kan kutte, jeg er vel mindre troende til at samfunnet vårt er villige til å senke på godene. men jeg tror ikke vi skal begynne med å senke, jeg tror det hadde vært en fin start å begynne å SE hvor bra vi har det! begynne å SE hvor heldige vi er, til tross for boliglån, billån, hyttelån, båtlån, studielån og all verdens som vi klager og syter over og som vi mener gjør oss ikke like heldige... så synes jeg det er viktig å begynne å SE hva vi faktisk har. mange kjernefamilier har to biler, gjerne relativt nye, mange har båt og/eller hytte, vi reiser på ferier til utlandet, vi shopper og har bra med klær, sko og alt slikt. i tillegg kjøper mange seg bolig, bygger ut, kjøper større, innreder med relativt nye møbler med en gang vi flytter inn i ny bolig og pusser opp ganske raskt slik at vi fort har drømmehjemmet. og selvsagt koster dette! DEt koster i lån og det stjeler fra hva man sitter igjen med av kæsj når faste utgifter er betalt. men se hva vi sitter med da for guds skyld! vi trenger ikke skamme oss over det synes jeg, og vi trenger ikke føle oss som de store stygge siden det sitter utallige mennesker verden rundt som ikke engang har en seng å sove i om natta, men jeg synes det er viktig at vi SER og er takknemmelig for det vi faktisk har, ihvertfall sånn en gang i blandt. jeg synes også det er mye klaging, jeg klager selv også jeg, men når vi synes vi har det litt ille økonomisk og på slike velferdsting, kanskje vi skal tenke litt over hva vi FAKTISK har istedenfor? jeg vet jeg har godt av det ihvertfall, jeg vet jeg minner meg selv på det når jeg f.eks reiser til uland på ferie, lærer å se hva vi har og hvordan vi har det med det. i fattige uland ser man en helt annen glede en vi ser her i norge, ikke at de har det bra, men nettop siden de IKKE har særlig, så gleder de seg over andre ting. som sol, regn, musikk, lek, en god samtale etc etc og de gleder seg over det på en veldig ærlig måte. der har vi mistet mye føler jeg, og der har vi mye å lære. og kanskje vi da har lettere for å senke litt på kravene våre, når vi lærer å se ting litt annerledes? jeg vet ikke om det er mulig engang, men jeg håper det.
Gjest Gjesta Skrevet 26. juni 2006 #20 Skrevet 26. juni 2006 Ja, vi bør senke levestandarden, forbruket og feriereisene, og ja, jeg er villig til å gjøre det - men jeg er ærlig nok til å innrømme at spesielt kuttingen av feriereisene sitter langt inne hos meg. Vi kjøper gamle møbler, og sparer miljøet for fremstilling av nye. Vi handler mat som er produsert så nært som mulig, der det er mulig, for å redusere forurensing ved å frakte maten hit. Vi kildesorterer og har et bevisst forhold til bruk av elektrisitet. Vi handler klær når det trengs, ikke bare fordi "vi har lyst på noe nytt." Vi har ikke bil. Vi foretrekker å legge noen kroner i økologisk og/eller fairtrade, fremfor å få maten så billig som mulig. Jeg tror på forbrukermakt, MEN ikke forbrukermakt alene. Det kan ikke være slik at enten skal forbrukerne ta ansvaret, eller så skal industrien/nasjonalstatene ta ansvaret. Det må være hver og en av oss i alle sjikt. Det nytter ikke for oss å kjøpe mat som er produsert nært oss, hvis ikke matvareindustrien tilbyr oss disse varene. Det hjelper ikke å kjøpe økologisk mat, hvis det eneste vi får tak er en bunt gulrøtter i ny og ne. Det hjelper ikke så mye at jeg slår av lyspæren når industrien suger all energien ut av sunnmøre. Det er viktigere ting i livet enn forbruk. Hadde flere lært denne lille sannheten, så hadde vi sluppet mye av det søppelet og forurensingen som plager kloden i dag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå