Gå til innhold

Utdanning issues

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv er jeg utdannet samfunnsøkonom og synes ikke det å ha samme utdanning har så mye sammenheng med hvordan man forstår verden. Mange leste nok bare for eksamen og glemte det de lærte, i tillegg blir hvordan man leser faget farget av hva man mente på forhånd.

Anonymous poster hash: 40cb2...4c5
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv er jeg utdannet samfunnsøkonom og synes ikke det å ha samme utdanning har så mye sammenheng med hvordan man forstår verden. Mange leste nok bare for eksamen og glemte det de lærte, i tillegg blir hvordan man leser faget farget av hva man mente på forhånd.

Anonymous poster hash: 40cb2...4c5

Mener ikke at vi må være utdannet i det samme faget...

Men klart det finnes unntak. Ikke alle fortsetter å lese og holde seg oppdatert etter endt utdanning. For disse vil kanskje noe av utdannelseseffekten gå tapt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det er merkelig at "høyere utdanning" blir sett på som et must i et forhold. En bachelor klarer jo "alle". Da jeg studerte så jeg heller ikke noe jeg ville kvalifisert som imponerende intellektuell tenking. Folk er folk. Geniene er få og kommer i mange rare yrker. Drittsekkene derimot...

Når det gjelder stabil inntekt kommer det mer an på yrket enn utdanningen. Mange med lang utdanning som sliter med å finne jobb også.

• Liker 2
Skrevet

Smarteste mannen jeg kjenner, har ingen utdannelse overhodet.

Så har jeg datet noen sivilingeniører, og de har ikke vært spesielt smarte. Jo sikkert, innen jobben og utdannelsen sin, men ellers overhodet ikke lette å prate med.

Jeg har selv en del utdannelse, men bryr meg virkelig ikke om mannen, har utdannelse eller ikke. Finnes både smarte menn med og uten utdannelse.

Anonymous poster hash: d2d2c...3ab
  • Liker 6
Skrevet

Så har jeg datet noen sivilingeniører, og de har ikke vært spesielt smarte.

Anonymous poster hash: d2d2c...3ab

Pussig at du nevnte akkurat sivilingeniører.

• Liker 1
Skrevet

Tror jeg ville hatt større problemer med å være sammen med noen som ikke kan skrive ordentlig.

Utdanning issues??

Anonymous poster hash: 1b5d7...27e
  • Liker 5
Skrevet

Nå har jeg mann da. Men høy utdannelse hadde vært et "must" for meg og. Har lite med inntekt å gjøre. Det er kunnskapshungeren, personlighet, intellektuelle ambisjoner osv.

Ville heller hatt en person med doktorgrad som ikke tjener så mye, enn en med kun grunnskole som har tjent seg rik på egen kjøreskole liksom...

Anonymous poster hash: cd82e...19c

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns det er merkelig at "høyere utdanning" blir sett på som et must i et forhold. En bachelor klarer jo "alle". Da jeg studerte så jeg heller ikke noe jeg ville kvalifisert som imponerende intellektuell tenking. Folk er folk. Geniene er få og kommer i mange rare yrker. Drittsekkene derimot...

Når det gjelder stabil inntekt kommer det mer an på yrket enn utdanningen. Mange med lang utdanning som sliter med å finne jobb også.

Hadde aldri blitt sammen med noen med bare bachelor heller :-D

• Liker 1
Skrevet

Jeg er jente men HATER når folk spør hva jeg driver med og spør aldri spørsmålet til andre,med mindre det ikke er noe annet å spørre om.

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg mann da. Men høy utdannelse hadde vært et "must" for meg og. Har lite med inntekt å gjøre. Det er kunnskapshungeren, personlighet, intellektuelle ambisjoner osv.

Ville heller hatt en person med doktorgrad som ikke tjener så mye, enn en med kun grunnskole som har tjent seg rik på egen kjøreskole liksom...Anonymous poster hash: cd82e...19c

Men han som har tjent seg rik på å drive kjøreskole, det er jo ambisjoner. Han har jobbet seg opp. Han har ikke bare sittet på skolebenken sammen hundrevis av andre og pugget og lest det samme som hundrevis av andre.

Jeg synes det er mer sexy å ha bygd opp noe uten utdannelse enn en som har blitt en masseprodusrt arbeidsrotte.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor må han ha høyere utdanning egentlig? Yrkesfaglige utdanninger er da like viktige. Hva med rørleggere, snekkere, tømrere, hjelpepleiere også videre?

Anonymous poster hash: 5d0dc...735
  • Liker 1
Gjest Whitestripes
Skrevet

Åndssnobber er virkelig det verste som finnes. Det beste ville være om de fant hverandre, og ikke kastet bort tiden til andre mennesker som har litt andre verdier i livet. Selv om man har en mastergrad, trenger man virkelig ikke være spesielt smart, noe TS illustrerer utmerket godt her. Å være intelligent handler om mer enn å kunne snakke fag, politikk eller nyheter. Det handler om å kunne være tilpasningsdyktig i ulike situasjoner og sosiale sammenhenger, å kunne omgås alle typer mennesker, se større sammenhenger og være tolerant og åpen.

Når man er sneversynt, dømmende og fordomsfull er man alt annet enn intelligent, men man er for navlebeskuende til å innse det. Håper du finner en make som passer deg, TS.

• Liker 6
Skrevet

Hva slags utdannelse har du da?

Anonymous poster hash: cd31f...7c2

Skrevet

"Jeg klarer ikke å styre dette," er utrolig tåpelig sagt. En ansvarsfraskrivelse. Jeg skal si deg det at du mener det fordi du har lyst å mene det.

Utsagnet ditt blir i samme duren som: "Jeg liker ikke mennesker som er brunere i huden. Jeg kan ikke noe for det altså, men når jeg møter en person med slikt utseende så får jeg bare ikke lyst å snakke med vedkommende. Jeg synes bare det blir helt feil med brun hud. Hjelp meg, jeg kan ikke styre dette."

Anonymous poster hash: 0705a...622
  • Liker 2
Skrevet

Kjenner flere med høy utdanning som sliter med jobb og inntekt grunnet inflasjon i antallet med den graden.

Samtidig kjenner jeg nesten ingen med yrkesutdannelse som ikke har stabil jobb og inntekt.

Så tror ikke det er så enkelt som du skal ja det til. Hadde det vært slik at du tenkte mer på interesser og felles fagfelt så ville det vært en annen sak

Hei. Jeg har et problem som jeg begynner å se på som JÆVLIG irriterende.

Okei, jeg møter en fyr. En riktig god og søt fyr. Fin personlighet, bra utseendet MEN, han har ingen høy utdanning. Det er liksom no no for meg da klarer jeg ikke se meg en fremtid med personen. Kan være med han og nyte selskapet, men ikke noe mer seriøst kun fordi utdanningen ikke er høy nok.

Det ødelegger jo veldig mye for meg men jeg vil ha en mann med veldig stabil inntekt. Utrolig kjipt og teit av meg, men jeg klarer ikke styre dette.

Hva skal jeg gjøre? flere osm har det slik?

Anonymous poster hash: f41f1...775

• Liker 2
Skrevet

Men han som har tjent seg rik på å drive kjøreskole, det er jo ambisjoner. Han har jobbet seg opp. Han har ikke bare sittet på skolebenken sammen hundrevis av andre og pugget og lest det samme som hundrevis av andre.

Jeg synes det er mer sexy å ha bygd opp noe uten utdannelse enn en som har blitt en masseprodusrt arbeidsrotte.

Jeg skrev INTELEKTUELLE ambisjoner. En fyr kan ha store ambisjoner om å leve av musikken sin eller gjøre det kjempegodt som skuespiller, fortsatt ikke veldig tiltrekkende for meg.

Petter Stordalen har høye ambisjoner og har jobbet seg opp, samt tjener bra. Denne typen er ikke tiltrekkende for meg.

Men du må jo ikke ta deg nær av det som står i denne tråden! Vi skriver hva vi syns er tiltrekkende i en partner. Hva som gjør at vi finner kjemi og kan se for oss et liv sammen.

Det er jo mange kvinner som ønsker seg handymenn, musikere eller ikke bryr seg om slikt i det hele tatt. Noen går tilogmed kun etter utseende!

Anonymous poster hash: cd82e...19c

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor må han ha høyere utdanning egentlig? Yrkesfaglige utdanninger er da like viktige. Hva med rørleggere, snekkere, tømrere, hjelpepleiere også videre?

Anonymous poster hash: 5d0dc...735

Alltid i slike diskusjoner skal noen dra inn 'viktig' hva har det med saken å gjøre? Hvilke utdanninger som er viktige eller nyttige for samfunnet, har da ingenting med hvilke personlige preferanser folket har i valg av partner!?

Anonymous poster hash: d38f0...293

• Liker 3
Skrevet

Nå er tilfeldighetene slik at verken jeg eller samboer har utdannelse forbi VGS

• Liker 1
Gjest Leo Nardo
Skrevet

Det er dette jeg mener med at kvinner er langt mer rasjonelle enn menn når det gjelder valg av partner.

Selv er jeg nå student i voksen alder. Er ikke rik, men greier meg fint. Bor for meg selv, osv. De gangene jeg har møtt kvinner på egen alder som er ferdig med utdanning og er i full jobb, har jeg fått inntrykk av at jeg for mange av de ikke har vært aktuell ene og alene på grunn av min livssituasjon. Mulig det har vært andre årsaker. Heldigvis for meg går jeg som regel etter unge studiner uansett og er på ingen måte interessert i å etablere meg i et kjedelig og stabilt fornuftsforhold.

I tillegg tror alle de unge studinene at jeg bare er 23 år!

:)

Gjest nobilian
Skrevet

Å ønske seg en partner med høyere utdanning handler nok for de fleste - og i alle fall for meg - om at vi vil ha en på et noenlunde samme intellektuelt nivå som oss selv. Hva hjelper det om mannen har høy inntekt, om vi ikke har noe felles og ikke noe å prate om. I Norge er det dessuten slik at en ansatt 'på gølvet' i industrien o.l. fort kan tjene det samme som en med mastergrad som jobber i staten.

Dere menn som kommenterer her, og tror ønsket om høyere utdanning kun handler om penger, dere illustrerer jo bare poenget. Det handler om ulike virkelighetsforståelser.

Yeah. Eller, det handler om manglende realitetsorientering.

"En intellektuell er en person som har utdannet seg mer enn h*n har intelligens til." 😉

Mer seriøst, å ha en master (eller en hvilken som helst utdanning) er ingen garanti for intellekt.

Tidligere kunne jeg til nød gå med på at sjansen for å finne en intellektuell var større om man lette i de engere kretser av velskolerte individer, men de siste åra synes jeg å kunne registrere motsatt tendens.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...